Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan X-Trail 2,2 Di

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)

Automobilka Nissan je již mnoho desítek let známa svými kvalitními automobily určenými do nejtěžších terénů. Dnes se však mnoho zákazníků poohlíží po robustním automobilu, který však nehodlají provozovat v těžkém terénu, ale zajímají je jiné přednosti těchto vozů - variabilita, prostornost, bezpečné jízdní vlastnosti i na kluzkém povrchu, pasivní bezpečnost a také zajímavý, robustní vzhled.

Na tyto požadavky zákazníků automobilky zareagovaly vytvořením lehčích "terénních automobilů" nazvaných SUV (sport utility vehicle), které sice mají schopnost překonat i nejednu nástrahu při jízdě mimo zpevněné vozovky, ale jejich doménou jsou přeci jen běžné silnice.

Zatím co například Honda slaví se svým CR-V prodejní úspěchy již několik let (a nyní již přichází druhá generace - podrobný popis zde), nissan jakoby v této kategorii zaspal a na příchod SUV modelu si museli příznivci této automobilky pěkně dlouho počkat. Nyní však konečně do prodejen dealerů nissanu přichází dlouho očekávaný model SUV.

Nissan X-Trail zvenku zaujme především svým mohutným vzhledem, který je dán hranatými liniemi. Ty jsou však v detailech "obroušeny" například kulatými mlhovkami nebo oblými nárazníky. Robustní vzhled doplňují šestnácipalcová litá kola s pneumatikami o rozměru 215/65. Z pohledu designu je velkou výhodou uložení rezervy pod zavazadlový prostor, takže opticky ani funkčně nezavazí na pátých dveřích. Ty se tím pádem otevírají klasicky vzhůru jako u běžného kombíku na rozdíl od Hondy CR-V, kde se právě kvůli těžké rezervě musejí otevírat páté dveře do strany. Nevýhodou tohoto řešení je však pochopitelně menší (méně hluboký) zavazadlový prostor, který je v základním uspořádání poměrně malý, jen 350 litrů. Po sklopení zadních sedadel vznikne zcela rovný úložný prostor o velikosti 1840 litrů. Zajímavý je použitý materiál v zavazadlovém prostoru. Jde o plast, který je omyvatelný, snadno se také z něj zametají nečistoty. Jeho nevýhodou však je, že po něm snadno sklouznou předměty. Tento problém je naštěstí "vyřešen" síťkou pod kterou je možné tyto předměty "znehybnit".

Interiéru vévodí přístrojová deska se středově umístěnými přístroji. Toto řešení sice umožňuje vyrábět jednu přístrojovou desku pro pravo i levostranné řízení (je totiž zrcadlově shodná), ale mezi řidiči vyvolává různorodé reakce. Dle ankety, kterou jsme nedávno v rubrice "news" provedli se více než 90% našich čtenářů přiklání ke klasickému uspořádání - s přístroji pod volantem. V praxi však kaplička ve středu přístrojové desky nijak neomezuje kontrolu přístrojů a brzy se na toto dá zvyknout. Výhodou u X-Trailu je také přehlednost přístrojů, které jsou značeny velkými čísly a písmeny. Ve "stříbrné" části přístrojové desky se nachází autorádio, vedle kterého jsou ovládací tlačítka pohonu 4x4 a klimatizované (chlazení i ohřev) schránky na dvě plechovky s nápoji. Ty je možné po otevření vložit do vysouvacích držáků, které jsou schovány po stranách přístrojové desky.

Osoby sedící vepředu i vzadu mají k dispozici nadstandardní prostor, jak podélný, v oblasti loktů, tak i nad hlavami. Sedadla jsou velmi pohodlná a rozměrná, přední s výrazným bočním vedením. Ta zadní mají 3x tříbodový pás plus 3x opěrky hlav, což stále není u mnohých výrobců běžná bezpečnostní výbava. U zadních opěradel lze navíc v několika krocích upravovat jejich sklon.

Řidič má před sebou kůží obšitý čtyřramenný volant, který dobře padne do ruky. Účinek posilovače je ideální. Řazení šestistupňové manuální převodovky (dodávána jen s motorem 2,2 Di) je přesné a s krátkým chodem mezi jednotlivými rychlostmi. Ovladatelnost vozu je velmi dobrá a je prakticky bez rozdílů oproti běžným osobním vozům. Výhodou je samozřejmě vyšší posez, který zlepšuje přehled o dopravní situaci. Výhled do všech stran je díky velkým proskleným plochám velmi dobrý. Jízdní vlastnosti na běžné silnici jsou velmi dobré, jelikož nissan použil nezávislé zavěšení u všech kol. Náklon vozu je v prudce projížděných zatáčkách je malý, téměř na úrovni osobního automobilu, ovšem musíte počítat s nedotáčivostí, kterou však lze lehce korigovat volantem a případně ubráním plynu.

