Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor – Celkem Levné Coupé

Ondřej Láník
Mezi rodinnou třídou B a manažerským sedanem třídy C hledá nekonvenčně smýšlející zákazníky dostupný třídveřový Mercedes-Benz třídy CLC.

Šíře modelové palety, do které se nabídka Mercedesu v posledních deseti letech rozrostla, dovoluje značce vykrývat i segmenty, které konkurenční značky opustily nebo je obsazují jen modely s neprémiovým uspořádáním a pohonem té nesprávné nápravy.

V předchozí generaci třídy C (W203) mohli zákazníci volit nejen mezi sedanem a kombi, ale nabídnuto jim bylo rovněž odvozené klasické kupé bez B-sloupků nebo čtyřmístný kabriolet pod jménem CLK. Pátou karosářskou variantou byl model C SportCoupé, který byl zdánlivě, při přítomnosti řady CLK, nadbytečný. Jeho charakter nebyl tak jednoznačně sportovní a luxusní, ale naopak měl být vstupním modelem do prestižního světa třícípé značky. A to prosím bez ústupků jakou u některých konkurentů představuje motor uložený napříč a pohon předních kol.

mercedesbenz strednitrida kupe testy mercedesbenz strednitrida kupe testy
 

Zřejmě kvůli popularitě, absenci přímé konkurence (dříve BMW 3 Compact) a příležitosti nabídnout atraktivní cenu, rozhodli u Mercedesu o - pro značku neobvyklém - přerodu původního třídveřového hatchbacku v nový model, tvořící novou třídu CLC.

Transplantace hran

S příchodem nové generace třídy C (W204) dostalo třídveřové céčko důkladně inovovaný vzhled, který na první pohled mate. Místo romanticky propojených oválů sdružených světel předchůdce, má CLC na světlech ostře řezané tvary modernějšího sedanu. Maska nese typickou velkou hvězdu sportovněji střižených modelů a místo dřívějších pěti lamel na masce najdete jen tři.

Významně jiná je také záď. Vysoká odtrhová hrana přivedla konstruktéry původního řešení k dělenému zadnímu sklu kvůli lepšímu výhledu. S faceliftem o nízkou vertikální část prosklení CLC přišlo. Výhled vzad se mírně zhoršit, i když je na druhou stranu pravda, že za špatného počasí se tato část stejně dost špinila a navíc byl průhled skrz vypouklé sklo opticky zdeformovaný. Místo srpovitě tvarovaných koncových svítilen, efektně integrovaných do původního prosklení, jsou na CLC nově megalomanské velkoplošné lampy, jejichž část nese výklopné víko.

mercedesbenz strednitrida kupe testy mercedesbenz strednitrida kupe testy
 

Skoro vše, co je vidět zboku, se shoduje s původním řešením. Dlouhou štíhlou kapotu a vysoko končící záď spojuje dynamická linie oken. Toto řešení si vyžádalo použití ušatých – daleko do stran zasahujících – vnějších zpětných zrcátek.

Jako v kupé

Ačkoli v předchozím provedení nesl model přívlastek Sportcoupé, jde spíše o třídveřový sportovně navržený hatchback. Dlouhé boční dveře s rámy oken slouží velmi dobře těm co nastupují na přední sedadla - po většinou jde údajně o ženy. Dozadu mohou zamířit i průměrně vzrostlí muži, ale pohodlí zde najdou spíše menší postavy nebo děti. Problémy čekejte hlavně do výšky, protože nad sedákem je jen asi 880 mm volného prostoru.

Na předních velkoryse dimenzovaných sedadlech s dobrým bočním vedením trupu je místa asi tak jako v sedanu třídy C. Jejich ukotvení nad podlahou není příliš vysoké, což sportovní ladění vozu podporuje, na rozdíl od standardizovaného volantu s dobrým tvarem, ale příliš velkým průměrem (38 cm).

Základ s pohonem vzadu

První ceny Mercedesů třídy A začínají sice nad hranicí 400 tisíc korun, ale vstup do světa plnohodnotných Mercedesů zajistí teprve CLC s podélně vpředu uloženými motory a pohonem zadních kol. Cena začínající na 675 tisících je o více než 100 tisíc níže než u základního sedanu třídy C.

mercedesbenz strednitrida kupe testy mercedesbenz strednitrida kupe testy
 

Náš nejsilnější zážehový čtyřválec má už mnoho let konstrukci s mechanickým přeplňováním, které podporuje použitelnost objemově skromné jedna-osmičky hlavně ve středních otáčkách. Pozorný posluchač nepřeslechne charakteristické hučení kompresoru mezi 2000 a 4000 ot./min. Ostřejší rozjezdy dovolují vyhnat otáčkoměr až za 6000 ot./min. Motor s kompresorem se, na rozdíl od dnes tak rozšířených turbomotorů, sbírá plynule, ale těsně nad volnoběhem čekáte o něco více, než je schopen reálně předvést. Chce to však vydržet a zacházet s ním, jakoby žádné přeplňování nainstalováno neměl. Mezi dvěma a šesti tisíci pak oceníte vytrvalou dynamiku, která je doprovázena odpovídající zvukovou kulisou. Elán jednotce ubírá vysoká pohotovostní hmotnost 1425 kg.

Automat za pade s pěti

Druhým faktorem, který otupuje sportovní potenciál CLC 200 K a předurčuje jej k jízdám do města a na dlouhé výlety, je vytrvale nabízený pětistupňový automat za 53.632,-Kč. Komfort jeho rozjezdů a změn převodů je dodnes nepřekonán, ale rychlostí řazení a počtem stupňů je již za zenitem. Nepomáhá ani sportovní režim, ani manuální volba zařazeného stupně – obojí je pomalejší, než byste od takto vyhlížejícího vozu očekávali. Pohodlí auta prospívá zpřevodování pětice stupňů, které podporuje velmi vysoký akustický standard v interiéru a nízkou reálnou spotřebu – naprostá většina jízdních situací se totiž odehrává v pásmu 2000 a 3000 ot./min, obvykle vyhrazeném pouze turbodieselům.

mercedesbenz strednitrida kupe testy mercedesbenz strednitrida kupe testy
 

Ovládání CLC…

…má charakteristické prvky luxusních Mercedesů. Řízení je až nepříjemně Mercedesovské: velký volant násobí velký převod řízení, z něhož máte spíše pocit jízdy s limuzínou než s hatchbackem s krátkou zádí, která má vlát. Podvozek dobře tlumí nerovnosti a je i se sedmnáctipalcovými pneumatikami pořád ještě akceptovatelný i z hlediska jízdního pohodlí. Brzdy jsou snadno ovladatelné, jisté a bez dalších průvodních jevů s výjimkou očekávaného zpomalení. Při brzdění, akceleraci, ani v rychle projížděných zatáčkách nedochází k výrazným pohybům karoserie vůči silnici, a to dodává řidiči na jistotě. Dvojitá škoda, že řízení není sportovnější…

Dobrou zprávou je přiměřená spotřeba, kterou lze i s automatickou převodovkou mimo město dosahovat. Při konvenčních 130 km/h odečtete příjemně nízké otáčky (3000 ot./min) a spotřebu 8,5 l/100 km, s lehčí nohou na plynu lze rychlostním průměrem 100 km/h jezdit i za 7,2 l/100 km. Městská spotřeba je velmi závislá na tom, jak moc musíte být rychlí, ale méně než 10 l/100 km asi doplňovat nebudete.

Bez konkurence?

Trojkový kompakt od BMW je sice minulostí, ale srovnání celkem dospělých rozměrů třídveřové jedničky z ní dělá silného rivala, zejména pokud se díváte po sportovním hatchbacku s pohonem zadních kol. Mercedes-Benz je sice o pár desítek tisíc dražší, ale nabízí o 20 centimetrů delší karoserii, exkluzivnější charakter a určitou váženost jeho majiteli. Na sportování mají u Mercedesu v této velikostní kategorii jiné kalibry (SLK, CLK)…

mercedesbenz strednitrida kupe testy mercedesbenz strednitrida kupe testy
 

První cena vozu 675.000,- (CLC 180 K, 105 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 753.000,- (CLC 200 K, 135 kW)
Základní cena testovaného vozu 753.000,- (CLC 200 K, 135 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 927.850,- (CLC 200 K, 135 kW)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti, malé náklony karoserie
  • Luxusní charakter automatické převodovky
  • Vysoká kvalita materiálů a finálního zpracování
  • Přiměřená spotřeba paliva
  • Dobrá cena za auto s pohonem zadní nápravy
  • Servis na 6 let zdarma

Minusy

  • Vyšší pohotovostní hmotnost
  • Nesportovně působící řízení, velký volant
  • Jen 5 stupňů v aut. převodovce, pomalé řazení
  • Výhled vzad
Ondřej Láník
Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor
Cena základní sestavy 753 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ASR, ESP, čelní, boční a hlavové airbagy, dálkově ovládané centrální zamykání, čidlo zatížení sedadla spolujezdce, determální skla, el.ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka včetně bočních směrovek, el.ovládaná boční okna vpředu, vyhřívané trysky ostřikovačů, automatická klimatizace THERMATIC s oddělenou regulací teploty pro řidiče a spolujezdce, multifunkční volant, mlhovky, palubní počítač, sklopná zadní sedadla 1/3 : 2/3, tempomat, 3-ramenný multifunkční volant, indikace opotřebení brzdového obložení, kombinované čalounění látka/umělá kůže ARTICO, rádio Audio 20 CD, sportovní sedadla vpředu s EASY-ENTRY-systémem pro nástup dozadu, střední loketní opěrka, koncovka výfuku, sada na opravu pneu »TIREFIT« s elektrickým kompresorem, sportovní podvozek, Kč
Cena testované sestavy 927 850 Kč
Výbava testované sestavy Bi-xenonové světlomety s automatickou regulací sklonu světlometů a ostřikovači (24.472,-Kč), 17palcová kola z lehkých slitin (+40.002,-Kč), metalický lak (+21.927,-Kč), aktivní parkovací systém vč. Parktronic (+19.853,-Kč), kožený potah volantu a volicí páky (+5.778,-Kč), automatická 5stupňová převodovka (+53.632,-Kč), elektricky vyhřívaná přední sedadla (+9.186,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1796
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 2800 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.9 / 6.7 / 8.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 310 / 1100
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1425 / 525
Rozměr pneu: 225/45 R17
Mercedes-Benz CLC 200 Kompressor
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4448
b) šířka (mm): 1728
c) výška (mm): 1405
d) rozvor (mm): 2715
e) rozchod vpředu (mm): 1505
f) rozchod vzadu (mm): 1476
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano