TEST Nissan Qashqai 1,6 dCi – S novým srdcem
Japonská automobilka Nissan před šesti lety uvedla model Qashqai jako nástupce klasického zástupce nižší střední třídy, kterým byla modelová řada Almera. Tento odvážný krok byl tehdy přijat poměrně skepticky a samotný Nissan pro jistotu kromě Qashqaie evropským zákazníkům nabídl v roce 2007 i sedan a hatchback Tiida. Ten se tehdy již dva roky prodával v Japonsku a USA.
Nissan Qashqai si ale nakonec své místo na slunci vybojoval a u zákazníků zabodoval, takovým způsobem, že se jím konkurenční automobilky inspirovaly a připravily řadu podobně laděných modelů. V létě roku 2011 dokonce z výrobní linky v britském Sunderlandu sjel miliontý exemplář crossoveru Qashqai, zatímco Tiida se z Evropy v tichosti vytratila.
Těsně před koncem roku 2009 odhalil Nissan modernizovanou podobu svého úspěšného crossoveru. Prodej faceliftovaného Qashqaie na českém trhu se rozběhl na jaře roku 2010. To ovšem nebyl poslední krok v boji o zákazníka a japonská automobilka se od té doby průběžně věnuje technice. K nejčerstvějším novinkám patří motor 1,6 dCi, s nímž se Nissan Qashqai představil na podzim loňského roku.
Téměř vrcholná motorizace
Přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1,6 litru s výkonem 96 kW (130 k) je v nabídce pohonných jednotek pro Qashqai umístěn mezi motory 1,5 dCi (81 kW) a 2,0 dCi (110 kW). Patnáctistovka je k dispozici pouze v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovka a pohonem předních kol. Dvoulitr naopak pořídíte pouze s šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol.
Nový 1,6 dCi je standardně, tak jako tomu bylo u testovaného exempláře, spojen s pohonem předních kol, lze jej ale za příplatek 50.000,- Kč získat i s pohonem všech kol. V obou případech je turbodiesel spojen s manuální šestistupňovou převodovkou. Ta se vyznačuje slušným odstupňováním a krátkými drahami řazení, při řazení vyšších rychlostních stupňů ale řadicí páka občas lehce zadrhává.
Charakteristika motoru 1,6 dCi odpovídá současnému standardu moderních pohonných agregátů podobného objemu. Pro konstantní jízdu lze využívat otáčky od 1500 min-1, ale turbodmychadlo se probouzí k životu mezi 1900 až 2000 min-1. Nejefektivněji pracuje motor v rozmezí od 2000 do 4000 min-1. Bez protestů si nechá líbit i vytáčení k 5000 min-1, ale v těchto otáčkách již nepracuje efektivně.
Při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h udává otáčkoměr 2100 min-1 a palubní počítač uvádí průměrnou spotřebu 4,4 litru nafty na 100 km. Při rychlosti 130 km/h se otáčky zvýší na 2600 min-1 a spotřeba paliva vzrůstá na 6,8 litru na 100 km, což jsou na poměrně vysoký crossover s pohotovostní hmotností téměř 1,5 tuny velmi sympatické hodnoty.
Zvukový projev motoru se podařilo utlumit jen částečně a podobné je to i s vibracemi, které pronikají do interiéru stojícího vozu. Díky zvukovému projevu ví posádka o přítomnosti turbodieselu pod kapotou prakticky ve všech jízdních režimech, ale naštěstí ji neobtěžuje nadměrný hluk, ale jen decentní klapot, který po chvíli přestanete vnímat. Na většině českých silnic se zvuk motoru navíc mísí s hlukem od kol. Ta zadní pak o sobě dávají poměrně hlasitě vědět při přejezdech příčných nerovností.
Pohodlí ano, sport raději ne
Nissan Qashqai je především rodinným vozem a přesně tomu odpovídá i nastavení jeho podvozku. Soudný jedinec má navíc již při pohledu na jeho vyšší stavbu jasno, že tento crossover se pro divoké dovádění na okreskách nehodí.
