TEST Peugeot 308 1.6 THP 115 – Francouzi se vytáhli
Peugeot 308 druhé generace má nakročeno mezi špičku nižší střední třídy. Vyzkoušeli jsme, jak jezdí s nejsilnějším benzinovým motorem.
Druhá generace Peugeotu 308 se vymyká rytmu doby. Zatímco drtivá většina výrobců své vozy postupně zvětšuje, 308 jde proti proudu. S délkou 4253 mm je o 23 milimetrů kratší než předchůdce, dokonce i šířka 1804 mm je menší. Díky nové modulární platformě EMP2, na které v budoucnu vyjede většina vozů koncernu PSA, se však prodloužil rozvor náprav. Dvanáct milimetrů je sice vzhledem k nárůstu prostoru v interiéru celkem zanedbatelná hodnota, i tak je ale potřeba s ní počítat.
Platforma EMP2 přináší další pozitivum – snížení hmotnosti. Při vývoji se totiž nešetřilo vysokopevnostní ocelí a kompozitními materiály, což se podepsalo na úbytku citelných 70 kilogramů. Stejné úspory bylo dosaženo optimalizací většiny dílů karoserie a interiéru. Shodně vybavený Peugeot 308 minulé generace je tedy až o 140 kilogramů těžší.
Design: Elegance bez výstřelků
Peugeot se s designem nových modelů citelně uklidnil. Zatímco dříve byla v kurzu charakteristická „tlama“, dnes převládá nenásilnost a elegance. Druhá generace má vyváženější proporce, na první pohled ničím nebije do očí. Krása je však v jednotlivých detailech. Zcela nové a v rámci segmentu nevídané full diodové přední světlomety jsou snad tím nejlepším příplatkovým doplňkem, stejně zdařile vypadají i zadní svítilny. Hluboko zasahují do blatníků, čímž odkazují na menšího sourozence 208. Ostatně, ten s novým designovým směrem přišel jako první.
Interiér: i-Cockpit chce zvyk
Interiér odstartoval velkou revoluci. Koncept nese jméno i-Cockpit a vyznačuje se nekruhovým volantem menšího průměru, vysoko umístěnou kapličkou přístrojů, velkým dotykovým displejem a technicky čistou středovou konzolou. Všechna tlačítka, na které jsme byli v intuitivně navržených interiérech zvyklí, se schovala do útrob multimediálního systému s dotykovým 9,7” displejem. Nebyl by to až takový problém, kdyby systém uměl zobrazit více věcí najednou.
peugeot testy nizsistredni |
Mnohdy si tak musíte vybrat, zda budete sledovat navádění navigačního systému (na obranu: to nejdůležitější vidíte i na palubním počítači v přístrojovém štítu) nebo ladit oblíbenou radiovou stanici či nastavovat klimatizaci. Je třeba si na to zvyknou, po pár dnech za volantem jsme se cítili o mnoho lépe. Konzervativně založené řidiče však potěší, že i-Cockpit není u Peugeotu 308 nutností. Pokud sáhnete po základním provedení Access, dočkáte se klasického uspořádání s větším množstvím základních tlačítek.
V minulosti jsme se u Peugeotu nesčetněkrát přesvědčili o skvělé úrovni vnitřních materiálů a dílenského zpracování. Všechny díly kokpitu jsou příjemné na dotyk, nejvíce se nám zamlouvá středový tunel se zajímavě řešenými dekory, startovacím tlačítkem a elektronickou parkovací brzdou. Testovaná verze Allure navíc nabízí kožené čalounění výplní dveří, za krásné sportovní sedačky s vyhříváním a masážní funkcí si však musíte připlatit.
