TEST Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic – Mezi osobní dodávkou a obytňákem
Jméno Marco Polo už tradičně nosí obytné verze dodávek značky Mercedes-Benz. Vyzkoušeli jsme tu základní.
Německá automobilka Mercedes aktuálně nabízí tři varianty obytné dodávky Marco Polo: základní a nejlevnější Activity, dále Horizon a nakonec vrcholné Marco Polo, které je prostě jen Marco Polo.
Rozdíly mezi nimi se dají popsat snadno a rychle: zatímco klasické Marco Polo je obytňákem s bohatou kempingovou výbavou, která zahrnuje kuchyňský kout s plynovým vařičem, chladicím boxem, dřezem a nádržemi na čistou i odpadní vodu a další podobně praktické prvky, prostřední Horizon je spíš klasickou osobní dodávkou s variabilním (až sedmimístným) interiérem, která má však navíc výklopnou střechu, v níž se ukrývá prostor na spaní, a praktickou trojmístnou zadní lavicí, která se umí proměnit v další lůžko.
Podobně je koncipováno také provedení Activity, i to je více dodávkou nabízející více než kempování a bydlení v přírodě jen možnost přespání. Rozdíl mezi ním a modelem Horizon pak spočívá v původu. Horizon vychází z třídy V, Activity je upraveným Vitem.
Plasty a plasty
To jsou sice v mnoha ohledech velice podobná auta, hlavně na první pohled, v některých důležitých aspektech se však také zásadně liší. Zjednodušeně řečeno, „véčko“ je vyloženě prémiovou osobní dodávkou, která umí nabídnout vyloženě luxusní výbavu i svezení.
Vito, v civilním a osobním provedení s přídomkem Tourer, je takovým „chudším příbuzným” s výrazněji užitkových charakterem, které dokonce i v provedení Marco Polo může mít nelakované nárazníky. Pokud nemá, pak méně urozený původ spolehlivě prozradí nelakované kliky a zrcátka.
Největší rozdíl proti třídě V po uživatelské stránce však spočívá ve zpracování interiéru. Vito má jinou palubní desku, jednoduše tvarovanou a především výhradně plastovou, poměrně lacině vyhlížející.
Ale upřímně, ani mi to vlastně nevadilo. Ano, pro nápaditější palubku bych se klidně přimlouval, ale i s touto se dá naprosto v pohodě žít. Zpracování je totiž fajn, zřejmě bude „trvanlivá“ a navíc potěší klasickým tlačítkovým ovládáním nejdůležitějších funkcí.
Větší výhrady nemám ani k multimediálnímu systému. V testovaném autě byl příplatkový systém Audio 40 se 7" dotykovou obrazovkou, integrovanou navigací a podporou Apple CarPlay a Android Auto. A byť na dnešní poměry může sedm palců vypadat zastarale, po funkční stránce je infotainment v pořádku. Snad by mohl být jen svižnější.
Důraz na praktičnost, odolnost a účelnost dokládá také pohled na plastovou podlahu. Na pohled opět nic moc, zato funkčnost je skvělá. Když si totiž uvnitř našlapete, což se při pobytu venku stane snadno, stačí hadr a voda a za chvíli máte uklizeno. Pokud je ale pro vás tohle řešení už moc užitkové, za příplatek si můžete vůz vybavit kobercem.
A když už jsem u těch příplatků… Mercedes-Benz Marco Polo nabízí spoustu možností, jak užitkový charakter posunout směrem k pohodlí. Akorát to bude stát dost peněz. Například ten náš infotainment vyjde na skoro 48 tisíc korun, zmíněný koberec na téměř 8.500 korun, automatická klimatizace na zhruba 86 tisíc korun (poloautomatická stojí 63 tisíc), nezávislé topení, které se v obytném autě opravdu moc hodí, dostanete za 37 tisíc (s časovým spínačem je za 70.617 Kč), posuvné dveře vlevo stojí skoro 28 tisíc korun, mlhovky 8 tisíc, LED světlomety 60 tisíc, couvací kamera 37 tisíc a sáhnout můžete třeba i po vzduchovém odpružení za skoro 68 tisíc korun. Možností je vážně spousta.
