Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE Tekna+ – Vrcholná verze nabízí víc než unikátní hybrid

Stanislav Švarc
Diskuze (41)

Nová generace Nissanu X-Trail pod kapotou vždy ukrývá tříválec, dokonce i ve vrcholné verzi s pohonem všech kol a cenou přesahující 1,2 milionu korun. Není to ale tak jednoduché - malý motor je totiž součástí zajímavé hybridní soustavy.

Design, interiér


Čtvrté vydání SUV s více než dvacetiletou tradicí (a které bývalo dokonce i nejprodávanějším SUV světa) stojí stejně jako přímý předchůdce na alianční platformě CMF-C/D, má totožný rozvor - 2705 milimetrů - a podobné rozměry: s délkou 4680 mm (Škoda Kodiaq pro srovnání měří 4697 mm), šířkou 1840 mm a výškou 1725 mm je čtvrtá generace o 10 milimetrů kratší, 10 mm širší a 15 mm nižší. X-Trail si také stále můžete objednat se sedmi sedadly (za příplatek 20.000 Kč) a příliš se nezměnila ani velikost zavazadlového prostoru. Minulá generace nabízela v pětimístné variantě základní objem 565 litrů, současná poskytuje 585 litrů se základní motorizací a 575 litrů v hybridním provedení. Právě pětimístná verze dorazila do našeho testu.

Zřetelně odlišný je ovšem design. Nový X-Trail sází především na výraznou příď s dělenými světlomety, nápadnými otvory po stranách a velkou maskou chladiče. Z profilu pak zaujme poměrně vysoký ponton karoserie, dojem robustnosti podtrhují navíc vypouklé zadní blatníky. A vzadu představuje neviditelnější designový prvek prolis pod světly.

Video se připravuje ...

Vzpomínky na Lexus

Od Nissanu jsme dostali auto v nejvyšší výbavě Tekna+ a uvnitř to bylo opravdu vidět. Interiér vypadá skvěle, dokonce tak moc, až jsem si zejména při pohledu na štědré použití kvalitní kůže vzpomněl na značku Lexus. Kůží nejsou čalouněna pouze sedadla, ale najdeme ji také ve výplních dveří, na středovém tunelu a palubní desce. Hezká je za mě i barevná kombinace, přestože nebude z nejpraktičtějších.

Významnou roli hrají dekory, na palubce se objevuje dřevěný motiv, zajímavé je také provedení středové konzole. Právě na tomto materiálu ale bohužel ulpívají otisky prstů, takže se poměrně snadno „ušmudlá“. A to samé platí o lesklém černém plastu, který se v Nissanu uplatňuje ve velkém. Nejrychleji „upatlaný“ bude asi jízdní volič. Ten mimochodem dostal neobvyklý tvar, pracuje se s ním však dobře.

Pochvalu si X-Trail zaslouží za ergonomii. Výrobce odolal současnému trendu eliminace fyzických tlačítek a ovladačů, takže tady všechny důležité funkce ještě pořád obsloužíte snadno a rychle. Pro změnu jízdních režimů je na středovém tunelu otočný ovladač (jen škoda, že si vůz nepamatuje poslední nastavení po novém nastartování) a vlastní panel dostala klimatizace (v našem případě třízónová) – včetně tlačítek pro vyhřívání sedadel a volantu.

Obrazovky jsou v kabině dvě, od výbavy N-Connecta mají obě 12,3" úhlopříčku. Přidat k nim můžeme ještě 10,8" průhledový displej promítající nejdůležitější údaje na čelní okno.

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE Tekna+ Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE Tekna+

Zajímavé je, jak Nissan oběma fyzickým panelům rozdělil role. Centrální dotykový displej slouží výhradně k ovládání systému NissanConnect s navigací, který představuje infotainment v tom nejužším slova smyslu. Obsluhují se přes něj média, navigace, můžete si přes něj připojit telefon (Android Auto jen přes kabel, Apple CarPlay bezdrátově), k dispozici máte různé aplikace, jako třeba informace o počasí a samozřejmě funkce související s parkováním. Systém je přehledný a po uživatelské stránce přívětivý.

