Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST S Touaregem v bahně - první jízdní dojmy

Ondřej Šuch
Diskuze (49)
K čemu je Touaregu 30 cm světlé výšky a desetiválcový turbodiesel? Ve vojenském prostoru jsme v rozmoklém bahně dali vozům za 2,5 milionu co proto...

Na místo akce nás odvezl Hummer. Prý kvůli srovnání pohodlí s Touaregem - terén bude stejný. Řidič Hummeru měl s rozmoklým tankodromem co dělat. Představili jsme si tady Touarega. Zasmáli jsme se...

"Trojku, trojku s redukcí!", radí kolega. Před námi jsou rozryté bahnité koleje s lesknoucí se vodou na dně a Hummer, který je právě s gejzíry zpod kol zdolal, šplhá do kopce. Sedím v kožené sedačce, pod sebou mám dva a půl milionu a motor neslyším. Rada mi připadá šílená, ale poslušně ťukám do voliče a auto znatelně zrychlí...

VW Touareg je zvláštní auto. Jakoby nestačil fanfarónský Phaeton, vytvořili ve Wolfsburgu auto, které, zdá se, opět peřkročilo stín segmentu SUV. I když: jak často potřebujete zdolávat terén, pro který se hodí spíš Defender? Ale netrapme se otázkami. Touareg je tu, prozatím s benzínovým šestiválcem a neuvěřitelným desetiválcovým TDI a lidé si jej už objednávají, takže naše teoretizování je plané...

První metry s koly ve vrstvě bláta mi připadají nekonečné. Zimní pneumatiky se sice snaží, ale auto i v hlubokých kolejích udržuji za cenu strategie odezdikezdi. Náhle zpomalujeme a podlaha se dotýká bahna. Reflex velí jemně přidat plyn, ale auto se už zastavuje. "Šlápni na to, víc plynu!" haleká kolega zjevný nesmysl. Poslechnu a stane se něco neuvěřitelného. Dosud tichým vozem se ozvou údery od přední nápravy a elektronikou spojená kola nás začnou odvážet z blátivého dolíku...

Silniční SUV nestačí, řekli si němečtí vývojáři a stvořili auto, které je při přítomnosti vzduchového pérování schopno vytvořit světlou výšku až 300 mm, nemluvě o nájezdových úhlech. Touareg disponuje také systémem samočinné kontroly rychlosti při sjíždění prudkých svahů, přičemž při opravdu extrémním sklonu má v zásobě ještě něco, co bychom mohli nazvat mobilním klínem. Zabrzdíte-li, přední kola se krátkodobě zablokují, čímž se před nimi vytvoří hromádka podkladu. O něj se pak již normálně brzdící kola lépe opřou...

Zásada plyn a více plynu se ukazuje jako univerzální. Ve chvíli, kdy jsme se při stoupání do rozrytého svahu zastavili, stačilo opět přidat otáčky. Motor zavyl, kola začala stříkat bláto, pak se ale ozval onen známý hluk způsobený zásahem elektroniky a jelo se nahoru. V Touaregu jsme mohli zapomenout na zkušenosti z jízd s off-roady a soustředit se jen na mačkání plynového pedálu a otáčení volantem. Vše ostatní udělala elektronika.

Oba nabízené motory mají svá specifika, ale velký rozdíl jsme nezaznamenali. Brutální převaha točivého momentu u desetiválce byla znát jen ve skutečně extrémních chvílích, kdy stačilo méně otáček. Hlučnost benzínového agregátu a turbodieselu byla srovnatelná, spotřeba v terénu důležitá není.

Na otázku "Může skutečně Touareg do terénu?" říkáme tedy ano. Nezáleží příliš na pohonné jednotce a řidičském umění, naopak určující budou zřejmě pneumatiky, volba manuálního režimu převodovky a samozřejmě opatrnost. Odměnou bude pohodlí, ticho a možnost tvářit se, že se s obtížným terénem skutečně rvete....

Ondřej Šuch
Diskuze (49)