TEST Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI (125 kW) – Praktik s novým srdcem
Opel se finanční problémy z minulých let snaží vyřešit radikálním krokem, konkrétně rozsáhlou produktovou ofenzivou doplněnou o výraznou obměnu motorů. Mezi lety 2014 a 2018 automobilka postupně představí 27 modelů a 17 agregátů. Jednou z letošních novinek je turbodiesel 2.0 CDTI s výkonem 125 kW, který jsme vyzkoušeli v MPV Zafira Tourer.
Modernizovaný vznětový čtyřválec se světu poprvé představil na loňském pařížském autosalonu, vedle Zafiry Tourer je provedení se 125 kW dostupné také v Insignii. Opel tímto motorem postupně nahradí dřívější dvoulitr se stejným označením. Vedle testované verze se 125 kW jsou v plánu i další výkonové varianty.
V případě Zafiry Tourer se jedná o nejsilnější nabízený turbodiesel. Zároveň je se stejně výkonným benzinovým čtyřválcem 1.6 Turbo druhým nejvýkonnějším agregátem v nabídce, přičemž vrchol tvoří 1.6 Turbo se 147 kW.
Dostatečná síla
Nově nabízený agregát dosahuje výkonu 125 kW v 3750 otáčkách, točivý moment 400 N.m je dostupný od 1750 do 2500 otáček. Při zachování zdvihového objemu 1956 cm3 narostl výkon ve srovnání s předchůdcem o čtyři kilowatty, točivý moment se zvýšil o 50 N.m.
Papírové hodnoty jednotky jsou na poměry středně velkých MPV více než slušné, v praxi je ale bohužel trochu tlumí příplatkový šestistupňový automat Aisin za příplatek 37.000 korun. Výkon motoru se v převodovce pocitově ztrácí, při změně stupně pak nechává dlouho prokluzovat měnič. Také řazení by mohlo být hladší, byť není nijak nepříjemné. Naštěstí je turbodiesel natolik silný, že disponuje dostatečnou výkonovou rezervou. Na dálnici tak MPV dokáže bez problémů uhánět 180 km/h kopec, nekopec.
Zpřevodování je spíše delšího rázu, ve městě automat většinu času nechává zařazenou trojku (1800 otáček), byť čtyřku (1500 otáček) jednotka bez problémů utáhne. Ve vyšších rychlostech automat pracuje slušně a při akceleraci zbytečně nepřeřazuje. Nechybí ani manuální režim, na pokyny přitom převodovka reaguje překvapivě hbitě.
Ve srovnání s předchůdcem došlo vedle nárůstu síly také ke snížení hlučnosti. Toho se dosáhlo nově navrženými sacími kanály a spalovacími komorami, nový je rovněž systém vstřikování paliva nebo hliníková hlava motoru. Tyto změny jsou opravdu účinné, zvuk turbodieselu není v kabině prakticky slyšet.
V dnešní době již spíše překvapí (a potěší), že Zafira Tourer s 2.0 CDTI nedisponuje systémem Start/stop. Nicméně se splněním přísné emisní normy Euro 6 pomáhá vstřikování močoviny. Víčko od nádrže Adblue je šikovně umístěno pod stejným krytem jako víčko palivové nádrže.
Výhrady máme k vyšší spotřebě. Na okresní silnici jsme jezdili za rovných sedm litrů, v městském prostředí jsme však výrazněji překračovali osmilitrovou hranici. Za dálniční tempo si Zafira Tourer vzala 6,2 litru nafty. Dlouhodobá spotřeba se zastavila na hodnotě 7,7 litru na 100 kilometrů.
Zvažte adaptivní podvozek
V minulosti otestované Zafiry Tourer jsme zkoušeli s adaptivním podvozkem, tentokrát jsme však usedli do vozu se standardním podvozkem. Jeho chování dokazuje, že se vyplatí si připlatit za takzvaný systém FlexRide (+25.200 korun), alespoň pokud se pravidelně nevyhnete jízdě na rozbitých vozovkách.
Zatímco na hladkém povrchu jsme k naladění podvozku neměli připomínek, typicky česky rozbité silnice dělají Zafiře problém, karoserie se na sérii krátkých nerovností nepříjemně rozhoupe do stran. Také na příčných zvlněních se vůz pohupuje trochu jako loď. Od kol se naštěstí neozývají žádné hlasité rázy, v zatáčkách si pak Zafira nezaklekává na přední kolo. Na klikatých silničkách tak automobil vyvine až překvapivě vysokou rychlost, zvolenou stopu navíc drží velice obstojně.
Jako dálkový dostavník Zafira pracuje skvěle. Dálniční rychlosti jí nedělají problém a posádku neobtěžuje vnější hluk – odhlučnění je na skvělé úrovni i vysoko nad povoleným rychlostním limitem. Snad jenom ta náchylnost na boční vítr by mohla být nižší, na dálnici je často nutné jemně korigovat zvolený směr.
Vnitřek beze změn
Turbodiesel pod kapotou je sice nový, tvary Zafiry Tourer se ale nemění. Od příchodu na trh v roce 2011 vnější vzhled automobilu zůstává beze změn, místo výrazné masky chladiče z modernějších Opelů tu stále najdeme opticky protažené světlomety inspirované ekologickým modelem Ampera. Nejvýznamnější změnou je tak vedle inovovaného 2.0 CDTI skutečnost, že se na začátku roku z českého trhu stáhla starší Zafira Classic, která byla nabízena jako levnější alternativa modernějšího Toureru.
