TEST Mercedes-Benz B 150 - dostupný rodinný luxus
Zarytí fanoušci značky Mercedes-Benz o něm jen neradi mluví jako o plnohodnotném Mercedesu. Pokládají jej za něco méněcenného, za trapnou nastavovanou kaši, vytvořenou s cílem zaplnit mezeru na trhu. Mají pravdu?
Automobily značky Mercedes-Benz jsou automaticky brány jako drahé, luxusní vozy pro majetné lidi. My jsme v rukou měli základní motorizaci třídy B, která začíná s cenou na 610.000,- Kč s DPH. Třída B vychází ze třídy A a oba modely sdílí také mnoho dílů. Shodná je například palubní deska, sendvičové řešení podlahy, malá zpětná zrcátka, převodovky či pohonné jednotky (třída B nenabízí nejslabší vznětový čtyřválec o výkonu 60 kW). O podlahové plošině ještě bude řeč, zaměřme se nyní na to, jak si poradila zážehová patnáctistovka s 1300 kg těžkým vozem?
Skromný objem pro velké auto
Stejnou pohonnou jednotku jsme již testovali ve třídě A, kde si vyslechla pochvalu. Trošku jsme se před testem obávali, jak se malý motor s velkým autem popere. Při pohledu do technických údajů obou vozů ale zjistíme, že verze B150 je pouze o 105 kilogramů těžší než je třída A se stejnou motorizací a tak není důvod k panice.
A skutečně. Patnáctistovka, ačkoliv je v motorovém prostoru „utopena“ a není na něm jediný nápis Mercedes-Benz či jiná korporátní značka, rozhodně nedělá automobilce ostudu. V celém spektru otáček dodává svému objemu přiměřený dostatek hnacích sil (140 Nm mezi 3500-4000 ot./min). Sportovnější jízda si pochopitelně vyžádá jeho vytočení, a to až někam do oblasti 3500 až 5500 ot./min, ale když se staráte o optimální volbu v pětistupňové převodovce, není problém držet krok i se svižnějším příměstským provozem. Zvukový projev je příjemný, dokonce vzdáleně připomíná své daleko větší stájové kolegy. I když ti by ho s jeho 70 kW při 5200 ot./min asi do klubu nevzali. No co, jejich věc. Na rozdíl od nich umí ve městě jezdit za osm litrů Naturalu, mimo město si vezme ještě minimálně o litr méně. Předjíždění sice chce o trošku více předvídavosti, než jsou majitelé vozů Mercedes-Benz zvyklí, s B150 ale není problém ani dálniční sprint. Tedy za předpokladu že jste ochotni akceptovat zvýšené otáčky pátého převodového stupně. Ve spojení s přesnou převodovkou a jemnou a citlivou spojkou je jízda v něm opravdu příjemná a díky komfortně naladěnému podvozku i pohodlná. Radost z dynamické jízdy ovšem kazí málo komunikativní řízení.
Mercedes zvenku, Mercedes uvnitř
V interiéru, který je precizně zpracovaný, nalezneme kvalitní materiály, na dotek příjemné měkké plasty či kůži. Ve voze se nacházelo základní rádio Audio 5 (základní ve smyslu produktové nabídky, i za něj je totiž třeba připlatit si 15.351,- Kč), které hrálo sice dobře, některé soubory typu MP3 ale (na rozdíl od skutečnosti avizované v seznamu příplatkové výbavy) přehrát nezvládlo. Ve všech verzích je přítomen multifunkční volant (v testované verzi za příplatek 4.657,- Kč nastavitelný podélně i výškově), pomocí něhož lze audio pohodlně ovládat. Druhá výtka k interiéru míří k ovladačům elektricky ovládaných oken. V testované verzi byla elektricky ovládaná pouze ta přední, neměla ale funkci opětovného zavírání pomocí jednoho zmáčknutí tlačítka a tak manipulace s nimi nebyla příliš pohodlná.
