TEST Škoda Octavia RS 230: Ptejte se, co vás zajímá
Škoda se rozhodla po vzoru Volkswagenu Golf GTI Performance nabídnout i pro Octavii RS mírně silnější variantu více zaměřenou na řidičské zážitky. Verze RS 230 je tak vůbec první Škodovkou, která nabízí samosvorný diferenciál, a to konkrétně elektrohydraulické zařízení VAQ s vektorováním točivého momentu. To by mělo zajistit lepší trakci v oblouku i přesnější chování automobilu a vyšší rychlost v zatáčkách.
Octavia RS 230 se však od běžného „eresa“ liší i dalšími věcmi, kupříkladu jezdí v základu na devatenáctipalcových kolech, zatímco „obyčejné“ RS má v současné době maximálně osmnáctky. Jen znalec pozná o 15% větší logo vRS či červené brzdové třmeny. Vůz pak nabízí více výbavy a levnější některé příplatky, což do značné míry vynahrazuje vyšší cenu automobilu.
Standardně tak má RS 230 černý paket, tedy masku, kryty zrcátek, zadní křídlo či koncovky výfuku a kola v černé barvě. Nemůžete jej rovněž mít bez kožených, elektricky nastavitelných sedadel s barevným logem RS. Palubní počítač navíc umí počítat časy na kolo, volba jízdního režimu je také součástí standardní výbavy a nemusíte připlácet ani za parkovací senzory kolem celého vozu. Levnější jsou pak příplatky třeba za automatické parkování, naopak přibyla možnost dokoupit černé čalounění stropu.
Důležitá je rovněž pohonná jednotka, tedy čtyřválec 2.0 TSI, který dostal 10 koní navíc, vůz má tedy nově 230 koní (169 kW) a vrchol maximálního výkonu se posunul o 200 otáček výše na 4700 až 6200 ot. Točivý moment zůstal stejný, tedy 350 N.m. To vše stačilo ke zvýšení maximální rychlosti na 250 km/h a zkrácení času při zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině o jednu desetinu na 6,7 sekundy, přičemž se jedná o údaje pro liftback. S automatickou převodovkou DSG jsou hodnoty o 1 km/h a 1 desetinu sekundy horší. Průměrná spotřeba zůstala totožná, a to 6,2 litrů na sto kilometrů, u automatu 6,4 l/100 km.
Podstatnou položkou pak je nový výfuk automobilu, kde podle Škody "vnější i vnitřní konstrukce tlumičů byly upraveny pro jadrný zvukový projev vozu".
Cena Octavie RS 230 startuje na 726.900 Kč, tedy o nezanedbatelných 75.000 Kč více, nicméně jak jsme již řekli, vůz je lépe vybaven. Varianta Combi stojí o dalších 35.000 Kč více, za šestistupňový dvouspojkový automat DSG se připlácí 45.000 Kč.
Nás však nejvíce zajímá, jak tato nejsilnější, nejrychlejší a pravděpodobně i nejostřejší sériová Octavia jezdí, přičemž to budeme moci zjistit dnes na zajímavém okruhu Slovakiaring a v okolí. Kompletní jízdní dojmy včetně odpovědí na dotazy čtenářů přineseme v nejbližší možné době.
Škoda Octavia RS vs. Škoda Octavia RS 230 | ||
Model | Octavia RS | Octavia RS 230 |
Motor | 2.0 TSI | 2.0 TSI |
Parametry motoru [kW/N.m] | 162/350 | 169/350 |
Max. rychlost [km/h] | 248 | 250 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,8 | 6,7 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,2 | 6,2 |
Diferenciál | Otevřený s XDS+ | Samosvorný VAQ s XDS+ |
Rozměr kol | 17 až 18 palců | 19 palců |
Hmotnost [kg] | 1420 | 1445 |
Objem nádrže [l] | 50 | 50 |
Cena [Kč] | 651.900 | 726.900 |