Testované auto ani zdaleka nebylo narvané všemi dostupnými příplatkovými prvky, nemělo například vzduchové odpružení, přesto volitelná výbava zvedla cenu z 1.419.121 Kč na 2.082.900 Kč. Výčet nejdůležitějších a nejzajímavějších příplatků jako vždy najdete v tabulce na konci testu.
Výslovně bych ale rád zmínil paket ArtVenture za 149.341 Kč, který zahrnuje například LED světlomety, černá tónovaná skla vzadu, lakované nárazníky a boční lišty, chromovanou masku chladiče, dekorativní polepy, vyhřívaná přední sedadla, volant v kůži a specifické provedení střešního stanu, které se vyznačuje použitím tkaniny v akvamarínové barvě a předním otvorem.
Připlácet musíte také v případě, že chcete, aby vaše Marco Polo uvezlo víc než pět osob. Vůz je totiž standardně vybaven otočnými křesly vpředu a třímístnou posuvnou lavicí vzadu. Samostatná posuvná sedadla v prostřední řadě vyjdou dohromady na 55.876 Kč – každé totiž stojí 27.938 Kč.
Výhodou rozhodně je, že se dají z kabiny vyndat. Pokud cestujete ve dvou, je dokonce lepší nechat je doma, jinak spíš překážejí.
Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic |
Na milimetry
Vnitřek je totiž sice variabilní, ale všechno tu sedí tak nějak na milimetry, takže uzpůsobit si uspořádání interiéru aktuálním potřebám není vždy úplně snadné. Já jsem se tedy u některých úprav vyloženě zapotil. A nezvykle i nějaké sprosté slůvko z úst vypustil.
Naprosto jednoduchá je naopak manipulace se střešním stanem, stačí odjistit madla a zatlačit, se vztyčením pak pomohou dvě plynové vzpěry na bocích. Ani stažení není těžké, stačí zatáhnout za textilní pásek, zmáčknout pojistku na vzpěře a při tom si pohlídat, abyste dovnitř schovali i stanovou tkaninu. Nakonec zacvaknete madla a máte hotovo. Střešní lůžko je jinak pohodlné a pro jednoho nocležníka nabízí královský prostor. Věřím ale, že by se na něm v pohodě vyspali i dva cestovatelé.
Druhé lůžko pak poskytuje zadní lavice. Manipulace s ní ale už není tak přátelská a v případě, že uvnitř necháte sedačky ve druhé řadě, se budete prát s místem. Rozloženou lavici lze ještě zvětšit sklápěcí plochou v zavazadlovém prostoru. Tahle „postel“ má na pak šířku 135 centimetrů a dlouhá je skoro dva metry.
Mercedes o autě mluví jako o obytňáku pro pět nocležníků, ale upřímně si neumím představit, jak by se na lůžka takový počet lidí naskládal. Snad jen kdyby v partě převažovala děcka.
Hodně šikovným a praktickým detailem, bez něhož si já osobně ale obytný vůz nedovedu představit, jsou zatemňovací závěsy, které zajišťují soukromí a současně samozřejmě dovnitř nepouštějí brzké ranní světlo.
Přes den se pak hodí možnost posezení s předními sedadly otočenými proti směru jízdy. Ani otáčení však není z prostorových důvodů úplně jednoduché. Možná jsem jen nešikovný, ale kvůli tomuto úkonu jsem si musel rozhodit nastavení volantu a otevřít přední dveře, aby se křesla otočila. Jinak vždy někde zadrhla. Možná bych však s dalšími pokusy chytil správný grif a naučil se to lépe a rychleji. Snadná je naopak manipulace s výklopným a posuvným stolkem.
Že Marco Polo Activity postrádá kempingové vybavení, na jednu stranu limituje využití jako obytného vozu v pravém slova smyslu, na druhou stranu ale zvyšuje jeho každodenní použitelnost. Uvnitř totiž nic nepřekáží.
Kromě toho, že 5.140 mm dodávka uveze až sedm lidí, nabízí také spoustu místa pro převoz nákladu, zvlášť když z ní vyjmete sedadla. Pak totiž za předními sedačkami vznikne nákladní prostor s podlahou dlouhou až 2.678 milimetrů a širokou až 1.552 mm. Výhodou je také nakládací hrana ve výšce jen 530 mm. Mercedes mimochodem pro zavazadelník udává objem 830 litrů.
Silný diesel, silný podvozek
Pro Marco Polo Activity jsou k dispozici čtyři verze dvoulitrového vznětového čtyřválce s výkony 100, 120, 140 a 176 kW. Všechny standardně doplňuje devítistupňová automatická převodovka a pohon zadních kol. Připlatit si můžete za čtyřkolku, kterou Mercedes nenabízí jen s nejslabší variantou.
K nám zamířila obytná dodávka v nejvýkonnějším provedení s pohonem všech kol. To u modelu Marco Polo (ale také u třídy V) nese označení 300 d 4Matic, je to však stejný motor, jaký známe i z Vita Tourer jako 124 CDI 4x4.
Dvoulitrový turbodiesel dává nejvyšší výkon 176 kW a maximální točivý moment 500 N.m - při akceleraci však dokáže krátkodobě zvýšit točivý moment ještě o dalších 30 N.m. Už tato čísla vypadají slibně.
Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic |
A praxe teorii dává za pravdu, pružný a kultivovaný motor funguje moc příjemně a s velkou, více než dvě tuny vážící dodávkou nemá mnoho práce. Naopak, dává jí schopnost přesvědčivé akcelerace, kterou oceníte zejména při předjíždění. Diesel se nenechá zaskočit ani naloženou kabinou, ani levým dálničním pruhem. Nejen na poměry dodávek je Marco Polo Activity 300 d prostě zajímavě svižné auto.
Příkladné je také spojení motoru s devítistupňovou automatickou převodovkou, která řadí hladce, jemně a hlavně logicky. Pochvalu zasluhuje hlavně způsob, jakým využívá velký točivý moment turbodieselu.
A spotřeba? Ve městě jsem jezdil za 12 l/100 km, v provozu mimo Prahu a dálnice za 9,1 l/100 km a na dálnici za 10,3 l/100 km. Jenže také jsem absolvoval jeden noční přesun naprosto pohodovým tempem (ale nikoli loudavým) mezi dvěma městy s průměrem 6,6 l/100 km.
Řekl bych tedy, že dlouhodobě by neměl být problém apetit držet mezi 8 až 11 l/100 km.
I když ve velké dodávce asi nikdy nebude komfort stejný jako v běžném osobním autě, Marco Polo Activity jezdí moc pěkně. Podvozek velice slušně tlumí nerovnosti a vůz i přes rozměrnou karoserii, která se nekroutí a ani na špatné silnici „nevrže“, působí příjemně pevným, tuhým a skoro až kompaktním dojmem. Zahanbit se Mercedes nenechá ani v zatáčkách, i když se při svižných změnách směru vcelku pochopitelně mírně naklání, nebo ve vysokých rychlostech. Ovladatelnost a stabilita jsou na velkou a těžkou dodávku jednoduše na skvělé úrovni.
Závěr
Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic na mě udělal velice dobrý dojem. V účelném a současně i kultivovaném balení totiž nabízí zajímavou kombinaci každodenní použitelnosti klasické osobní dodávky a prostoru pro komfortní přespání. Není to klasické obytné auto, spíš vůz, v němž můžete v klidu a pohodlí občas složit hlavu.
Ale dá se na něj dívat také jako na jakýsi základ, který lze celkem snadno po té obytné stránce vylepšit - třeba pořízením nebo postavením vlastních „obytných modulů“ s kempingovým vybavením, které můžete mít schované v garáži a na palubu ho naložíte jen při cestách za dobrodružstvím.
Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic |
Plusy
- Praktický a prostorný interiér
- Každodenní použitelnost
- Jízdní vlastnosti
- Silný a poměrně úsporný motor
Minusy
- Laciněji vyhlížející interiér
- Drahé příplatky
- Manipulace se sedadly není úplně snadná
Nejlevnější verze modelu | 1.163.421 Kč (Mercedes-Benz Marco Polo Activity 200 d) |
Základ s testovaným motorem | 1.291.681 Kč (Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.419.121 Kč (Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic) |
Testovaný vůz s výbavou | 2.082.900 Kč (Mercedes-Benz Marco Polo Activity 300 d 4Matic) |