TEST Range Rover TDV6 – Pokračování starých pořádků
Není šestiválec jako šestiválec – to platí u Range Roveru na sto procent. Zatímco před deseti lety měl motor TD6 od BMW skromný výkon 130 kW a k akceleraci na stovku potřeboval dlouhých 14 sekund, dnes agregát se stejným počtem válců a dokonce stejným třílitrovým objemem dokáže podle technických údajů konkurovat ještě loni nabízenému osmiválci.
Právě toto je dokonalou ilustrací, jak rychlý je vývoj techniky. Nový Range Rover je o 420 kilogramů lehčí, má výkonnější motor a osmistupňový automat – takže sprint na stovku zvládne do osmi sekund a přitom je úspornější než všechny dřívější modely, v ideálních podmínkách kombinovaného měřícího cyklu mu stačí 7,5 l na 100 km. Pod kapotou se nachází dvojitě přeplňovaný motor, který má výkon 190 kW a točivý moment kulatých 600 N.m. V případě Range Roveru je to základ, naopak taková třída GL od Mercedesu ani více nabídnout neumí.
suv landrover testy |
Jestliže se ale decentně šetřilo pod kapotou, pak pro výbavu to rozhodně neplatí. Testovaný vůz dorazil v opulentní specifikaci Autobiography, čímž se jeho pořizovací cena i s šestiválcem přiblížila ke třem milionům korun. V takovém případě už je standardem bezklíčový vstup, servodovírání dveří, pět parkovacích kamer, prosklená střecha, čtyřzónová klimatizace, navigace, 825W audiosystém Meridian nebo klimatizovaná sedadla se semi-anilinovou kůží. Přesto se najdou příležitosti pro další nadstandardní výbavu, především v oblasti elektronických pomocníků a individualizace exteriéru i interiéru.
Interiér
Kabina si vzala za vzor to nejlepší z předchozí generace a posunula se o pořádný kus dál. Verze Autobiography zaujme mimořádně kvalitními materiály, kůží je obšita i přístrojová deska. Ani celočerné provedení není vyloženě nudné, naopak více vyniknou kovové okrasné prvky a účelná architektura. Mezigeneračně se podařilo snížit počet ovládacích prvků, kromě nutnosti nastavit vyhřívání (případně odvětrávání) sedadel na dotykové obrazovce to však žádné komplikace nepřináší.
Tradicí je velký volant, nastavitelné středové loketní opěrky připevněné k sedadlům a masivní rám bočního okna, který slouží jako opěrka pro druhý loket. Nic se nezměnilo ani na takzvaném command driving position, tedy zvýšeném posazu s perfektním výhledem přes téměř rovnou kapotu motoru. Najednou se díváte i na všechny ty BMW X5 a Audi Q7 s patřičným nadhledem, což si někdo, kdo neřídil Range Rover může jenom těžko představit…
suv landrover testy |
Velký Range dodává slovům „plnohodnotně čtyřmístný“ správný význam - čtyři dospělí pasažéři si užijí špičkový komfort. Vysoká a dlouhá kabina nabízí potřebný prostor, bohaté prosklení dojem prostornosti ještě více umocňuje. Range Rover se může směle měřit s luxusními sedany a konkurenci z řad SUV hravě strčí do kapsy. V podobně prostorném GL se totiž na zadních sedadlech budete cítit stísněněji, ostatní modely nemají šanci ani teoreticky.
Jízda
Jak zaznělo již v úvodu, pohon nejslabšího Range Roveru je dnešní optikou v naprostém pořádku. To si uvědomíte hned po nastartování, kdy se motor projevuje dokonce ještě tišší zvukovou kulisou než naftový osmiválec. Třílitrovému šestiválci pochopitelně chybí něco z neochvějné suverenity 4,4litrového sourozence, díky nakrátko poskládaným převodům osmistupňové automatické převodovky má však dobré předpoklady pro svižnou akceleraci.
