TEST Opel Zafira Tourer: Jízdní dojmy
Opel v posledních několika letech vyměnil nebo zmodernizoval téměř všechny své modely. Na konci roku 2011 přišla řada i na Zafiru.
Třetí, zcela nová generace Zafiry, představená v září na IAA ve Frankfurtu, nemá s předchozím MPV mnoho společného.
Větší a hezčí
Nová karoserie je větší a líbivější, její vzhled odpovídá nejnovějšímu stylu, který dostanou všechny Opely uváděné od roku 2012 na trh.
Výrazná je hlavně příď. Už neláká pohledy pouze diodami ve světlometech, ale nově i výraznými tmavými prvky ve tvaru bumerangu, které opticky propojují mlhovky se světlomety.
Zatímco u Insignie i Astry šel design místy i dost výrazně proti funkci, Zafira Tourer tímto problémem netrpí. Naživo působí velmi elegantně a uvnitř zjistíte, že je na půli cesty k plnohodnotným MPV formátu Espace nebo S-Maxe. Dospělými vnějšími rozměry se tentokrát neplýtvalo, interiér je snad ještě o trochu větší, než od auta očekáváte.
Uvnitř Toureru najdete kombinaci povědomých prvků z ostatních nových Opelů. Důvěrně známý je velmi dobrý multifunkční volant, příplatková ergonomická sedadla se skvělými seřizovacími rozsahy a dospělými rozměry i poněkud méně přehledné uspořádání středové konzoly s panelem klimatizace a audio-navigační soustavy.
Skvělou zprávou je, že se německým inženýrům povedlo usadit řidiče pohodlně, přirozeně a vše navíc kolem něj uspořádat tak, že má nečekaně dobrý výhled i šikmo vpřed, přes vhodně tvarované A-sloupky.
Variabilita z Rüsselsheimu
Velkoprostorová MPV se kupují obvykle jako rodinná auta, v nichž hraje flexibilita důležitou roli. Zafira byla v roce 1999 průkopníkem v tom, jak na půdorysu auta nižší střední třídy uspořádat sedm míst a přitom všechna sedadla vozit na palubě, i když zrovna nejsou potřeba.
Zafira Tourer přijíždí s třetí evolucí systému variability sedadel Flex7. Ve druhé řadě, sestavené nyní ze tří samostatných sedadel, lze nově vyrobit luxusní dvoumístné uspořádání, u něhož se krajní sedadla posunují vzad a o něco blíže podélné ose vozidla. Vzniká tak velkorysý prostor s dlouhou a širokou loketní opěrkou a spoustou místa i pro nadprůměrně velkého člověka. Složitě konstruované prostřední sedadlo, z něhož se vyklápějí po stranách dva segmenty s funkcí loketní opěrky, naštěstí zůstává plně funkční a je srovnatelně pohodlné jako dvě místa po stranách.
I když zůstaneme u běžnější základní konfigurace, potěší výše umístěné sedáky podpírající nohy cestujících v celé délce – jev u naprosté většiny podobně velkých MPV spíše výjimečný.
Samozřejmostí je možnost vytvoření zcela rovné podlahy, do níž se zanořují sedadla druhé a třetí řady. Trochu méně je samozřejmá a tedy potěšující snadnost manipulace s plnohodnotnými sedadly. Skoro vše jde tak nějak samozřejmě, návody netřeba dlouho studovat a hlavně, vše zvládne i něžnější část populace.
FlexFix pro 4 jízdní kola
Opely Corsa, Astra, Antara a Insignia lze koupit s integrovaným nosičem kol, který se vysouvá ze zadního nárazníku.
Zafira Tourer dostala druhou generaci tohoto užitečného zařízení. Novinkou je možnost převážení až 4 jízdních kol. Nosič obsazený koly lze odklopit, takže se teď už dostanete výklopným víkem do zavazadelníku i když máte plně naloženo.
Výbava pro pohodu a bezpečnost
Opelův rodinný Tourer má být lepším zbožím, které splní i požadavky náročných zákazníků. Tomu odpovídá široká škála příplatkové výbavy. Začít by se dalo velkoplošným čelním sklem, které má konkurovat zřejmě hlavně francouzským Picassům, pokračovat můžeme nadprůměrně velkými koly nebo velmi dobrými anatomickými sedadly. Pak už ale přichází ke slovu převážně elektronika.
Jako jediné MPV nižší střední třídy můžete Zafiru Tourer koupit s adaptivním tempomatem. Běžné nejsou ve třídě ani adaptivní tlumiče, vyhřívání volantu nebo automatické rozpoznávání dopravních značek. Opel zdá se nenechal nic náhodě.
Jízda
V okolí Mnichova jsme vyzkoušeli prozatím nejsilnější motorizaci, inovovaný turbodiesel 2,0 CDTI se 121 kW. Proti Astře nebo Insignii je vylepšený motor v rodinném MPV kultivovanější, hluk do interiéru proniká jen málo a vibrace jsou téměř neznatelné.