Čtyřválcový moderní turbodiesel se vstřikováním common rail a šestnácti ventily osazený v testovaném voze měl objem 2,2 litru a výkon 84 kW při 4000 otáčkách. V této kategorii vozů se také hodně dbá na hodnotu točivého momentu, který je v případě X-Trailu 270 Nm, což je dobré, ale vzhledem k většímu objemu motoru by mohl být i vyšší. O přenos síly motoru na vozovku se stará šestistupňová převodovka která má jednotlivé rychlosti "naskládány" těsně za sebou, takže je možné stále využívat optimálních otáček motoru. Pokud však motor vytočíte do vyšších otáček je bez problémů možné přeřadit i od dva stupně najednou (například 3-5 nebo 4-6). Určitou nevýhodou je nepříliš těžká šestka, která v rychlosti 130 km/h točí již 2900 otáček. Spotřeba motoru se i díky šestistupňové převodovce dá udržet v příznivých hodnotách (průměr za celý test: 8,2 l/100 km), přesto, že X-Trial je o dobrých 200 kg těžší než osobní automobily nižší střední třídy. Jediným bodem, který zaslouží oprávněnou kritiku je výrazný tvrdý zvuk, který od motoru proniká k posádce prakticky ve všech otáčkách.

Na závěr jsem si nechal chloubu X-Trailu - pohon všech kol nazvaný "ALL MODE 4x4". Jde o pokročilejší systém než který známe z konkurenčních SUV, kdy jde většinou o systémy se stálým pohonem předních kol a v případě jejich prokluzu se dočasně, přes elektromagnetickou spojku, zapne i pohon kol zadních.

U X-Trailu je díky vícelamelové spojce umístěné před zadní nápravou možné měnit, dle situace, poměr hnacího momentu na přední a zadní nápravu v poměru 100:0 až 50:50. O toto se pochopitelně nestará řidič, ale elektronika, která "sbírá" hodnoty z různých senzorů a vydává příkazy elektromagnetu, který ovlivňuje rozdělení točivého momentu ve vícelamelové spojce. Řidič má však možnost pomocí tří tlačítek (2WD, AUTO, LOCK) na přístrojové desce chování systému částečně ovlivnit. Pokud zvolíme tlačítko "AUTO" bude kvůli hospodárnosti provozu poháněna pouze přední náprava, ale jen do okamžiku, kdy senzory zjistí nebezpečí smyku. V tom případě se okamžitě zapojí i pohon zadních kol v poměru určeném elektronikou. Režim LOCK (dojde k uzamčení mezinápravové spojky v poměru 57:43) je určen pouze pro pomalu jízdu terénem. Ve vyšších rychlostech se však z důvodu nadměrného opotřebení součástí pohonu dochází k vypnutí této volby. Při snížení rychlosti bude opět respektována volba LOCK. Režim 2WD pohání pouze přední nápravu. Redukce pochopitelně v tomto voze chybí, protože by neúměrně zvýšila celkovou cenu.

Nissan X-Trail je vyspělým zástupcem kategorie vozů SUV a dá se říci, že pozdní uvedení na trh je vyváženo moderní konstrukcí vozu. Velmi dlouhý je také seznam základní výbavy, což však u mnohých zájemců nevyváží vyšší cenu v porovnání s konkurencí.

Tomáš Zajíček
Diskuze (0)
Cena základní sestavy 977 000 Kč
Výbava základní sestavy šestistupňová převodovka, pohon všech kol ALL MODE 4x4, ABS + EBD + brzdový asistent, posilovač řízení, 4x airbag, napínače bezpečnostních pásů s omezovači tahu, imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, el. ovládaná okna, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, 3x zadní bezp. pás + 3x opěrky hlavy, kotevní body pro dětskou sedačku ISOFIX, kůží potažený volant, hlavice řadící páky a ruční brzdy, výškově nastavitelný volant, ukazatel vnější teploty, kryt zav. prosotru, tónovaná skla s ÚV filtrem, stěrač zadního okna, ostřikovače světlometů, el. ovl. vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, kola z lehkých slitin, rádio, ovládání rádia na volantu, přední mlhová světla Kč
Cena testované sestavy 989 000 Kč
Výbava testované sestavy základní + metalíza (+12.000.-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2184
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 84 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 2000 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.2 / 6 / 7.2
Emise CO2: 190
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1840
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1514 / 509
Rozměr pneu: 215/65 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4510
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1750
d) rozvor (mm): 2625
e) rozchod vpředu (mm): 1530
f) rozchod vzadu (mm): 1530
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1430
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano