Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Toledo 2.0 FSI - „alteativní“ řešení

Ondřej Láník
Když přišel na trh Seat Altea, všichni jej brali jako nový Seat, automaticky zařazený do rozšiřujícího se seznamu jednoprostorových vozů. Pak ale přišla nečekaná novinka, snad nejodvážněji navržený sériový Seat všech dob-nový Seat Toledo.

Redakčním testem, hned po zahájení prodeje v ČR, prošla nejsilnější motorizace - přímovstřikový čtyřválec 2.0 FSI (110 kW) - s nejvyšší výbavou Sport-Up.

První Seat Toledo se na začátku devadesátých let stal vysněným automobilem tehdy nové společenské třídy – soukromých podnikatelů. Praktická karosérie vypadala jako tříprostorový sedan, ale ve skutečnosti šlo o liftback, který nabízel vyšší užitnou hodnotu v podobě rozměrného, vzhůru výklopného víka. Po jeho otevření se objevil v této třídě tehdy neobvykle velký zavazadlový prostor o objemu 550 l. Druhá generace vozu stejného jména přišla na trh až v roce 1999, jenže praktická zadní výklopná stěna se, snad v zájmu podpory sportovního ducha značky, odporoučela a z Toleda byl rázem klasický sedan. Nejeden zákazník byl na vážkách, zda koupit Toledo, Boru nebo Octavii, protože vozy postavené na shodné platformě si byly poměrně blízké. Hodnotnější image Volkswagenu, praktičnost Škodovky a emoce Seatu měly být rozlišovacími znaky těchto příbuzných.

Design karosérie a interiér

Nové Toledo už zdaleka není obyčejný liftback, s jeho zařazením do příslušné automobilové škatulky to není vůbec snadné. Výška 1568 mm i šířka 1768 mm jsou shodné se sestrou Alteou, celková délka vyrostla proti Altee o 177 mm na celkových 4457 mm. Octavia je nižší (-100 mm) a delší (+115 mm) a tak Toledo, dříve přímý konkurent Octavie, se najednou stává svébytným a originálním zástupcem nižší střední třídy, který má řadu charakteristik velkoprostorového vozu, ale přitom konstrukce nezapomíná na užitek a sportovno. Seat našel novou polohu svého masově prodávaného vozu na evropském trhu. Novinka, zdá se, nebude kanibalizovat vozy stejné třídy v rámci koncernu VW.

Seat se s novou generací vozů postavených na koncernové platformě Golfu V vydal do zatím neprobádaných vod okrajových segmentů nižší střední třídy. Nové Toledo je opět tříprostorový automobil, ale ten třetí prostor je jen jakýmsi náznakem stupňovité zádě. Ta se otevírá vzhůru s celistvým panoramatickým zadním sklem a vytváří tak velký vstupní otvor. Zavazadlový prostor má objem 500 litrů, pod podlahou je jen dojezdové rezervní kolo. Pravidelný objem zavazadelníku lze v praxi snadno využít. Variabilita uspořádání interiéru Toleda sice nemůže konkurovat plnohodnotným velkoprostorovým vozům, ale praktické detaily ukryté v zádi, přinejmenším potěší. Když jedete neplně naloženi, je výhodné velký objem kufru rozdělit. Nad opravdovým dnem zavazadlového prostoru lze rozložit nouzovou, ale bytelnou plastovou podlahu, která, v případě že sklopíte i zadní sedadla, tvoří 1,7 m dlouhou rovinu. Pod touto podlahou lze vzniklý asi 10 cm vysoký úložný prostor dále členit pomocí plastové příčky. Potřebujete-li maximum objemu zavazadelníku, složená podlaha najde své místo v nejvzdálenějším místě podlahy kufru, u zadních sedadel. V samotném krytu zavazadlového prostoru je další výklopná schránka, zlepšující možnosti jeho využití, nechybí ani háčky na tašku nebo síťky na drobnosti na boční stěně kufru.

Členité zadní výklopné víko otevírá vstup k zavazadlovému prostoru. Jeho základní objem 500 litrů lze zvětšit až na 1440 l sklopením sedadel. Tento úkon je usnadněn použitím jednoduchého mechanismu, který po odjištění opěradla současně posunuje sedák dolů a vpřed. Opěrky hlavy není třeba před sklápěním demontovat, jejich umístění neomezuje sklopení zadního opěradla. Proti sestře Altee má Toledo o několik centimetrů vyšší nákladovou hranu zavazadlového prostoru (740 mm od země u nezatíženého vozu), s demontovanou falešnou podlahou pak vypadá zavazadelník hlubší než u kratší kolegyně. Dovnitř základního objemu byste měli dokázat naložit předmět široký 960 mm (nejmenší šířka mezi podběhy je omezena lištami, na kterých leží druhá podlaha, jinak min. šířka 1000 mm). Na výšku měří úložný prostor 580 mm (pod kryt) a u dna je jeho délka 850 mm. Jak jsme psali již výše, po sklopení druhé řady dělených sedadel lze pohodlně převážet předměty až 1,7 m dlouhé.