Nastavení vozu ale probíhají přes přístrojový štít a tlačítka na volantu. Podle mě jde o šikovné řešení, které vychází ze skutečnosti, že „budíky“ máte blízko zornému poli, ale zejména pracuje se zcela správným předpokladem, že řidič by měl mít za jízdy ruce na volantu. Jinými slovy, kvůli úpravě nějakého nastavení není potřeba tolik odklánět zrak a přesouvat ruku z volantu na nějaký dotykový displej. Je ale škoda, že některé úkony působí poněkud zdlouhavě. Například vynulování palubního počítače obnáší dlouhý stisk příslušného tlačítka na volantu, následně výběr hodnot, které chcete smazat (včetně možnosti resetovat vše, která je naštěstí hned nahoře) a pak je ještě potřeba potvrdit, že to tak skutečně chcete. Když už vše proběhne, auto nezobrazí vynulovaný palubní počítač, ale vrátí vás do nabídky s možnostmi resetu. Takže musíte udělat ještě jeden krok. Ale zase na druhou stranu – jak často ve svém vozidle nulujete počítač? Zvlášť takový, který umí režimy „dlouhodobě“, „od natankování“ a „od startu“... Oba displeje nabízejí kvalitní a ostrý obraz, navíc na pokyny reagují svižně.

X-Trail v testované výbavě potěší velice příjemnými sedadly, nastavitelnými v osmi směrech a s pamětí, hodí se několik USB portů (typu A a C) nebo dvě 12V zásuvky - jedna vpředu, druhá v zavazadelníku. Sympatické je také množství praktických odkládacích prostor.

Kabina navíc i díky panoramatické střeše působí vzdušným dojmem – ale nejde jen o pocit, interiér skutečně poskytuje hodně místa. Mezi předními sedadly se sice nachází široký středový tunel, ale cestující nijak neomezuje. Spíš trochu překáží vzadu, vadit může pasažérovi na prostředním místě lavice. Přesněji řečeno, vadit bude jeho nohám.

Sezení vzadu přesto mohu s klidným svědomím označit jako třímístné, tři dospělí se poskládají pohodlně. A najdou dostatek prostoru pro nohy i nad hlavou, přestože je lavice ukotvena docela vysoko. Lavice, dělená v poměru 60:40, je také posuvná, a to v rozsahu 22 centimetrů.

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE Tekna+ Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE Tekna+

Zvláštní pochvalu si X-Trail zaslouží za štědrý přístup do kabiny. Přední dveře lze otevřít do mimořádně širokého úhlu, zadní umí dokonce 85 stupňů!

O zavazadlovém prostoru už byla trochu řeč, připomenu, že jeho objem v případě testovaného hybridu činí 575 litrů. Kufr je podle mě dostatečně velký, s rozměrnou ložnou plochou a příjemně vysoký. Docela šikovné je dvojité dno řešené dvěma deskami. Ukrývá se pod nimi místo na drobnosti, současně však tyto desky mohou posloužit jako děliče. V kufru ale chybí háčky na tašky, uměl bych si představit také možnost sklápět opěradla zadních sedadel přímo ze zavazadelníku. Po jejich sklopení alespoň vznikne takřka rovná plocha.

Motor, jízdní vlastnosti


K čemu tříválec?

Nissan novou generaci X-Trailu v Evropě nabízí ve třech motorizacích, všechny přitom pod přední kapotou ukrývají turbodmychadlem přeplňovaný benzinový tříválec s proměnnou kompresí. Jeho objem činí 1,5 litru.

Základ představuje provedení 1.5 VC-T MHEV, mild-hybrid s převodovkou CVT, pohonem předních kol a maximálním výkonem 120 kW. K dostání je však pouze ve dvou nejnižších výbavách a jako jediný se mimochodem cenou vejde do milionu korun.

Kdo touží po lepším, případně po čtyřkolce, musí sáhnout po hybridu s označením e-POWER. Ten je k dispozici ve dvou verzích: u základní tříválec doplňuje jeden elektromotor, auto tak má pohon předních kol a celkový výkon dosahuje 150 kW, varianta s přídomkem e-4ORCE přidává druhý elektromotor, čtyřkolku a nejvyšší výkon 157 kW. K nám dorazil právě nejsilnější hybrid s pohonem všech kol.

Nissan jménem e-POWER označuje sériový hybrid bez možnosti externího dobíjení, který 116kW tříválec využívá výhradně k výrobě elektřiny (přes generátor) pro elektromotor, v našem případě elektromotory. „Spalovák“ tak není za žádné situace přímo propojený s koly, ta pohání právě elektromotor(y). Testovaný X-Trail si tak zjednodušeně řečeno můžeme představit jako elektromobil, kterému ale energii dodává benzin spalující tříválcová jednotka fungující efektivněji v menším rozsahu otáček.

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE Tekna+ Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE Tekna+

Hybridní X-Trail e-POWER samozřejmě může využívat také elektřinu uloženou v baterii, ta je ale stejně jako u ostatních sériových hybridů malá. Li-ion akumulátor, dobíjený za jízdy, má kapacitu 1,73 kWh, což v nejlepším případě stačí jen na pár kilometrů v čistě elektrickém režimu.

Náš exemplář s pohonem všech kol e-4ORCE tedy pracuje se dvěma elektromotory, jedním na každé nápravě. Oba jsou synchronní s permanentními magnety, přední generuje 330, zadní pak 195 newtonmetrů. Systémový výkon soustavy dosahuje 157 kW, což stačí ke zrychlení z klidu na stovku za 7 sekund. Maximální rychlosti činí 180 km/h.

Díky specifickému pohonu se svezení podobá jízdě s elektromobilem, především pohotovými reakcemi na sešlápnutí akcelerátoru a lineárním způsobem akcelerace, který podtrhuje přítomnost stálého převodu. Dynamika není vyloženě dramatická, ale rozhodně více než důstojná, zvlášť v nižších rychlostech. Z 80 na 120 km/h X-Trail e-POWER e-4ORCE podle mé zkušenosti zrychluje za něco mezi 5 až 6 sekundami, ze 120 na 160 km/h mu to trvá asi 9 vteřin.

Síly pro hbité předjetí či připojení do rychlejšího pruhu má pohon dostatek a ještě v dálničním tempu zvládá po přidání ochotně akcelerovat. Přesto na mě hybridní pohon na dálnici působil tak, že mu nutím něco, co mu není úplně vlastní. Okolo 130 km/h se totiž nachází hranice oddělující kultivovaný, tichý a pružný hybrid od pohonné soustavy méně uhlazené a méně nenucené. Prostě mi přišlo, že jsem na dálnici musel dupat na plyn víc, než by mi přišlo přirozené. Každé přišlápnutí pedálu navíc v tomto tempu už doprovází zřetelné hučení tříválce.

Ten se jinak v ostatních situacích akusticky projevuje zřídka, více slyšet je pouze při prudké akceleraci, během níž musí pracovat ve vyšších otáčkách, a občas zvláštně vrčí, když dobíjí baterii. Po drtivou většinu času se ale hybridní pohon vážně chová příjemně kultivovaně.

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE Tekna+ Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE Tekna+

Že má e-POWER blízko k elektromobilům dokládá možnost využívat jednopedálové řízení e-Pedal. Auto v tomto režimu po uvolnění akcelerátoru rekuperuje na maximum (oběma elektromotory), takže většinou není nutné pracovat s brzdovým pedálem. Vůz však v tomto nastavení nedokáže zastavit.

Za zmínku stojí ještě schopnost plachtění, kterou nabízí mód Eco. X-Trail v něm pak po uvolnění plynu působí krásně plynule, což mně osobně vyhovuje. Jen škoda, že tento režim zřetelně otupuje reakce hybridního pohonu. Mezi jednotlivými jízdními módy je mimochodem právě z pohledu reakcí na plyn citelný rozdíl.

A spotřeba? V hustém pražském provozu se X-Trail pohyboval s průměrem 8,6 l/100 km, na dálnici za 9,2 l/100 km a na silnici vedoucí přes několik obcí, ale mimo velká města a dálnice za 7,2 l/100 km. V klidném provozu jsem se ovšem v pohodě dostal také na 6,4 l/100 km a o víkendu v menším městě na 6,8 l/100 km. Po týdenním testu palubní počítač ukazoval dlouhodobý průměr 7,6 l/100 km. Hybrid má 55litrovou palivovou nádrž.

Komfort s výhradami

Velice zajímavý je jízdní projev, především v oblasti komfortu. Zatímco s většími nerovnostmi si podvozek s víceprvkovou zadní nápravou dokáže poradit slušně, na těch menších a ostřejších má překvapivě drobné potíže. Roli jistě hrají velká 20palcová kola obutá do pneumatik o rozměru 255/45, pravdou však je, že například na „kostkách“ X-Trail dává posádce o „nekvalitě“ povrchu vědět a vibrace od přední nápravy se navíc přenášejí také do volantu a plynového pedálu. Nejsou výrazné, ale od podobného vozu bych čekal více kultivovanosti. A platí to i o odhlučnění podvozku, které je horší než od motoru. Opět – není to nic hrozného, ale uměl bych si představit zlepšení.

Jízdní vlastnosti jsou jinak velice slušné a na poměrně velké a těžké (více než 1,8 tuny) SUV Nissan působí vcelku obratně, ochotně se stačí a hezky se drží zvolené stopy. Samozřejmě, když na něj zatlačíte víc, brzy narazíte na jeho limity, projevující se zejména tendencí k nedotáčivosti. Obecně však hybridní X-Trail s pohonem všech kol jezdí na vůz tohoto typu sympaticky. Zaujalo mě poměrně strmé a přesné řízení, které však současně není příliš komunikativní.

S hybridní čtyřkolkou jsem vyrazil také do lehkého terénu, v němž jsem chtěl hlavně zjistit, jakou nabízí trakci. Ukázalo se, že „elektrický“ pohon všech kol dokáže v terénním režimu plynule dávkovat točivý moment na jednotlivá kola, takže i když začne některé trakci ztrácet, ostatní ho dokážou zastoupit. Na kluzkém povrchu tedy čtyřkolka fungovala spolehlivě.

Závěr


Závěr

Vrcholný Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE Tekna+ se během týdne předvedl jako sympatické SUV s prostorným a ergonomickým interiérem a vyváženými jízdními vlastnostmi. Ano, komfort by mohl být ještě o něco lepší, ale celkově se auto řídí hezky.

Hybridní pohon je zajímavý a rozhodně má něco do sebe, potěší zejména rychlými reakcemi na plyn a slušnou kultivovaností. Od spotřeby však nečekejte zázraky. Ano, X-Trail e-POWER e-4ORCE umí být úsporný, ale třeba dálnice mu příliš nesvědčí. A to nejen z pohledu apetitu, ale také celkového projevu hybridní soustavy. Troufnu si tvrdit, že SUV s dieselem bude na dlouhé dálniční přesuny pořád ještě vhodnějším prostředkem. Pokud ale vaše cesty zahrnují především pohyby ve městě nebo trasy mimo dálnice, hybrid od Nissanu by se vám mohl líbit.

A cena? Mild-hybridní základ začíná na částce 899.990 Kč, hybrid e-POWER s pohonem předních kol na 1.069.990 Kč a e-POWER e-4ORCE se čtyřkolkou na 1.234.990 Kč. Nejvyšší výbava Tekna+, dostupná výhradně s verzí e-POWER e-4ORCE, začíná na 1.374.990 Kč.

Nejlevnější verze modelu 899.990 Kč (Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV Xtronic Visia)
Základ s testovaným motorem 1.234.990 Kč (Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE N-Connecta)
Testovaný vůz bez příplatků 1.374.990 Kč (Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE Tekna+)
Testovaný vůz s výbavou 1.399.890 Kč (Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE Tekna+)

Plusy

  • Hodnotně působící interiér
  • Ergonomie
  • Prostorná kabina
  • Bohatá výbava
  • Po většinu času kultivovaný pohon
  • Slušná dynamika
  • Slušné jízdní vlastnosti
  • Přístup k sedadlům

Minusy

  • Spotřeba na dálnici
  • Vibrace od podvozku
  • Horší odhlučnění od kol
  • Zvuk tříválce při dobíjení a v při zátěži
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (41)

