Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot Bipper 1.4i – Bip, bip, hurá…

Ondřej Pavlůsek
Koncem loňského roku se postupně představila trojčata Fiat Fiorino, Citroën Nemo a Peugeot Bipper ve svých užitkových verzích. Začátek letošního roku se nese na českém trhu s lehkými užitkovými vozy ve znamení nástupu této povedené trojice.

Do redakčního testu dorazil jako první Peugeot Bipper v základním užitkovém provedení, pod jehož kapotou pracuje známý zážehový čtyřválec o objemu 1,4 litru. První zákazníci si tento lehký užitkový automobil budou moci od dealerů odvézt 3.března 2008, kdy bude oficiálně spuštěn prodej. Zájemci o osobní verze Bippera si prozatím musí počkat, protože o termínu dovozu tohoto provedení nebylo ještě rozhodnuto a vše záleží na množství vozů, které bude možné pro české zákazníky zajistit.

peugeot dodavky testy peugeot dodavky testy
 

Příbuzenské vazby

Peugeot Bipper společně s Citroënem Nemo a Fiatem Fiorino jsou výsledkem spolupráce italské automobilky a francouzského koncernu PSA. Na výrobě všech tří vozů se podílí turecká společnost Tofas, které jej pod vlastní značkou bude v Turecku také prodávat. Podle informací, které poskytl Franco Miniero, výkonný ředitel značky Fiat Professional, tato trojice vozů využívá platformu Fiatu Grande Punto, která je kombinována s jedním z trojice použitých motorů. Pro Bipper a Nemo jsou k dispozici zážehové a vznětové čtrnáctistovky koncernu PSA, zatímco Fiorino má vznětovou třináctistovku Fiat a zážehový motor používá stejný jako Peugeot a Citroën. Zajímavé je určitě rozdělení kapacity výroby, kdy 50 % vozů sjíždějících z výrobní linky má na přídi znak Fiat nebo Tofas a o zbývajících 50 % se mezi sebou dělí Peugeot a Citroën.

peugeot dodavky testy peugeot dodavky testy
 

Design exteriéru

Při vývoji nového Bipperu, patřícího do kategorie F1 (lehké užitkové automobily s užitečným zatížením do 800 kg a užitečným objemem do 4 m³), byl kladen důraz na vytvoření linií, spojujících eleganci s robustností a zároveň zdůraznění praktického využití vozu. Přední části dominuje mohutný nárazník společně s poměrně vysoko umístěnými hlavními světlomety, zasahujícími až do horní části blatníků. Na přídi je také jeden praktický prvek, který není na první pohled vidět. Díky vtipné konstrukci vzpěry kapoty není po jejím otevření potřeba hledat zajišťovací tyčku, protože Bipper má aretaci, která drží víko motorového prostoru otevřené. I při pohledu z boku opět vynikne rozměrný přední nárazník, ale také tiskovými materiály automobilky vyzdvihované lehce zaoblené boky karoserie, které jsou zcela hladké a umožňují bezproblémové polepení reklamou. Zadní partie Bipperu jsou navrženy tak, aby usnadňovaly nakládání a vykládání, takže je logické, že zádi dominují asymetricky dělené dvoukřídle dveře, které se otevírají v úhlu 90° a v případě potřeby je možné je otevřít až v úhlu 180°. Praktické je vyšší umístění zadních světlometů nad nárazníkem, který stejně jako vpředu zasahuje až do blatníků.

Příjemné a praktické pracoviště

peugeot dodavky testy peugeot dodavky testy Styl interiéru má dokonale ladit s kompaktností a velkorysostí vnějšího designu. Palubní deska z tmavých plastů má jednoduchý a funkční design s dostatečným množstvím odkládacích ploch a prostorů, ale bohužel ani schránka před spolujezdcem nemá u základního provedení kryt a je tak zcela odkrytá zrakům zvědavců. Sedadla Bipperu mají vyšší umístění, řidič má za volantem klasický dodávkový posaz jako na židli. Přestože základní verze nemá stavitelný volant je ergonomie vyřešena velmi dobře a ani řidič s výškou okolo 190 cm nemá problém s optimálním usazením ve voze, který dvoučlenné posádce nabízí skutečně bohatý vnitřní prostor ve všech směrech. Bezproblémový je i výhled z vozu směrem vpřed a vzad, ale díky plechovým zadním dveřím je nutné se při pohledu vzad spoléhat pouze na rozměrná vnější zpětná zrcátka.

Prostor pro náklad

peugeot dodavky testy peugeot dodavky testy Prakticky nejdůležitějším prvkem při výběru užitkového vozu je určitě jeho schopnost převážet náklad. Peugeot Bipper se může pochlubit nákladovým prostorem s kubickým profilem, který i přes kompaktní vnější rozměry nabízí 2,5 m³ místa, které může být zatíženo břemeny o celkové hmotnosti až 610 kg (včetně posádky). Po otevření zadních dveří vznikne otvor, umožňující přístup do nákladového prostoru, s výškou 1060 mm a šířkou od 1056 mm do 1140 mm. Nákladová hrana je ve výšce 527 mm. Prostor pro náklad je dlouhý 1523 mm, vysoký 1205 mm, široký 1473 mm a mezi podběhy má šířku 1046 mm.

