TEST Peugeot Bipper 1.4i – Bip, bip, hurá…
Do redakčního testu dorazil jako první Peugeot Bipper v základním užitkovém provedení, pod jehož kapotou pracuje známý zážehový čtyřválec o objemu 1,4 litru. První zákazníci si tento lehký užitkový automobil budou moci od dealerů odvézt 3.března 2008, kdy bude oficiálně spuštěn prodej. Zájemci o osobní verze Bippera si prozatím musí počkat, protože o termínu dovozu tohoto provedení nebylo ještě rozhodnuto a vše záleží na množství vozů, které bude možné pro české zákazníky zajistit.
Příbuzenské vazby
Peugeot Bipper společně s Citroënem Nemo a Fiatem Fiorino jsou výsledkem spolupráce italské automobilky a francouzského koncernu PSA. Na výrobě všech tří vozů se podílí turecká společnost Tofas, které jej pod vlastní značkou bude v Turecku také prodávat. Podle informací, které poskytl Franco Miniero, výkonný ředitel značky Fiat Professional, tato trojice vozů využívá platformu Fiatu Grande Punto, která je kombinována s jedním z trojice použitých motorů. Pro Bipper a Nemo jsou k dispozici zážehové a vznětové čtrnáctistovky koncernu PSA, zatímco Fiorino má vznětovou třináctistovku Fiat a zážehový motor používá stejný jako Peugeot a Citroën. Zajímavé je určitě rozdělení kapacity výroby, kdy 50 % vozů sjíždějících z výrobní linky má na přídi znak Fiat nebo Tofas a o zbývajících 50 % se mezi sebou dělí Peugeot a Citroën.
Design exteriéru
Při vývoji nového Bipperu, patřícího do kategorie F1 (lehké užitkové automobily s užitečným zatížením do 800 kg a užitečným objemem do 4 m³), byl kladen důraz na vytvoření linií, spojujících eleganci s robustností a zároveň zdůraznění praktického využití vozu. Přední části dominuje mohutný nárazník společně s poměrně vysoko umístěnými hlavními světlomety, zasahujícími až do horní části blatníků. Na přídi je také jeden praktický prvek, který není na první pohled vidět. Díky vtipné konstrukci vzpěry kapoty není po jejím otevření potřeba hledat zajišťovací tyčku, protože Bipper má aretaci, která drží víko motorového prostoru otevřené. I při pohledu z boku opět vynikne rozměrný přední nárazník, ale také tiskovými materiály automobilky vyzdvihované lehce zaoblené boky karoserie, které jsou zcela hladké a umožňují bezproblémové polepení reklamou. Zadní partie Bipperu jsou navrženy tak, aby usnadňovaly nakládání a vykládání, takže je logické, že zádi dominují asymetricky dělené dvoukřídle dveře, které se otevírají v úhlu 90° a v případě potřeby je možné je otevřít až v úhlu 180°. Praktické je vyšší umístění zadních světlometů nad nárazníkem, který stejně jako vpředu zasahuje až do blatníků.
Příjemné a praktické pracoviště
peugeot dodavky testy Styl interiéru má dokonale ladit s kompaktností a velkorysostí vnějšího designu. Palubní deska z tmavých plastů má jednoduchý a funkční design s dostatečným množstvím odkládacích ploch a prostorů, ale bohužel ani schránka před spolujezdcem nemá u základního provedení kryt a je tak zcela odkrytá zrakům zvědavců. Sedadla Bipperu mají vyšší umístění, řidič má za volantem klasický dodávkový posaz jako na židli. Přestože základní verze nemá stavitelný volant je ergonomie vyřešena velmi dobře a ani řidič s výškou okolo 190 cm nemá problém s optimálním usazením ve voze, který dvoučlenné posádce nabízí skutečně bohatý vnitřní prostor ve všech směrech. Bezproblémový je i výhled z vozu směrem vpřed a vzad, ale díky plechovým zadním dveřím je nutné se při pohledu vzad spoléhat pouze na rozměrná vnější zpětná zrcátka.
Prostor pro náklad
peugeot dodavky testy Prakticky nejdůležitějším prvkem při výběru užitkového vozu je určitě jeho schopnost převážet náklad. Peugeot Bipper se může pochlubit nákladovým prostorem s kubickým profilem, který i přes kompaktní vnější rozměry nabízí 2,5 m³ místa, které může být zatíženo břemeny o celkové hmotnosti až 610 kg (včetně posádky). Po otevření zadních dveří vznikne otvor, umožňující přístup do nákladového prostoru, s výškou 1060 mm a šířkou od 1056 mm do 1140 mm. Nákladová hrana je ve výšce 527 mm. Prostor pro náklad je dlouhý 1523 mm, vysoký 1205 mm, široký 1473 mm a mezi podběhy má šířku 1046 mm.
