Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Arona 1.0 TSI (81 kW) – Plusem není jen šmrnc

David Bureš David Bureš 29. 11. 2021 • 20:43
31
15
Zobrazit náhledy (31)
Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI

Modernizovaný Seat Arona jsme nedávno vyzkoušeli s vrcholným čtyřválcem a ve verzi nabité výbavou. Po pár týdnech se Arona do redakční garáže vrátila, tentokrát v provedení bližším většinové klientele.

Design, interiér


Seat Arona je důkazem, jak jsou dnes městská SUV pro automobilky klíčová. Za devět měsíců roku je se svými 71.540 registracemi podle statistik analytické společnosti JATO Dynamics nejprodávanějším modelem Seatu v Evropě, když překonal Leon s jeho 68.808 kusy i někdejší prodejní jedničku značky, Ibizu (58.380 exemplářů). Zájem o vůz má utužit letos představený facelift.

Proti konkurenci totiž Arona v evropském měřítku poněkud ztrácí. Takový Ford Puma se za tři čtvrtletí roku dostal na 115.767 registrací, Renault Captur je na 124.879 kusech a Peugeot 2008 dokonce na 141.711 exemplářích. Lépe je na tom i sourozenecký Volkswagen T-Cross se 101.543 kusy, naopak Škodu Kamiq s počtem 68.990 exemplářů ztrácí.

Naopak na českém trhu se Aroně letos nadmíru daří. S 2.450 registracemi za devět měsíců roku je druhé nejprodávanější malé SUV u nás, lépe je na tom jen domácí Škoda Kamiq s 8.921 registrovanými kousky. I proto české zastoupení od faceliftu Arony hodně očekává.

I s analogem mu to sluší

Modernizovaný kousek na první pohled poznáte podle nové přídě s kulatými mlhovkami, které Aroně dodávají svěží vzhled. Na poměry značky cílené na mladou klientelu dosud vypadala trochu nudně, což nadále platí i pro zadní partie, které se naopak v rámci faceliftu tolik neměnili – novinky se tu omezily na jinou grafiku koncových světel nebo nápis Arona na víku zavazadelníku kufru v novém fontu. Nicméně pozor, přední mlhovky jsou pro Aronu dodávané až za příplatek, bez nich nadále působí trochu obyčejně. Ze stejného důvodu bych raději volil i výraznější lak než stříbrnou na přiložených fotografiích, červená nebo modrá barva dělá Aronu mnohem zajímavější.

Testovaný kousek byl sice rovněž ve verzi FR jako ten nedávno zkoušený se čtyřválcem 1.5 TSI (110 kW), uvnitř jsme ale našli dvě zásadní změny. V tomto případě totiž Aroně chyběl digitální přístrojový štít a na středovém panelu trůnil menší displej multimediálního systému s úhlopříčkou 8,25“.

Popravdě řečeno mě ale tyto dva detaily vůbec neurážely a příplatkové položky jsem nepostrádal. Analogové budíky jsou přehledné a vypadají sportovně, i díky své orientaci s ručičkami v klidové poloze dole. Displej palubního počítače mezi nimi pak zobrazuje dostatek informací.

Menší obrazovka infotainmentu má pak jednu zásadní výhodu proti většímu řešení, doplňují ji totiž klasická tlačítka pro vstup do vybraných zákoutí menu systému, stejně jako otočné ovladače pro nastavení rádia. Zachovává si navíc detailní rozlišení i přehlednou grafiku. Jedině tak může vadit fakt, že se navigace váže až na větší displej s úhlopříčkou 9,2“. V tomto případě tak pro navigování musíte využít funkce zrcadlení chytrého telefonu, díky Apple Car Play a Android Auto, z nichž ten první funguje dokonce i bezdrátově.

Seat Arona 1.0 TSI Seat Arona 1.0 TSI

Nadále se mi pak líbí sportovně šmrncnutý volant, sportovní náladu vzbuzuje také kraťoučká řadicí páka manuální převodovky. Aroně pak nadále nechybí klasická ruční brzda. Díky tenkým A-sloupkům je navíc z Arony dobře vidět do stran.

Co se týče prostornosti, tak jen zopakuji poznatky z předchozího testu, že i vzadu mají dostatek prostoru také dospělí cestující. Ve výsledku je plusem rovněž zavazadlový prostor, byť jeho udávaných 400 litrů mnohá konkurenční SUV do města překonávají. Tady už je ale takto velký standardně, posuvná sedadla jako někteří konkurenti Arona nemá. Plusem jsou pak bezpochyby pravidelné tvary zlepšující jeho využitelnost.

Motor, jízdní vlastnosti


Ideální motor pro většinovou klientelu

Jak už to tak dnes bývá, nabídka motorizací tohoto městského SUV je primárně postavena na přeplňovaném zážehovém tříválci. Vybírat je přitom možné ze dvou variant - s výkonem 70 a 81 kW, stejně jako z možnosti na CNG (1.0 TGI poskytuje 66 kW). Komu by tato nabídka nestačila, je tu dnes už jediný dostupný čtyřválec, benzinové 1.5 TSI se 110 kW.

Patnáctistovku jsme vyzkoušeli v prvním redakčním testu modernizované Arony, a tak jsme tentokrát sáhli po silnější nabízené verzi 1.0 TSI s 81 kW a 200 N.m, která bude mezi cílovou klientelou přece jen vyhledávanější. A vlastně není divu.

Pokud totiž vyloženě nehledáte nějakého trhače asfaltu, bude vám tento litrový agregát vyhovovat. Má sice jadrnější zvuk, to ale u tříválců není nic neobvyklého a musíte ho držet nad 1500 otáčkami, pod nimiž lehce duní a nemá tolik nadšení, jinak je to ale povedený agregát se zajímavým elánem a více než dostatečnou silou. Libí se mu přitom i nad 4000 otáčkami, kde pořád hezky táhne. Výhrad nemám ani k  řazení, převodovka poskytuje poctivě tuhý chod v kulise, krátká řadicí páka navíc navozuje sportovní pocit.

Pochvalu zaslouží také spotřeba. Z dlouhodobého hlediska se dá držet do sedmi litrů. Ve městě jsem nejčastěji jezdil za zhruba šest litrů, jen v hustším provozu apetit vzrostl k sedmilitrové hranici. Za šest se klidným tempem dá jezdit také na okreskách, při vyšším tempu se však dostanete k osmi litrům. Do sedmilitrové hranice se vejdete také na dálnici, na níž litr při 130 km/h točí nějakých 2950 otáček.

Arona přitom i s litrovým agregátem, že se nebojí ani vyššího tempa. S ochotou mění směr a při rychlejším tempu tolik nevadí ani tužší podvozek – v takovém případě si lépe poradí s nástrahami českých silnic. Jinak je ale tužší naladění znát, Aroně se nelíbí jak nerovný povrch, tak krátké příčné nerovnosti, v obou případech o práci jejího podvozku zkrátka víte.

Seat Arona – srovnání s konkurencí
Model Seat Arona Hyundai Bayon Opel Crossland Škoda Kamiq Volkswagen T-Cross
Motor 1.0 TSI 1.0 T-GDI MHEV 1.2 Turbo 1.0 TSI 1.0 TSI
Pohon 4x2 4x2 4x2 4x2 4x2
Zdvihový objem [cm3] 999 999 1199 999 999
Válce/ventily 3/4 3/4 3/4 3/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 81/- 88/6000 81/5500 81/5500 81/-
Točivý moment [N.m/min] 200/2000-3000 172/1500-4000 205/1750 200/2000-3000 200/2000-3000
Převodovka 6M 6M 6M 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 190 185 187 199 189
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,3 10,4 10,9 10,1 10,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,8 5,2 5,7 5,3 5,6
Základní cena [Kč] 489.900 479.990 439.990 447.900 521.900

Celkově je to tedy povedené auto, za které si však Seat nechává zaplatit. Testovaný tříválec 1.0 TSI (81 kW) totiž pořídíte za ceny od 489.900 korun, což je v rámci segmentu malých SUV přece jen vyšší částka. Sesterská Škoda Kamiq s tím samým agregátem přijde v základu na 447.900 korun, Opel Crossland s 1.2 Turbo (81 kW) pak stojí 439.990 korun.

