Test Auto.cz

Range Rover SDV8 – Zase nejlepší

31.7. 2013
Verdikt
 

Můžeme s tím nesouhlasit, můžeme proti tomu protestovat, ale to je asi tak všechno, co s tím můžeme dělat. Range Rover je (stále) nejlepší.

V pořadí teprve čtvrtá generace Range Roveru (model se vyrábí od roku 1970!) jde s dobou. Karoserie se zakulatila a díky rozsáhlému využití hliníku řádně zhubla: úspora hmotnosti se pohybuje ve stovkách kilogramů, konkrétně námi testovaný turbodieselový osmiválec shodil poctivé dva metráky. A také zesílil, oproti předchůdci TDV8 má SDV8 o 20 kW více a vy tak máte k dispozici úctyhodných 250 kW a 700 N.m.

Rozměry se mezigeneračně příliš nezměnily - automobil se sice lehce prodloužil, stále mu však do pěti metrů jeden milimetr zbývá. Výrazněji se natáhl rozvor (+42 mm), s čímž souvisí také více prostoru na zadních sedadlech. V plánu je také sedmimístná verze s ještě delším rozvorem, mířící na dobře zajištěné početné rodiny.

Nový Range Rover má sice světlou výšku až 296 milimetrů a dokáže přebrodit devadesáticentimetrovou hloubku, drtivá většina majitelů však na podobné zážitky ve voze za tři miliony korun nejspíše nebude mít chuť. Když na to ale přijde, dokáže vás systém Terrain Response s automatickým rozeznáváním druhu terénu vzít tam, kam se ostatní nikdy nepodívají. Pro off-roadové fanoušky ještě pár čísel, ostatní mohou s klidem přeskočit na další kapitolu.

obrázek [600 x 291]  

Přední nájezdový úhel dosahuje 34,7, přechodový 28,3° a zadní nájezdový úhel 29,1°. Při standardní světlé výšce 221 mm jsou hodnoty pochopitelně menší: 26, 20,1 a 24,6 stupně. Kdo se však do terénu vydá, aniž by si automobil přizvednul, ten si uvíznutí na břiše tak trochu zaslouží. Opět i zde platí, že vůz zvládne mnohem více, než si k němu běžný smrtelník s fungujícím pudem sebezáchovy dovolí, limitem bude výhradně silniční obutí.

Interiér

Uvnitř perfektně slícovaného interiéru najdeme špičkové materiály, ergonomie je na vynikající úrovni. Kabina už nevypadá jako kokpit sovětského vesmírného modulu, výrazně ubylo tlačítek a většina komunikace probíhá přes dotykovou obrazovku. To je na jednu stranu fajn (dotýkat se je v módě), například ovládání vyhřívání sedadel však není zrovna nejpohodlnější. Někdo by také mohl mít připomínky k rozlišení obrazovky, my naopak vyzdvihujeme možnost odděleného sledování: řidič se dívá na navigaci a spolujezdec na oblíbený seriál v televizi; obrazovka stíhá (za příplatek 23.000 Kč) obsloužit oba.

TEST Range Rover 5,0 V8 Supercharged – Over and over

Pokud bychom měli kokpitu přece jenom něco vytknout, byla by to čitelnost ukazatelů na přímém slunci. Za kvalitními optitronovými přístroji displej s digitálními ukazateli dost pokulhává, na druhou stranu je ale mnohem flexibilnější ve způsobu a množství zobrazovaných informací. Ostatně například v letadlech již nějaký čas vítězí filozofie „full glass“ kokpitu, tedy velkých multifunkčních displejů. Otázkou je, zda je to u osobních automobilů, kde řidič pracuje (ve srovnání s pilotem) se zlomkem informací, vůbec potřeba.