Doporučujeme

Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE Tekna+
Cena základní sestavy 1 374 990 Kč
Výbava základní sestavy 20" litá kola, sedadla čalouněná kůží Nappa, audiosystém Bose s 10 reproduktory, rozpoznávání dopravních značek, upozornění na provoz za vozidlem, adaptivní tempomat s omezovačem rychlosti, ProPILOT Assist s NAVI-Link (asistent pro jízdu v koloně, asistent pro udržení vozidla v pruhu), třízónová automatická klimatizace, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera, kamerový systém okolí vozu – 360° parkovací kamera s detekcí pohybujících se objektů, inteligentní parkovací asistent, boční parkovací senzory, automatické stěrače se senzorem deště, senzor soumraku, vyhřívaní předních a bočních sedadel druhé řady, vyhřívaný volant, vyhřívané čelní sklo, integrované clony zadních dveří, bezdrátová nabíječka telefonu, elektrické ovládání zavazadlového prostoru s hands-free funkcí, sada na opravu pneumatik, střešní ližiny, elektrické otevírání střešního okna, tónovaná skla, LED světlomety s adaptivními dálkovými světly, elektricky nastavitelná přední sedadla v 8 směrech s pamětí, deska do zavazadlového prostoru – 2 ks, zrcadlení telefonu: Apple CarPlay bezdrátově, Android Auto přes kabel, 12,3" centrální dotykový displej se systémem NissanConnect s navigací, 12,3" digitální přístrojový panel, 10,8" head-up displej a další. Kč
Cena testované sestavy 1 399 890 Kč
Výbava testované sestavy Lak Stříbrná Champagne (24.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1497
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 157 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.3
Emise CO2: 143
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 575 / 0
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1833 / 501
Rozměr pneu: 245/45 R20
Nissan X-Trail e-POWER e-4ORCE Tekna+
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4680
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1725
d) rozvor (mm): 2705
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 835 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 965
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 475
výška opěradla vpředu (mm): 615
výška opěradla vzadu (mm): 595
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
31. 8. 2023 01:16
Spotřeba
Auto.cz nečtu pravidelně, ale pokaždé ve svých testech mají spotřeby, oproti uživatelům-vlastníkům testovaných vozů, vždy větší o litr, či dva... Auto bych si díky jejich "radám" nekoupil... Prostě ani dobrý recenzent, ani vyzrálý řidič.
6. 8. 2023 16:49
spotřeba
něco málo o skutečné spotřebě
Alpy - Chorvatsko ujeto přes 2 000 km (2 dospělí+2 děti + na střeše box) spotřeba 6,2 l
Brno - Beskydy pouze řidič - 6 l
Zpáteční cesta 2 dospělí + 2 děti a 3 kola na nosiči - 6,8 l.
5. 8. 2023 22:58
spotřeba
Něco málo ke skutečné spotřebě,
cesta do Alp, následně do Chorvatska, celkem - 2 000 km (2 dospělí a 2 děti + střešní box) průměrná spotřeba 6,2 l. Cesta Brno - Beskydy pouze řidič za 6 l zpáteční cesta 2 dospělí + 2 dětí + 3 kola na nosiči - 6,8 l.
2. 4. 2023 08:00
Re: Vydarené
Těsně před příchodem Trailu jsem si koupil Scout 2.0tsi, chvíli jsem si rval vlasy, že jsem nepočkal s koupí ještě pár měsíců.
Ale teď vidím, že můj motor má podobné parametry jako tenhle hybrid.
Spotřeba téměř na chlup stejná a dynamika taky.
Avatar - Mikesus
30. 3. 2023 13:02
Re: Dynamika
Jak jsem psal, chyby jsou určitě, ne záměrné výmysly ( viz camry 0-200 ). To ze ma kodiaq napsaný rychlejší čas na 200 nebo čtvrtmily, mne nějak netrápí než to, ze se někdo ohání čísly na stránce, která evidentně si výsledky cuca z prstu. Nebo mi ukážeš další stránky, kde je zaměřena akcelerace toyotiho hybridu na 200?
Kodiaq byl pro srovnání, protoze jsem mohl v reálu srovnat s HL, který má u zepfers i accelerationcars podobná čísla, narozdil od toho kodiaqu.
Tak mi ještě napiš, kdo tedy změřil camry na 200?