Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic – Mezi osobní dodávkou a obytňákem

Stanislav Švarc
Diskuze (12)

Jméno Marco Polo už tradičně nosí obytné verze dodávek značky Mercedes-Benz. Vyzkoušeli jsme tu základní.

Německá automobilka Mercedes aktuálně nabízí tři varianty obytné dodávky Marco Polo: základní a nejlevnější Activity, dále Horizon a nakonec vrcholné Marco Polo, které je prostě jen Marco Polo. 

Rozdíly mezi nimi se dají popsat snadno a rychle: zatímco klasické Marco Polo je obytňákem s bohatou kempingovou výbavou, která zahrnuje kuchyňský kout s plynovým vařičem, chladicím boxem, dřezem a nádržemi na čistou i odpadní vodu a další podobně praktické prvky, prostřední Horizon je spíš klasickou osobní dodávkou s variabilním (až sedmimístným) interiérem, která má však navíc výklopnou střechu, v níž se ukrývá prostor na spaní, a praktickou trojmístnou zadní lavicí, která se umí proměnit v další lůžko.

Podobně je koncipováno také provedení Activity, i to je více dodávkou nabízející více než kempování a bydlení v přírodě jen možnost přespání.  Rozdíl mezi ním a modelem Horizon pak spočívá v původu. Horizon vychází z třídy V, Activity je upraveným Vitem.

Plasty a plasty

To jsou sice v mnoha ohledech velice podobná auta, hlavně na první pohled, v některých důležitých aspektech se však také zásadně liší. Zjednodušeně řečeno, „véčko“ je vyloženě prémiovou osobní dodávkou, která umí nabídnout vyloženě luxusní výbavu i svezení.

Vito, v civilním a osobním provedení s přídomkem Tourer, je takovým „chudším příbuzným” s výrazněji užitkových charakterem, které dokonce i v provedení Marco Polo může mít nelakované nárazníky. Pokud nemá, pak méně urozený původ spolehlivě prozradí nelakované kliky a zrcátka.

Největší rozdíl proti třídě V po uživatelské stránce však spočívá ve zpracování interiéru. Vito má jinou palubní desku, jednoduše tvarovanou a především výhradně plastovou, poměrně lacině vyhlížející.

Ale upřímně, ani mi to vlastně nevadilo. Ano, pro nápaditější palubku bych se klidně přimlouval, ale i s touto se dá naprosto v pohodě žít. Zpracování je totiž fajn, zřejmě bude „trvanlivá“ a navíc potěší klasickým tlačítkovým ovládáním nejdůležitějších funkcí. 

Větší výhrady nemám ani k multimediálnímu systému. V testovaném autě byl příplatkový systém Audio 40 se 7" dotykovou obrazovkou, integrovanou navigací a podporou Apple CarPlay a Android Auto. A byť na dnešní poměry může sedm palců vypadat zastarale, po funkční stránce je infotainment v pořádku. Snad by mohl být jen svižnější.

Důraz na praktičnost, odolnost a účelnost dokládá také pohled na plastovou podlahu. Na pohled opět nic moc, zato funkčnost je skvělá. Když si totiž uvnitř našlapete, což se při pobytu venku stane snadno, stačí hadr a voda a za chvíli máte uklizeno. Pokud je ale pro vás tohle řešení už moc užitkové, za příplatek si můžete vůz vybavit kobercem.

A když už jsem u těch příplatků… Mercedes-Benz Marco Polo nabízí spoustu možností, jak užitkový charakter posunout směrem k pohodlí. Akorát to bude stát dost peněz. Například  ten náš infotainment vyjde na skoro 48 tisíc korun, zmíněný koberec na téměř 8.500 korun, automatická klimatizace na zhruba 86 tisíc korun (poloautomatická stojí 63 tisíc), nezávislé topení, které se v obytném autě opravdu moc hodí, dostanete za 37 tisíc (s časovým spínačem je za 70.617 Kč), posuvné dveře vlevo stojí skoro 28 tisíc korun, mlhovky 8 tisíc, LED světlomety 60 tisíc, couvací kamera 37 tisíc a sáhnout můžete třeba i po vzduchovém odpružení za skoro 68 tisíc korun. Možností je vážně spousta.

Testované auto ani zdaleka nebylo narvané všemi dostupnými příplatkovými prvky, nemělo například vzduchové odpružení, přesto volitelná výbava zvedla cenu z 1.419.121 Kč na 2.082.900 Kč. Výčet nejdůležitějších a nejzajímavějších příplatků jako vždy najdete v tabulce na konci testu.