Pozice za velikým volantem je tak uvolněná a přirozená, že jsme se v autě okamžitě zabydleli. Výhled ven je až překvapivě dobrý, při couvání se však hodí parkovací kamera. Nějakou dobu také trvá, než „do oka“ dostanete dlouhou a mohutnou příď, čidla vás ale na holičkách nenechají. Velkoryse tvarovaná sedadla mají spíše tužší polstrování, díky kterému tělo nebolí ani po delším cestování. Potěší i přídavná loketní opěrka u sedadla řidiče, protože ta středová je už přece jenom docela nízko. Mimochodem, levý loket krásně pasuje na měkký okenní rám. Automobil nás asi měl rád a tak nám občas dopřával masáž zad, byť jsme jej o to nežádali. Snad nějaká programovatelná fičura? No co, darovanému koni na zuby nekoukej, řekli jsme si, a náhodných masáží si užívali.

obrázek [600 x 328]  

Na Auto.cz měříme vnitřní rozměry každého vozu, už dlouho si však nepamatujeme, abychom měli problém hodnotu vůbec naměřit: vnitřní šířka v loktech (1650 mm) je totiž opravdu impozantní. Pro srovnání, před časem testovaný Mercedes-Benz GL nabídl o osm centimetrů méně. Podobně velkoryse jsou na tom také cestující na zadních sedadlech, ti mají k dispozici 1580 milimetrů šířky, navíc před koleny je díky prodloužení rozvoru ještě více místa. Pasažér vysoký 180 centimetrů má před koleny více než dvacet centimetrů, nad hlavou zbývá zhruba třetina. Stehna jsou na všech sedadlech podepřena v celé délce, vzadu jsou hrany 510 mm dlouhých sedáků úctyhodných 380 milimetrů nad podlahou. Nový Range Rover je možné objednat i jako komfortní čtyřmístný automobil, kdy místo střední části zadní lavice najdeme masivní konzolu, musíte si však připlatit za verzi Autobiography.

TEST Range Rover 4,4 V8 – žrout lesa

Zavazadelník nepřišel o dělené víko, v tomto případě ovládané automaticky. V přírodě si tak můžete na spodní části v klidu pohovět a při nakládání věcí do plného kufru náklad nezačne padat ven. Nicméně zvedat třeba řádně stavěného baseta (o lednici nemluvě) do výšky pasu není nic příjemného. Zavazadelník má slušných 550 litrů, mezi podběhy naměříte 1120 mm a na délku 1100 milimetrů.

Starší lidé či nižší postavy mohou mít problém s nástupem do vozu, Range Rover však nabízí nejen „nástupní“ polohu podvozku, kdy se vůz sníží o 50 mm, ale třeba také příplatkové výsuvné nášlapy. Snaha každopádně stojí za to, protože jízdně je na tom vůz opravdu parádně.

Osm a klid

Po zabouchnutí masivních dveří jste téměř dokonale izolováni od dění venku a to i po nastartování a rozjezdu. Výmoly a propadlé kanály se pod dvacetipalcovými koly naprosto bezúspěšně snaží znepříjemnit posádce pobyt na palubě, jedinou reakcí vozu je tlumené žuchnutí přicházející jakoby z velké dálky. Díky skvěle nastavenému vzduchovému podvozku se automobil nenuceně nese, lehce pohoupává a konejší. Ano, to je to slovo: Range Rover vás doslova konejší. V redakci byl ve stejném termínu také nový Mercedes-Benz S, etalon na poli komfortní jízdy. Jak by dopadlo srovnání? Snad se na nás stuttgartský fanklub nebude moc zlobit, když řekneme, že bychom si vybrali Range Rover, který v běžných situacích v podstatě nezaostával a dokázal o něco lépe utlumit velké výmoly. Což, jak jistě uznáte, je na českých silnicích vlastnost opravdu důležitá…

Skoro třítunový vůz (mimochodem, vzali jsme jej na váhu, podívejte se na video, kolik má doopravdy) dokáže v zatáčkách úspěšně vzdorovat všem poučkám, které nám profesoři fyziky na střední škole vštěpovali do hlavy: jedete rychle, zatočíte volantem a... auto zatočí také. Oproti podobně rozměrným konkurentům je jízda lehkonohá a přirozená; žádné kurzy krocení divé zvěře, když přeženete rychlost na sjezdu z dálnice, se nekonají. Automobil si jednoduše srovnáte a hotovo. Náklony v zatáčkách jsou díky aktivním stabilizátorům minimální, Range Rover výrazně klame tělem. Pozor na to, nezkušený řidič by mohl podlehnout a hnát se po chvíli s velkým SUV jako s rodinným hatchbackem, což by nedopadlo dobře.

