Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan Micra 1.2 - Micrakosmos

Ondřej Láník
Velikost Micry zůstává věrna významu pojmenování tohoto modelu. Bude k pokračování úspěchu stačit originální design a perfektní jízdní vlastnosti?

Velikost Micry zůstává věrna významu pojmenování tohoto modelu. Bude k pokračování úspěchu stačit originální design a perfektní jízdní vlastnosti?

Malý Nissan se ani přesto, že má uhrančivě tvarovanou karosérii, nerozšířil na českém trhu tak jak si výrobce představoval. Aktuální nabídka modelové řady začíná až objemnějším čtyřválcem, který se prodává za výhodnější cenu, než menší litrový motor v době prvního uvedení na trh, před dvěma roky. To by snad již mohlo zákazníky přesvědčit. Co tedy vlastně Micra nabízí?

Design: kulatě okolo kolem

nissan malevozy testy nissan malevozy testy V roce 2003 představené aktuální provedení Nissanu Micra šlo proti obvyklým představám o tom, jak by měl malý městský automobil vypadat. Tvar karoserie s jednoduchou souvislou hmotou mezi koly, na níž z bočního pohledu vyrůstá kabina, je dodnes nezaměnitelným rysem a důležitým prodejním argumentem nejmenších evropských Nissanů. Vysoko umístěné světlomety mají nahoře šibalsky vystrčené boule, které pomáhají řidiči v orientaci při parkování. Netradičně široká a nízko položená maska poskytla prostor i pro velká směrová světla. Hrany byly pro designéry tabu. Zaoblené jsou proto i tvary zádě s vertikálně orientovanými svítilnami. Kompaktní rozměry jsou jako dělané do města. C sloupek i celý zadní převis jsou jen symbolické, jakoby za zadními sedadly žádný zavazadlový prostor ani neměl být.

Interiér: jako v bublině

Kola úplně v rozích, maximální objem interiéru a přesto je to hatchback. Co je to? Micra přece! Vyšší stavba karosérie je výhodná pro posádku, která se snáze usadí ve voze dlouhém jen 3719 mm, ale vysokém 1540 mm. Vpřed vysunuté čelní sklo, které je také nadprůměrně klenuté, vytváří ve voze pocit vzdušného interiéru, ačkoli rozvor náprav 2432 mm je spíše na spodním okraji třídy malých vozů.

nissan malevozy testy nissan malevozy testy Nissan zacílil novou Microu na ženy, takže baculaté či zaoblené partie jsou z ženského pohledu krásné a praktické zároveň. Přístrojový štít má snad nejmenší rozměry, jaké jsme v poslední době u testovaných aut viděli, ale přesto se sem vejdou dva přehledné kruhové ukazatele, palivoměr a velký LCD displej. Materiály hodnocené náročným měřítkem evropských standardů jsou spíše lacinější, ale převážně dobře zpracované. Interiéru základní Micry Visia účinně dodává eleganci opakující se plastový dekor barvy slonové kosti, který celek posunuje na pomyslném žebříčku vnímání kvality o mnoho stupínků vzhůru. Sedadla jsou jednoduché pěnové výlisky, s optimální tuhostí ale přeci jen omezeným bočním vedením, které by nebylo, jak později uvidíme, ani v případě základní verze na škodu.

Řidič má z vozu ukázkový výhled všemi směry, optimální poloha za volantem je díky výše položenému sedáku relativně snadno dosažitelná. Vzadu usazení cestující mají, vtaženo k velikosti vozu, překvapivě mnoho volnosti, horší je to však se zavazadly, na které zbylo jen 251 litrů objemu. Variabilita základního provedení Visia je omezená, protože zadní lavice není dělená ani posuvná v podélném směru, což je jedno z unikátních řešení, které jinak Micra oproti konkurentům nabízí. U nás je k dispozici až od verze Visia+ výše.

Motor: tichošlápek

nissan malevozy testy nissan malevozy testy Řada zážehových agregátů pod kapotou Micry je v tuto chvíli tvořena celohliníkovými motory s elektronickou škrtící klapkou a hlavou válců se šestnácti ventily. Náhrada litrového motoru o výkonu 48 kW objemnějším motorem 1240 cm3 se může zdát nelogická, ale příspěvkem k lepším vlastnostem je minimálně 20 Nm maximálního točivého momentu navíc a také výhodnější průběh točivého momentu. Vedle této specifikace (48 kW při 5200 ot./min) je k dispozici také silnější verze (59 kW při 5200 ot./min) motoru zdvihového objemu 1,2 l.

Automobil jsme přebírali se stavem počítadla kilometrů, na kterém svítila číslice 7 km, takže k hodnocení tohoto motoru z uživatelského hlediska nebyly právě optimální podmínky. Venku navíc vládly třeskuté mrazy, tedy další okolnost, která mohla celkový výkon nezaběhnutého motoru v testu negativně ovlivnit.