Výslovně bych ale rád zmínil paket ArtVenture za 149.341 Kč, který zahrnuje například LED světlomety, černá tónovaná skla vzadu, lakované nárazníky a boční lišty, chromovanou masku chladiče, dekorativní polepy, vyhřívaná přední sedadla, volant v kůži a specifické provedení střešního stanu, které se vyznačuje použitím tkaniny v akvamarínové barvě a předním otvorem.

Připlácet musíte také v případě, že chcete, aby vaše Marco Polo uvezlo víc než pět osob. Vůz je totiž standardně vybaven otočnými křesly vpředu a třímístnou posuvnou lavicí vzadu. Samostatná posuvná sedadla v prostřední řadě vyjdou dohromady na 55.876 Kč – každé totiž stojí 27.938 Kč. 

Výhodou rozhodně je, že se dají z kabiny vyndat. Pokud cestujete ve dvou, je dokonce lepší nechat je doma, jinak spíš překážejí.

Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic

 

Na milimetry

Vnitřek je totiž sice variabilní, ale všechno tu sedí tak nějak na milimetry, takže uzpůsobit si uspořádání interiéru aktuálním potřebám není vždy úplně snadné. Já jsem se tedy u některých úprav vyloženě zapotil. A nezvykle i nějaké sprosté slůvko z úst vypustil.

Naprosto jednoduchá je naopak manipulace se střešním stanem, stačí odjistit madla a zatlačit, se vztyčením pak pomohou dvě plynové vzpěry na bocích. Ani stažení není těžké, stačí zatáhnout za textilní pásek, zmáčknout pojistku na vzpěře a při tom si pohlídat, abyste dovnitř schovali i stanovou tkaninu. Nakonec zacvaknete madla a máte hotovo. Střešní lůžko je jinak pohodlné a pro jednoho nocležníka nabízí královský prostor. Věřím ale, že by se na něm v pohodě vyspali i dva cestovatelé.

Druhé lůžko pak poskytuje zadní lavice. Manipulace s ní ale už není tak přátelská a v případě, že uvnitř necháte sedačky ve druhé řadě, se budete prát s místem. Rozloženou lavici lze ještě zvětšit sklápěcí plochou v zavazadlovém prostoru. Tahle „postel“ má na pak šířku 135 centimetrů a dlouhá je skoro dva metry.

Mercedes o autě mluví jako o obytňáku pro pět nocležníků, ale upřímně si neumím představit, jak by se na lůžka takový počet lidí naskládal. Snad jen kdyby v partě převažovala děcka.

Hodně šikovným a praktickým detailem, bez něhož si já osobně ale obytný vůz nedovedu představit, jsou zatemňovací závěsy, které zajišťují soukromí a současně samozřejmě dovnitř nepouštějí brzké ranní světlo.

Přes den se pak hodí možnost posezení s předními sedadly otočenými proti směru jízdy. Ani otáčení však není z prostorových důvodů úplně jednoduché. Možná jsem jen nešikovný, ale kvůli tomuto úkonu jsem si musel rozhodit nastavení volantu a otevřít přední dveře, aby se křesla otočila. Jinak vždy někde zadrhla. Možná bych však s dalšími pokusy chytil správný grif a naučil se to lépe a rychleji. Snadná je naopak manipulace s výklopným a posuvným stolkem.

Že Marco Polo Activity postrádá kempingové vybavení, na jednu stranu limituje využití jako obytného vozu v pravém slova smyslu, na druhou stranu ale zvyšuje jeho každodenní použitelnost. Uvnitř totiž nic nepřekáží.

Kromě toho, že 5.140 mm dodávka uveze až sedm lidí, nabízí také spoustu místa pro převoz nákladu, zvlášť když z ní vyjmete sedadla. Pak totiž za předními sedačkami vznikne nákladní prostor s podlahou dlouhou až 2.678 milimetrů a širokou až 1.552 mm. Výhodou je také nakládací hrana ve výšce jen 530 mm. Mercedes mimochodem pro zavazadelník udává objem 830 litrů.

Silný diesel, silný podvozek

Pro Marco Polo Activity jsou k dispozici čtyři verze dvoulitrového vznětového čtyřválce s výkony 100, 120, 140 a 176 kW. Všechny standardně doplňuje devítistupňová automatická převodovka a pohon zadních kol. Připlatit si můžete za čtyřkolku, kterou Mercedes nenabízí jen s nejslabší variantou.

K nám zamířila obytná dodávka v nejvýkonnějším provedení s pohonem všech kol. To u modelu Marco Polo (ale také u třídy V) nese označení 300 d 4Matic, je to však stejný motor, jaký známe i z Vita Tourer jako 124 CDI 4x4.

Dvoulitrový turbodiesel dává nejvyšší výkon 176 kW a maximální točivý moment 500 N.m - při akceleraci však dokáže krátkodobě zvýšit točivý moment ještě o dalších 30 N.m. Už tato čísla vypadají slibně.

Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic

 

A praxe teorii dává za pravdu, pružný a kultivovaný motor funguje moc příjemně a s velkou, více než dvě tuny vážící dodávkou nemá mnoho práce. Naopak, dává jí schopnost přesvědčivé akcelerace, kterou oceníte zejména při předjíždění. Diesel se nenechá zaskočit ani naloženou kabinou, ani levým dálničním pruhem. Nejen na poměry dodávek je Marco Polo Activity 300 d prostě zajímavě svižné auto. 

Příkladné je také spojení motoru s devítistupňovou automatickou převodovkou, která řadí hladce, jemně a hlavně logicky. Pochvalu zasluhuje hlavně způsob, jakým využívá velký točivý moment turbodieselu.

A spotřeba? Ve městě jsem jezdil za 12 l/100 km, v provozu mimo Prahu a dálnice za 9,1 l/100 km a na dálnici za 10,3 l/100 km. Jenže také jsem absolvoval jeden noční přesun naprosto pohodovým tempem (ale nikoli loudavým) mezi dvěma městy s průměrem 6,6 l/100 km. 

Řekl bych tedy, že dlouhodobě by neměl být problém apetit držet mezi 8 až 11 l/100 km.

I když ve velké dodávce asi nikdy nebude komfort stejný jako v běžném osobním autě, Marco Polo Activity jezdí moc pěkně. Podvozek velice slušně tlumí nerovnosti a vůz i přes rozměrnou karoserii, která se nekroutí a ani na špatné silnici „nevrže“, působí příjemně pevným, tuhým a skoro až kompaktním dojmem. Zahanbit se Mercedes nenechá ani v zatáčkách, i když se při svižných změnách směru vcelku pochopitelně mírně naklání, nebo ve vysokých rychlostech. Ovladatelnost a stabilita jsou na velkou a těžkou dodávku jednoduše na skvělé úrovni.

Závěr

Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic na mě udělal velice dobrý dojem. V účelném a současně i kultivovaném balení totiž nabízí zajímavou kombinaci každodenní použitelnosti klasické osobní dodávky a prostoru pro komfortní přespání. Není to klasické obytné auto, spíš vůz, v němž můžete v klidu a pohodlí občas složit hlavu.

Ale dá se na něj dívat také jako na jakýsi základ, který lze celkem snadno po té obytné stránce vylepšit - třeba pořízením nebo postavením vlastních „obytných modulů“ s kempingovým vybavením, které můžete mít schované v garáži a na palubu ho naložíte jen při cestách za dobrodružstvím.

Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic

 

Plusy

  • Praktický a prostorný interiér
  • Každodenní použitelnost
  • Jízdní vlastnosti
  • Silný a poměrně úsporný motor

Minusy

  • Laciněji vyhlížející interiér
  • Drahé příplatky
  • Manipulace se sedadly není úplně snadná

 

Nejlevnější verze modelu  1.163.421 Kč (Mercedes-Benz Marco Polo Activity 200 d)
Základ s testovaným motorem 1.291.681 Kč (Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d)
Testovaný vůz bez příplatků 1.419.121 Kč (Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic)

Testovaný vůz s výbavou

2.082.900 Kč (Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic)

 

Stanislav Švarc
Diskuze (12)