Peugeot 308 - srovnání cen a výbav s konkurencí | ||||
Model | Peugeot 308 | VW Golf | Hyundai i30 | Mazda 3 |
Výbava | Allure | Highline | Trikorol Premium | Revolution |
Motor | 1.6 THP | 1.4 TSI | 1.6 GDI | 2.0 Sky-G165 |
Výkon | 115 kW | 103 kW | 99kW | 121 kW |
Základní cena | 477.500,- | 482.900,- | 450.990,- | 514.900,- |
El. ovládaná a vyhřívaná zrcátka | S | S | S | S |
El. stahování oken vpředu | S | S | S | S |
El. stahování oken vzadu | S | S | S | S |
Klimatizace manuální | S | S*** | S | S*** |
Metalíza | 14.000,- | 14.300,- | 13.000,- | 12.400,- |
Kožený multifunkční volant | S | S | 12.900,-* | S |
Palubní počítač | S | S | S | S |
Parkovací kamera | 14.000,- | 7.700,- | 27.900,-** | - |
Přední mlhovky | S | S | S | S |
Rádio s USB | S | S | S | S |
Stabilizační systém | S | S | S | S |
Tempomat | S | S | Peket Komfort | S |
Cena při shodné výbavě | 505.500,- | 504.900,- | 504.790,- | 527.300,- |
*Paket Komfort,** Paket Parking, ***Automatická klimatizace |
Nelze opomenout perfektní pozici za volantem. Sedí se příjemně vysoko a řidič má dostatečný rozhled o dění kolem vozu. O malém volantu a špatném výhledu na přístrojový štít toho bylo napsáno už spoustu, Peugeot se však z toho poučil. Ani vyšší postavy nemusejí sedět nepřiměřeně vysoko, případně si nastavit volant do nejnižší polohy. Čitelnost přístrojů je perfektní, zajímavě působí opačný smysl chodu ručičky otáčkoměru.
U kompaktních hatchbacků se velmi dbá na velikost vnitřního prostoru. Vpředu nechybí místo v oblasti loktů ani kolen, nad hlavou ani navzdory panoramatickému střešnímu oknu jakbysmet. Vzadu je to ale o poznání horší. Cestující s výškou okolo 190 centimetrů se „za sebe“ posadí jenom s obtížemi, vystupování navíc neulehčuje vysoko umístěný práh dveří a absence prostoru nad hlavou. Pokud se přes tyto nedostatky přenesete a nahlédnete do zavazadlového prostoru, budete příjemně překvapeni. Základní objem 420 litrů je totiž v segmentu kompaktních hatchbacků nadprůměrný, stejně jako 1309 litrů po sklopení zadních opěradel.
Motor: Silák s omezením
Rozmanitou nabídku pohonných jednotek uzavírá přeplňovaný benzinový čtyřválec objemu 1,6 litru. Testovaná verze s výkonem 115 kW v 6000 min-1 spolupracuje s manuální šestistupňovou převodovkou, která dostala nebývale dlouhé zpřevodování. Na dálnici na šestku motor točí 2500 otáček za minutu, což je spíše teritorium vznětových jednotek. Síly má však na rozdávání, což dokazuje schopností rozjet vůz až na 218 km/h.
Dlouhé převody sice zaručují nižší spotřebu a tím i menší dopad na životní prostředí, nic se však nemá přehánět. Abyste co nejvíce využili potenciál turbomotoru, musíte často podřazovat a hnát otáčky až k červenému poli. To nám ale nepůsobilo problém. Kulisa řazení je velmi přesná, neškodilo by však zkrácení samotné řadicí páky. Přestože jsou totiž dráhy mezi jednotlivými stupni dlouhé tak akorát, výška páky to příliš nenaznačuje.