Nejen zavazadla se mají v Toledu dobře. Posádka je vítána už po otevření dveří, které se vyklápějí do velkého úhlu. V našem Toledu s výbavou Sport-Up byla výborná sportovní sedadla s optimálním bočním vedením těla v zatáčkách, velkou délkou opěradla a širokými možnostmi manuálního nastavení. Opěradlo zadní lavice kupodivu obsahovalo také náznak bočního vedení dvou krajních sedadel, což je vítáno cestujete-li ve čtyřech a nenáviděno případným pátým cestujícím, který vylosuje černého Petra a musí na nejméně pohodlné prostřední místo. Vnitřní šířka 1510 mm, daleko vpřed vysunutý počátek čelního skla a přirozená poloha sezení za volantem i na ostatních místech – to jsou charakteristiky, které zaručují spokojenost všech cestujících na palubě Toleda. V malé anketě, kterou jsme během testovacího týdne s Toledem uskutečnili, se všichni dotazovaní vyjadřovali o prostornosti a kvalitě zpracování interiéru v superlativech. Vnější design zádě již tak jednoznačný ohlas neměl.

Za tříramenným multifunkčním volantem, který dobře padne do ruky našly místa tři kruhové sdružené přístroje. Prostřední z nich je otáčkoměr, který má bohužel menší průměr než dva krajní přístroje. Líbilo se nám, jak se Seatu povedlo zamaskovat použití koncernových komponent použitých v interiéru, polovina redakce „nezkousla“ červené podsvícení přístrojů.

Uspořádání středové konzoly odpovídá současným požadavkům ergonomie – ovládání základních funkcí je snadné a intuitivní, ovladače a informační displeje jsou snadno dosažitelné resp. dobře čitelné.

Vnější design Toleda nese také dva moderní prvky, které již našly uplatnění v Altee. Tím prvním je 3D design koncových světel, které vytváří ve svítilně velký svítící kruh, který vypadá jakoby byl vytvořen ze svítících diod, ale ve skutečnosti je zdrojem světla žárovka, jejíž světlo se rozkládá tvarováním plastového krytu svítilny. Druhý zajímavý detail jsou stěrače, ukryté v A-sloupcích, na stranách čelního skla. Při jejich aktivaci povyskočí stěrač z úkrytu a v této poloze setrvává i v případě že máte zapnutý cyklovač. Pokud stěrač nepotřebujete, je schován aby nenarušoval aerodynamiku vozu. Výměna stěrače je možná v servisní poloze, kdy se stěrač zastaví v konvenční poloze a je tedy snadno přístupný.

Motor + jízda

Příjemné překvapení na nás čekalo při prvním svezení s novým Toledem. Od vysokého a mohutného auta člověk příliš sportovní chování nečeká, ale Seatu se povedlo hmotu obklopující prostorný interiér a její projevy výborně zamaskovat. Podvozek Golfu V, který u Seatu jistě prošel důkladnou ladící kůrou funguje i v těžším voze na výbornou, auto dobře drží stopu v zatáčkách, přičemž náklony jsou přiměřené sportovnímu naladění. Cenný je také vysoký komfort při přejíždění nerovností a výmolů, úroveň utlumení rázů od kol nedovolí zapochybovat o kvalitách odpružení. Na vozovce s nižší adhezí jsou přirozeně pneumatiky o rozměru 225/45 náchylné k prokluzu, je-li sucho, je třeba hodně dovádět, abyste vyvedli Toledo z míry. Řízení je přesné a volant sportovně dimenzovaný (průměr volantu i věnce), ale zdálo se nám, že k řízení Focusu C-Max ještě malinko scházelo.

Pod kapotou našeho Toleda byl dvoulitrový motor s přímým vstřikováním benzínu prodávaný u vozů z koncernu VW s přídomkem FSI (Fuel Stratified Injection – vstřikování s vrstvením směsi kolem svíčky). Po startu motoru a při nižším zatížení se agregát projevuje pro zážehový motor netypickým brumlavým zvukem, který při vyšších zatíženích přechází do sportovně příjemného soundu. Na rozdíl od menší 1.6 FSI (85 kW) nabízí dvoulitr (110 kW) mnohem více radosti z jízdy a to i přes pohotovostní hmotnost vozu 1400 kg. Vyznavači zážehových motorů budou chválit tento agregát za plynulý a pozvolný nástup motoru od 1800 ot./min až za hranici červených otáček (přes 6000 ot./min). Vrchol točivého momentu 200 Nm při 3500 ot./min není nijak výrazný, motor můžete dynamicky používat v širokém otáčkovém pásmu. S bezchybnou šestistupňovou převodovkou si tak můžete dovolit přeřazovat například z dvojky na šestku, aniž by motor výrazně protestoval.

Spotřeba paliva se ve městě, s trochou opatrnosti, udrží v normalizovaných 11,3 l/100 km, na silnicích mimo město lze běžně s Toledem 2.0 FSI jezdit kolem 8 l/100 km, na dálnici při rychlostech na hranici českých limitů, se průměrná spotřeba nedostane pod devítilitrovou metu.

Závěr

Nové Toledo je samo sebou, má jen nepřímou konkurenci a nechybí mu sportovní duch. V České republice se prodává za ceny od 489.900,- Kč (1,6 75 kW), což je jen o 20 tisíc více než stojí sestra Altea. V základní výbavě je přitom šest airbagů, ABS+TCS nebo šestnáctipalcové pneumatiky 205/55. Připlácí se za ESP+EBA (+13.650,-Kč), klimatizaci Climatic (+29.450,- Kč u dvou nižších výbav, vyšší výbavy mohou rozšířit na Climatronic za 12.400,-Kč, jinak stojí 41.850,-Kč), u dvou nižších výbav se připlácí také za rádia (nejlevnější s CD a 6 reproduktory příjde na 15.200,-Kč). Toledo s 2,0 FSI stojí nejméně 629.900 Kč, testovaný kus s výbavou Sport-up stojí 645.900 Kč, tedy o 74 tisíc korun více než stejně vybavený s motorem 1,6 75 kW.

Nová Octavia s klimatizací Climatic a přibližně odpovídající výbavou se u nás prodává za podobné peníze. Máte-li obavu, že si váš soused koupí stejný automobil domácí produkce jako se chystáte koupit vy, je Toledo tím pravým „alteativním“ řešením. Zákazník, který chce navíc jezdit s prostorným a nekonvenčním rodinným vozem, bude s Toledem brzy kamarád.

V létě jsme testovali Seat Altea 1.6 (75 kW) a minulý týden jsme zveřejnili krátké srovnání nového Toleda s Alteou.

Ondřej Láník
Seat Toledo 2.0 FSI
Cena základní sestavy 645 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, systém ISOfix, ABS +TCS, elektromechanický posilovač řízení, 16palcová kola z lehkých slitin (pneu 205/55), kliky dveří v barvě vozu, elektricky ovládaná a sklopná zpětná zrcátka, přední stěrače skryté v sloupcích A, tónovaná determální skla, integrované přední mlhovky, výškově nast. sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, výškově a podélně nastavitelný volant, multifunkční zad. sedadla (40/60), stolek po sklopení prostř. sedadla, sportovní sedadla se sportovním čalouněním, volant a řadicí páka v kůži, elektrické ovládání oken předních dveří, elektrické ovládání oken zadních dveří, elektronický imobilizér, dálkově ovládané centrální zamykání, osvětlení zavazadlového prostoru, 2 x 12V zásuvka v interiéru, příprava pro rádio, rádio s CD přehrávačem a 6 reproduktory, tempomat, funkce "Coming home", klimatizace "Climatic", palubní počítač, ukazatel vnější teploty, dvojitá podlaha v kufru Kč
Cena testované sestavy 696 680 Kč
Výbava testované sestavy ESP+EBA (+13.650,-), Rádio s CD přehrávačem a s ovládáním na volantu + 8 repro (+3.720,-), sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin + pneu 225/45 (+7.250,-), vyhřívaná přední sedadla (+ 5.900,-), příprava pro tažné zařízení + 12 V zásuvka v zavazadlovém prostoru + palubní počítač (+6.200,-), tmavá okna od sloupku B (+3.100,-), metalická barva (+11.160,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 3500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 206
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.3 / 6.5 / 8.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / 1440
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1399 / 600
Rozměr pneu: 225/45 R17
Seat Toledo 2.0 FSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4458
b) šířka (mm): 1768
c) výška (mm): 1568
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1526
f) rozchod vzadu (mm): 1534
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 1000
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano