Test sedmi autobazarů: Jak jsme prodávali ojetinu

Pan, říkejme mu například Jan Novák, by rád vyměnil své auto. Staré už je pro něho příliš malé, motor slabý a nechce investovat do oprav kosmetických vad. Navíc se zhlédl v novějším a luxusnějším voze. Aby na něj však měl dost peněz, musí nejdříve prodat co nejvýhodněji ten současný. Takže se rozhodne navštívit autobazar... Popsaná situace je asi mnohým z vás povědomá. My jsme se rozhodli zjistit, který z velkých autobazarů nám za naši „testovací“ ojetinu dá nejvyšší částku. Zvolili jsme klasický postup. Do každé společnosti jsme nejdříve zavolali a požádali o odhad ceny vozu podle jeho stáří, motorizace a najetých kilometrů. Poté jsme se do jednotlivých autobazarů vydali osobně, abychom zjistili, jak moc nám ta která firma upraví cenu podle drobných poškození laku a stavu vozu.
Nejvíce nás zajímalo, jak velký bude rozdíl mezi prvotním návrhem po telefonu a aktuální nabídkou přímo v bazaru. Nehodnotili jsme však jen finanční podmínky prodeje, ale také to, jak se personál choval nebo jak širokou nabídku doplňkových služeb nabízel.
K testu jsme si půjčili vůz našeho spolupracovníka a všech sedm vybraných prodejen objeli během dvou dní. Protože bazary najdete prakticky po celé České republice, vydali jsme se pro-věřit i ty menší mimo velká města.
Co jsme prodávali? |
Vozem, který jsme se snažili prodat, byl Ford Focus II. generace, r. v. 2007, se zážehovým motorem 1,6 litru o výkonu 74 kW. Auto má najeto 74.000 kilometrů a kompletní servisní knížku. Vozidlo nikdy nebylo havarováno a jedinými viditelnými poškozeními byly kosmetické škrábance na náraznících. Výbava obsahovala manuální klimatizaci a ovládaní radia pod volantem |
V našem srovnání samozřejmě nechybí lídr trhu AAA Auto ani dvojka Auto ESA. Tyto společnosti jsou často předmětem ostrých diskusí, názor na ně není jednoznačný. Ačkoli mají obě více poboček, zvolili jsme návštěvy jejich největších prodejních ploch v Praze. V hlavním městě jsme navíc testovali ještě bazary Štěpánek Auto a Mama Car. Všechny na svých internetových stránkách inzerují podobné služby, a tak jsme očekávali velmi těsné rozdíly.
Mají něco pro nás? |
Zkoušeli jsme zároveň, zda bychom v navštíveném bazaru rovnou našli vybrané „nové“ auto. Požadovali jsme BMW 320d s cenou do 300.000 korun a rozumným nájezdem. Jako druhou volbu jsme měli Audi A4 s turbodieselem 2.0 TDI. |
Rozjeli jsme se i do středočeských Olbramovic. V obci vzdálené 50 km jižně od hlavního města se nachází velký autobazar s nově otevřeným showroomem pro prémiové vozy. Dále na jihu Čech, s pobočkami v Českých Budějovicích a Táboře funguje prodejce Andy-auta. Posledním podnikem, který jsme prověřili, byl autobazar Trotina. Nachází se nedaleko obce Smiřice v Královéhradeckém kraji a patří k němu i autoservis. Zklamáním byl pouze jeden autobazar, který nám ocenění auta zcela odmítl.
Co jsme hodnotili?
1. Předběžná cena: Zajímalo nás, jakou částku nám na základě ústních informací nabídne prodejce po telefonu.
2. Výsledná cena: Zde hodnotíme výši ceny, kterou nám po prohlídce vozu v autobazaru nabídl přijímací technik.
3. Rozdíl mezi návrhy cen: Hlavním cílem našeho testování bylo zjistit, o kolik se liší nabídka po telefonu a na místě.
4. Návrh termínu schůzky: Za jak dlouho po telefonickém rozhovoru můžeme s autem přijet na fyzickou prohlídku?
5. Pohotovost personálu: Jak dlouho budeme muset v autobazaru čekat, než se nám začne výkupní technik věnovat?
6. Chování k zákazníkovi: Bude nám nabídnuta káva, než přijde odpovědná osoba? Odpoví technik na všechny naše dotazy?
7. Zázemí autobazaru: Máme se kam posadit? Je zde více zaměstnanců, kteří s námi mohou jednat?
8. Doplňkové služby: Vyřídí za nás odhlášení vozu z registru? Přijedou si pro vůz k majiteli domů?
9. Prohlídka vozu: Hodnotila se především důkladnost. Je součástí i kontrola mechanických částí vozu?
10. Způsob vyplacení: Jakým způsobem můžeme dostat peníze za prodávané auto? Bude cena zvýhodněná, když „půjde“ na protiúčet?
11. Nabídka vozů: Když se rozhodneme prodat, máme zároveň z čeho vybírat?
12. Dostupnost: Je příjezd k autobazaru dobře značený? Provozuje společnost více poboček?
7. Štěpánek Auto: Žádné ocenění před smlouvou (47 bodů)
Po zavolání do autobazaru na bezplatnou linku nám prodejce chvíli odmítal předběžně vůz ocenit, po přemlouvání však potvrdil náš odhad mezi 110.000 a 115.000 korun. Termín prohlídky v prodejně nebylo potřeba sjednávat, pražský autobazar funguje denně od 9 do 21 hodin a mohli jsme přijet kdykoli. Cesta k jediné pobočce je dobře značená. Po příjezdu nám prodejce vozů zavolal výkupního technika a řekl, ať zajedeme do dřevěné „garáže“. Zklamání přišlo hned, když nám zaměstnanec společnosti oznámil, že nám cenu nesdělí, jelikož bychom mohli odjet ke konkurenci a už se nevrátit… I když zájem o naše auto by prý měl.
Cena telefonicky | 110.000 až 150.000 Kč |
Cena na místě | Nedostali jsme nabídku |
Plus
- Rychlost vyřízení výkupu vozu
Minus
- Neocenění vozu před uzavřením smlouvy
autotip bazar
6. Auto ESA: Odjezdem z bazaru to nekončí (58 bodů)
Po telefonu jsme se cenu v tomto případě nedozvěděli, i když zaměstnanec společnosti projevil o náš vůz zájem. Na místo jsme mohli přijet kdykoli v otvírací době. Při příjezdu do pražské pobočky jsme chvíli bloudili v areálu nákupního centra, pak jsme však našli speciální místo pro výkup. Personál se nám věnoval a po krátké prohlídce nám výkupce ihned garantoval částku 100.000 korun. Odjeli jsme, avšak ještě večer nám personál volal s otázkou, jestli opravdu nechceme vůz ihned prodat. Telefonáty se bohužel opakovaly ještě v průběhu dalšího týdne…
Cena telefonicky | Nedostali jsme nabídku |
Cena na místě | 100.000 Kč |
Plus
- Zázemí autobazaru
Minus
- Telefonáty po návštěvě prodejny
autotip bazar
5. Andy-auta: Neexistující poškození (59 bodů)
Do táborského autobazaru jsme také nejdříve zavolali, nabídnuta byla částka 80.000 Kč. Když jsme oponovali, že si představujeme více, prodejce nám po telefonu prozradil, že podle stavu vozu by mohl jít až na 105.000 korun. Cesta do provozovny je dobře značená a nelze ji minout. Protože jsme přijeli v době oběda, výkupní technik nebyl v provozovně přítomen, a tak nám byla nabídnuta káva a prohlídka prodejní plochy. Inspekce vozu byla nejdelší ze všech autobazarů a probíhala zcela profesionálně, technik prohlížel motor, klimatizaci a zkoušel chod motoru. Nelíbilo se nám, že při prohlídce zaměstnanci odhalili údajně lakované pravé zadní dveře. Autobazar nenabízí zdarma odhlášení vozu z registru.
Cena telefonicky | 80.000 až 105.000 Kč |
Cena na místě | 85.000 Kč |
Plus
- Podobná cena po telefonu i při prohlídce
Minus
- Odhalení neexistující závady
autotip bazar
4. Davo Car: První nabídka zklamala (61 bodů)
Po telefonu jsme dostali odhad ceny vozu na 70 tisíc korun, což se nám zdálo málo. Nicméně jsme s autem mohli přijet kdykoli v otvírací době. Směrovky k prodejně jsou dobře a jasně rozmístěné, do autobazaru jsme dojeli bez problémů. Recepční nám zavolala výkupního technika. Tentokrát byla prohlídka důkladná i uvnitř vozu, prodejce hovořilo na škrábance na náraznících. Stejně tak upozornil na přelakování levých zadních dveří, které ve skutečnosti lakované nebyly. I přesto nám byla za vůz nabídnuta částka 90.000 Kč. Prodejce trochu zaskočila otázka na odvoz na nejbližší stanici veřejné dopravy, nicméně by s tím prý nebyl problém.
Cena telefonicky | 70.000 Kč |
Cena na místě | 90.000 Kč |
Plus
- Příjezd, chování k zákazníkovi
Minus
- Odhalení neexistující závady
autotip bazar
3. Mama Car: Technik si dal na čas (66 bodů)
Po telefonu prodejce o náš vůz projevil zájem a nabídl nám 110.000 Kč. Tato částka patřila k vyšším nabídkám. Autobazar se nachází na dobrém místě, i když příjezd by v jeho okolí mohl být značený lépe. Výkup vozů probíhá na vyhrazené ploše za zázemím autobazaru. Když jsme přijeli, museli jsme se ohlásit u recepční, která nám zavolala prodejce. Čekání se však stalo nejslabší stránkou návštěvy pražského autobazaru, protože trvalo asi čtvrt hodiny. Mohli jsme alespoň čekat v zázemí podniku. Prohlídka vozu byla důkladná, výkupní technik zkoumal všechny škrábance na karoserii, průzkumu neušel ani motor. Zeptal se nás, jestli máme k vozu servisní knížku a kolikátí jsme majitelé. Byla nám navržena částka v rozsahu 100 až 110 tisíc korun.