Co ovšem inženýři ze Stuttgartu mají promyšlené je systém odkládacích přihrádek. Třída B je v modelovém portfoliu značky zaměřena spíše na rodinu, a tak je jejich přítomnost namístě. Schránka před spolujezdcem je ve všech verzích chlazená (manuální klimatizace s prachovým filtrem je sériovou výbavou) a všechna tři zadní sedadla bedlivě monitoruje systém upozorňující na nezapnutí pásů. I na zadních sedadlech je dostatek místa pro dospělého člověka, nedostatkem prostoru netrpí ani hlava.
mercedesbenz testy mpv Vraťme se ale ještě k oné podivné sendvičové platformě. Podlaha má tloušťku celých 28 cm a v případě čelního nárazu je pro posádku nebezpečný kus oceli a hliníkových slitin - v podobě hnacího agregátu - řízenými deformacemi usměrněn dolů a dozadu, tak, aby nepronikl do prostoru pro cestující. Vynikající tuhost vykazuje podlaha také při nárazu bočním. Žádná mince ale nemá jen jednu stranu. Daní za toto uspořádání je menší prostornost interiéru. Tak trochu se vytrácí smysl vyšší stavby karosérie, protože vnitřní výška interiéru není o mnoho větší než v běžném automobilu a téměř rovná podlaha je ve stejné výšce jako spodní hrana dveří. V testované verzi nebylo bohužel namontováno výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce a ten si tak mohl o podepřených stehnech nechat jen zdát. Přední hrana sedáku je v tomto případě pouhých 26 centimetrů nad podlahou. Řidič je se svým nastavitelným sedadlem v mnohem komfortnější pozici, vyšší lidé ale i tak budou mít problém nalézt pohodlnou polohu za volantem i pro delší cestování. Na zadních sedadlech je situace o poznání lepší, výška přední hrany sedadla činí 35 cm. U větších vozů bývá tento rozměr blízko ke 40 centimetrům, takže v béčku se budete cítit jako v opravdovém MPV. Bohužel.
Poslední zastávkou po naší malé exkurzi Mercedesem B 150 je zavazadlový prostor. Díky své velikosti 458 litrů je dostatečně velký pro rodinu s dětmi. Díky šikovnému mechanismu lze dno kufru zvednout zhruba o 8,5 cm a vytvořit tak, po sklopení předních sedadel, naprosto rovnou plochu. Pokud se vyžíváte v kouzlech s interiérem a věříte, že byste někdy mohli převážet předmět dlouhý až 2,9 m, určitě si připlaťte za systém EASY-VARIO (8.624,- Kč), který dovoluje vyjmout nejen zadní opěradla, ale také sedadlo spolujezdce. Na rozdíl od scénky z jednoho akčního filmu s Arnoldem Schwarzeneggerem jej pak můžete bez problémů vrátit na své místo.
Závěr
Zbývá tedy odpovědět na otázku, zda je B 150 plnohodnotným Mercedesem či nikoliv. Když jej hodnotíte jako Mercedes, budete muset hodně mhouřit oči. Na půdorysu menším než má dnes Golf zkrátka nelze ani po roce 2000 vyrábět zázraky. Ve Stuttgartu vsadili na jedinou možnou kartu a tou byla výška. Unikátní podlahová plošina odlišuje auto nejen od ostatních větších Mercedesů, ale také od ostatních malých MPV, takže srovnání je obtížné. Přesto i tady najdete prvky, které nejsou konstrukčně náročné, ale v praxi potěší (řešení variability zavazadelníku). Pravda, sem tam za ně budete muset nemálo připlácet (sklopné sedadlo spolujezdce), ale na tom je bohužel postavena politika luxusních značek už pěkných pár let. Kvalitní zpracování i design od Mercedesu čekáte, ale podobně konkurenceschopnou cenu byste ještě několik let zpátky u prodejců vozů s třícípou hvězdou jen marně hledali. Zřejmě nejbližší konkurent, Ford C-Max, je v podobné motorizaci a s prakticky totožnou výbavou zhruba o 70.000 ,- Kč levnější, ale ani to snad nikoho nepřekvapuje.
Narozdíl od třídy A se u třídy B jedná o plnohodnotné rodinné auto pro pět cestujících, s velkým kufrem a prestižním image. A to i s motorem napříč a pohonem předních kol.
První cena vozu | 610.000,- (B 150) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 610.000,- (B 150) |
Základní cena testovaného vozu | 610.000,- (B 150) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 673.473,- (B 150) |
Plusy:
- prostorný interiér
- velký zavazadlový prostor
- dobré brzdy
- jízdní vlastnosti
- bezpečnost
Mínusy
- nepřehledná karosérie
- příplatky rychle zvedající cenu vozu
- málo komunikativní řízení