Z pohledu člověka za volantem se motor choval extrémně tiše, do karoserie nejsou přenášeny jakékoliv vibrace. Necelou tunu vážící Micra je pro více než stovku newtonmetrů snadná práce, takže pokud řidič aspoň občas použije výborně ručně ovladatelnou mechanickou převodovku, je jízda ve městě i mimo něj příjemně živá a chcete-li, můžete si i se základním modelem užít spoustu zábavy. Spotřeba paliva se má podle výrobce ustálit na 5,9 l / 100 v kombinovaném cyklu, my jsme v náročném městském provozu jezdili za 7,5 l/ 100 a vyzkoušená trasa svižným tempem mimo město znamenala odběr 6,3 l/100. Asi šestilitrové průměrné hodnotě bychom tedy mohli, při uvážení podmínek testu (počasí, nezajetý motor), věřit.

Podvozek: dělejte co chcete, já to zvládnu

nissan malevozy testy nissan malevozy testy Micra patří mezi nezáludné vozy, které snesou neuvěřitelné věci, akceptují hrubé řidičské chyby a i v krizových situacích řidiče podpoří jednoznačnou reakcí na jeho pokyny. Motokárově čitelný podvozek má tužší odpružení, ale komfort nebyl touto volbou podle našich zkušeností výrazně omezen. Brzdy fungují bezproblémově, s charakterem podvozku koresponduje také přesné řízení s elektromechanickým posilovačem. Na silnici Micra odvádí tu nejlepší práci, která nechává řidiče zapomenout na fakt, že jede v autě jednoznačně spadajícího mezi malé městské vozy.

Cena: nelehká pozice

Příchod nové generace malých vozů jako je Grande Punto, Yaris nebo Clio dělá zřejmě nejen Nissanu vrásky. Rodinné použití Micry je výhodné snad jedině v kombinaci s posuvnou druhou řadou sedadel, která umožní zvětšení zavazadelníku na 371 litrů. Jenže ta je ve výbavě až od stupně Visia+, prodávaného za více než 300 tisíc korun u pětidveřové karoserie.

Zbraní Micry je design, takže prodejci by měli cílit na skupinu řidiček, které dbají na krásu a image. Místo drahých Mini a příliš malých Smartů by je mohla zaujmout právě Micra. Po všech stránkách vyvážený model potřebuje snad jen trochu zvýšit renomé. Jestli tou správnou cestou budou otevřené modely Micra C+C nebo sportovnější SR160 ukáže letošní rok.

Související články:

První cena vozu 264.900,-Kč (1.2 (48 kW), Visia 3D)
První cena vozu s testovanou motorizací 264.900,-Kč (1.2 (48 kW), Visia 3D)
Základní cena testovaného vozu 279.900,-Kč (1.2 (48 kW), Visia 5D)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 329.900,-Kč (1.2 (48 kW), Visia 5D)

Plusy:

  • výborné jízdní vlastnosti
  • tichý a dostatečně výkonný motor
  • nezaměnitelný design

Minusy

  • omezená variabilita interiéru v základním provedení
  • levně působící materiály v interiéru
  • malá ovládací tlačítka na rádiu
  • nová konkurence za obdobnou cenu nabízí větší auta
Ondřej Láník
Nissan Micra 1.2
Cena základní sestavy 279 900 Kč
Výbava základní sestavy čelní airbag řidiče a spolujezdce, posilovač řízení s proměnným účinkem v závislosti na rychlosti jízdy, elektronický imobilizér, elektricky ovládaná okna vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, digitální hodiny, denní počítač kilometrů, výstražné osvětlení otevřených dveří, vypínač airbagu spolujezdce, protiblokovací systém brzd ABS s elektronickým děličem brzdných sil EBD, brzdový asistent, třetí brzdové světlo, ISOFIX úchyty dětských sedaček na krajních zadních sedadlech, dětská pojistka u zadních dveří, výškově nastavitelné opěrky hlav u předních sedadel, opěrky hlav u všech zadních sedadel, třibodové bezpečnostní pásy u všech sedadel, přední bezpečnostní pásy s výškovým nastavováním, předpínači a omezovači napětí v pásu, přední bezpečnostní pásy s výškovým nastavováním, bezpečnostní sloupek volantu s nastavováním sklonu, zpětné zrcátko s clonou, držáky nápojů vpředu i vzadu, přihrádka (objem 11 l) u spolujezdce s držákem pro karty a pero, zásobník na drobné mince vpředu, sklopné opěradlo zadních sedadel - nedělené, vyhřívání zadního okna, sluneční clona řidiče a spolujezdce, látkové čalounění, 12V zásuvka, otvírání krytu plnicího hrdla nádrže z interiéru, 14" ocelová kola včetně krytů kol, pneu 165/70 R14, neplnohodnotné rezervní kolo, přední a zadní nárazník v barvě karoserie s černými ochrannými lištami Kč
Cena testované sestavy 329 900 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+10.000,-), manuální klimatizace + autorádio s CD přehrávačem (+30.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1240
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 48 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 110 / 3600 - 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 154
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 16.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 5.1 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 251 / 584
Objem nádrže (l): 46
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 957 / 518
Rozměr pneu: 165/70 R14
Nissan Micra 1.2
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3719
b) šířka (mm): 1660
c) výška (mm): 1540
d) rozvor (mm): 2432
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano