Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Mégane CC 1,9 dCi - Skleněná chobotnička

Aleš Jungmann
Diskuze (21)
Nebe nad hlavou, diesel pod kapotou a sexy logo mezi světly. Sen francouzského playboye?

Drtivá většina motoristů si kabriolet kupuje pro radost. I v tomto případě je samozřejmě potřeba počítat s provozními náklady, na rozdíl od rodinného MPV se zde však obvykle očekává jistá iracionální preference spíše výkonnějších benzinových agregátů. Nájezd kabrioletu nebývá velký, navíc zvukový projev nezahřátého dieselového agregátu není nic, co by většina lidí chtěla po sundání střechy poslouchat…

Renault však v Česku směřuje Mégane CC úplně jiným směrem. Nenabízí nejvýkonnější agregáty (2,0 dCi a 2,0 TCE) a spokojil se s nabídkou jediné, byť poměrně solidní výbavy Dynamique. O žezlo nejsilnějšího motoru se tak přetahují agregáty 1,4 TCe a 1,9 dCi, které disponují shodným výkonem 96 kW. Nejdynamičtější jízdní projev má diesel. Ti, kdož kupují CC více rozumem než srdcem budou nadšeni. K motoru se však ještě dostaneme.

Větší než obvykle

renault testy kabriolet renault testy kabriolet Kupé-kabriolet s celkovou délkou 4485 mm (o 130 mm více než u předchůdce) je zepředu totožný s třídveřovým Méganem Coupé, od předních blatníků dál je ale svébytným automobilem.

I on si zachoval prosklenou skládací střechu (váží nyní 110 kg) s leskle černým povrchem, kterou vyvinul a také vyrábí německý specialista Karmann. Celý přerod z kupé na kabriolet je dílem 21 sekund, takže pokud není červená neobvykle krátká, stihnete jej uskutečnit při čekání na semaforech. V zavazadlovém prostoru v tu chvíli nesmíte mít větší předměty, 211 litrů není právě mnoho. Zvláště za předpokladu, že byste si chtěli vyrazit na výlet ve čtyřech. To asi spíše necháte pasažéry kochat se oblohou přes 0,47 m2 velkou prosklenou plochu. Pak kufr pojme příjemnějších 417 litrů.

Mezi opěrkami zadních sedadel se nachází skleněný deflektor, který zvyšuje použitelný rozsah rychlostí. Jízda ve druhé řadě v kabrioletu totiž obvykle znamená, že se rovnou můžete objednat ke kadeřníkovi – vítr už od cca. 70 km/h usilovně bičuje tváře, cuchá vlasy a pevnost vaší skloviny čas od času vyzkouší zbloudilá muška. S deflektorem se proudění vzduchu kolem zadních pasažérů o něco zklidní a v Méganu CC je tak možno cestovat ve čtyřech nahoře bez o něco svižnějším tempem, řekněme že dlouhodoběji snesitelná je rychlost do 90 km/h. Důležité je, že se na zadní sedadla opravdu vejdou i dva dospělí lidé, čili žádné kroucení dolních končetin nebo přehnané hrbení se nekoná. Nesmíte ale vozit žádné cvalíky, jinak byste mohli atakovat užitečnou hmotnost 316 kilogramů.

renault testy kabriolet renault testy kabriolet Hranatá záď, která musí pojmout střešní díly, nese velká koncová světla s diodovou optikou brzdových světel. Ve srovnání se starší generací vypadá nové CC rozhodně moderněji a hodnotněji, starší CC však podle našeho názoru o něco lépe maskovalo velkou výšku zádě. Záď nyní svým designem trochu připomíná Focus CC. Tenkou anténu vystřídala její silnější, pogumovaná sestra.

Torzní tuhost karoserie se mezigeneračně zvýšila o 80 %, výztuhy se objevily všude, kde to je jen možné, například podlaha vpředu je dvojitá. Příliš to ale nepomohlo, Mégane CC se na nerovnostech stále chová jako rozverná chobotnička a se střechou dole by mohl fungovat jako učební pomůcka pro heslo „nízká tuhost karoserie“.

S tím koresponduje celkové ladění vozu do komfortu: řazení je sice docela přesné ale má dlouhé dráhy, spojka zabírá ve velmi širokém pásmu, elektrický posilovač řízení filtruje téměř všechny informace putující od kol a ani posaz za volantem (v pohodlných, příplatkových kožených sedadlech) není ani trochu sportovní. A k tomu ten motor...

