Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz EQS 450+ – Skvělý elektromobil, ale jaké esko?

Stanislav Kolman
Diskuze (83)

Poprvé v životě mě plně dobitý elektromobil překvapil reálným dojezdem přes 600 km. V tu chvíli jsem začal tušit, že nové EQS bude dobré elektroauto. Houfné přesedání majitelů tradiční třídy S přesto nečekám.

Design, interiér


Protože má automobilka Mercedes-Benz, respektive nově vzniklá podznačka Mercedes-EQ, v nabídce již několik elektromobilů, možná vás překvapí, že EQS může být mezi elektrickými vozy stříbrných šípů ještě v něčem premiantem. Přesto je. Jde totiž o první bateriové auto společnosti na platformě určené výhradně pro elektromobily. Jmenuje se EVA a vlajková limuzína ji sdílí třeba s nedávno představeným EQS SUV.

Srovnání s tradiční třídou S, která symbolizuje luxus a komfort, se vyloženě nabízí. EQS je ostatně mnohdy skloňováno jako elektrická alternativa tradičního „eska“, byť je ve srovnání s obdobně výkonnou konvenční motorizací o něco dražší. Během testovacího týdne jsem tedy kromě jiného zjišťoval, zdali může EQS z garáží úspěšných manažerů třídu S postupně vytlačovat. Pro toto zkoumání jsem si vybral verzi 450+ s pohonem zadních kol a dle tabulek nejdelším dojezdem.

Video se připravuje ...

Jezdící koncept

I když nové EQS vlastně „jen“ rozvíjí nastolený designový směr ostatních elektrických mercedesů, na silnicích navzdory docela obyčejnému bílému laku působí jako zjevení či koncept, který zrovna míří na plochu výstaviště. Délka 5,2 metru, nizoučká silueta, krátké převisy a dvacetipalcová kola posetá maličkými logy automobilky dělají z EQS jen těžko přehlédnutelný přepravník. Až se divím, že tradiční zpětná zrcátka nenahradily kamery kombinované s displeji. Kliky jsou však standardně zapuštěné, vysouvají se po stisku tlačítka, případně automaticky, když se k vozu s klíčkem v kapse přibližujete.

Také EQS má digitální LED světlomety vpředu propojené vodorovnou svítící linkou. Stejný spojovací prvek najdeme i vzadu. Zajímavostí modelu je fakt, že kapotu coby běžný uživatel neotevřete, o to se postarají až v autorizovaném servisu. Prý to z pozice majitele vlastně není vůbec potřeba. Kam že se nalévá kapalina do ostřikovače? Všimněte si víčka v levém předním blatníku. Po jeho stisknutí se otevře maličký šuplík právě pro kapalinu. V průběhu testovacího týdne jsem na vnější vzhled sbíral nejrůznější reakce – od ryze nadšených až po narážky na „ožužlaný bonbon“. Když jsem ale před pár dny viděl premiéru nového BMW i7, říkám si, že je pro mě osobně EQS… no, stravitelnější.

Mercedes-Benz EQS 450+ Mercedes-Benz EQS 450+

Hyperpřístrojovka

Jestli zhruba polovině „kolemjdoucích“ přišel vnější design nemastný-neslaný, po usednutí dovnitř zůstala pusa do kořán snad všem. Zatímco u tradiční třídy S jsem vzhledem ke konzervativnějším zákazníkům o digitalizaci uvnitř pochyboval, k futuristickému elektru rozhodně sedí. Ale příplatkový MBUX Hyperscreen za 233.133 Kč? Ten dělá z přístrojové desky něco, co doposud známe jen z koncepčních automobilů. Je to vlastně obrovská 56“ plocha sdružující digitální budíky, obrazovku infotainmentu a displej před řidičem v jeden celek.

Výše přiložené video vydá za několik odstavců. Úvodní seznámení odhalí, že po prvotním šoku na vás vlastně čeká multimediální prostředí s ovládáním, které už známe z ostatních moderních mercedesů. Jen se množství tradičních tlačítek zredukovalo na nutné minimum, což platí i pro volant. Plochy na něm je sice potřeba fyzicky stisknout, nejedná se však o samostatná tlačítka jako dříve. Spolujezdec si na vlastní obrazovce může vybrat oblíbenou muziku či masáž sedačky, na středovém displeji si zase během nabíjení zkrátí čas hraním Tetrisu.

MBUX však není jen o efektních blbůstkách. Nabízí třeba rozšířenou realitu, která při aktivní vestavěné navigaci vkládá do obrazu z přední kamery šipky, abyste snadněji trefili do cílové destinace. Stejně tak se při zastavení u semaforu automaticky objeví její obraz, aby měl řidič z nízkého vozu snadný výhled, až mu padne zelená. To ale není vše. HEPA filtr s filtračním zařízením pod přední kapotou má účinnou plochu 150 fotbalových hřišť a pracuje ve třech stupních. Filtr zachytává viry, bakterie i pachy a o kvalitě vnějšího ovzduší vás informuje na středové obrazovce.

Mercedes-Benz EQS 450+ Mercedes-Benz EQS 450+

Víte, jak se jmenuje nejlepší automobilka na světě, když vynecháte jedno písmeno? Mercedes-Bez. Ano, EQS je vybaveno hlasovým ovládáním v češtině, přičemž poslední vydání umí nejen více vtípků, ale i pokynů. Zapne masáž sedačky, deaktivuje asistenty a zobrazí požadovaná data na obrazovce. Příjemnou atmosféru v kabině lze povýšit ambientním osvětlením s nespočtem barevných kombinací, přičemž nejvyšší intenzita svícení umí být v noci až nepříjemná.

A teď to ostatní…

MBUX je však jen pomyslnou třešničkou celé kabiny, čímž se pomalu dostáváme k tomu několikrát avizovanému srovnání s tradiční třídou S. Po počátečním šoku z hyperscreenu jsem si totiž pozvolna začal uvědomovat, že na mě nějak nedolehl pocit luxusu… zkrátka toho, že sedíte v pomyslném nejvíc, které vám automobilka může poskytnout. EQS přitom nedělá nic špatně. Má ergonomické přední sedačky s masážními funkcemi a pohodlňoučké hlavové polštářky, materiály všude kolem mě jsou pochopitelně měkčené, ale i příjemné na dotyk, po zavření dveří se díky laminovaným bezpečnostním sklům dokonale odstřihnete od okolního světa… jen mi zkrátka chybělo takové to „wow“, které pravidelně pociťuju v „esku“ či sedmičce.

Možná je to dáno i maximálně zjednodušeným prostředím, které vše sdružuje do obrazovek. Středová konzola je vlastně velice jednoduchá, skrývá pouze indukční nabíječku a držáky na nápoje z obyčejného plastu. Loketní opěrka obsahuje velký úložný prostor a konektory USB-C, zvuk při otevírání podobný staré skříni lze však i za jízdy jen těžko přeslechnout. Jasně, drobnost, jíž lze snadno odstranit, navíc v jednom z prvních vyrobených kousků… přesto ale kousek skládačky, která pak utváří celkový dojem. Tím však zpracování kabiny nechci ani trochu shazovat. Všechno ostatní působí nejen příjemně, ale i bytelně a během naprosto tiché jízdy se neozývají žádné nežádoucí zvuky.

A prostornost? S výškou 178 centimetrů si za volantem nemůžu ani trochu stěžovat. Sám za sebou mám pak ve druhé řadě velkou rezervu před koleny a pár čísel zůstává i nad hlavou. Řekl bych ale, že v tomto směru umí být třída S ještě o chlup prostornější, což mi potvrzují kolegové vyššího vzrůstu. Sedačky jsou pohodlné a sedáky hezky podepírají stehna, navzdory akumulátoru dole není podlaha přehnaně vysoko a sedí se tu komfortně i na dlouhých cestách.

