TEST Mitsubishi Outlander Rallitronic
Třetí generace Mitsubishi Outlander vstoupila do prodeje se dvěma motory o výkonu 110 kW – zážehovým dvoulitrem a turbodieselem 2.2 DI-D. Zatímco u toho prvního to znamenalo mírné polepšení, vznětový čtyřválec si pohoršil ze 130 kW. Ovšem ne nadlouho.
Maximem točivého momentu 380 N.m se už základní naftové provedení nového Outlanderu vyrovnalo silákovi z předchozí generace – místo nahánění kilowattů pod omezovačem se Japonci zaměřili na vyladění průběhu křivky točivého momentu. Navíc vysoký maximální výkon je v mnoha zemích handicapem – tam, kde se podle něj počítá zdanění automobilů.
Mitsubishi ale dokáže ze svého motoru dostat ještě více. Důkazem je nová verze Rallitronic – přímo automobilkou nabízený chiptuning, který výrazně zlepší parametry motoru. Výkon se dostává na 132 kW, točivý moment vyrostl ještě výrazněji. Nástup je srovnatelný se slabší verzí, pokračuje ale až do maxima 450 N.m mezi 2200 a 2800 min-1 (vs. 380 N.m při 1750 až 2500 min-1).
Podle oficiálních údajů má silnější motor o sekundu lepší akceleraci na stovku a jede o 3 km/h rychleji (konkrétně 203 km/h). To ale nevyjadřuje všechno, co přináší třicetitisícový příplatek. Hlavní předností je razantní zlepšení pružnosti, rychlejší reakce na sešlápnutí pedálu plynu a podstatně širší pásmo využitelných otáček. Zatímco slabší provedení již před třemi tisíci začne polevovat v nadšení, Rallitronic poctivě táhne až ke čtyřem tisícům.
V běžném provozu motor nabídne větší flexibilitu a za všech okolností má více síly, než bývá u SUV zvykem. Směle by si mohl vyšlápnout na jinak nepřekonatelnou Mazdu CX-5 2.2 Skyactiv-D. Zároveň je však Outlander Rallitronic citlivější na způsob použití – alespoň co se spotřeby nafty týče. Ta se snadno vyšplhá a udrží okolo deseti litrů, stačí pravidelně zkoušet opojný dieselový zátah. Při běžném použití je ale vliv přeprogramování zanedbatelný. Dálniční spotřeba činí 7 l na 100 km, stejnou hodnotu je možné držet na palubním počítači i ve městě. Proti standardnímu provedení to představuje rozdíl v řádu několika decilitrů.
Vedle silnějšího motoru dostal testovaný vůz také sadu originálních doplňků. S nástavci prahů a nárazníků vypadá drsněji, zvlášť když se k tomu přidá bílý lak, karbonové polepy zrcátek a 20” černá kola. Výsledek neodpovídá evropskému vkusu, bling-bling efekt ne nepodobný Cadillacu Escalade ovšem může najít své příznivce.
Vkusu zákazníků SUV zase příliš neodpovídá jízdní projev Outlanderu na nízkoprofilových pneumatikách. Těžká kola důkladně kopírují povrch silnice, táhnou vůz do podélných vyjetých kolejí a při puštění volantu v zatáčce dokážou Outlander rychle srovnat do přímého směru. Na první dojem má takové Mitsubishi „sportovnější“ (a také méně komfortní) jízdní projev než nedávno testovaná Fiesta ST. Ovladatelností ale samozřejmě na perfektně naladěný hot hatch nestačí, i když musíme přiznat, že menší náklony karoserie díky minimální deformaci bočnic jinak dosti nedotáčivému Outlanderu výrazně pomohly.
Mimo tato vylepšení dostal testovaný vůz prostřední výbavu Intense+, které proti vrcholné Instyle chybí například kožené čalounění, vyhřívání sedadel, střešní okno, elektrické ovládání pátých dveří a vestavěná navigace. Proti tomu nabízí o 100.000 Kč nižší cenu, navíc Outlander oproti době prvního testu zlevnil o 70.000 korun. Ceny se díky tomu přiblížily konkurentům na dostřel.
Menším paradoxem je nutnost připlácet za pětimístnou verzi, byť symbolických 1890 korun. Na druhou stranu Mitsubishi alespoň takovou možnost nabízí, takže třetí řada sedadel nemusí ubírat prostor těm, kdo o dvě pohotovostní místa nad zadní nápravou nestojí. Cokoliv dalšího by bylo už jen opakováním předchozího testu, který podrobně vylíčil funkčnost interiéru i nedostatky, zejména co se pocitu vnímané kvality týká.
První cena vozu | 550.000 Kč (2.0 MIVEC 2WD/110 kW Intense) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 710.000 Kč (2.2 DI-D 4WD/132 kW Intense) |
Základní cena testovaného vozu | 820.000 Kč (2.2 DI-D 4WD/132 kW Intense+) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 876.536 Kč (2.2 DI-D 4WD/132 kW Intense+) |
Plusy
- Moderní a velmi úsporný motor
- Pružnost motoru, rozsah využitelných otáček
- Objemný zavazadelník, variabilita interiéru
- Efektivní a spolehlivý pohon 4x4
- Bohatá výbava
Minusy
- Svist turbodmychadla
- Odhlučnění interiéru, zejména hluk od kol
- Jednoduché plasty v interiéru
- Složitější systém sklápění sedadel
- Kontroverzní a nevýrazný design
Foto: P. Homolka