Nad hlavou nebe, v uších vata?

Nechat si nový Mégane CC za téměř 700 tisíc osadit dvouventilovým naftovým zpěvákem 1,9 dCi, to už chce mít pořádný argument. Bude jím spotřeba? Myslíme, že ne. Během testu jsme jezdili za zhruba 6,5 litru nafty na 100 km, ani při měření spotřeby a snaze o její minimalizaci vznětové CC nikterak zvlášť neexcelovalo.

Při 100 km/h točí na šestku zhruba 2300 min-1, palubní počítač ukázal hodnotu 5,8 l/100 km. Zrychlení na 130 km/h s sebou přinese nárůst otáček (pod 3000 min-1) ale také spotřeby, která se v tomto případě ustálila na sedmi litrech.

renault testy kabriolet renault testy kabriolet

Důvodem pro hlučné studené starty a vytáčení doprovázené dunivým lomozem je tak jednoduše to, že rychlejší Mégane CC u nás nekoupíte. Škoda.

Aby to však zase nevypadalo, že Mégane CC je překapotovaný traktor je třeba doplnit, že po zahřátí se motor výrazně utiší a při běžné jízdě posádku (se střechou nahoře) svým projevem nikterak výrazněji neruší. Ba naopak, úroveň dálničního cestování nás opravdu mile překvapila – na palubě není hlučno a podvozek si s vysokými rychlostmi umí bez problémů a náznaků nervozity poradit.

Co nás nepřekvapilo byla tradičně nižší ergonomie ovládání, před řadičkou utopeného, rádia (k němu by se na ta titěrná tlačítka měl dodávat i stylus), ještě štěstí že vůz neměl příplatkovou navigaci – tam se uživatelská přívětivost a intuitivnost ovládání opravdu moc nepovedla. Ale ať končíme odstavec pozitivně – topení má dostatečný výkon a možnost volby dvou automatických režimů klimatizace („Soft“ a „Fast“) je příjemná.

renault testy kabriolet renault testy kabriolet

Závěr

Řidiči toužící i po něčem jiném než je načechrání čupřiny asi ani nemusí číst dál, Mégane CC jim sportovní zážitky za volantem opravdu nemá nárok nabídnout. Pravda, mezi čtyřmístnými kupé kabriolety nemáme v tomto ohledu moc velký výběr, takové 308 CC či Eos však v tomto ohledu obstojí lépe a to i díky nabídce motorů.

Mégane CC si jede svou klidnou cestou, na nerovnostech neodskakuje, solidně tlumí a díky těžké (složené) střeše nad zadní nápravou se dá jeho jízdní projev charakterizovat jako méně nedotáčivý než bývá u komfortně laděných vozů nižší střední třídy zvykem.

Ani výbava není špatná, ke standardu patří 6 airbagů, stabilizační systém, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání všech oken a střechy, dvouzónová automatická klimatizace, automatické stěrače, 16ti palcová kola z lehkých slitin nebo příjemný, kůží potažený věnec volantu a hlavice řadicí páky.

Pokud tedy jasně víte, že vaším průvodcem světem kabrioletů bude Mégane CC, zamyslete se nad motorizací 1,4 TCe (96 kW). Nejenže ušetříte 70 tisíc Kč, budete také při jízdě se střechou dole o něco méně zesilovat rádio.

První cena vozu 519.900,- Kč (1.6 16V 81 kW Dynamique)
První cena vozu s testovanou motorizací 619.900,- Kč (1.9 dCi 96 kW Dynamique)
Základní cena testovaného vozu 619.900,- Kč (1.9 dCi 96 kW Dynamique)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 690.100,- Kč (1.9 dCi 96 kW Dynamique)

Plusy

  • Bohatá základní výbava
  • Skleněná střecha
  • Příznivá cena
  • Jízdní komfort