Video

Velký volant pasuje k velkému vozu, kdo by však čekal necitlivé kormidlo, bude zklamán. Mezi krajními rejdy otočíte volantem třikrát, potěší také velmi dobrá citlivost a přesnost. Zpětná vazba ovšem chybí. Brzdy zvládají svůj nezáviděníhodný úkol správně, když je potřeba, umějí vás kotouče o průměru 380 mm vpředu a 365 mm vzadu pověsit do pásů. Účinek i citlivost na sešlápnutí plynu je velice dobrá.

Konečně se dostáváme k samotnému srdci vozu, přeplňovanému vznětovému osmiválci o objemu 4,4 litru. Jeho výkon 250 kW a točivý moment 700 N.m vypadá na papíře úchvatně, nezapomínejme však, že Range Rover není ani po redukční dietě zrovna twiggy. Motor nepropůjčuje vozu nikterak supersportovní vlastnosti, stačí však na sebejisté zvládnutí předjížděcího manévru i sprint na stovku pod sedm sekund.

obrázek [600 x 318]  

Plynulý zátah z nízkých otáček je příjemný, motor je připraven plnit vaše přání prakticky od volnoběhu. Udávané maximum momentu se posunulo o 200 otáček výše, na 1.700 min-1

TEST Range Rover TDV8 – Co z čísel nevyčtete

Turbodieselový osmiválec naštěstí není žádný otesánek, běžné ježdění s občasným předjetím, cestou po dálnici a popojížděním ve městě znamená spotřebu kolem dvanácti litrů. To je hezké, jenže co když se zásoby nafty ve 105litrové nádrži začnou tenčit a vám se nechce k benzince? Zní to jako z pohádky, nicméně ve stovce se motor zklidní těsně nad 1.200 otáčkami a dlouhodobá spotřeba klesne pod sedm litrů. Pokus o ekojízdu na okreskách dokonce ukázal, že lze s 2,6 tuny těžkým osmiválcovým autem, nabušeným luxusní výbavou, jezdit za méně než šest litrů. Až se někdo vytasí s downsizingem jako jediným možným východiskem z uměle vyvolané hysterie kolem emisí oxidu uhličitého, asi mu natrhneme tričko…

Závěr

Klobouk dolů: Range Rover stále zůstává tím nejlepším, co si lze v segmentu velkých SUV pořídit. A pokud vezmeme do úvahy také šířku výbavy, jízdní komfort a vysokou image, je velmi nebezpečným konkurentem také pro velké sedany z luxusní třídy. Zákazníci, kteří jsou ochotni a schopni zaplatit za automobil zhruba tři miliony korun, jsou totiž často zvyklí dívat se na svět shora.

obrázek [600 x 453]  

První cena vozu2.312.794 Kč (TDV6 HSE)
První cena vozu s testovanou motorizací2.780.338 Kč (4.4 SDV8 Vogue)
Základní cena testovaného vozu2.780.338 Kč (4.4 SDV8 Vogue)
Cena testovaného vozu vč. příplatků3.157.935 Kč (4.4 SDV8 Vogue)

Plusy

  • Kultivovanost běhu motoru
  • Komfort odpružení i na nekvalitním povrchu
  • Přehledná karoserie s vynikajícím výhledem
  • Excelentní hnací řetězec
  • Velkorysý prostor pro cestující i pro zavazadla
  • Snadná ovladatelnost i v náročnějším terénu
  • Rozsáhlá komfortní výbava