I přesto komfortně nastavený a poddajný podvozek řidiči poměrně hodně dovolí a odpustí, ale zaostává za ním řízení, které je kolem středové polohy nepřesné. Ve výsledku se nakonec pokusům o ostřejší průjezdy zatáčkami vyhnete kvůli řízení, kterému sekundují větší náklony a také sedadla s nedostatečným bočním vedením.
Parkování jako hra
Kromě nové pohonné jednotky se testovaný Qashqai mohl pochlubit i asistenčním systémem, zobrazujícím na monitoru pozici vozu při parkování z ptačí perspektivy. Systém pojmenovaný AVM (Around Vehicle Monitoring) je součástí standardní výbavy verzí I-Way a Tekna.
AVM využívá obrazy čtyř kamer umístěných uprostřed loga v masce chladiče, v krytech vnějších zpětných zrcátek a v zadním výklopném víku. Palubní multifunkční systém provádí syntézu obrazů tak, aby ptačí perspektiva vypadala přirozeně. Navíc jsou k dispozici vodicí čáry, které naznačují jízdní stopu odpovídající aktuálnímu natočení kol.
suv nissan testy Zobrazení vozu z ptačí perspektivy doplňuje tradiční pohled ze zadní parkovací kamery nebo z pravé boční kamery. Přepínat mezi nimi lze velmi jednoduše prostřednictvím rozměrného tlačítka Camera umístěného pod obrazovkou.
Využití AVM je užitečné při všech druzích parkování. Kamery pomáhají při couvání a otáčecích manévrech ve stísněných prostorách a Nissan AVM doporučuje i jako prevenci proti poškrábání kol z lehkých slitin při zajíždění k obrubníku.
Systém AVM funguje velmi dobře a po krátké chvíli si na něj zvyknete tak, že budete při parkování věřit především jemu a zapomenete na pohled přes rameno nebo do zpětných zrcátek. Jedinou výhradu si zaslouží poměrné nízko umístěný displej, ale v tomto případě jde do jisté míry o to si zvyknout.
Stále atraktivní
I téměř šest let od své premiéry a pět let od uvedení na trh působí Nissan Qashqai stále svěžím dojmem, na čemž má do jisté míry zásluhu i modernizace provedená na konci roku 2009. Dynamický vzhled crossoveru podporuje především provedení předního nárazníku spolu s kapotou motoru.
Skutečnost, že čas nelze zastavit se projevuje v interiéru. Design a palubní desky a použité materiály přeci jen prozrazují, že Qashqai není žádným mladíkem. Na druhou stranu prodejní čísla dokazují, že konzervativnější pojetí prostoru pro posádku kupujícím rozhodně nevadí.
Krok s dobou naopak drží technika a to se týká především nového motoru 1,6 dCi. Ten nabízí díky výkonu 96 kW a točivému momentu 320 Nm velmi slušnou dynamiku a přitom má skromné nároky na palivo, jak se ostatně od moderního turbodieselu očekává.
Zájemci o Nissan Qashqai s motorem 1,6 dCi se narozdíl od zbývajících dvou turbodieselů mohou rozhodovat mezi pohonem předních nebo všech čtyř kol a stejně jako v případě ostatních pohonných jednotek lze volit ze všech stupňů výbavy.
První cena vozu | 389.900,- Kč (Visia 1,6 l, 86 kW) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 491.400,- Kč (Visia 1,6 dCi, 96 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 612.000,- Kč (Tekna 1,6 dCi, 96 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 650.500,- Kč (Tekna 1,6 dCi, 96 kW) |
Plusy
- Komfortní podvozek
- Kultivovaný motor
- Spotřeba
- Plnohodnotné náhradní kolo
- Rozumné ceny příplatků
- Kvalita a prostor na předních sedadlech
Minusy
- Odhlučnění zadních kol
- Některé odkládací prostory
- Krátký zadní sedák
- Výhled z vozu