Po otevření rozměrného víka zavazadelníku na vás vykoukne relativně mělký kufr, hlavně díky své délce však nabídne 610 litrů a snadný přístup. Pod podlahu se vejde povinná výbava i dobíjecí kabeláž, která vám tak při jízdě nedělá neplechu v samotném zavazadelníku. Sklopením zadní lavice se dostanete na maximální možný objem 1770 litrů. To kdyby snad EQS mělo posloužit jako parťák při stěhování…

Motor, jízdní vlastnosti


Ideální dálkař

Pod označením 450+ najdeme variantu s jedním synchronním elektromotorem s permanentními magnety umístěným vzadu. Disponuje výkonem 245 kW a 568 newtonmetry točivého momentu. Byť má auto pohotovostní hmotnost takřka 2,5 tuny, z klidu na stovku se umí rozpohybovat za 6,2 sekundy. Kromě jiného tomu pomáhá i vypiplaná aerodynamika, Mercedes se chlubí součinitelem odporu cx 0,20, což je prý nejlepší hodnota u sériově vyráběného automobilu. Potěší i maximální rychlost 210 km/h, možnost jízdy elektromobilem dvoustovkou a více dnes rozhodně není samozřejmostí.

Akumulátor v podlaze má využitelnou kapacitu 107,8 kWh, což je obrovská porce. Tvůrci vyzdvihují snížení množství kobaltu a optimalizace softwaru baterie, který pochází z vlastního vývoje. To všechno má přinést úsporný odběr energie a co možná nejvyšší dojezd. Tabulky slibují až 780 kilometrů. V reálném životě je dojezd menší, avšak o nic méně působivý. Při převzetí bylo venku 10 stupňů a auto deklarovalo dojezd 610 km (bez omezování), případně 700 km s jistými kompromisy. Infotainment vám ukáže, vypnutím jaké funkce získáte kolik kilometrů. S takovou porcí to ale vůbec není potřeba, standardně jsme dnes u elektromobilů zvyklí zhruba na polovinu.

EQS je schopné dobíjet baterii stejnosměrným proudem výkonem až 200 kW, byť spoléhá na všednější 400V technologii (800 V mají dnes Porsche Taycan, ale třeba i Hyundai Ioniq 5). V ideálním případě byste za 15 minut měli získat až 300 kilometrů dojezdu. Já jsem EQS dobíjel na hyperchargeru PRE s maximálním výkonem 150 kW, reálný výkon se však za chladného rána pohyboval mezi 70-90 kW. Za čtvrthodinku jsem tak získal něco přes 100 kilometrů. Zkušenost na stanici Ionity s výkonem až 350 kW už byla příjemnější. Tady patnáct minut stačilo na dobití z 10 na 47 %, přičemž dobíjecí výkon se krátce přehoupl i přes slibovaných 200 kW. Při 80 % auto pořád nabíjelo výkonem přes 100 kW, na devadesáti procentech vůz zvládal zhruba 50 kW. A palubní nabíječka? Ta disponuje standardně dobíjecím výkonem 11 kW, za příplatek se však můžete dostat na dvojnásobnou hodnotu.

Mercedes-Benz EQS 450+ Mercedes-Benz EQS 450+

Famózní dojezd už jsem nastínil. Jasně, během testovacího týdne mi i trochu přálo počasí (10 až 15 stupňů), přesto jsem se nikdy nemusel strachovat o dojezd menší než 550 kilometrů. Výše zmíněná aerodynamika evidentně funguje, neboť korzování okreskami si řeklo o odběr 16 až 18 kWh/100 km. Má tradiční pracovní cesta složená z 20 km okresek, 60 km dálnice a 20 km města přinesla průměrných 21 kWh. Ryze dálniční jízda s tempomatem nastaveným na 135 km/h si žádala kolem 28 kWh.

Video se připravuje ...

Tiše a komfortně

Efektivním dálničním přesunům napomáhá i vzduchový podvozek měnící světlou výšku. V rychlostech nad 120 km/h ji automaticky sníží o 20 mm. Naopak do 40 km/h si ji můžete zvýšit až o 25 milimetrů. Stačí stisknout příslušné tlačítko na obrazovce. Mercedes se vás navíc zeptá, jestli si má dané místo zapamatovat a světlost tu měnit pokaždé. Ideální třeba na místech se zhoršenou příjezdovou cestou. Standardně je EQS vybaveno i natáčecí zadní nápravou v úhlu až 4,5 stupně. Auto tedy umí až 10 stupňů, ty však dostanete za příplatek a pomocí vzdálené aktualizace. V takovém případě se průměr otáčení zmenší z 11,9 na 10,9 metru.

Pokud jsem měl k interiéru při srovnání s třídou S jisté výhrady, samotná jízda je velmi, velmi podobná. Kombinace obouvaných dvacítek, měchů a aktivních tlumičů ADS+ přináší perfektní jízdní komfort za kterékoliv jízdní situace. Ani rozbitý podklad podvozek nerozhází, ve velmi dobře izolované kabině se na nekvalitní cestě ozve nanejvýš jemňounké bubnování. Od řízení jsem si kdovíjakou zpětnou vazbu ani nesliboval, naladěné je velmi lehce, což společně s řízením zadních kol znamená snadnou plavbu městskými uličkami.

Jeden elektromotor vzadu s výkonem 333 koňských sil je pro limuzínu s nesportovními ambicemi tak akorát. Nedostává se vám sice „wow“ efektu při sešlápnutí akcelerátoru až k podlaze, dynamiky pro bezpečné předjetí či připojení do levého dálničního pruhu však máte více než dost. Pro náročnější klientelu už se intenzivně připravuje varianta AMG se dvěma elektromotory a výkonem 560 kW (762 k). Ale jak říkám, k charakteristice luxusní limuzíny mi zkoušená kombinace seděla. I kvůli tomu, že vozu přehnaně svižné tempo úplně nevoní. Ani natáčecí kola vzadu nejsou všemocná, a byť je těžiště díky bateriím blízko asfaltu, ostrou jízdu začnou rychle doprovázet nedotáčivé tendence. S EQS se sice dá jet hbitě, spíše jsem to ale preferoval na dálnici, kde i při tuzemské maximálce bylo příkladně tiché, zbaveno valivého hluku od kol či přehnaného aerodynamického svistu.

Mercedes-Benz EQS 450+ Mercedes-Benz EQS 450+

Závěr


Závěr

Mercedes EQS je nejpůsobivější elektromobil, jaký jsem doposud mohl vyzkoušet. Ne kvůli komfortnímu podvozku či technologickým vychytávkám, to jsem s prominutím u vlajkové limuzíny bral jako samozřejmost a cokoliv jiného by vlastně bylo zklamáním. EQS mě překvapilo hlavně dojezdem v reálných podmínkách a přívětivou spotřebou, stejně jako rychlým doplňováním energie u těch nejvýkonnějších dobíjecích stanic.

Hyperscreen je samostatnou kapitolou a příplatek takřka čtvrt milionu asi stojí za zvážení. Nepochybuji ale o tom, že většina zájemců tuhle položku zaškrtne, neboť dojem z kabiny je s tímto systémem opravdu jako z jiného světa. Výhrady k některým detailům v kabině a ne až tak luxusnímu pocitu jako z třídy S kompenzuje prostor v obou řadách (však také těží z 3,2 metru dlouhého rozvoru) a slušný zavazadelník. I tak mám ale dojem, že z třídy S zatím přesedne jen hrstka nadšenců do elektromobility a moderních technologií. Tradiční „eskový“ zákazník nejspíš ještě nějaký čas zůstane u klasiky.

Vyplatí se mu to i finančně, byť rozdíl ve vyšších desítkách tisíc je asi to poslední, co zájemce v této kategorii trápí. Zkoušený kousek s výkonem 245 kW stojí 3.085.500 Kč. Z tradičních motorizací je nejblíže dieselové S 400 d 4Matic (243 kW) za 2.893.320 Kč. Rozdíl tak činí necelých 200 tisíc korun, a to je šestiválec ještě spojen s pohonem všech kol. Pro běžného smrtelníka je to pořádný ranec peněz, na druhou stranu je ale EQS názornou ukázkou toho nejlepšího, co dnes můžete v elektromobilu dostat. A kdo ví, třeba si takové technologie časem najdou cestu i do všednějších vozů.

Nejlevnější verze modelu 2.778.160 Kč (EQS 350/215 kW)
Základ s testovaným motorem 3.085.500 Kč (EQS 450+/245 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 3.085.500 Kč (EQS 450+/245 kW)
Testovaný vůz s výbavou 3.685.637 Kč (EQS 450+/245 kW)

Plusy

  • Futuristický vzhled
  • Nespočet funkcí systému MBUX
  • Solidní dynamika
  • Sympatická spotřeba a dojezd
  • Komfortní podvozek

Minusy

  • Chybějící punc luxusu
  • Drobné detaily v kabině
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (83)

Doporučujeme

Mercedes-Benz EQS 450+
Cena základní sestavy 3 085 500 Kč
Výbava základní sestavy 19“ kola z lehkých slitin, ambientní osvětlení, multimediální systém MBUX s rozšířenou realitou, bezklíčový přístup vč. zapuštěných klik, sada pro parkování s 360stupňovou kamerou, vzduchový podvozek s adaptivním odpružením, digitální LED světlomety, panoramatické, elektricky ovládané střešní okno, audiosystém Burmester atd. Kč
Cena testované sestavy 3 685 637 Kč
Výbava testované sestavy Kombinace černé a šedé kůže v interiéru (+61.521 Kč), MBUX Hyperscreen s 56“ displejem (+233.133 Kč), typ Premium (+61.961; head-up displej, multifunkční telefonování, sada pro parkování s dálkovým asistentem), sada komfortních sedadel vpředu (+47.274 Kč), vyhřívaná a ventilovaná přední sedadla (+27.68 Kč), laminovaná bezpečnostní skla s akustickou a tepelnou izolací (+37.236 Kč), aktivní ambientní osvětlení (+15.730 Kč) atd. Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 245 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 568 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1770
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2480 / 545
Rozměr pneu: 255/45 R20
Mercedes-Benz EQS 450+
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5216
b) šířka (mm): 1926
c) výška (mm): 1512
d) rozvor (mm): 3210
e) rozchod vpředu (mm): 1667
f) rozchod vzadu (mm): 1682
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1170
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1570
l) šířka vzadu (mm): 1560
délka sedáku vpředu (mm): 580
délka sedáku vzadu (mm): 550
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
5. 5. 2022 11:09
Re: Dojezd
Ano, v Číně včetně čínských Tesel jsou LFP baterie běžné. Jsou levnější, jenže kvůli nižší kapacitě se jich musí dát do auta víc a výsledná cenová úspora není moc velká. Zbytek světa do aut používá NMC baterie.
Alternativa lithia zatím v praxi není, už z principu pohledem na periodickou tabulku prvků bude lithium vždy nejvýhodnějším nosičem náboje. Sodíko-iontové nebo další alternativy budou vhodné spíše tam, kde nejde o hustotu energie, například do energetických úložišť.
2. 5. 2022 09:46
Re: Je cas prestat resit dojezd
Odchází jak často? Trápí to všechny? Statistik na Tesly je poměrně dost a ukazuje se, že i po nájezdech přes 300 tisíc km mají v průměru přes 90 % původní kapacity. To ale neznamená, že se nenajde pár smolařů, kterým to odejde mnohem dříve stejně jako u spalovacích aut, kde také může mít člověk smůlu, že zrovna on chytne špatný kus. Také je otázkou, jaká baterka konkrétně to je.
2. 5. 2022 09:39
Re: Dojezd
Nezapomínej však na to, že hodně elektromobilů nemá v baterce kobalt ani nikl (nadpoloviční většina EV má zejména díky Číně a Tesle LFP), přechází se také na alternativy lithia...
Avatar - twistedTSD
1. 5. 2022 22:56
Re: Je cas prestat resit dojezd
Záruka nerovná se životnost, Done. Jistě, pokud budu chtít za každou cenu trpět 100kW elektrickou dodávku s dojezdem 250 km, tak si koupím Toyotu a budu jezdit na prohlídky. Tomu, že baterie vydrží aspoň 500 tisíc km při DC nabíjení, ale nevěříš ani ty.

Kde se stala chyba u Tesly S, že baterie odchází i u po FL kusů, když Pežot v klidu zvládá milion km a 15 let?
Avatar - twistedTSD
1. 5. 2022 22:47
Re: Dojezd
TCO ti vychází hůř ve vyšších třídách, nebo v případě, že EV a sebe utýráš 50tisícovým nájezdem. Já rozhodně neušetřím ani korunu.