Mercedes-Benz představuje EQS SUV, chce redefinovat luxusní SUV
Čistě elektrické SUV slibuje prostor, komfort a konektivitu v avantgardně luxusním interiéru až pro sedm cestujících.
Po čistě elektrické luxusní limuzíně EQS a reprezentativně sportovním elektrickém sedanu EQE představuje automobilka Mercedes-Benz další přírůstek do rodiny elektrických modelů EQ, kterým je až sedmimístné luxusní EQS SUV.
Nové EQS SUV sdílí rozvor 3210 mm s limuzínou EQS, na výšku však narostlo o výrazných 20 cm. Celkové rozměry nového SUV jsou 5125 mm na délku, 1959 mm na šířku a 1718 mm na výšku. V kombinaci s elektrickou platformou tak novinka slibuje spoustu místa v kabině. A to jak pro cestující, kterých může být až sedm, tak pro náklad, kterým mohou být až čtyři golfové bagy.
Například druhá řada sedadel je standardně vybavena elektrickým posuvem, díky čemuž nabízí kabina maximální flexibilitu. S maximem místa na kolena zadních cestujících nabídne zavazadelník objem 645 litrů, pokud se ale posádka uskromní, převeze pětimístné EQS až 880 litrů nákladu. Po sklopení druhé řady sedadel se pak objem zavazadelníku zvedá až na 2100 litrů. S instalovanou třetí řadou sedadel nicméně maximální objem zavazadelníku klesá na 800, respektive 2020 litrů.
Design modelu EQS SUV odpovídá směru, který představily již sedany EQS a EQE. Opět tak vidíme uzavřenou masku chladiče, lemovanou výraznými světlomety, nebo zadní propojené lampy. Velký důraz byl přitom kladen na aerodynamiku, díky které by mělo být EQS SUV aerodynamickým šampionem mezi konkurenty. Ostatně přispívá k tomu uzavřená maska i zakrytovaný podvozek.
Elektrický pohonný systém pracuje standardně s elektromotorem eATS na zadní nápravě, v nabídce však budou i modely 4Matic, které jsou osazeny elektromotory eATS na obou nápravách. Modely 4Matic jsou navíc vybaveny funkcí Torque Shift, která inteligentně a plynule rozděluje výkon mezi obě nápravy.
Automobilka zatím prezentovala tři motorizace, přičemž základ tvoří EQS 450+ s pohonem pouze zadních kol, nabízející nejvyšší výkon 265 kW a nejvyšší točivý moment 568 Nm. Baterie má ve všech verzích stejnou využitelnou kapacitu 107,8 kWh a model 450+ by na ní měl být schopen urazit 536 až 660 km na jedno nabití – dle WLTP.
Výkonnější verze EQS 450 4Matic je již osazen synchronními elektromotory na obou nápravách. Kombinovaný výkon je 265 kW a točivý moment dosahuje 800 Nm. Dojezd na jedno nabití nicméně klesá na 507 až 613 km dle WLTP. Vrcholná verze EQS 580 4Matic už ale nabídne kombinovaný výkon až 400 kW a točivý moment až 858 Nm. Udávaný dojezd pak opět zůstává na úrovni 507 až 613 km.
Dynamické parametry automobilka zatím nijak nerozvádí, nicméně nabíjení by mělo být možné až při výkonu 200 kW, díky čemuž by na dostatečně výkonné rychlonabíjecí stanici měla stačit zastávka na pouhých 31 minut. Například základní verze pak po 15 minutách nabídne dojezd až 250 km.
Podvozek modelu EQS SUV je osazen čtyřprvkovou přední nápravou a nezávislým zavěšením multilink vzadu. Standardem je vzduchové odpružení Airmatic s kontinuálním nastavováním tlumení ADS+. V závislosti na jízdním režimu navíc může být vůz lehce zvýšen, nebo naopak snížen. Verze s pohonem všech kol navíc vedle režimů Eco, Comfort, Sport a Individual nabídnou také jízdní režim Offroad pro zdolávání lehkého terénu. Manévrování ve městech a stabilitu ve vyšších rychlostech pak podporuje standardní systém natáčení zadní nápravy až o 4,5 stupně. Volitelně, a to včetně možnosti bezdrátové aktualizace, však může být úhel natočení zadní nápravy zvýšen až na 10 stupňů.
Dominantou interiéru je volitelná palubní deska MBUX Hyperscreen. Připomeňme, že se jedná o prohnutou skleněnou plochu, která se táhne mezi A-sloupky. Do této plochy jsou pak integrovány hned 3 displeje, tedy kromě přístrojového štítu (12,3“) a infotainmentu (17,7“) ještě 12,3palcový OLED displej před spolujezdcem.
V Evropě a na dalších trzích přitom spolujezdci budou moci na tomto displeji sledovat i tzv. „dynamický obsah“ za jízdy. Pokud by se ale na obsah na tomto displeji díval řidič, vnitřní kamera ho zachytí a jas displeje automaticky sníží. Působivý zážitek z multimedií na palubě by měl navíc podtrhovat i nový prémiový Dolby Atmos sound systém.
Systém MBUX ale jinak tradičně nabízí přístup k řadě funkcí, včetně komfortních nastavení, nastavení vozidla a samozřejmě nechybí ani inteligentní hlasový asistent, který umí rozpoznávat vaše zvyky a celou jízdu vozem tak usnadňuje a automatizuje. Nechybí ovšem ani systém Energizing Ait Control Plus, který je vybaven HEPA filtry a zajišťuje vysokou kvalitu vzduchu v kabině.
Samozřejmostí je pak prémiové čalounění, včetně speciální umělé kůže MB-Tex, a speciální dekory, včetně dřeva s integrovanými třícípými hvězdami loga Mercedes-Benz ve středové konzole, na dveřích, atd. Dostatek světla v interiéru pak zajistí nejen standardní panoramatická střecha, ale také vícebarevné ambientní osvětlení.