Minusy

  • Ovládání dotykového displeje
  • Čitelnost přístrojového štítu na slunci
  • Vysoká pořizovací cena
Foto: Petr Homolka
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Range Rover SDV8

Cena v základní výbavě: 2 780 338 Kč Cena v testované výbavě: 3 157 935 Kč

Základní výbava:Stálý pohon všech kol, asistent pro sjíždění svahů, stabilizační systém, tempomat, pneumatické pérování, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, elektronická parkovací brzda, couvací kamery vpředu i vzadu, elektricky seřiditelná a sklopná vnější zrcátka, xenonové světlomety, vyhřívané akustické čelní okno, vrstvená boční skla, dešťový senzor, navigační systém, třízónová samočinná klimatizace, elektricky seřiditelná a vyhřívaná přední sedadla, audiosystém Meridian s USB a Bluetooth (13 reproduktorů), litá 20“ kola, kožená sedadla, klimatizovaná a vyhřívaná sedadla vpředu, vyhřívaná sedadla vzadu, vyhřívaný multifunkční volant atd.

Výbava testovaného vozu:přední mlhovky (5.811,-), samonivelační světlomety (5.521,-), adaptivní xenonové světlomety (13.060,-), přední sedadla s masážní funkcí (15.639,-), chladící box ve středové konzole (10.460,-), dotyková obrazovka s funkcí Dual View (23.246,-), panoramatická střecha (55.209,-), nezávislé topení (43.586,-), zadní okna s Privacy Glass (14.238,-), ambientní osvětlení interiéru (10.169,-), adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v zácpě (58.114,-), kontrola mrtvého úhlu a detekce vozů v blízkosti (18.016,-), dotyková obrazovka s funkcí Dual View (23.246,-), dřevěné obložení interiéru (11.622,-), metalíza Luxor (63.849,-), Automatic Terrain Response 2 (5.811,-).

Zápisník Jana Pavce: Tradice šlendriánu Zápisník Jana Pavce: Tradice šlendriánu

Mrazivé ráno na uzavřeném Libeňském mostě je vlastně…

Investoři sypají peníze do lega, u raritních kousků se jim mohou vrátit i dvacetkrát Investoři sypají peníze do lega, u raritních kousků se jim mohou vrátit i dvacetkrát

Analytik pracující pro J&T Michal Šnobr investoval do…

Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 

Štítky SUV Land Rover Testy

Technické údaje
Motor Range Rover SDV8
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4367
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 250 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 700 / 1700 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.5 / 7.6 / 8.7
Emise CO2:229
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 550 / 2030
Objem nádrže (l):105
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2620 / 580
Rozměr pneu:255/50 R 20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4999
b) šířka (mm): 2073
c) výška (mm): 1835
d) rozvor (mm): 2922
e) rozchod vpředu (mm): 1690
f) rozchod vzadu (mm): 1683
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1650
l) šířka vzadu (mm): 1580
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Range Rover SDV8 – Zase nejlepší







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 






 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Debata Drahoš vs. Zeman: Prima dělá bezpečnostní manévry, kandidáti budou na vodě

Debata Drahoš vs. Zeman: Prima dělá bezpečnostní…

Už v sobotu odpoledne budeme vědět, kdo bude příštích pět let českým prezidentem. Miloš Zeman, nebo Jiří Drahoš.…

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal Dádu a Trumpovou! Jednu zval i na smrt!

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal…

75. narozeniny by dnes oslavil Jiří Štaidl (†30), bratr hudebníka Ladislava Štaidla (72) a textař, který napsal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná Plíšková a šílící Strýcová

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná…

Tohle bylo drama jako řemen! Téměř dvě a tři čtvrtě hodiny dřely na kurtu v osmifinále Australian české tenistky…

 

Reflex.cz

Prezidentských debat je nesmyslně moc, zaplavují prostor a neukazují nic zásadního

Prezidentských debat je nesmyslně moc, zaplavují…

Nedělní debata Miloše Zemana před druhým kolem prezidentských voleb na TV Nova nebyla žádnou debatou. Jeho…

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…