TEST Opel Antara 2,2 CDTI – Myší kožíšek
Pravděpodobnost, že se někdo na ulici ohlédne za Opelem Antara, je od počátku jeho výroby v roce 2007 jen teoretická. Příkrým a subjektivním názorem nehážeme hned na začátku auto přes palubu, spíš chceme vyprovokovat: podívejte se na náš test z té doby a zkuste na fotkách najít emoce. Nedávné omlazení vozu tak bylo i vzhledem k ne úplně uspokojivým prodejům v podstatě nutností.
Bachratý uzlíček hran, proti kterému byl i sesterský Chevy Captiva dost sexy, si tak vysloužil v podstatě pokropení živou vodou: Pár změn tvaru masky chladiče, předních i zadních světlometů a nárazníků způsobilo, že na vůz lze nejen koukat, ale i pohledem na něčem nenudném ulpět. Stále je před námi vysoké a těžké kompaktní SUV, ale už nevypadá, jako by v Russelsheimu došly ohýbačky plechu.
suv opel testy |
Podstatné změny se prohnaly i interiérem – na středové konzole lze i díky aplikaci elektrické parkovací brzdy najít více odkládacích míst, druhdy autobusový průměr volantu se zlepšil minimálně opticky a nikde nic nevrže. Cestující vpředu i vzadu mají k dispozici stále stejné polotuhé sedačky, místa se nedostává pouze v oblasti kolen těch vzadu. Vysoká nákladová hrana a poměrně těžké páté dveře sice přístup do zavazadelníku nijak neusnadňují, 402 litrů základního objemu je pak lehce pod průměrem třídy.
Nejpodstatnější změnou je přítomnost nového čtyřválcového turbodieselu 2.2, testovali jsme jeho silnější variantu s maximálním výkonem 135 kW. Prvním dojmem z nového motoru je znatelné snížení hluku – vyvažovací hřídele a hlavně dvouhmotový setrvačník dělají své. Po spřažení s šestistupňovou manuální převodovkou jde i přes její nepřesnou kulisu o téměř ideální pohon: vůz je živý, motor jde za plynem co mu fyzika dovolí a udávané kombinované spotřeby 5,6 l/100 km není vůbec problém dosáhnout. Jediným problémem je prodleva turba: v nízkých otáčkách líné auto dostane při zhruba 1500 otáčkách takový kopanec, že se člověk neubrání vzpomínce na podobnou střelbu s některými staršími motory koncernu VW.
Při běžné jízdě má Antara poháněnou jen přední nápravu, v případě prokluzu pak systém odešle až 50 % točivého momentu na zadní nápravu. I přes solidní „terénní“ hodnoty (např. brodivost 45 cm) jde stále o SUV, takže na nějaké rozsáhlejší akce mimo zpevněné silnice je třeba zapomenout. Kvalitní pneumatiky ale dokážou mnohé a my si na chování vozu na polních cestách nemůžeme stěžovat.
suv opel testy |
Úspěšnou modernizaci prodělalo i zavěšení kol – přední McPherson a zadní víceprvková náprava nabízejí optimální mix pohodlí a stability a auto se i znatelně méně naklání v zatáčkách. Přehršel elektroniky doplnil čerstvě například asistent pro jízdu do kopce.
Kompaktní SUV má po modernizaci daleko lepší šanci na úspěch, přičemž jeho základním poznávacím znamením je nenápadnost a kvalita. Pohled do ceníku sice říká, že testovaný turbodiesel s příplatky stojí podobně jako DVA vozy s nejnižší zážehovou motorizaci, netřeba se ale chytat za hlavu – motorů je v nabídce dost a příplatky za dodatečnou výbavu jsou v porovnání s mnohými konkurenty rozumné.
suv opel testy |
První cena vozu | 489.900,- Kč (2.4 123 kW Essentia 4x2) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 689.900,- Kč (2.2 CDTI 135 kW Enjoy 4x4) |
Základní cena testovaného vozu | 699.900,- Kč (2.2 CDTI 135 kW Cosmo 4x4) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 769.500,- Kč (2.2 CDTI 135 kW Cosmo 4x4) |
Plusy
- Kvalitní zpracování
- Pružný motor s plynulým zátahem
- Trakce za zhoršených adhezních podmínek
- Velmi pohodlná sedadla
- Vnitřní prostor
Mínusy
- Objem zavazadlového prostoru, výška nakládací hrany
- Užitečná hmotnost
- Znatelná prodleva turbodmychadla