Nákladový prostor Bipperu může být ještě zvětšen v případě, že je ve voze vertikálně dělená drátěná otevíratelná přepážka se sedadlem spolujezdce sklopným do vodorovné polohy. Tento prvek za příplatek 1900,- Kč umožní prodloužení ložné plochy na 2491 mm a zvětšení objemu nákladového prostoru na 2,8 m³. Dalším příplatkovým vybavením, které zvýší praktičnost Bipperu, jsou boční posuvné dveře na jedné (+7.000,-Kč) nebo obou stranách (+14.000,-Kč). Po otevření těchto dveří vznikne vstupní otvor vysoký 1041 mm, který má v nejužším místě 570 mm a v nejširším místě 644 mm. Testovaný automobil v základním provedení nebyl vybaven ani jedním ze zmiňovaných příplatkových prvků, ale stejně jako všechna ostatní užitková provedení Bipperu se mohl pochlubit šesticí kotvících ok na podlaze nákladového prostoru.

peugeot dodavky testy peugeot dodavky testy
 

Co je pod kapotou?

Zájemci o Bipper mají poměrně jednoduché rozhodování v případě pohonné jednotky, protože v nabídce jsou pouze dva čtyřválce o objemu 1,4 litru, lišící se od sebe především palivem, které potřebují ke svému provozu. Vznětový agregát nabízí výkon 50 kW (70 k) při 4000 ot./min. a točivý moment 160 Nm při 1750 ot./min, zatímco zážehová jednotka, kterou byl vybaven i testovaný vůz, disponuje výkonem 54 kW (75 k) při 5200 ot./min. a točivým momentem 118 Nm při 2600 ot./min. Oba motory jsou standardně spojeny s pětistupňovou manuální převodovkou, jejímž prostřednictvím jsou poháněna kola přední nápravy. Vznětovým motorem vybavený Bipper dosahuje podle údajů výrobce maximální rychlosti 152 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 16,9 s a průměrné spotřeby paliva v kombinovaném provozu 4,5 litru nafty na 100 km. V případě použití benzinového motoru je maximální rychlost 157 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,0 s a průměrná spotřeba paliva v kombinovaném provozu 6,9 litru benzinu na 100 km. Podvozek Bipperu využívá vpředu nezávislé zavěšení kol typu McPherson a vzadu jsou použita vlečená ramena se zkrutnou příčkou.

peugeot dodavky testy peugeot dodavky testy
 

Ve městě, na okreskách i na dálnici

Peugeot Bipper zapůjčený k redakčnímu testu je základním užitkovým provedením s dvoumístnou kabinou a nákladovým prostorem přístupným asymetrickými křídlovými zadními dveřmi. Pod kapotou je uložen zážehový motor, který nezatíženému vozu propůjčuje dynamiku srovnatelnou s osobními vozy podobné velikosti. Kabina vozu je dobře odhlučněna od přední časti s motorovým prostorem, odkud neproniká téměř žádny hluk, ale zcela jiná je situace s zadní částí vozu, která je jako u jiných užitkových vozů prakticky neodhlučněná a k posádce tak proniká hluk od zadní nápravy a nákladového prostoru který se neplánovaně proměňuje v ozvučnici. Při jízdě po městě je z vozu příjemný výhled vpřed a vzad a jeho kompaktní rozměry umožňují poměrně jednoduché manévrování. V případě couvání je nutné se u vozu s neprosklenou zádí spolehnout na rozměrná vnější zpětná zrcátka.

Na silnicích v okolí Prahy se Bipper choval téměř jako osobní automobil a stejně tomu bylo i v dálničním provozu. Kombinovaná spotřeba vozu se podle údajů palubního počítače vozu po týdenním provozu v Praze a přilehlém okolí ustálila na hodnotě 7,6 litru benzinu na 100 km, ale je nutné uvést, že se jednalo o zcela nový nezajetý automobil, který měl najeto méně než 500 km.

Závěr

Peugeot Bipper nastupuje na český trh do rozvíjející se kategorie lehkých užitkových vozů určených především pro zásobování v centrech měst. Díky svému objemnému nákladovému prostoru, ergonomicky dobře řešenému interiéru, dostatečně výkonným pohonným jednotkám a také originálnímu designu se z tohoto vozu může stát oblíbeny pracovní nástroj v mnoha firmách. Vyhovovat bude i zájemcům o náhradu starých Partnerů, v případě, že netrvají na maximálním využití nákladového prostoru.

První cena vozu 281.900 - Kč (Bipper, 1.4i 54 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací 281.900 - Kč (Bipper, 1.4i 54 kW )
Základní cena testovaného vozu 281.900 - Kč (Bipper, 1.4i 54 kW )
Cena testovaného vozu vč. příplatků 281.900 - Kč (Bipper, 1.4i 54 kW )
Ceny bez DPH

Plusy

  • design exteriéru i interiéru
  • řízení a ovladatelnost
  • pozice za volantem
  • kultivovaný motor s rozumnými nároky na palivo
  • přesná 5stupňová převodovka
  • přístup do nákladového prostoru
  • šíře příplatkové výbavy

Minusy

  • u základní verze chybí stavitelný volant
  • u provedení s plechovými zadními dveřmi není vidět za vůz
  • odkryté úložné prostory v interiéru
Ondřej Pavlůsek
Peugeot Bipper 1.4i
Cena základní sestavy 281 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS, airbag řidiče, posilovač řízení, palubní počítač, tónovaná okna, dělící přepážka s kovovou mříží, stropní světlo v nákladovém prostoru, kotvící oka v nákladovém prostoru, úložné prostory ve dveřích a středové konzole, výšková regulace sklonu světlometů z místa řidiče, plechová kola s pneumatikami 175/70 R14 Kč
Cena testované sestavy 281 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1360
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 54 / 5200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 118 / 2600 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 157
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 15
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.8 / 5.9 / 6.9
Emise CO2: 164
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 2500 / 0
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1145 / 610
Rozměr pneu: 175/70 R14
Peugeot Bipper 1.4i
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3864
b) šířka (mm): 1816
c) výška (mm): 1721
d) rozvor (mm): 2513
e) rozchod vpředu (mm): 1469
f) rozchod vzadu (mm): 1465
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 990 / 1100
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
k) šířka vpředu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620