TEST Peugeot 508 Hybrid 225 e-EAT8 – Starý známý s minimem novinek
Už od letošního léta se v Česku prodává modernizovaný Peugeot 508, a přestože přijel do prodeje s pouze minimálními změnami, ničemu to nevadí. I nadále je příjemnou stylovkou pro život, a navíc je ještě hezčí než dřív.
Design, interiér
Peugeot letos v únoru představil nový facelift svého elegantního modelu 508, který se u nás začal prodávat už začátkem léta. V Česku se vlajkový liftback i kombi prodává v celkem třech variantách se šesti motorizacemi a největším lákadlem vylepšeného modelu je zejména ještě stylovější design a modernější multimediální výbava. Už při prvním seznámení s novinkou ve Španělsku jsem nabyl dojmu, že je jedním z nejkrásnějších aut dneška.
S novou inovací designu pětsetosmičky přichází nový světelný podpis. Původní model byl vůbec prvním peugeotem s charakteristickými „lvími zuby“, jak designéři přezdívají vertikálnímu dennímu svícení. Modernější styling představuje novou větší masku chladiče s novým denním svícením s trojicí svislých LED linií s trojrozměrným efektem. Nejnovějšímu motivu se oficiálně říká „lví drápy“ a najdeme je i v nové grafice zadních světel s animovanými blikači.
Malým vylepšením je i nový nápis „Peugeot“ na zádi pětsetosmičky, díky němuž je opticky širší. Naprosto zásadní novinkou pak je rozšíření základní výbavy pro celou modelovou řadu o přední světlomety s neoslňující technologií Matrix LED pro dálková světla. Nový je design 18“ kol Epherra a zákazníci si u nejnovějšího vozu mohou vybrat z celkem sedmi odstínů laků, tří zcela nových – bílé Okénite, modré Eclipse a šedé Titane.
Designových novinek v exteriéru opravdu není moc a pouze decentních vylepšení jsme dočkali i v interiéru. Peugeot i nadále zakládá na už tradiční architektuře i-Cockpit se specifickou ergonomií, absencí head-up displeje a pozicí za volantem, která bohužel nevyhovuje všem. Základem je kompaktnější volant se zploštělým věncem s výše umístěným digitálním přístrojovým štítem.
Pětsetosmička je nově vybavena novým 12“ konfigurovatelným displejem digitálního přístrojového štítu i 10“ dotykovou obrazovkou nejmodernějšího vylepšeného infotainment Peugeot i-Connect Advanced. Pokročilejší rozhraní nově disponuje online navigací TomTom, hlasovým ovládáním, vzdálenými bezdrátovými aktualizacemi (over-the-air) a konektivitou s připojením dvou mobilních telefonů přes bluetooth.
Peugeot 508 Hybrid 225 e-EAT8 |
Osobně se mi líbí, že Peugeot zachoval jeden z nejvýznamnějších charakteristických prvků modelů – ovládání rychlých přístupů k nejdůležitějším nastavením v infotainmentu přes klasická tlačítka inspirovaná klávesami klavíru. Minulostí naopak je původní joystick voliče automatu, který nahrazuje novější minimalistický přepínač e-Toggle. Ten zejména při parkování urychluje změnu směru jízdy a u plug-in hybridů je vybaven tlačítkem pro zapnutí režimu „B“ pro silnější rekuperaci.
Modernizovaný Peugeot 508 tak přijel do Česka s pouze minimálními novinkami a působí jako „starý známý“. V kabině se specifickou architekturou i-Cockpit si musíte najít svou ideální pozici, i nastavením volantu níže než jste zvyklí, a následně si zvyknete. Tedy, pokud vám nebude věnec volantu až příliš stínit ve výhledu na přístrojový štít.
U standardního liftbacku vám pak je k dispozici zavazadlový prostor se základním objemem 487 litrů a maximální kapacitou 1537 litrů po sklopení opěradel druhé řady sedadel. Osobně bych však automobilce vytkl, že u plug-in hybridních motorizací, které jsou v Česku jedinými dostupnými pohony, nemyslela na uložení nabíjecích kabelů. Ty bohužel musíte vozit na podlaze zavazadlového prostoru, protože pod podlahou nenajdete odkládací schránku.
Faceliftovaný Peugeot 508 se k nám do redakce dostal ve vrcholné výbavě GT. Hlavními specifiky oproti základní výbavě Allure jsou standardní adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go, parkovací kamery monitorující prostor 360 stupňů okolo vozu, komfortní přední sedadla se zdravotním certifikátem AGR a vyhříváním a balíček Driver Sport Pack s digitálním podbarvením zvuku motoru a adaptivní citlivostí posilovače řízení ve sportovním jízdním režimu.
Motor, jízdní vlastnosti
Nejnovější Peugeot 508 se v Česku prodává pouze s plug-in hybridními motorizacemi. Největší novinkou z hlediska pohonů je nový základní plug-in Hybrid 180, který se u nás ještě před modernizací neprodával. Francouzi chtějí udělat elektrifikovanou 508 dostupnější pro více zákazníků a technicky zakládají na výkonnější specifikaci Hybrid 225, která se nám objevila v redakci pro první seznámení s inovovaným modelem.
