TEST Opel Ampera: První jízdní dojmy
Na začátku byl jednoduchý problém: Jak eliminovat jednu z hlavních nevýhod elektromobilů – krátký akční rádius. Jenže žádné z dosud známých řešení není ani jednoduché, ani levné…
GM, resp. jeho značky Chevrolet a Opel, přišlo s kompromisem, který posunuje elektromobilitu velmi blízko potřebné masové použitelnosti. Jezdí se s nimi stejně jako s běžnými osobními auty, na elektřinu ujedou desítky kilometrů a cena, která je stále hodně vysoká, bývá v řadě zemí snížena až o desítky procent díky vládním dotacím.
Na co se tedy mají v případě Ampery řidiči připravit? To jsme zjišťovali v okolí nizozemského Haagu v polovině letošního léta.
Design odpovídá…
… poučkám o tom, že průkopnická auta mají vypadat futuristicky. Fakticky sice jde jen o derivát původního Chevroletu Volt, to ale zákazníky v Evropě, kam se Volt dostane až příští rok, nebude příliš trápit.
Stylisté Opelu vyrobili Ampeře novou příď, kterou postupně převezmou další nově příchozí modely. Dominantní bumerangy, jejichž konce tvoří hlavní a mlhové světlomety, změní dnešní konvenční přídě Opelů tak, že je bude snadné rozpoznat na dálku i bez diod a singleframů.
Ampera je liftback, ale směle se může zařadit mezi sportovněji tvarované tříprostorové modely na hranici nižší střední a střední třídy, které výrobci nezřídka řadí mezi čtyřdveřová kupé.
Efektní design má taky sportovně vysoká záď. Výklopné víko má kvůli lepšímu výhledu vzad prosklenou i kolmou část pod odtrhovou hranou, při nakládání zavazadel ale nepotěší vysoký práh a naopak nízká světlost pod otevřeným víkem. Riziko kontaktu s hlavou průměrně rostlé osoby je tady akutní.
Naše Ampera má obuty pneumatiky Michelin 215/55 R17, což nevypadá na dvakrát úsporný rozměr. Kola s tenkými paprsky dostala kvůli lepší aerodynamice důkladné zakrytování, které úspěšně maskuje černý lak, v němž kontrastují klasicky stříbrné loukotě.
Interiér překvapuje…
… v několika ohledech. Za prvé jde o čtyřmístný automobil, který dostal slušný rozvor 2685 mm, ale fakticky je zde v podélném směru asi tolik místa jako v Astře. Vpředu se posádka cítí komfortně hlavně kvůli slušné šířce, daleko vpřed vysunutému začátku čelního skla a nízké přístrojové desce.
Výhledu šikmo vpřed překážejí extrémně mohutné A-sloupky, které zřejmě připravují těžký automobil s 200 kg akumulátorů uprostřed na bezpečné přečkání nárazových testů. Ani pohled vzad se do učenic užitého designu zřejmě nezapíše. A aby toho nebylo málo, ti na zadních místech by se měli mít na pozoru hlavně při nastupování, efektní silueta tohoto skoro-kupé omezuje nástupní výšku dost výrazně.
Když už jste uvnitř, lze se pohodlně usadit, i když v Astře, která je vyšší o 70 mm, bude jistě více volnosti pro hlavy zadních cestujících.
Zpracování interiéru a některé použité materiály (lakované plasty na dveřích) budí sice místy rozpaky (jde o předsériové vozy), ale z celého auta je cítit nečekaně robustní konstrukce, tuhost karoserie a bytelné zpracování rozměrných plastových dílů.
Středový tunel, pod nímž jsou připraveny k trakčnímu nasazení akumulátory, vpředu navazuje vertikální částí na přístrojovou desku. Celý je obložen lakovaným plastem, který připomíná ušlechtilý kov, je na dotyk chladný a má v sobě integrována dotyková tlačítka. Na poměrně malé ploše je jich celkem dost, ale na to jsou už uživatelé moderních Opelů tak trochu zvyklí.
Informační rozhraní mezi autem a posádkou je tvořeno dvěma rozměrnými obdélníkovými displeji. Ten před řidičem má snad až příliš pravidelný tvar, takže nezapadá do celkového plynule obklopujícího ztvárnění interiéru tak, jak byste od auta této cenové kategorie čekali.
Displej na vrcholu konzole je dotykový, ale přesto pod ním zůstávají konvenční a mnohdy jednoúčelová tlačítka pro ovládání klimatizace, audiosystému, vozidlových funkcí nebo navigace.
Sedí se celkem nízko a taky poloha za volantem je příjemně rychlá. Sportovní vozy bohužel připomíná i skromný objem zavazadlového prostoru (310 l), který navíc dostal jen úsměvně vypadající látkovou roletku.
První kilometry…
… jsou seznamovací. Neslyšné rozjezdy, zobrazování energetických toků na displejích, sofistikované ekonoměry, to vše známe z trochu jinak konstruovaných hybridů.
Brzy si všímáme, že Ampera je schopná i velmi hbité akcelerace, zejména když jste v režimu Sport, v němž je odezva na pohyb plynového pedálu příjemně bezprostřední. 370 elektrických Newtonmetrů je k dispozici v nízkých otáčkách, na druhé straně otáčkového pásma je k mání špičkový výkon 111 kW, což zní jako zajímavá kombinace navzdory pohotovostní hmotnosti 1732 kg.
