TEST Seat Arona 1.0 TSI (81 kW) – Plusem není jen šmrnc
Modernizovaný Seat Arona jsme nedávno vyzkoušeli s vrcholným čtyřválcem a ve verzi nabité výbavou. Po pár týdnech se Arona do redakční garáže vrátila, tentokrát v provedení bližším většinové klientele.
Design, interiér
Seat Arona je důkazem, jak jsou dnes městská SUV pro automobilky klíčová. Za devět měsíců roku je se svými 71.540 registracemi podle statistik analytické společnosti JATO Dynamics nejprodávanějším modelem Seatu v Evropě, když překonal Leon s jeho 68.808 kusy i někdejší prodejní jedničku značky, Ibizu (58.380 exemplářů). Zájem o vůz má utužit letos představený facelift.
Proti konkurenci totiž Arona v evropském měřítku poněkud ztrácí. Takový Ford Puma se za tři čtvrtletí roku dostal na 115.767 registrací, Renault Captur je na 124.879 kusech a Peugeot 2008 dokonce na 141.711 exemplářích. Lépe je na tom i sourozenecký Volkswagen T-Cross se 101.543 kusy, naopak Škodu Kamiq s počtem 68.990 exemplářů ztrácí.
Naopak na českém trhu se Aroně letos nadmíru daří. S 2.450 registracemi za devět měsíců roku je druhé nejprodávanější malé SUV u nás, lépe je na tom jen domácí Škoda Kamiq s 8.921 registrovanými kousky. I proto české zastoupení od faceliftu Arony hodně očekává.
I s analogem mu to sluší
Modernizovaný kousek na první pohled poznáte podle nové přídě s kulatými mlhovkami, které Aroně dodávají svěží vzhled. Na poměry značky cílené na mladou klientelu dosud vypadala trochu nudně, což nadále platí i pro zadní partie, které se naopak v rámci faceliftu tolik neměnili – novinky se tu omezily na jinou grafiku koncových světel nebo nápis Arona na víku zavazadelníku kufru v novém fontu. Nicméně pozor, přední mlhovky jsou pro Aronu dodávané až za příplatek, bez nich nadále působí trochu obyčejně. Ze stejného důvodu bych raději volil i výraznější lak než stříbrnou na přiložených fotografiích, červená nebo modrá barva dělá Aronu mnohem zajímavější.
Testovaný kousek byl sice rovněž ve verzi FR jako ten nedávno zkoušený se čtyřválcem 1.5 TSI (110 kW), uvnitř jsme ale našli dvě zásadní změny. V tomto případě totiž Aroně chyběl digitální přístrojový štít a na středovém panelu trůnil menší displej multimediálního systému s úhlopříčkou 8,25“.
Popravdě řečeno mě ale tyto dva detaily vůbec neurážely a příplatkové položky jsem nepostrádal. Analogové budíky jsou přehledné a vypadají sportovně, i díky své orientaci s ručičkami v klidové poloze dole. Displej palubního počítače mezi nimi pak zobrazuje dostatek informací.
Menší obrazovka infotainmentu má pak jednu zásadní výhodu proti většímu řešení, doplňují ji totiž klasická tlačítka pro vstup do vybraných zákoutí menu systému, stejně jako otočné ovladače pro nastavení rádia. Zachovává si navíc detailní rozlišení i přehlednou grafiku. Jedině tak může vadit fakt, že se navigace váže až na větší displej s úhlopříčkou 9,2“. V tomto případě tak pro navigování musíte využít funkce zrcadlení chytrého telefonu, díky Apple Car Play a Android Auto, z nichž ten první funguje dokonce i bezdrátově.
Nadále se mi pak líbí sportovně šmrncnutý volant, sportovní náladu vzbuzuje také kraťoučká řadicí páka manuální převodovky. Aroně pak nadále nechybí klasická ruční brzda. Díky tenkým A-sloupkům je navíc z Arony dobře vidět do stran.
Co se týče prostornosti, tak jen zopakuji poznatky z předchozího testu, že i vzadu mají dostatek prostoru také dospělí cestující. Ve výsledku je plusem rovněž zavazadlový prostor, byť jeho udávaných 400 litrů mnohá konkurenční SUV do města překonávají. Tady už je ale takto velký standardně, posuvná sedadla jako někteří konkurenti Arona nemá. Plusem jsou pak bezpochyby pravidelné tvary zlepšující jeho využitelnost.
Motor, jízdní vlastnosti
Ideální motor pro většinovou klientelu
Jak už to tak dnes bývá, nabídka motorizací tohoto městského SUV je primárně postavena na přeplňovaném zážehovém tříválci. Vybírat je přitom možné ze dvou variant - s výkonem 70 a 81 kW, stejně jako z možnosti na CNG (1.0 TGI poskytuje 66 kW). Komu by tato nabídka nestačila, je tu dnes už jediný dostupný čtyřválec, benzinové 1.5 TSI se 110 kW.
Patnáctistovku jsme vyzkoušeli v prvním redakčním testu modernizované Arony, a tak jsme tentokrát sáhli po silnější nabízené verzi 1.0 TSI s 81 kW a 200 N.m, která bude mezi cílovou klientelou přece jen vyhledávanější. A vlastně není divu.
Pokud totiž vyloženě nehledáte nějakého trhače asfaltu, bude vám tento litrový agregát vyhovovat. Má sice jadrnější zvuk, to ale u tříválců není nic neobvyklého a musíte ho držet nad 1500 otáčkami, pod nimiž lehce duní a nemá tolik nadšení, jinak je to ale povedený agregát se zajímavým elánem a více než dostatečnou silou. Libí se mu přitom i nad 4000 otáčkami, kde pořád hezky táhne. Výhrad nemám ani k řazení, převodovka poskytuje poctivě tuhý chod v kulise, krátká řadicí páka navíc navozuje sportovní pocit.
Pochvalu zaslouží také spotřeba. Z dlouhodobého hlediska se dá držet do sedmi litrů. Ve městě jsem nejčastěji jezdil za zhruba šest litrů, jen v hustším provozu apetit vzrostl k sedmilitrové hranici. Za šest se klidným tempem dá jezdit také na okreskách, při vyšším tempu se však dostanete k osmi litrům. Do sedmilitrové hranice se vejdete také na dálnici, na níž litr při 130 km/h točí nějakých 2950 otáček.
Arona přitom i s litrovým agregátem, že se nebojí ani vyššího tempa. S ochotou mění směr a při rychlejším tempu tolik nevadí ani tužší podvozek – v takovém případě si lépe poradí s nástrahami českých silnic. Jinak je ale tužší naladění znát, Aroně se nelíbí jak nerovný povrch, tak krátké příčné nerovnosti, v obou případech o práci jejího podvozku zkrátka víte.
Seat Arona – srovnání s konkurencí | |||||
Model | Seat Arona | Hyundai Bayon | Opel Crossland | Škoda Kamiq | Volkswagen T-Cross |
Motor | 1.0 TSI | 1.0 T-GDI MHEV | 1.2 Turbo | 1.0 TSI | 1.0 TSI |
Pohon | 4x2 | 4x2 | 4x2 | 4x2 | 4x2 |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 999 | 1199 | 999 | 999 |
Válce/ventily | 3/4 | 3/4 | 3/4 | 3/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 81/- | 88/6000 | 81/5500 | 81/5500 | 81/- |
Točivý moment [N.m/min] | 200/2000-3000 | 172/1500-4000 | 205/1750 | 200/2000-3000 | 200/2000-3000 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 185 | 187 | 199 | 189 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,3 | 10,4 | 10,9 | 10,1 | 10,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,8 | 5,2 | 5,7 | 5,3 | 5,6 |
Základní cena [Kč] | 489.900 | 479.990 | 439.990 | 447.900 | 521.900 |
Celkově je to tedy povedené auto, za které si však Seat nechává zaplatit. Testovaný tříválec 1.0 TSI (81 kW) totiž pořídíte za ceny od 489.900 korun, což je v rámci segmentu malých SUV přece jen vyšší částka. Sesterská Škoda Kamiq s tím samým agregátem přijde v základu na 447.900 korun, Opel Crossland s 1.2 Turbo (81 kW) pak stojí 439.990 korun.
Závěr
Závěr
Nabídka malých SUV je dnes opravdu široká, a tak ztratit se v takové nabídce není nic těžkého. Seat Arona i proto v rámci faceliftu vsadil na výraznější vzhled, aby mezi konkurencí konečně vynikl. Ještě více se mi líbí přepracovaný interiér, stylovější a s hezčími materiály. Navíc vypadá k světu i s analogovými budíky a menším displejem infotainmentu, jehož výhodou je zachování konvenčních tlačítek.
Aronu si přitom užijete také s nejvyhledávanějším motorem, tříválcem 1.0 TSI o výkonu 81 kW, který je vlastně středem nabídky. Už má více než dostatečný elán, který kombinuje se zajímavou spotřebou. Počítejte ale s jadrnějším zvukem a obecně hlukem v dálničním provozu. U Seatu pak tradičně musíte počítat i s tvrdším naladěním podvozku.
Nejlevnější verze modelu | 469.900 Kč (1.0 TSI/70 kW Style) |
Základ s testovaným motorem | 489.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Style) |
Testovaný vůz bez příplatků | 526.900 Kč (1.0 TSI/81 kW FR) |
Testovaný vůz s výbavou | 558.900 Kč (1.0 TSI/81 kW FR) |
Plusy
- Pěkně vypadající kabina
- Bohatý vnitřní prostor
- Poctivé řazení
Minusy
- Tuhý podvozek
- Některé lacinější detaily
- Průměrné odhlučnění