Uvnitř se od loňského roku objevuje modernější multimediální systém IntelliLink, jinak je tu opět všechno při starém. Použitý displej není dotykový, a tak na středovém panelu zůstává spousta tlačítek. Ta jsou však přehledně rozmístěna a dá se na ně zvyknout. Nejvíce věk Zafiry Tourer připomíná retro displej palubního počítače s červeným podsvícením.
Opel Zafira – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Opel Zafira | Citroën C4 Grand Picasso | Ford Grand C-Max | Volkswagen Touran |
Motor | 2.0 CDTI | 2.0 BlueHDi | 2.0 TDCi | 2.0 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1956 | 1997 | 1997 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 125/3750 | 110/4000 | 110/3500 | 110/3500-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 400/1750-2500 | 370/2000 | 370/2000-2500 | 340/1750-3000 |
Převodovka | 6A | 6A | 6DS | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 205 | 207 | 200 | 208 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,1 | 10,2 | 10,7 | 9,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,8 | 4,3 | 5,0 | 4,4 |
Základní cena [Kč] | 585.900 | 649.900 | 645.990 | 647.900 |
Dvě výhrady máme k výhledu z vozu. Stírače nedosahují až ke krajům čelního skla, a tak za deště „rozšiřují“ jinak tenké přední sloupky. Dolní pata čelního skla leží tak daleko od řidiče, že se mu těžko odhadují rohy karoserie – parkovací čidla jsou prakticky nezbytností. Přitom se za ně u všech výbavových stupňů připlácí 17.200 korun. Jejich nevýhodou je až zbytečná opatrnost – naléhavě pípají i v době, kdy řidič má ještě dostatečnou prostorovou rezervu kolem auta.
Příplatkové ergonomické sedačky AFL s nastavitelným sedákem jsou nadmíru pohodlné, spolujezdce ale trochu omezuje výrazný středový tunel. Na prostřední lavici je však místa více než dostatek. Opačná situace je úplně vzadu – šesté a sedmé sedadlo jsou nouzová záležitost, určená opravdu pro nejmenší děti, případně pro jízdu na krátké vzdálenosti. V testované verzi Cosmo je přitom třetí řada sedaček standardem, u nižších stupňů výbavy se připlácí 17.700 korun. Zafiru je však možné pořídit i bez ní, v takovém případě si od celkové ceny odečtěte 17.000 korun.
Hrátky se Zafirou
Se zavazadelníkem Zafiry Tourer si lze dlouho hrát. V sedmimístné konfiguraci je sice titěrný, vždyť na délku měří jenom 340 milimetrů, při sklopení dvou zadních řad však jeho délka vzroste ke dvěma metrům, přičemž ložná plocha je zcela rovná. Zákazníci si navíc mohou pořídit i bezpečnostní síť oddělující zavazadelník od kabiny, nebo systém kolejnic. Nosič FlexFix integrovaný do zadního nárazníku pak uveze až čtyři jízdní kola.
Opel Zafira Tourer - rozměry zavazadlového prostoru | |
Délka 7 míst [mm] | 340 |
Délka 5 míst [mm] | 940 |
Délka po sklopení sedadel [mm] | 1950 |
Šířka mezi podběhy [mm] | 1045 |
Výška pod roletou [mm] | 530 |
Nakládací hrana [mm] | 650 |
Také v kabině čekají na posádku zajímavé hrátky. Líbila se příplatková posuvná loketní opěrka, díky níž jsou mezi předními sedadly tři patra odkládacích prostor. Potěší také zadní lavice, kterou lze podélně posouvat ve velkém rozsahu. Pokud navíc posádce stačí čtyři místa, lze prostřední sedadlo sklopit a vytvořit z něj loketní opěrku.
Závěr
Opel Zafira Tourer je s testovaným turbodieselem 2.0 CDTI o výkonu 125 kW velice příjemným rodinným společníkem. Dojem z tichého motoru se slušnou výkonovou rezervou však poněkud kazí šestistupňový automat. V něm se totiž část výkonu agregátu ztrácí, řazení jednotlivých stupňů by navíc mohlo být hladší. Nepotěší ani vyšší spotřeba.
Standardní podvozek pak ukázal, že by čeští zákazníci měli zapřemýšlet nad adaptivními tlumiči, rozbité okresky mu totiž dělají problémy. Devizou Zafiry Tourer je rovněž atraktivní pořizovací cena. Výhodnější kombinaci silného turbodieselu konkurence nenabízí, Zafira Tourer navíc poskytuje silnější agregát než soupeři.
Nejlevnější verze modelu | 427.900 Kč (1.4 Turbo/88 kW Selection) |
Základ s testovaným motorem | 633.900 Kč (2.0 CDTI/125 kW 6A Enjoy) |
Testovaný vůz s výbavou | 825.800 Kč (2.0 CDTI/125 kW 6A Cosmo) |
Plusy
- Skvěle odhlučněná kabina
- Dostatečně silný turbodiesel
- Atraktivní pořizovací cena
- Velmi pohodlná sedadla
Minusy
- Komfort na rozbité silnici
- Vyšší spotřeba paliva
- Přední stírače nedosahují až ke krajům
Foto: Petr Homolka