Nákladový prostor Bipperu může být ještě zvětšen v případě, že je ve voze vertikálně dělená drátěná otevíratelná přepážka se sedadlem spolujezdce sklopným do vodorovné polohy. Tento prvek za příplatek 1900,- Kč umožní prodloužení ložné plochy na 2491 mm a zvětšení objemu nákladového prostoru na 2,8 m³. Dalším příplatkovým vybavením, které zvýší praktičnost Bipperu, jsou boční posuvné dveře na jedné (+7.000,-Kč) nebo obou stranách (+14.000,-Kč). Po otevření těchto dveří vznikne vstupní otvor vysoký 1041 mm, který má v nejužším místě 570 mm a v nejširším místě 644 mm. Testovaný automobil v základním provedení nebyl vybaven ani jedním ze zmiňovaných příplatkových prvků, ale stejně jako všechna ostatní užitková provedení Bipperu se mohl pochlubit šesticí kotvících ok na podlaze nákladového prostoru.
Co je pod kapotou?
Zájemci o Bipper mají poměrně jednoduché rozhodování v případě pohonné jednotky, protože v nabídce jsou pouze dva čtyřválce o objemu 1,4 litru, lišící se od sebe především palivem, které potřebují ke svému provozu. Vznětový agregát nabízí výkon 50 kW (70 k) při 4000 ot./min. a točivý moment 160 Nm při 1750 ot./min, zatímco zážehová jednotka, kterou byl vybaven i testovaný vůz, disponuje výkonem 54 kW (75 k) při 5200 ot./min. a točivým momentem 118 Nm při 2600 ot./min. Oba motory jsou standardně spojeny s pětistupňovou manuální převodovkou, jejímž prostřednictvím jsou poháněna kola přední nápravy. Vznětovým motorem vybavený Bipper dosahuje podle údajů výrobce maximální rychlosti 152 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 16,9 s a průměrné spotřeby paliva v kombinovaném provozu 4,5 litru nafty na 100 km. V případě použití benzinového motoru je maximální rychlost 157 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,0 s a průměrná spotřeba paliva v kombinovaném provozu 6,9 litru benzinu na 100 km. Podvozek Bipperu využívá vpředu nezávislé zavěšení kol typu McPherson a vzadu jsou použita vlečená ramena se zkrutnou příčkou.
Ve městě, na okreskách i na dálnici
Peugeot Bipper zapůjčený k redakčnímu testu je základním užitkovým provedením s dvoumístnou kabinou a nákladovým prostorem přístupným asymetrickými křídlovými zadními dveřmi. Pod kapotou je uložen zážehový motor, který nezatíženému vozu propůjčuje dynamiku srovnatelnou s osobními vozy podobné velikosti. Kabina vozu je dobře odhlučněna od přední časti s motorovým prostorem, odkud neproniká téměř žádny hluk, ale zcela jiná je situace s zadní částí vozu, která je jako u jiných užitkových vozů prakticky neodhlučněná a k posádce tak proniká hluk od zadní nápravy a nákladového prostoru který se neplánovaně proměňuje v ozvučnici. Při jízdě po městě je z vozu příjemný výhled vpřed a vzad a jeho kompaktní rozměry umožňují poměrně jednoduché manévrování. V případě couvání je nutné se u vozu s neprosklenou zádí spolehnout na rozměrná vnější zpětná zrcátka.
Na silnicích v okolí Prahy se Bipper choval téměř jako osobní automobil a stejně tomu bylo i v dálničním provozu. Kombinovaná spotřeba vozu se podle údajů palubního počítače vozu po týdenním provozu v Praze a přilehlém okolí ustálila na hodnotě 7,6 litru benzinu na 100 km, ale je nutné uvést, že se jednalo o zcela nový nezajetý automobil, který měl najeto méně než 500 km.
Závěr
Peugeot Bipper nastupuje na český trh do rozvíjející se kategorie lehkých užitkových vozů určených především pro zásobování v centrech měst. Díky svému objemnému nákladovému prostoru, ergonomicky dobře řešenému interiéru, dostatečně výkonným pohonným jednotkám a také originálnímu designu se z tohoto vozu může stát oblíbeny pracovní nástroj v mnoha firmách. Vyhovovat bude i zájemcům o náhradu starých Partnerů, v případě, že netrvají na maximálním využití nákladového prostoru.
První cena vozu | 281.900 - Kč (Bipper, 1.4i 54 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 281.900 - Kč (Bipper, 1.4i 54 kW ) |
Základní cena testovaného vozu | 281.900 - Kč (Bipper, 1.4i 54 kW ) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 281.900 - Kč (Bipper, 1.4i 54 kW ) |
Ceny bez DPH |
Plusy
- design exteriéru i interiéru
- řízení a ovladatelnost
- pozice za volantem
- kultivovaný motor s rozumnými nároky na palivo
- přesná 5stupňová převodovka
- přístup do nákladového prostoru
- šíře příplatkové výbavy
Minusy
- u základní verze chybí stavitelný volant
- u provedení s plechovými zadními dveřmi není vidět za vůz
- odkryté úložné prostory v interiéru