Cena telefonicky | 110.000 Kč |
Cena na místě | 100.000 až 110.000Kč |
Plus
- Důkladná prohlídka vozu
Minus
- Čekání na výkupního technika
autotip bazar
2. Trotina Auto: Na částku jsme museli čekat (71 bodů)
Při úvodním zavolání jsme se odhadovanou cenu vozu nedozvěděli, odpovědný prodejce nám ji zavolal cca za hodinu. K fyzické prohlídce vozu
jsme byli pozváni ihned, popřípadě kdykoli v otevíracích hodinách. Ačkoli v okolí chybělo značení prodejny, autobazar leží hned na hlavní silnici a nelze přehlédnout. Technik odpovědný za výkup se nám hned věnoval a rychle si vůz zvenku prohlédl. Po sdělení technických údajů navrhl cenu 110.000 Kč až 120.000 Kč s tím, že přesnou částku sdělí až po prověření velkého technického průkazu. Dostali jsme i doporučení na komisní prodej a nabídku odvozu do Hradce Králové. Líbila se nám ochota personálu a téměř žádný rozdíl mezi navrženými cenami.
Cena telefonicky | 120.000 Kč |
Cena na místě | 110.000 až 120.000 Kč |
Plus
- Žádný rozdíl mezi cenami po telefonu a v autobazaru
Minus
- Menší výběr vozů na prodej
autotip bazar
1. AAA Auto: Nejvyšší nabídka a nejlepší servis (86 bodů)
Při zavolání na neplacenou linku jsme byli přepojeni na operátora, který se nám začal věnovat. Mluvili jsme přímo se zaměstnancem výkupu vozů a po sdělení základních informací o autě nám nabídl částku 115.000 až 125.000 korun a zároveň možnost, že zaměstnanci společnosti přijedou vůz ocenit na námi zvolené místo. My jsme se z důvodu srovnání služeb ale vydali do provozovny v pražských Kobylisích. Značení bylo zcela v pořádku, okamžitě jsme tedy zaparkovali na místech určených pro výkup vozů. Po ohlášení na recepci se nás ochotně ujal jeden z mnoha výkupních techniků. Vůz si nejdříve prohlédl na parkovišti a požádal nás o malý technický průkaz. Poté následovala krátká testovací jízda, na které jsme byli samozřejmě přítomni. Technik následně zajel do garáže na zvedák, začala velmi pečlivá prohlídka, opět s naší spoluúčastí. Mezitím nám byla nabídnuta káva. Zaměstnanec autobazaru prohlédl podvozek, motor a zkontroloval, zda na voze nebyly provedeny závažné opravy. Následovala motorový prostor a napojení na diagnostiku. Nakonec technik prozkoumal interiér a poznamenal si veškeré kosmetické vady. Po krátkém čekání v zázemí výkupu nám bylo nabídnuto 122.000 korun a zároveň další zvýhodnění na automobil, který si v bazaru vybereme.
Cena telefonicky | 115.000 až 125.000 Kč |
Cena na místě | 122.000 Kč |
Plus
- Nabídka doplňkových služeb, nejvyšší finální nabídka
Minus
- Detailní dotazy na historii vozu
autotip bazar
Konečné hodnocení testovaných autobazarů | ||||||||
Maximum | AAA Auto | Trotina Auto | Mama Car | Davo Car | Andy-Auta | Auto ESA | Štěpánek Auto | |
Rozdíl mezi navrhnutou a skutečnou cenou | 10 | 9 | 8 | 8 | 2 | 6 | 0 | 0 |
Finální cena | 10 | 10 | 9 | 7 | 3 | 2 | 6 | 0 |
Návrh terminu schůzky | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Pohotovost personálu | 5 | 5 | 5 | 2 | 4 | 4 | 4 | 5 |
Chování k zákazníkovi | 10 | 9 | 9 | 7 | 6 | 6 | 2 | 4 |
Zázemí autobazaru | 10 | 10 | 8 | 7 | 8 | 7 | 9 | 6 |
Doplňkové služby | 10 | 10 | 7 | 7 | 8 | 6 | 9 | 7 |
Prohlídka vozu | 5 | 5 | 3 | 4 | 4 | 5 | 2 | 3 |
Způsob vyplacení | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Nabídka vozů | 10 | 10 | 6 | 7 | 8 | 6 | 9 | 6 |
Dostupnost | 10 | 8 | 6 | 7 | 8 | 7 | 7 | 6 |
Celkem | 90 | 86 | 71 | 66 | 61 | 59 | 58 | 47 |
Umístění | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |
Autor: Lukáš Kendík, Auto Tip