Závěr


Závěr

Nabídka malých SUV je dnes opravdu široká, a tak ztratit se v takové nabídce není nic těžkého. Seat Arona i proto v rámci faceliftu vsadil na výraznější vzhled, aby mezi konkurencí konečně vynikl. Ještě více se mi líbí přepracovaný interiér, stylovější a s hezčími materiály. Navíc vypadá k světu i s analogovými budíky a menším displejem infotainmentu, jehož výhodou je zachování konvenčních tlačítek.

Aronu si přitom užijete také s nejvyhledávanějším motorem, tříválcem 1.0 TSI o výkonu 81 kW, který je vlastně středem nabídky. Už má více než dostatečný elán, který kombinuje se zajímavou spotřebou. Počítejte ale s jadrnějším zvukem a obecně hlukem v dálničním provozu. U Seatu pak tradičně musíte počítat i s tvrdším naladěním podvozku.

Nejlevnější verze modelu 469.900 Kč (1.0 TSI/70 kW Style)
Základ s testovaným motorem 489.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Style)
Testovaný vůz bez příplatků 526.900 Kč (1.0 TSI/81 kW FR)
Testovaný vůz s výbavou 558.900 Kč (1.0 TSI/81 kW FR)

Plusy

  • Pěkně vypadající kabina
  • Bohatý vnitřní prostor
  • Poctivé řazení

Minusy

  • Tuhý podvozek
  • Některé lacinější detaily
  • Průměrné odhlučnění
Zobrazit celý článek

Související články

Témata
Seat Arona 1.0 TSI (81 kW)
Cena základní sestavy 526 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, ambientní osvětlení, šesti airbagů, automatická dvouzónová klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dešťový a světelný senzor, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, full-LED světlomety, infotainment s 8,25“ obrazovkou, palubní počítač, chromované střešní ližiny, přední mlhovky, kožený multifunkční volant, tempomat, koncová LED světla, zadní parkovací čidla. Kč
Cena testované sestavy 558 900 Kč
Výbava testované sestavy Akční paket Technology FR – full LED světlomety Plus, ambientní osvětlení výdechů ventilace, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera, čalounění sedadel velur/umělá kůže, přední sportovní sedadla (+19.000,-), Paket Safe Driving M + - adaptivní tempomat + Light Assist + rozpoznávání dopravních značek (+6.900,-), vyhřívaná přední sedadla (+9.000,-), hlídání mrtvého úhlu (+9.500,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 2000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 4.8
Emise CO2: 109
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 400 / 1280
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1141 / 589
Rozměr pneu: 205/55 R17
Seat Arona 1.0 TSI (81 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4153
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1537
d) rozvor (mm): 2566
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1513
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 525 / 760
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1456
l) šířka vzadu (mm): 1416
délka sedáku vpředu (mm): 525
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 655
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
6. 12. 2021 17:33
Re: Design / motor
Áno, mám veľmi podobnú skúsenosť.
2. 12. 2021 12:20
T87
Dnes by mala ist na titulku tatra. RIP.
30. 11. 2021 09:18
Re: Co to je?
Ještě aby to auto nejelo :-) . Měl jsem tu možnost jet jak s manuálem tak s DSG. Vše má svoje výhody i nevýhody.
30. 11. 2021 09:06
Re: Design / motor
v meste sa da jazdit v Golfe Kombi VII s 1.0 TSI za 5,5 - 7,5 podla hustoty premavky pri normalnej jazde. Mimo mesto 5-5,5, dialnice pri 130 priemer 6,5.
Podla mna super spotreba vzhladom na triedu a dobru dynamiku.
30. 11. 2021 07:23
Re: Co to je?
Přesně, z hlediska testovaného vozu není co řešit. Je tam za běžných podmínek fajn pracující manuál. Jinak i tenhle motůrek není vůbec špatný. Za nějakých 6,5 slouží kolegyním na cestách v T-Crossu a nijak mi nevadí v tom jezdit.
Články odjinud