Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
Mitsubishi Outlander
32 Fotogalerie

TEST Mitsubishi Outlander 2.0 LPG – Přidej plyn!

Vyzkoušeli jsme plynového Outlandera, lákajícího zákazníky na poloviční provozní náklady oproti běžné benzinové verzi.

Mitsubishi Outlander je oblíbené japonské SUV, které na český trh v roce 2012 přišlo už ve třetí generaci. Automobilka se poučila a pro Evropu má připravené nejen turbodieselové čtyřkolky, ale také možnost předělat benzinovou verzi pro spalování LPG.

Současně platný akční ceník zvýhodňuje diesel, sleva 55.000 korun na benzinové provedení skončila s poslední sekundou roku 2013. To je škoda, protože poctivě postavené SUV se základní cenou 550.000 Kč (a navíc s výbavou jako dvouzónová automatická klimatizace, bluetooth handsfree, sedmi airbagy nebo tempomatem) bylo jistě velmi zajímavou volbou.

U benzinového provedení se však musíme smířit s tím, že auto je nutno vzít jak stojí a leží, protože k dispozici je pouze jeden výbavový stupeň Intense a omezená možnost příplatkové výbavy.

suv mitsubishi lpg testysuv mitsubishi lpg testy | acz 

Oproti dieselovým verzím s pohonem všech kol má benzinová předokolka handicap nejen v o něco nižší maximální užitečné hmotnosti, ale také při tahání přívěsu: za naší verzi můžete připojit brzděný přívěs o hmotnosti 1,6 tuny, čtyřkolky zvládnou dvoutunový. Největší slabinou testovaného modelu je však bezesporu pouze pětistupňová manuální převodovka. Ta má navíc občas problémy s přesností, koženou hlavici je lepší rukou vést poněkud precizněji.

Abychom si však jen nestěžovali, jízda na šestnáctipalcových litých kolech je příjemná, velké balónovité pneumatiky účinně filtrují malé nerovnosti a s těmi většími si tlumiče umějí poradit. V zatáčkách je však proti vznětovým kolegům na osmnáctipalcových kolech paradoxně více nedotáčivý.

Outlander je ideální rodinné auto s množstvím odkládacích prostor, byť jeho variabilitu oproti lépe vybaveným verzím snižuje absence zadních posuvných sedadel. Možnost upravit zde sklon opěradla však zůstává, což se na dlouhých výletech velmi hodí.

Táto, pusť plyn!

Podle automobilky se mají náklady na provoz snížit na zhruba polovinu. S tím lze v zásadě souhlasit, protože dlouhodobá spotřeba paliva se při provozu na LPG (zkapalněný plyn) výrazně nezvýší; my jsme naměřili rozdíl menší než jeden litr. Litr LPG je zhruba na polovině ceny litru benzinu či nafty, což při současných cenách znamená, že proinvestovaných 34.000 korun (za montáž systému od firmy Lovato) máte zpátky po zhruba třiceti tisících ujetých kilometrech. To se dá zvládnout za rok, pak už tedy pouze šetříte. Příjemná je také pětiletá tovární záruka, která se na kompletní montáž vztahuje.

suv mitsubishi lpg testysuv mitsubishi lpg testy | acz 

Jízda na LPG je nepatrně hlučnější a při plně naloženém autě můžete pocítit malou ztrátu výkonu, nicméně v drtivé většině situací a při zapnutém autorádiu není možné rozdíl vnímat. Neznáme oficiální údaje výrobce, nicméně podle zkušeností s ostatními atmosférickými benzinovými agregáty nebudeme daleko od pravdy při předpokládání úbytku výkonu i točivého momentu v řádu jednotek procent, což se dá přežít.

Zato budete vnímat, a to dosti silně, doslova obrovskou změnu v dojezdu. Klasická nádrž na benzin o objemu 63 litrů zůstává nezměněna, k ní přibyla ještě 60litrová plynová nádrž, což znamená prodloužení reálného akčního rádiusu přes 1.200 kilometrů! Naplněnost plynového zásobníku je indikována pěticí zelených diod, řidič si samozřejmě může určit, které palivo hodlá ve spalovacích komorách měnit na mechanickou práci. Start probíhá vždy na benzin.

Závěr

Jak je vidět, lze přestavbou na LPG ušetřit nemalé finanční prostředky a zároveň velmi příjemně prodloužit dojezd vozu. Zákaz vjezdu do podzemních garáží nebo možné problémy při přepravě autovlakem jsou malé pihy na kráse. Nabídku pouze základní výbavy pro benzinový dvoulitr sice z principu musíme zmínit jako negativum, nicméně většina zákazníků by si zřejmě za širší výbavu stejně nepřiplatila.

suv mitsubishi lpg testysuv mitsubishi lpg testy | acz 

Nejlevnější verze modelu605.000 Kč (2.0 MIVEC / 110 kW Intense)
Základ s testovaným motorem605.000 Kč (2.0 MIVEC / 110 kW Intense)
Testovaný vůz s výbavou663.658 Kč (2.0 MIVEC / 110 kW Intense)

Plusy

  • Tovární záruka na přestavbu 5 let
  • Velký jízdní dosah s LPG
  • Objemný zavazadelník
  • Základní cena

Minusy

  • Odhlučnění interiéru, zejména hluk od kol
  • Jednoduché plasty v interiéru
  • Omezená možnost výbavy
  • Pouze 5 stupňů pro jízdu vpřed

Foto: Petr Homolka