Základem Peugeotu 508 s plug-in hybridní motorizací s obchodním jménem Hybrid 225 je turbodmychadlem přeplňovaný 1,6litrový benzinový čtyřválec s maximálním výkonem 132 kW (180 koní) od 6000 ot./min. a vrcholným točivým momentem 300 Nm od 3000 ot./min. V kombinaci s jedním elektromotorem o 81 kW (110 koní) a 320 Nm pak dosahuje kombinovaného výkonu 165 kW (225 koní) a točivého momentu 360 Nm.
Standardem silnějšího plug-in hybridu, nad ním v nabídce najdeme ještě vrcholnou sportovní verzi PSE (Peugeot Sport Engineered) je současně pohon předních kol a osmistupňový automat e-EAT8. Právě v převodovce najdeme synchronní třífázový elektromotor čerpající elektrickou energii z akumulátoru o celkové kapacitě 11,8 kWh s využitelnou kapacitou 9,3 kWh.
Hybridní Peugeot 508 se standardně probouzí k životu v elektrickém jízdním režimu a automobilka slibuje, že na elektřinu ujede až 64 km v cyklu WLTP. V reálném provozu se však budete pohybovat v rozsahu 30 až 40 kilometrů podle provozních podmínek a řidičském stylu. Nejefektivnější pak plug-in hybridní pětsetosmička je při pravidelném nabíjení.
Peugeot 508 Hybrid 225 e-EAT8 |
V základní výbavě modelu je jednofázová 3,7 kW palubní nabíječka a volitelným příplatkem je výkonnější jednofázová 7,4 kW nabíječka. Peugeot udává, že se silnější nabíječkou nabijete akumulátor z nabíjecího stojanu nebo wallboxu za 1,9 hodiny a s obyčejnou jednofázovou domácí zásuvkou vám to bude trvat až šest hodin. Osobně jsem však vůz k nabíječce nepřipojoval a při častých dálničních cestách jej nabíjel motorem, pomocí funkce e-SAVE, abych ve městě mohl jezdit na elektřinu.
A to i za cenu vyšší kombinované spotřeby. Během testovacího týdne jsem s plug-in hybridním Peugeotem 508 Hybrid 225 e-EAT8 jezdil za přibližně 7,5 l/100 km. Peugeot současně udává, že když nebudete ostudy jako já, ale budete vůz pravidelně nabíjet, můžete jezdit i za kombinovaných 1,5 l/100 km. A bonusem vám bude i registrační značka ve formátu EL pro automobily s maximálními emisemi CO2 do 50 g/km. Hybrid 225 vypouští pouze 34 g/100 km.
Technika hybridních Peugeotů 508 je sice i po modernizaci pořád stejná, ale naštěstí jim zůstávají i příjemné jízdní vlastnosti. Dokonce i na největších 19“ kolech Augusta je překvapivě komfortní a až neuvěřitelně poddajný na rozbitých silnicích. Peugeot 508 Hybrid 225 e-EAT8 je autem, za jehož volantem si dynamickou jízdu na techničtějších klikatých opravdu užijete.
Velká kola ochotně pracují pod autem, příplatkový aktivní podvozek požírá nerovnosti a pětsetosmička vám ani v nerovných zatáčkách nikam neodskakuje. Sportovnímu zážitku z jízdy pomáhá i malý volant ve vašich rukách a řízení s rychlým převodem. A to podtrhuje i ochota vozu zrychlovat ze zatáček podpořená elektromotorem, díky němuž hybrid nepracuje s dnes už běžnou emisní prodlevou nejnovějších pohonů.
Peugeot 508 Hybrid 225 e-EAT8 vás navíc neztrapní ani na dálnicích, protože vyvine maximální rychlost 250 kilometrů v hodině. Čistě na elektřinu umí jezdit rychlostí až 135 kilometrů v hodině a z nuly na stovku akceleruje za 7,9 sekundy.
Závěr
Peugeot 508 přijel na svět s faceliftem v pravém slova smyslu – automobilka jej vybavila prvky z nejnovějšího designového jazyka značky, kabinu vylepšila nejnovější multimediální výbavou a zachovala příjemně fungující motorizace. Milovníci spalovacích motorů se přitom nemusí obávat absence tradičních jednotek. Peugeot sice kdysi populární vznětovou jednotku BlueHDi 130 v českém ceníku nezveřejňuje, ale u autorizovaných dealerů si ji můžete i nadále objednat.
Na dnešním trhu přeplněném desítkami crossoverů a SUV je radost vidět přežívající stylový liftback i kombi, které společně patří k nejkrásnějším autům současnosti. Bohužel, největším negativem je absence schránky pro uložení nepoddajných nabíjecích kabelů. Vozit je hozené na podlaze kufru prostě není praktické a zbytečně to zabírá prostor.
Nejlevnější verze modelu | 1.070.000 Kč (Hybrid 180 e-EAT8, Allure) |
Základ s testovaným motorem | 1.120.000 Kč (Hybrid 225 e-EAT8, Allure) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.190.000 Kč (Hybrid 225 e-EAT8, GT) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.426.000 Kč (Hybrid 225 e-EAT8, GT) |
Plusy
- Design
- Nová multimediální výbava
- Příjemné jízdní vlastnosti
Minusy
- Reálný čistě elektrický dojezd je nižší než udávaný
- Absence schránky pro nabíjecí kabely
- Základní cena nad milionem korun