Přesto má verze TDV6 ještě větší předpoklady pro klidnou jízdu. Uklidňující atmosféra na palubě ve městě svádí k tomu jet na padesátce spíše 40 než 60. Dost tomu nahrává i nastavení podvozku, který na rozdíl od osmiválců nemá aktivní stabilizátory. Tlumení je stejně komfortní jako u SDV8, TDV6 ale přidává více plavnosti. Naklání se, v oblouku zaklekává na vnější přední kolo a ani v přímém směru není tak neotřesitelně stabilní jako SDV8, takže nesvádí k řezání zatáček nebo dálničním honičkám. Jenže nádech dřívějších časů má dodnes své příznivce a jistojistě bude vyhovovat těm, kdo si oblíbili předchozí generaci Range Roveru.
suv landrover testy |
Šestiválec se stylizuje i do role úsporného pohonu a v praxi mu to jde nadmíru dobře. Není to ale nic nečekaného, Range Rovery umí být střídmé už od uvedení nové generace motorů a osmistupňových převodovek v roce 2010. Novinka s hliníkovou karoserií posouvá hranice možného zase o něco dál – při dálniční stotřicítce, kdy motor točí jenom 1800 min-1, zmizí na každých 100 km z nádrže pouze 7,8 litru. To už 85litrová nádrž (osmiválce natankují 105 litrů) nevypadá tak malá… Při klidné jízdě mimo město žízeň šestiválce umí klesnout k šesti litrům – a jak už jsme se zmínili, volnější tempo je v Range Roveru přirozeným a velice příjemným způsobem cestování. Naopak ve městě musíte stát v kolonách opravdu celý den, aby se průměr přehoupl přes psychologickou hranici deseti litrů.
suv landrover testy |
A jak si vede nový Range Rover v terénu? Se světlou výškou až 296 mm (běžná provozní 221 mm), přechodovým úhlem 28,3° a nájezdovými úhly 34,7°, respektive 29,1° je dobře vybaven. Zvlášť když standardně disponuje také redukční převodovkou a vícestupňovým závěrem mezinápravového diferenciálu. Limitem se proto vždy stanou zkušenosti, nebo odvaha řidiče. Range Rover ale umí dobře prodat formu, a tak je i jízda v lehkém terénu zážitkem. Stačí zvýšit podvozek, zařadit krátký převod redukce a pomalu vyrazit směr pole-nepole. Luxusní SUV si svoji posádku hýčká, díky velké zkřižitelnosti náprav umí předvést solidní náklony, zatímco všechna kola zůstávají v kontaktu s povrchem. A aby se pasažéři nenudili, může centrální displej zobrazovat kompas, údaje o natočení a prověšení kol, obrazovku Terrain Response s hodnocením náročnosti terénu nebo obraz jedné z pěti kamer (nebo i všech najednou), které zabírají okolí vozu.
Závěr
Když máte na účtech zbytečné miliony, není nižší pořizovací cena nebo o 20 % menší spotřeba zásadním argumentem. U Land Roveru to dobře vědí, a tak k šestiválcovému Range Roveru přistoupili jiným způsobem. Postavili automobil, který dokonale navazuje na předchozí model. Nový Range Rover SDV8 má silnější motor, větší brzdy a lepší ovladatelnost. Komu se ale zajídá jeho moderní pojetí, ten musí být z šestiválce zákonitě nadšen – za moderním designem hliníkové karoserie se ukrývá starý známý Range Rover, bezkonkurenčně luxusní a náležitě uklidňující.
suv landrover testy |
Nejlevnější verze modelu | 2.355.749 Kč (TDV6/190 kW HSE) |
Základ s testovaným motorem | 2.976.963 Kč (TDV6/190 kW Autobiography) |
Testovaný vůz s výbavou | 3.153.744 Kč (TDV6/190 kW Autobiography) |
Plusy
- Nesmírná kultivovanost běhu motoru
- Komfort pérování i na nekvalitním povrchu
- Přehledná karoserie s vynikajícím výhledem
- Mimořádně nízká spotřeba paliva
- Velkorysý prostor pro cestující i pro zavazadla
- Snadná ovladatelnost i v náročnějším terénu
- Rozsáhlá komfortní výbava
Minusy
- Ovládání dotykového displeje
- Čitelnost přístrojového štítu na slunci
- Proti osmiválci horší ovladatelnost na silnici
- Relativně vysoká pořizovací cena
Foto: Petr Homolka