Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Saab 9-3 Sport Sedan – první jízdní dojmy

Tomáš Zajíček
Diskuze (2)
Ano, první fotografie a informace již proběhly webem i tiskem, takže Saab 9-3 Sport Sedan vám jistě není neznámým automobilem. Jelikož jsme však již absolvovali první testovací jízdy, můžeme vám nyní sdělit další podrobnosti.

Ano, první fotografie a informace již proběhly webem i tiskem, takže Saab 9-3 Sport Sedan vám jistě není neznámým automobilem. Jelikož jsme však již absolvovali první testovací jízdy, můžeme vám nyní sdělit i mnoho dalších informací o tomto velmi zajímavém automobilu. Saab 9-3 se řadí mezi vozy střední třídy. Přestože na první pohled tento automobil působí velmi kompaktním dojmem, který má na svědomí zřejmě relativně vysoký ponton karoserie, Saab 9-3 měří plných 4635 mm. Švédská novinka se svým charakterem řadí k prestižním automobilům svého segmentu a svým dynamickým charakterem ohrožuje obzvláště německou konkurenci v podobě Audi A4, BMW řady 3 a Mercedesu třídy C.

Co se týče vzhledu, zachovává si tento automobil typické rysy vozů své značky. I přes výrazně nový tvar světlometů lze všechny linie hodnotit jako tradiční, zároveň jim však nelze upřít moderní švih a eleganci, které zřejmě zaručí značnou nadčasovost designu tohoto automobilu. Stejně jako na exteriéru, lze i v interiéru zaznamenat značný pokrok, který však navazuje na ty nejlepší tradice. Vnitřnímu prostoru, který překvapuje nabídkou místa, dominuje typická přístrojová deska příjemně obklopující zejména řidiče, jenž má díky této vlastnosti všechny ovládací prvky skvěle po ruce. Je zřejmý mimořádný důraz kladený na ergonomii ovládání všech funkcí uvnitř nového Saabu 9-3. Jednotlivá zařízení jsou seskupena do logických celků a jejich obsluha je zcela intuitivní a přirozená. Nějakou dobu jsme si museli zvykat pouze na netradiční otočné ovládání palubního počítače s displejem umístěným na samém vrcholu přístrojové desky.

Jakmile se usadíte do příjemně tuhých avšak velmi pohodlných sedadel, uchopíte sportovně pojatý volant a pravou rukou spočinete na řadicí páce, začnete tušit, že Saab 9-3 není pouze dalším sice osobitým avšak běžným autem střední třídy. V úvodu zmiňované sportovní ambice se začínají drát do popředí. Podvozek Saabu 9-3 je konstrukčně spřízněn s Opelem Vectra, koncern General Motors však k jeho vývoji přistupoval odlišně než bývá obvyklé. Přestože jsou tedy základní díly shodné, liší se nejen celkové sladění, ale zejména uložení jednotlivých ramen nápravy McPherson vpředu a čtyřprvkového závěsu vzadu. Pohon předních kol a vpředu příčně uložené motory zůstaly zachovány, což jen zvyšovalo překvapení, které nám Saab 9-3 zprostředkoval hned po několika prvních metrech. Velmi přesné a relativně strmé řízení zaručovalo vynikající kontakt s předními koly. Další předností je i celkově tuhá konstrukce dodávající jízdě mimořádnou jistotu. Je skvělé vychutnávat, jak podvozek maskuje svou koncepci „vše vpředu“. Nedotáčivost je pro tento Saab v podstatě neznámým pojmem a projevuje se zcela přirozeně, až když je rychlost nájezdu do zatáčky skutečně neúměrně vysoká. Auto působí velmi povzbudivě i při průjezdu série zatáček, kdy přehoupnutí z jedné do druhé činí radost jak řidiči, tak, alespoň jak se zdá, i automobilu.

Dynamickému charakteru podvozku odpovídají i výkonné pohonné jednotky. My jsme měli možnost svezení s dvojicí nejvýkonnějších přeplňovaných dvoulitrů. Ten, s označením 2,0T nabízel největší výkon 129 kW a vynikal především kultivovaností a vynikající pružností. Přestože i tento model nabízel skvělé zážitky, lepší svezení zaručilo „ostré turbo“ označované Aero nabízející 155 kW, které bude v nabídce od ledna příštího roku. S uvedením do prodeje, které je plánováno na září, se bude nový Saab 9-3 nabízet kromě zmiňovaného dvoulitru i v provedení označovaném 1,8t, v jehož útrobách je však též přeplňovaný čtyřválec 2,0 l avšak naladěný na 110 kW. Pro zájemce o vznětová provedení vychází Saab vstříc motorem 2,2 TiD poskytujícím 92 kW. Zážehové verze mohou svou sílu dodávat kromě pětistupňových přímo řazených převodovek (verze Aero má šest rychlostí) i prostřednictvím pětistupňových „automatů“.

Řada 9-3 se prozatím představila jako klasický tříprostorový sedan. Tato varianta totiž tvoří přibližně 60 % všech prodejů v tomto segmentu. Kromě této karosářské verze je však v plánu minimálně ještě čtyřmístný kabriolet stejně tak jako kombi a od něj odvozený model 4x4 určený i do lehčího terénu. Je zřejmé, že s novým modelem 9-3 dostal výrobní program Saabu svěží vítr do plachet. Nejenže se jedná o propracovaný, vyspělý a velmi zábavný automobil s vlastním charakterem, jedná se též první produkt, jenž by měl zaručit více než zdvojnásobení roční produkce (více než 200 000 automobilů) během následujících pěti let.

Technické údaje

Motor:1,8t2,0t2,0T2,2TiD
Typ motoru:zážehový přeplňovanýturbodiesel
Válce/ventily:4/44/44/44/4
Zdvihový objem (cm3):1997199719972171
Nejvyšší výkon (kW/min):110/5500129/5500155/550092/4000
Nejvyšší toč. moment (N.m/min):240/2000265/2500300/2500280/1500-3000
Provozní vlastnosti:
Maximální rychlost (km/h):210225235200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):9,58,57,511,0
Kombinovaná sp. paliva (l/100 km):8,38,58,56,6
Rozměry a hmotnosti:
Zavazadlový prostor (l):425 l
Objem nádrže (l):62 l61 l
Pohotovostní/užitečná hm (kg):od 1440/530 kg
Základní ceny (Kč):919 000984 000-919 000

Tomáš Zajíček
Diskuze (2)