TEST Seat Cordoba 1.4 TDI - Bojovník s ropnou krizí
Dvojice Ibiza/Cordoba, nejemotivnější z koncernové rodiny nižší střední třídy však má stále co nabídnout a po nedávné mírné aktualizaci motorové palety dostala do rukávu ještě jeden trumf – dva nové turbodiesely, z nichž ten slabší nabízí velmi zajímavou cenu a spotřebu. Co tedy dnes lze koupit za 350 tisíc?
Test Auto.cz
již prodělala Cordoba se zážehovou čtrnáctistovkou, s testovaným agregátem jsme si nedávnou vyzkoušeli sesterský hatchback Ibiza. Kromě nejslabšího turbodieselu 1.4 TDI PD lze volit i silnější verzi 59 kW či dvě čtyřválcové devatenáctistovky 74 a 96 kW. Motory 59 a 74 kW bude možné v průběhu letošního roku objednat i s filtrem pevných částic DPF. Komu nafta nevoní, může sáhnout po zážehovém tříválci 1.2 HTP se zvýšeným výkonem (51 kW) případně čtrnáctistovce ve dvou výkonových verzích (63 a 74 kW). Zájemce o automat dostane na výběr pouze motor 1.4 16V o výkonu 55 kW.
Výhodnější než Fabia
Seat Cordoba
je podle našeho názoru stále nejhezčím malým sedanem. Žádný z nemnoha konkurentů se jí nevyrovná elegancí a vyvážeností tvarů. I „domácí“ Fabie sedan ztrácí na Da Silvův výtvor celé koňské délky krásy. Zvláště v naší černé se jedná o velice působivé tvary, svou elegancí si nezadající se sedany z vyšších tříd. Emotivní křivky fungují i po čtyřech letech výroby bezchybně a zejména mezi korejskou konkurencí působí Cordoba jako zjevení.
Uvnitř
Na všech místech je k dispozici štědrá porce centimetrů, čtyři dospělí mohou cestovat v neošizeném pohodlí a do objemného zavazadelníku vzít sebou vše potřebné. Vpředu není nejmenší důvod ke stížnostem, vzadu chybí vyšším postavám kousek místa na hlavu. Všechny sedačky jsou dostatečně rozměrné, pohodlné a čalouněné optimálně tuhými polštáři. Trochu slabší je to s odkládacími prostory – řidič si sice odloží šálek s kávou do výsuvného stojánku, ostatní mají ale smůlu. Nazbyt není ani kapes či poliček a zejména vzadu kromě kapes na mapy již žádné další odkládací možnosti nečekají.
Za volantem
se sedí velice příjemně. Řidič má k dispozici tradičně extrémní seřizovací rozsahy sloupku řízení i sedačky, díky nimž si najde pohodlné sezení téměř každý. Urostlý řidič, zvyklý sedět blízko palubní desky, však narazí na příliš vysoko umístěné pedály, kvůli kterým se jeho pravé stehno dostává do nepříjemného kontaktu s hranou středové konzoly. Vše je při ruce – jak provozní spínače, tak optimálně tvarovaná řadicí páka.
Výhled
je klasicky sedanový – dopředu solidní (ačkoliv tradičně překážejí tlusté A-sloupky), vzad velice špatný. Při zajíždění do podélné mezery se auto za Cordobou prakticky ztratí z výhledu, už když je nějaké dva metry daleko, a vzdálenost je nutné odhadnout, nebo se vyklonit ze dveří. Méně než u některých konkurentů jsou vypouklé boky, takže vzdálenost obrubníku po sklopení zrcátka problém nedělá. Příjemným překvapením jsou velice účinné jednodílné stěrače (Fabia dosud používá klasické), naopak nepotěšila nevalná svítivost světlometů, zejména dálkových (zde má Fabia navrch). Cordoba se nevyvarovala obvyklého problému s výhledem na přístroje – pokud si řidič nastaví volant blízko a nízko, nevidí na celou horní polovinu kapličky, včetně ukazatelů směru.
Startujeme
a jen minimálně utlumený agregát doslova vyplňuje interiér charakteristickým tříválcovým barytonem a také vibracemi. Při protúrování sice vibrace pominou, jsou ale nahrazeny zvýšeným přílivem decibelů. Motor je slyšet i při jízdě prakticky neustále a řidič jej navíc cítí v chvějícím se věnci volantu, i pokud jej právě přehlušuje nahlas puštěné rádio či ruchy zvenčí. Díky dvěma vyvažovacím hřídelím se otáčky mění jen zvolna. Výrazně slyšitelný, nekultivovaný motor je nejméně příjemným vjemem z jinak povedeného auta.
Jízda
Jízdní vlastnosti
Závěr
Šetření pokaždé něco stojí, a Seat Cordoba to potvrzuje. Za nejlevnější diesel je totiž třeba připlatit 33 tisíce korun proti základnímu tříválci 1.2 HTP 51 kW, který poskytuje lepší jízdní výkony a vejde se do nižší kategorie povinného ručení. Ovšem lze reálně ušetřit cca 1,5 litru na 100 km, což je v dnešní době raketově rostoucích cen paliv hodnotný argument. Dlouhodobá průměrná spotřeba hluboko pod pět litrů – to se dnes zkrátka počítá. Na druhou stranu není slabší verze vznětové čtrnáctistovky žádný divoch a impozantní zátah, který obdivují majitelé TDIček po celém světě, se koná až u vyšších (a ještě podstatně dražších) motorizací. Svým charakterem vyloženě svádí ke klidné, defenzivní jízdě, a to se v dnešní „bodové“ době také může hodit.
První cena vozu | 318.900,- (1.2 51 kW, Reference) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 351.900,- (1.4 TDI 51 kW, Reference) |
Základní cena testovaného vozu | 51.900,- (1.4 TDI 51 kW, Reference) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 409.990,- (1.4 TDI 51 kW, Reference) |
Plusy
- elegantní design exteriéru
- solidní jízdní vlastnosti
- úsporný motor
- optimální ovládací síly
Minusy
- přenos hluku a vibrací do interiéru
- vysoký příplatek za tuto motorizaci