Doporučujeme

Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic
Cena základní sestavy 1 419 121 Kč
Výbava základní sestavy 17palcová ocelová kola, volant s možností nastavení výšky a sklonu, volant multifunkční s palubním počítačem, digitální rádio (DAB), akumulátor přídavný zesílený, zásuvky 12 V pro zadní řadu sedadel, vyhřívaná a elektricky seřiditelná zpětná zrcátka, dva odnímatelné držáky nápojů v loketních opěrkách, sluneční clony s osvětlenými zrcátky, rozvod topení do prostoru pro cestující, determální skla, elektrická topná jednotka, komunikační modul LTE pro digitální služby, multifunkční sdružený přístroj s grafickým displejem, asistent potkávacích světel, tempomat, rezervní kolo se zvedákem, komfortní otočné sedadlo řidiče, komfortní otočné sedadlo spolujezdce, posuvné dveře vpravo, kotevní lišty pro rychloupínání a posuv sedadel, komfortní trojsedadlo vzadu s lůžkovou úpravou, luxusní obložení stěn, čalounění střechy, cumová podlaha v prostoru pro cestující, tkanina černá Santos, paket stolek, pevné okno v posuvných dveřích/stěně vpředu vlevo, pevné okno v posuvných dveřích vpředu vpravo, elektricky ovládaná větrací výklopná okénka vzadu, okno v zadních dveřích se stěračem a ostřikovačem, sklopný posuvný stolek vzadu, manuálně ovládaná zvedací střecha, lakovaná v barvě vozu, střešní postel, dvoupásmové reproduktory vpředu, zásuvka 12 V, dva držáky nápojů, asistent pro potlačení vlivu bočního větru a další. Kč
Cena testované sestavy 2 082 900 Kč
Výbava testované sestavy Lak Bílá křišťálová (43.591 Kč), aktivní brzdový asistent (16.215 Kč), rádio Audio 40 (47.768 Kč), zásuvka 12 V v nákladovém prostoru (1.860 Kč), paket zrcátek (13.617 Kč), automatická klimatizace (86.271 Kč), teplovzdušné nezávislé topení s čas. spínačem (70.617 Kč) klimatizace a tepelný výměník do prostoru pro cestující (28.008 Kč), paket jízdního pruhu (30.220 Kč), odnímatelné tažné zařízení, koule (34.641 Kč), zvýšení přípustné hmotnosti přívěsu na 2500 kg (4.071 Kč), 17palcová ALU kola, aerodynamická (24.112 Kč), bederní opěrka sedadla spolujezdce (2.070 Kč), bederní opěrka sedadla řidiče (2.070 Kč), posuvné dveře vlevo (27.868 Kč), komfortní sedadlo za řidičem (27.938 Kč), komfortní sedadlo za spolujezdcem (27.938 Kč), akustický paket (9.582 Kč), speciální model Marco Polo ArtVenture (149.341 Kč), pohon všech kol 4Matic (127.440 Kč) paket parkování s kamerou (37.028 Kč) a další. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1950
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 176 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 8.3
Emise CO2: 218
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 830 / 4630
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2300 / 714
Rozměr pneu: 225/55 R17
Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5140
b) šířka (mm): 1928
c) výška (mm): 1985
d) rozvor (mm): 3200
e) rozchod vpředu (mm): 1666
f) rozchod vzadu (mm): 1646
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1640
l) šířka vzadu (mm): 1640
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
11. 7. 2021 19:52
Re: Activity
:yes:
Kamoš rok pozeral po jazdenej Californii zo západu, ale nakoniec došetril a kúpil ako skladovku stredne dlhý SpaceTourer a neskôr dokúpil vstavbu od Visu a dosť si to pochvaľuje. S priateľkou s tým chodia do hôr. Vravel, že keď na divoko zakempia, je výhoda nepútať pozornosť vyklápacou strechou, lebo tá skôr udrie do očí. Tiež ho teší výklopné zadné sklo a ešte to kúpil aj s dobrou výbavou a automatom.
Avatar - mariov8
11. 7. 2021 18:14
Activity
Mám ten paket spánek v autě. Tedy tu postelo-lavici co je v ACTIVITY nebo v HORIZONU dole. Spal jsem tam v sestavě 2 dospělí a 2 děti (otočená sedadla pokračování postele pro děti - mám to v K-rátkém provedení). Kdo jezdil škodou 120L s rodiči do Chorvatska nebo dokonce do Španělska, ten by si rochnil komfortem. Ale pro sestavu 2+2 a systematičtější využívání je lepší ta ACTIVITY nebo HORIZON, děti šup nahoru a je to, rodiče se mohou dole rozvalovat. My kuchyňku a související vestavbu nepotřebujeme. A/nebo by se dala doplnit od EGOE nebo VISU. Z testu trochu vyplývá, že ACTIVITY se silným dieselem a pohonem 4x4 už trochu postrádá smysl, moc se blíží cenou HORIZONU a tam už je palubní deska a telematika z třídy V. To je fakt jiné auto. ACTIVITY my dává smysl do těch 120kW a bez čtyřkolky (nebo ta 119 140kW a čtyřkolka, když už to musí být), ta spací lavice a zvedací střecha s postelí a rámem je stejně těžká dost, aby zatížila zadní nápravu pro zimní provoz. Stran srovnání s Fordem, buď mám na auto 1,25 nebo 1,75... pak nemá smysl se Fordem zabývat, mercedes je úplně jinde. Nebo mám 2,5 a lovím ve vodách MB/VW a pak je to jenom o tom, zda to má být pro rodinu na víkendy, nebo pro zajištěný pár s téměř plným komfortem (s vestavbou s kuchyňkou). Jinak je to s dětma super, takové kempování v plechovém stanu, uložím se (bohužel dnes už jenom téměř) kde chci. A jinak bych se opakoval po Avantime, buď penzion, nebo kemp... musí to být trochu životní styl.
11. 7. 2021 13:31
Re: Buď - alebo
Dakujem za plnohodnotne zhrnutie. Az by som povedal, ze dobry test tohto typu vozidla, by mal obsahovat podobnu uvahu, ked ma byt prinosny. :yes:
11. 7. 2021 11:52
Re: Buď - alebo
Pěkné porovnání. :yes:
Nechápu, kdo je schopen k takové ucelené, podrobné úvaze, která má hlavu a patu, dát palec dolů. Jen tak, bez vysvětlení....
11. 7. 2021 11:00
Buď - alebo
Celkom sa zaujímam o tieto kempovacie dodávky, tak som si už viaceré vyskúšal a musím povedať, že do tohto Activity by som nešiel.
Úplne prvá vec, ktorú si pri výbere podobného auta treba premyslieť je, či potrebujete prípojku na elektrinu, aby vám mohla ísť chladnička, prípadne klimatizácia.
Pokiaľ je odpoveď, že netreba, zrejme na jednom mieste neplánujete tráviť viac času ako dve noci. Vtedy by som však využil nejakú z firiem, ktoré robia dodatočné vstavby, napríklad český Egoe. Za nejakých 3500 eur získate veľkú posteľ s matracom a pod ňu ešte aj výsuvnú kuchynku s varičom a umývadlom, resp. vaničkou na umytie potravín pri varení a malou chladničkou. Čo je fajn, že celé sa to dá mimo sezóny vymontovať a máte zas klasickú rodinnú dodávku.
Kto je však už pri dodávkach kempingový fajnšmeker a má dosť peňazí, tak určite plnohodnotná California alebo Marco Polo, teda aj s kuchyňou, chladničkou a vodou. Vtedy aj tá výklopná strecha dáva väčší zmysel, tým, že posteľ dole je užšia kvôli kuchyni a samozrejme kvôli pohybu v nej.
Musí však ísť o naozaj aktívne žijúci pár max. jedným dieťaťom, ktorý sa venuje nejakému športu, často cestuje, chodí do prírody atď. lebo inak to nedáva zmysel voziť si len tak po meste kuchyňu. Preto by som sa asi vzdal chladničky (áno, môže byť aj v tom vyberateľnom boxe, ale po vypnutí motor beží len hodinu-dve) a zvolil si dodatočnú vstavbu, ktorú by som nechával v garáži, keď ju netreba.
A teda moan78 sa pýtal na porovnanie Californie s Marcom Polom, tak Marco Polo keď vychádza z triedy V, vie pôsobiť luxusnejšie, ale nie je také praktické, ako California. Napríklad kempovací nábytok zaberá miesto v kufri, California ho ma veľmi šikovne odložený vo dverách (zadných výklopných, aj bočných posuvných) a tiež má lepšie vyriešené clonenie predného okna (roletka integrovaná do A stĺpika, v Mercedese je nešikovná plachta s prístavkami) a lepšie má vyriešené aj otáčanie sedadiel. Pri oboch sa ľahko dostanete k sume 100-tisíc eur, také dobre vybavené Tourneo Custom či SpaceTourer, prípadne Trafic sú aj dodatočnou kempingovou vstavbou v pohode do 40-50-tisíc eur.
V každom prípade sa pri týchto autách na to nesmiete pozerať, že koľko by za to bolo dovoleniek v hoteli pri mori. Nie, toto je forma životného štýlu, ktorú nemusí každý pochopiť.