TEST Mercedes-Benz ML 420 CDI - přítulný tyranosaurus
Nediskutujme o tom, že auta kategorie SUV klienti milují. Nediskutujme o ani o tom, že českému zákazníkovi vybavenému většinou skromnějším rozpočtem, než jakým disponují řidiči na západ od našich hranic, hodně záleží na poměru výbavy a ceny, a tak se většinou pohybuje v nižších cenových hladinách. Výsledek? 258 prodaných kusů modelů Hyundai SantaFe a 168 modelů Hyundai Tuscon za prvních šest měsíců roku 2007.
Chcete další důkaz, že Čechům hodně záleží na ceně a výbavě? (což se samozřejmě nevylučuje s kvalitou – viz. test Hyundai SantaFe ) Tady je. 174 prodaných kusů SUV Kia Sportage a 217 prodaných kusů superstar japonského Suzuki – modelu Grand Vitara. Ale pozor, prodávají se i dražší SUV. Důkazem budiž například 172 prodaných kousků Hondy CR-V nebo 135 prodaných kusů Toyoty RAV-4.
Značky, jež se usadily v prémiové části segmentu SUV, se v Česku musí spokojit s podstatně skromnějšími čísly, avšak pohled na silnici vás utvrdí v tom, že i v české kotlině přibývají geometrickou řadou řidiči ochotní vysázet za auto miliony korun. Nediskutujme o tom, že na českém trhu nemají luxusní SUV své místo. Mají. No a v tom případě nediskutujme ani o tom, že Mercedes-Benz ML patří mezi nejlepší luxusní SUV současnosti.
Nová třída M už nestrpí označení rychlokvaška mající za úkol především zalepit místo na trhu vedle povedeného BMW X5 bez ohledu na fakt, že interiér připomíná spíše dodávku a exteriér dobře živeného obyvatele jedné spolkové země. Nová třída M není auto, které vyvolává otázky o smysluplnosti třídy SUV, nová třída M není na černé listině ohrožených druhů, nová třída M místo toho zavírá ústa a rázně ukončuje debaty.
Zkrátka a jednoduše nový Mercedes-Benz ML nemá se svým předchůdcem mnoho společného a rozhodně důstojněji reprezentuje tradiční hodnoty Mercedesu – komfort, luxus a technickou vyspělost. Kdykoliv se na novou třídu ML podívám, mám radost. Jsem rád, že designéři umí navrhnout SUV robustní a agresivní, s majestátnou přídí vyvolávající dojem bojovníka a diplomata v jedné osobě.
Jsem rád, že vznikají auta, která ač vážící 2 tuny, vypadají dynamicky a reprezentativně, vynikají úchvatným profilem a sympatickou zádí. Jsem rád, že vznikají auta, která působí v moři všednosti jako rajský ostrov. Jsem rád, že vznikají auta jako Mercedes-Benz ML. Za design dávám ML 420 CDI jedničku s hvězdičkou, avšak jedním dechem dodávám – co člověk, to názor. Navíc design není vše.
Pohodlíčko, kvalita, luxus a drobné přešlapy
Kupříkladu nakládací hrana třídy M leží 78 cm nad zemí a vykládání předmětů spíše znesnadňuje než usnadňuje. Ovšem obrovská využitelná rovná ložná plocha potěší. Nastupování? Zde žádný problém. Mercedes nenastražil pasažérům do cesty překážky v podobě vystouplých plastových lišt, do malého úhlu se otevírajících bočních dveří nebo do skromné výšky stoupacího víka zavazadelníku. Máte-li výšku okolo 180 cm do auta jednoduše nasednete bez nadskočení.
Dámy si budou muset ve většině případů malinko poskočit, ale věřte mi, stojí to za to. Když totiž vydáte trochu energie potřebné na odlepení se od země, přistanete v komfortních sedačkách obklopeni kvalitními plasty, hliníkem, leštěným chromem a kůží. Sedačky zajišťující velmi dobrou oporu těla v zatáčkách, jsou nastavitelné ve všech možných i nemožných směrech, a to v dostatečném rozsahu. No a ten komfort.
Mercedes sedadla vždy uměl a své mistrovství v tomto směru s každým dalším modelem pouze potvrzuje. S plasty palubní desky si však mohl německý výrobce vyhrát více, zpracování a slícování sice odpovídá dané třídě, ale povrchovou úpravu si dokáži představit daleko příjemnější na pohled i dotek. Za největší zaváhání považuji nepěknou plastovou výplň bočních dveří, která z nepochopitelných důvodů nedostala textilní potah.
Kolik stojí látka a potažení plastu na dveřích – 100 Euro? Naštěstí vše kolem odpovídá cenovce 2.000.000 korun. Tlačítka na středové konzole a dveřích jsou vylisována s typickou německou precizností, všechny plastové části perfektně lícují, barevná obrazovka oslní barvami i rozhraním, nemluvě o krásné a přehledné přístrojové desce. Na středové konzole se kvůli množství ovladačů není zpočátku snadné vyznat, časem si ovšem zvyknete.
Velmi příjemně se zachází zejména s panelem klimatizace i panelem vzduchového odpružení a uzávěr diferenciálu. Nedostatku místa se uvnitř nového ML nemusíte obávat, nadbytek prostoru vás čeká nad hlavou u ramen i kolen vzadu.
Osm válců, 225 kW, 700 Nm
Novou třídou M jsem prvně testoval na začátku roku 2006 se zážehovým šestiválcem o objemu 3,5 litru, to znamená základní benzínovou pohonnou jednotkou. Co takhle zkusit něco z opačného konce nabídky, řekli jsme si a pozvali na schůzku Mercedes-Benz ML s nejsilnějším vznětovým osmiválcem o objemu 4,0 l, s maximálním výkonem 225 kW ve 3600 ot./min. a točivým momentem 700 Nm v rozmezí 2000 – 2600 ot./min.
Zážehový šestiválec vyšel ze souboje s velkým a těžkým autem se ctí, ovšem 700 Nm točivého momentu dostupného v 2000 otáčkách slibovalo zcela odlišný a neopakovatelný zážitek. A ten díky bohu nastal. Osmiválec nabírá sílu od nejnižších otáček, točivý moment prudce narůstá od volnoběhu, a tak na 2000 otáčkách, kde maximum točivého momentu vrcholí, můžete počítat s obrovskou silou.
Jelikož máte fantastických 700 Nm dostupných dalších 600 otáček, během nichž začne do hry promlouvat výkon, můžete si na cestě dovolit to, co s málokterým SUV podobných rozměrů a hmotnosti. V Mercedesu ML 420 CDI se nemusíte obávat předjíždění v kopci, jízdy na dálnici či akcelerace. Rychlosti 130 km/h dosáhne auto levou zadní a během několika málo chvil, další zrychlování přitom nedělá motoru problém.
Stačí jemně přišlápnout plynový pedál a ručička rychloměru ukáže 160 km/h, k výletu za hranici 200 km/h se také nenechá dvakrát přemlouvat a ráda vám i ukáže, jak v třídě M vypadá cestování v rychlosti 250 km/h. Mercedesu se podařilo skvěle utlumit všechny nepříjemné projevy naftového motoru, charakteristický zvuk slyšíte uvnitř v nízkých a středních otáčkách hodně vzdáleně a v i v otáčkách vysokých vám nebude na obtíž.
Přestože hmotnost a parametry motoru napovídají opak, ML 420 CDI vykazuje přijatelné hodnoty spotřeby. Ve městě spotřeba pochopitelně neklesne pod 13 litrů, ovšem mimo město můžete cestovat za 9 litrů. Na dálnici si ML 420 CDI při rychlosti okolo 140 km/h řekne o 9,3 litrů nafty, v kombinovaném cyklu s lehčí nohou na plynu můžete dlouhodobě jezdit za 11 - 12 litrů paliva.
Cesta nebo terén? Vyberte si
Ať už plánujete koupi Mercedesu ML coby čistě silničního nebo silničně-terénního dopravního prostředku, neuděláte chybu a přijdete si na své. Podvozek opatřen vzduchovým pérováním Airmatic suverénně likviduje nedokonalosti českých vozovek, neláme si hlavu s podélnými ani příčnými nerovnostmi a nemá potřebu informovat posádku o projetí výtlukem či zdolání železničního přejezdu hlasitými rázy.
V komfortním režimu se auto na vlnitém povrchu mírně pohupuje a lehce naklání v zatáčkách, stopu ovšem drží s typickou německou zarputilostí, takže se budete cítit jistě a bezpečně. Veškeré i sebemenší náklony spolehlivě vyruší přepnutí vzduchového podvozku na sportovní režim, v němž podvozek výrazně ztuhne, s tím se ovšem dostaví místo pohupování mírné poskakování – zvláště na krátkých příčných nerovnostech.
Mercedes-Benz ML dostal do vínku i vynikající terénní schopnosti, točivý moment se přenáší na kola přední a zadní nápravy v poměru 50:50, v případě potřeby můžete zalovit v spodní části středové konzoly a povolat na pomoc uzávěry diferenciálů nebo asistent sjíždění prudkých kopců DSR (ten lze aktivovat do rychlosti 30 km/h). Nová třída M výborně brzdí a nemusí se stydět ani za naladění posilovače řízení. Škoda pouze velkého převodu řízení.
Automatická převodovka odváděla v testovaném voze dobrou, ale nikoliv bezchybnou práci. Ačkoliv se s největší pravděpodobností jednalo o chování výjimečné a týkající se jednoho konkrétního kusu, převodovka měla problém s podřazováním, jež tu a tam doprovázelo cukání. Takové chování z jiných mercedesů neznám, převodovka 7G-Tronic celkově patří mezi nejlepší automaty na světě.
(Ne)snadné rozhodnutí
Mercedes-Benz třídy M potvrdil příslušnost mezi elitu prémiové části segmentu SUV. Dojem na mě udělala už verze se zážehovým šestiválcem, ale teprve vznětový osmiválec dodal skvělému autu šťávu. Pokud jste ochotní vysázet za SUV kolem 2 milionů korun a nebude vám vadit spotřeba mezi 11 a 12 litry, neváhejte.
První cena vozu | 1.475.000,-Kč (ML 280 CDI, 140 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 2.017.000,-Kč (ML 420 CDI, 225 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 2.017.000,-Kč (ML 420 CDI, 225 kW) |
Cena testovaného vozu vč. Příplatků | 2.418.190,-Kč (ML 420 CDI, 225 kW) |
Plusy
- atraktivní design
- kvalitně zpracovaný interiér
- dobrá ergonomie
- komfortní sedačky s širokým rozsahem nastavení
- výborně odhlučněný vznětový motor
Minusy
- vysoko položená nakládací hrana
- nevzhledná plastová výplň dveří