TEST Mercedes-Benz CL 500 - umění žít
Automobil, který jsme po technické stránce podrobně představili již před časem v článku Mercedes-Benz CL- Firts Class, se nám krátce podařilo vyzkoušet v českých podmínkách. Na první pohled vypadá jako nesmyslná marnotratnost: vlastnit automobil dlouhý více než 5 metrů, který má jen dvojici dveří. Jenže až teprve několik stovek kilometrů s takovým vozem vám poodhalí alespoň některé argumenty, které přesvědčily 46 tisíc majetných klientů ke koupi minulé generace třídy CL.
Majestátní CLasa
Pozice Mercedesu CL na tomto specifickém trhu je optimistická. Konkurenčních Bentleyů, Maserati nebo Ferrari se dnes mnoho neprodává a jejich ceny jsou přeci jen o desítky až stovky procent vyšší, takže zájemci o takový automobil to mají vlastně jednoduché: buď zvolit menší a sportovněji střižený model BMW řady 6 nebo nekompromisně luxusní a jen minimálně sportovní CL od Mercedesu.
Dvoudveřový příbuzný
Velké kupé od Mercedesu bylo vždy technicky spřízněno s limuzínami třídy S. Dnes se oba vozy odlišují jinak střiženými karoseriemi. Příď s neuvěřitelně širokou maskou nemá pro limuzíny typický zaměřovač (s třícípou hvězdou na stopce), přes který je prý pohled na svět nejhezčí, ale i tak budí šířka vozu, délka kapoty i celého vozu, dostatek respektu na silnici i v městské koloně. Spíše subtilnější přední světlomety jsou stylisticky i technicky přesunuty do stran a jejich blízké okolí dnes tvoří již přímo plechy blatníku a nárazník.
Je dobrou tradicí, že s CL dostáváte automaticky efektní profil, který lze při teplém počasí, díky absenci B-sloupků, výrazně otevřít spuštěním všech skel. Zpřístupní se vám nejen kolem vozu proudící vzduch, ale i krásný zvuk moderního atmosfefického osmiválce. Charakterová linie na bocích navazuje již na dělící linku mezi předním nárazníkem a blatníkem před kolem a končí rafinovaně graficky rozděleným koncovým sdruženým světlem. Tento prvek zaujme i při pohledu zezadu a zůstává výrazným detailem, který pomáhá nové CL zazedu i z boku snadno identifikovat. Silueta samotné střechy je dost podobná předchozí generaci kupé CL, spodní část karoserie, výrazně lemovné blatníky a styl nárazníků odpovídá dnešnímu Mercedesu třídy S.
Abyste mohli odhalit všechny krásy pečlivě propracovaného vzhledu zádě, musíte vystoupit výše nad vůz. Rozměrné zadní sklo má ve své horní část nekonvenční oblouk, který je jedním z prvků odlišujících kupé od konzervativního stylu ostatních Mercdcesů. Tvar C- sloupků navazuje na víko zavazadlového prostoru. Ten pojme, na kupé velmi slušných, 490 litrů, má pravidelný tvar a dostatečně rozměrný vstupní otvor.
Interiér pro čtyři
Luxusní prostředí očekáváte a tak bohatě chromované prahové lišty, dřevo ani pravá kůže příliš nepřekvapují. Přístrojová deska z třídy S je zde obšitá kůží a působí velmi exkluzivně.Volant o průměru 390 mm je větší než byste od dvoudveřového vozu čekali, ale poněkolikáté musíme zopakovat, že toto kupé nechce v tělech cestujících působit záplavy adrenalinu, ale spíše komfortně a rychle přepravovat.
Pro běžného smrtelníka bude bezpochyby zážitkem prosté usazení do luxusních, jemnou kůží potažených sedadel. Integrovaná masážní funkce s několika programy nebo aktivní sedadla podpírající tělo v zatáčkách s nastavitelnou intenzitou, pak připomínají svět sci-fi. První dojmy z nákladné techniky, která pracuje přesně tak jak by měla, obvykle vykouzlí úsměv na tváři cestujících...Vše lze pochopitelně nastavovat nebo snadno a rychle zcela vypnout pomocí otočného ovladače palubního informačního systému COMAND. Jen pro nastavení parametrů sedadel je tu asi desítka různých obrazovek, které grafickou formou prezentují ty možnosti, které nelze ovládat tradičním intuitivním modelem sedadla na předních dveřích.
Motor pro každou situaci
Sedmistupňová převodovka 7G-Tronic je prozatím vyhrazena jen pro CL 500, protože točivé momenty dvanáctiválců jsou tak velké, že by je toto ústrojí nebylo schopno spolehlivě zpracovávat. Dojmy z jízdní dynamiky jsou v CL záměrně tlumeny dokonalým vzduchovým odpružením (sériová výbava) se systémem Active Body Control (sériová výbava) omezujícím náklony karoserie na zanedbatelné minimum. Velmi nízká hladina vnitřního hluku je paradoxně narušena na dálnicích, když kolem vás projíždí ve vyšších rychlostech jiný automobil. Po hluku od pneumatik nebo nepříjemném zvuku motoru není ani památky. Motor je tlumen i při výrazném sešlápnutí plynu, a tak chcete-li si vychutnat jeho zvuk naplno, musíte spustit všechna okna a vydat se nejlépe do nejbližšího tunelu...
Dravá jízda, při které se bez mrknutí oka a s naprostou samozřejmostí dostanete přes 200 km/h, znamená odběr přibližně 18 l/100 km. Městská spotřeba se může v extrému přehoupnout i přes 20 l/100 km, ale až vás to omrzí, lze jezdit s nepopsatelným komfortem, za zvuku špičkové audiosoustavy, rychlostí 130 km/h za 10 l/100 km. Minimální spotřeba, jakou jsme s vozem na 70 kilometrů dlouhém okruhu dosáhli, má hondnotu 8,5 l/100 km. Při rychlostním průměru 100 km/h připomíná spíše spotřebu čtyřválcového dvoulitru než osmiválcového pětlitru...
CL řídí vyvolení
Velká kupé si nekupují běžní smrtelníci a tak pozornost, kteoru jsme budili kdekoliv jsme se objevili patří k výbavě, kterou si s vozem automaticky pořizujete. Nepochybujeme o výjimečnosti, extrémním komfortu, nezničitelné image, vysoké spolehlivosti a v jistém smyslu ani o přijatelné hospodárnosti třídy CL. S tím, jak se v poslední době rozšířila nabídka velkých třímilionových Mercedesů (vedle třídy S, nově také třídy R a GL) však rostou obavy, že svět na klasické cestování ve velkém stylu – ve velkých kupé - zanevře. To by byla velká škoda...
První cena vozu | 3.258.000,-Kč (CL 500 (285 kW)) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 3.258.000,-Kč (CL 500 (285 kW)) |
Základní cena testovaného vozu | 3.258.000,-Kč (CL 500 (285 kW)) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 3.424.100,-Kč (CL 500 (285 kW)) |
Plusy
- tichý, kultivovaný, výkonný a když je třeba i úsporný motor
- luxusní výbava, technická vyspělost
- vysoká kvalita
- komfort na palubě
- vnitřní prostor pro cestující a zavazadla
Minusy
- vyšší ceny příplatkových položek