Podvozková technika vychází z toho, co znají řidiči Insignie (přední náprava) a Astry (zadní náprava s Wattovým přímovodem). Když k tomu přidáte velmi dospělé míry rozvoru náprav (2760 mm), rozchodu kol (1584 mm vpředu, 1588 mm vzadu) a nadprůměrně velká kola, dostanete slušné výchozí předpoklady pro sebevědomé chování na silnici.
4,66 m dlouhé MPV se po silnicích vodí příjemně, nenaklání se, samotné řízení podporované elektrickým posilovačem patří k tomu lepšímu ve třídě, brzdy se snadno ovládají, měkce nastupují, ale třeba na dálnici dokáží rázně zpomalit i pěkně rozjeté vozidlo.
Podvozek velmi dobře tlumil nerovnosti, navzdory nízkoprofilovým 19palcovým pneumatikám, a přitom zůstával jistý v zatáčkách, o přímé dálniční jízdě nemluvě. Musíme ale dodat i to, že svou zásluhu na tom měly příplatkové adaptivní tlumiče, které Opelům (od Astry výš) pomáhají vylepšovat aktivní bezpečnost i jízdní pohodlí současně. Vedle standardního režimu je zde ještě volba Sport (přitvrzení podvozku, další omezení náklonů karoserie) a Tour (komfortní charakteristika tlumičů).
Pochval už snad bylo dost. Nezodpovězená zůstává otázka, jak se bude chovat Zafira s běžnějšími rozměry pneumatik, bez adaptivních tlumičů a navíc na českých silnicích.
Už v Německu bylo znát, že drobný problém přetrvává v případě hladkosti řazení. Páka se s oblibou zadrhává v kulise při přechodu z poloh standardního dvojitého háčka, což ale dobře znají i řidiči ostatních Opelů.
Jízdní dynamika nejsilnějšího turbodieselu odpovídá hmotnosti auta a kategorii, ve které se pohybujeme. Ano, najdete i svižnější konkurenty, ale těch, kteří umí jet přes 200 km/h a současně zrychlovat na stovku pod 10 s mnoho není.
Motory
Při uvedení na trh dostane Zafira do vínku tři zážehové a tři vznětové motory.
Zážehová škála je prozatím tvořena čtyřválci 1,8 (85 kW) a přeplňovaným 1,4 Turbo (88 kW a 103 kW). Ze vznětových motorů jsou nabízeny tři výkonové verze motoru 2,0 CDTI s 81 kW, 96 kW a 121 kW.
Vybrané jednotky bude možné krátce po začátku roku 2012 pořídit v úsporné variantě ecoFLEX, v jejíž výbavě nechybí Stop-Start systém.
Opel Zafira Tourer - Technické údaje benzinových motorů | ||||||
Motor | 1,8 | 1,4 Turbo | 1,4 Turbo ecoFLEX | 1,4 Turbo | 1,4 Turbo ecoFLEX | 1,6 CNG Turbo |
Převodovka | 5M | 6M | 6M | 6M (6A) | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1796 | 1364 | 1364 | 1364 | 1364 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 85/5600 | 88/4200-6000 | 88/4200-6000 | 103/4900-6000 | 103/4900-6000 | 110/5000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 175/3800 | 200/1850-4200 | 200/1850-4200 | 200/1850-4900 | 200/1850-4900 | 210/2300-5000 |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 190 | 192 | 200 (197) | 202 | 204 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,9 | 11,9 | 11,8 | 10,8 (10,9) | 10,7 | 11,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,2 | 6,7 | 6,3 | 6,7 (7,2) | 6,3 | - |
Později nabídku rozšíří Zafira Tourer na CNG se čtyřválcem 1,6 Turbo o výkonu 110 kW, na podzim 2012 bude následovat verze na LPG motorem o výkonu 103 kW.
Potvrzen je také příchod nové generace vysokovýkonné motorizace pro Zafiru. Během několika měsíců proto nabídku rozšíří zcela nový agregát pro rychlou Zafiru Tourer, zřejmě s přívlastkem OPC.
Opel Zafira Tourer - Technické údaje dieselových motorů | |||||
Motor | 2,0 CDTI | 2,0 CDTI | 2,0 CDTI ecoFLEX | 2,0 CDTI Start-Stop | 2,0 CDTI |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 1956 | 1956 | 1956 | 1956 | 1956 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 81/4000 | 96/4000 | 96/4000 | 121/4000 | 121/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 260/1750-2500 | 300/1750-2500 | 300/1750-2500 | 350/1750-2500 | 350/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 183 | 191 | 193 | 208 | 205 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,5 | 11,4 | 11,4 | 9,8 | 9,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 5,2 | 4,5 | 5,2 | 6,0 |
Pěkná první cena, ale jen za 5 míst
První cena Zafiry Tourer 1,8 (85 kW) na českém trhu bude začínat na 449.900,-Kč, v ceně přitom již je ESP, rádio s CD i klimatizace.
S třetí generací se na trh poprvé dostane i pětimístná verze, které se týká i výše uvedená cenovka. Za sedmimístné provedení bude třeba připlatit, resp. bude standardem až ve vyšších stupních výbav.
Objednávky budou prodejci přijímat od listopadu, kdy bude zveřejněn kompletní ceník. První Zafiry Tourer pro české zákazníky dorazí na začátku roku 2012.