Mínusy

  • Kroucení karoserie
  • Absence top motorizací
  • Malý zavazadelník
  • Méně kultivovaný motor
  • Nízká užitečná hmotnost
Aleš Jungmann
Diskuze (21)
Renault Mégane CC 1,9 dCi
Cena základní sestavy 619 900 Kč
Výbava základní sestavy Nárazníky v barvě karoserie, vnější zpětná zrcátka v leskle černé barvě, vnější kliky dveří matně chromované, disky kol z lehké slitiny 16" „Sport“, odstín interiéru tmavě šedá, volant a hlavice řadicí páky v kůži, ABS s EBV a s asistenčním systémem brzd, rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění, elektronický stabilizační systém ESP s protiskluzovým systémem ASR s kontrolou nedotáčivosti, systém kontroly tlaku v pneumatikách, airbag řidiče a spolujezdce (odpojitelný), boční airbagy na předních sedadlech chránící hlavu, hrudník a pánev, přední bezpečnostní pásy s omezovačem síly a zvukovou indikací při nezapnutí na straně řidiče, zadní bezpečnostní pásy s omezovači síly, ISOFIX – příprava pro upevnění dětské sedačky na zadních krajních sedadlech, výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy vpředu, tempomat s omezovačem rychlosti, bezpečnostní oblouky s hlavovými opěrkami na zadních sedadlech, ochranný štít, hands-free karta Renault, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, výškově a hloubkově nastavitelný volant, palubní počítač v angličtině, ukazatel venkovní teploty, přední mlhové světlomety, vnější zrcátka elektricky nastavitelná, vyhřívaná, asférické na straně řidiče, dvouzonová automatická klimatizace + dešťový a světelný senzor, centrální zamykání dveří a palivové nádrže, elektrické ovládání předních oken, impulzní, s ochranou proti přiskřípnutí, elektrické ovládání zadních oken, panoramatická skleněná sklopná střecha, uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, přenosný popelník a zapalovač, parkovací senzor vzadu,, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce Kč
Cena testované sestavy 690 100 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+13.700,-Kč), disky kol z lehké slitiny 17" „Schuss“ (+6.100,-Kč), kožené čalounění (+50.400,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1870
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1750 - 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 5 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 211 / 417
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1615 / 316
Rozměr pneu: 205/55 R17
Renault Mégane CC 1,9 dCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4485
b) šířka (mm): 1811
c) výška (mm): 1434
d) rozvor (mm): 2906
e) rozchod vpředu (mm): 1546
f) rozchod vzadu (mm): 1547
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 520 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 910
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 840
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1230
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 400
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
3. 10. 2011 21:57
rain
kiss my glass :-)
1. 10. 2011 23:04
Re: Cena/výkon
Viem, ze napr. vo Francuzsku alebo Belgicku je nafta podstatne lacnejsia ako benzin a naftove auto je danovo zvyhodnene oproti benzinovemu (podla mna je to zhovadilost, ale to uz nesuvisi s temou). Casto vidno naftove kabriolety nielen v tejto triede, ale aj v strednej triede od tzv. premiovych vyrobcov. Chces E350 CDI cabrio alebo tohto Megana dCi, mas ho mat.

Kabriolet (vratane CC) je ale luxusny tovar, vo vseobecnosti sa predava za cenu porovnatelnu s autom so standardnou karoseriou o triedu vyssie. Ten, kto si priplaca za kabrio a chce setrit na benzine, je u mna drzgros. Poldeco na raz a švablik na dva raz, ako vravievala stara mama :-)
Avatar - Ronault.
1. 10. 2011 13:25
Re: Cena/výkon
Tak nějak, asi bych diesel nevolil, ale skupina zájemců se najde, navíc tohle je kabriolet, ale ne sportovní, nějaká příbuznost s zde navrhovanou Mazdou MX-5 je více než směšná.
1. 10. 2011 09:05
Re: Cena/výkon
Presne tak. Pri predstave ze si tak idem letnou krajinou v kabriolete a do usi mi chrochta diesel sa mi robi nevolno od zaludka. Naftovy motor v kabriolete je zhovadilost. To uz tam mohli hadam radsej dat parny stroj...
Avatar - gld
1. 10. 2011 01:20
Re: Cena/výkon
Ja to napríklad plne chápem. Prvá vec je možnosť výberu, kto tú naftu chce, má ju mať. A prečo by ju niekto chcel mať? Nuž nejedná sa o čisté kabrio ale o kupé-kabriolet. Teda možnosť bezproblémovej celoročnej prevádzky. Pre singlov alebo bezdetné páry kľudne hlavný mód transportu. Tam už naftový motor začína dávať opodstatnenie.

A potom je tu istý segment zákazníkov, ktorí hľadajú klasické kupé, no tie už dnes nikto nevyrába (takmer). Preto idú cestou CC verzií a do nich by trebárs radi diesel.

Takže nechápem to zarputilé krútenie hlavou v tejto diskusii. Nejedná sa ani o sezónne, ani o športové auto. Prečo teda len benzín?