Užíváme si komfortu plně nabitých Li-ion akumulátorů a pochvalujeme si elektrický dojezd přesahující pořád ještě 70 km! K tomu máme navíc skromnější benzinovou nádrž naplněnou na maximálních 35,2 l. Celkem by měla být Ampera s touto energetickou zásobou schopna urazit přes 550 km.
Elektropohon Ampery…
… zvládá podstatně větší dojezd, než co v testu předvedla zatím oficiálně nedostupná Toyota Prius Plug-In Hybrid. Ano, Opel vybral pro novinářskou prezentaci rovinatou trať v Holandsku, kde se ani na dálnicích nejezdí více než 120 km/h, přesto bylo zřejmé, že v tomto autě není třeba škudlit čárky, sbírat lístečky a pěstovat květinky tak úzkostlivě, jako v konkurenčních hybridech a elektromobilech.
S jistotou záložní varianty (35 litrů benzinu v nádrži) si šetření při jízdě na elektřinu můžete více užívat. Samotný výrobce říká, že Ampera není určena pro dálniční provoz na dlouhé trasy, ale ve většině dalších disciplín umí spořit palivo a šetřit energii celkem účinně.
Klobouk dolů, ve třech lidech a s naplněným zavazadelníkem (objem jen 310 l) jsme v rámci testu elektro-spotřeby vyčerpali poslední z 16 kilowatthodin po 73 kilometrech běžné jízdy, převážně po smíšených silnicích (město, mimo-město, jízda v koloně). Mimochodem povolené užitečné zatížení 268 kg patří k nejnižším mezi 4,5 m dlouhými automobily na trhu...
Akcelerace 0-80 km/h je působivě rychlá a zcela plynulá, jen v mírně nižším tempu zrychluje Ampera mezi 80 a 120 km/h. I když Opel tvrdí, že omezovač zasahuje až ve 161 km/h, zrychlování nad 120 km/h už vyžaduje hodně času a prostoru.
Když vám zbude jen čtrnáctistovka…
Když vyjedete všechnu elektřinu a poblíž nejsou vhodné zásuvky, nastupuje spalovací motor. Jeho 63 kW ve 4800 min-1 a 130 Nm ve 4250 min-1 naštěstí při velké akceleraci obvykle vypomáhá elektrická soustava, ale občas se přeci jen dostanete do situace, kdy jste odkázáni pouze a jen na čtyři válce. V té chvíli se z Ampery stává hodně naložená Astra se základní motorizací. Spotřeba vzroste asi na 6 až 7 l/100 km a vám nezbude nic, než se smířit s průměrnou podélnou dynamikou, pokud se hodláte pohybovat především na dálnici.
Tento problém není tak výrazný mimo dálnice. Elektrická soustava se v kombinovaném režimu dokáže i z téměř úplného vybití brzy zregenerovat na použitelnou úroveň, sbírá energii při brzdění a průběžně je dobíjena generátorem.
Mimochodem, pocity z brzdění nejsou tak odtažité jako v případě japonských elektro- nebo hybridních vozů!
Příjemnou zkušeností je i samotná jízda s Amperou. Na dálnici i při rychlejší jízdě po silnicích je Ampera velmi stabilní a řidič má za volantem více jistoty než v případě japonských elektromobilů a hybridů. Značnou pohotovostní hmotnost se autu daří úspěšně maskovat, takže při běžné jízdě nepůsobí tak těžkopádně jak jsme od auta s hmotností 1,8 t čekali. Svůj podíl na tom mají nízko u podlahy uložené akumulátory, které zabírají celý středový tunel a prostor mezi zadními koly.
Jízdní pohodlí odpovídá velikosti auta. Ampera je za jízdy velmi tichá, což se nemění, ani když uvedete v činnost malý čtyřválec. Velká pohybující se hmota se po sundání nohy z plynu pohybuje daleko setrvačností, aniž by doházelo k citelnému snižování cestovní rychlosti.
V Německu na podzim, do ČR v létě 2012
Ampera se začne na německém trhu prodávat letos na podzim. Již nyní má automobilka 5000 závazných objednávek, plán na příští rok počítá s odbytem kolem 10.000 vozů. Výroba zůstane za mořem, v USA na společné výrobní lince s Chevroletem Volt.
Český zákazník se dočká v polovině roku 2012, kdy by měla Amera dorazit na český trh.
V následující tabulce jsou základní technická data, k fungování celého ústrojí se vrátíme v samostatném článku.
Opel Ampera - Technická data (červenec 2011) | |
Hnací ústrojí | Elektromotor s prodlužovačem dojezdu |
Převodovka | Planetové soukolí |
Elektromotor | |
Největší výkon [kW/min-1] | 111/- |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 370/- |
Akumulátory | Li-Ion, 288 článků |
Kapacita [kWh] | 16 |
Hmotnost [kg] | 198 |
Spalovací motor | 1,4 ECOTEC |
Zdvihový objem [cm3] | 1398 |
Válce/ventily | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 63/4800 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 130/4250 |
Max. rychlost [km/h] | 161 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 1,6 |
Kombinovaná spotřeba [kWh/100 km] | méně než 16 |
Dojezd na elektřinu [km] | 40 až 80 |
Dojezd celkem [km] | více než 500 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1732 |
Cena v Německu [euro] | 42.900 |