Přeplňovaná šestnáctistovka vznikala ve spolupráci koncernů PSA a BMW a je to na ní zatraceně poznat. Sportovní charakter se snoubí s kultivovaností běhu a schopností táhnout od nízkých otáček, rovněž překvapí příznivá spotřeba. Tabulkových hodnot jsme sice i kvůli naznačenému jízdními stylu nedosáhli, kombinovaných 6,5 l na 100 km však považujeme vzhledem k 17“ kolům a zimnímu obutí za perfektní výsledek. Agregát překvapil velkou chutí po otáčkách, chybí mu však výkonová špička a lepší zvuk. I nejsilnější 308 je ale hlavně rodinným vozem, kde je ticho to hlavní.
peugeot testy nizsistredni |
Jízda: Připraven na všechno
V rámci značky jste si dříve museli vybrat, zda koupíte rodinný nebo sportovně založený vůz. Nová 308 však s přehledem zvládá obojí. Výrobce při ladění podvozku odvedl pořádnou práci a jak jsme se přesvědčili již při mezinárodní prezentaci, je vcelku jedno, zda vůz obouvá základní 15“ kola nebo exkluzivní lité osmnáctky. Stále poskytuje vynikající oporu v zatáčkách a směrovou stabilitu ve vysokých rychlostech. Boj s podélnými nerovnostmi zvládá se ctí, přičemž ani na zkoušených 17“ kolech, která mohou být problematická vzhledem k vyšší neodpružené hmotnosti, jsme nepocítili zvýšené rázy či jejich přenos do karoserie.
Houpavý charakter podvozku během jízdy uklidňuje, ale když je potřeba, umí za to pořádně vzít. Vyvážené vlastnosti pak poznáte především v zatáčkách, kde má vůz minimální sklony k nedotáčivosti, poslušně reaguje na natočení volantu a na nerovnostech neposkakuje. Ostatně i řízení s elektrickým posilovačem se proti minulým modelům výrazně zlepšilo. Poskytuje dostatek informací o přesném úhlu natočení kol, na výjezdech z oblouku nepotřebujete výrazněji korigovat směr.
S náklony karoserie sice musíte počítat, tělo však spolehlivě podrží sedadla s dobrým bočním vedením. Nebýt menšího volantu, díky kterému si často připadáte, jako byste měli ruce spoutány policejními pouty, považovali bychom 308 za jeden z nejlepších Peugeotů posledních let. Brzdy mají velmi ostrý nástup, ocenili bychom však jejich lepší dávkovatelnost.
Závěr
Nový Peugeot 308 příjemně překvapil již při prvních jízdách, klasický týdenní test jeho kvality naplno potvrdil. Oceňujeme vysokou míru jízdního komfortu, stejně jako kvalitní provedení interiéru. Revoluční i-Cockpit nemusí vyhovovat každému, nicméně zvykli jsme si na něj rychle. Omezený prostor na zadních sedadlech je však nedostatek, který konkurenci dost nahrává.
peugeot testy nizsistredni |
Ke koupi vozu vybízí zajímavá cenová politika dovozce. Model v základní výbavě s motorem 1.2 Vti/60 kW pořídíte za 320.000 korun a nejedná se přitom o žádné holátko. Standardem je šest airbagů, tempomat, elektricky ovládaná tónovaná okna, manuální klimatizace nebo autorádio. Rozhodně však doporučujeme zvážit příplatek za turbomotor 1.6 THP (92 kW), který je dostupný od výbavového stupně Active.
Nejlevnější verze modelu | 320.000 Kč (1.2 Vti / 60 kW Access) |
Základ s testovaným motorem | 438.500 Kč (1.6 THP / 115 kW Active |
Testovaný vůz s výbavou | 590.700 Kč (1.6 THP / 115 kW Allure) |
Plusy
- Kvalitní materiály v interiéru
- Velmi pohodlná sedadla
- Prostornost v příčném směru
- Vysoký jízdní komfort
- Přijatelná spotřeba
- Sportovní charakter turbomotoru
Minusy
- Zbytečně dlouhé zpřevodování
- Málo místa nad hlavami a před koleny vzadu
- Ovládání palubních systémů
- Obtížnější vystupování z druhé řady sedadel
Foto: Petr Homolka