Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST SsangYong Rexton II - obsluhoval jsem korejského krále

Ondřej Láník
Od našeho prvního testu Rexton absolvoval jednu zkrášlovací kúru, v určitém směru dospěl a zůstává stále v pomyslném žebříčku korejských SUV na vrcholné pozici.

Korejský Ssangyong se evropské zákazníky snaží oslovit nabídkou vozů dodávaných výhradně s pohonem všech kol. Z několika modelů, převážně určených do lehkého terénu, se Rexton jeví jako nejbližší evropskému vkusu. Spolu s Kyronem tvoří Rexton jádro prodeje této značky na českém trhu. V minulém roce si každý z těchto dvou modelů našel 73 zákazníků, většinou z řad podnikatelů, kteří využívají možnosti odpočtu DPH u verzí N1.

Od našeho prvního setkání se toho u největšího, a snad můžeme také říci i reprezentativního SUV, změnil vzhled exteriéru i interiéru, došlo k rozšíření motorové nabídky i změnám v ceníku.

Druhý Rexton s výrazným faceliftem

Design je tím, co ve třídě SUV jednoznačně prodává a tak není divu, že se pozornost při prvním výrazném faceliftu zaměřila právě sem. Image korejských „Mercedesů“ ani v aktuálním provedení Rexton neopouští. Nově zpracované světlomety a jejich okolí nyní působí celistvějším dojmem. Maska bez skrupulí kopíruje německý vzor a k dokonalosti schází vlastně jen třícípá hvězda. Karoserie má dvoubarevně lakované provedení s promyšleným rozložením jednotlivých ploch. Zadní nárazník zčásti zasahuje i do výklopného víka zádě, která tak působí kompaktněji.

suv ssangyong testy suv ssangyong testy Na rozdíl od ostatních modelů Ssangyongu se design Rextonu II zamlouvá většině populace, která by o vůz této kategorie mohla projevit zájem. Rozměrný automobil působí majestátně a na první pohled jen málokdo odhadne, že je původem z Koreje.


 
 

Královský prostor

Interiér 4,7 m dlouhého Rextonu je příjemně prostorný a tak není problém cestovat v pěti i se všemi potřebnými zavazadly. Nastupuje se pochopitelně na výše umístěná sedadla, takže je vhodné využít nášlapné stupačky, aby váš oděv nepřišel k úhoně.

Uvnitř je nová přístrojová deska s inovovaným uspořádáním přístrojů ve výklenku. Nová středová konzola má připraven prostor pro audiosystém o rozměru 2 DIN, s nímž lze komunikovat tlačítky na volantu. Ta bohužel v noci nejsou podsvětlena, a tak je jejich využití problematické. Evropskému trhu je prozatím určeno jen polovičaté řešení s „aftermarketovými“ autorádii. V našem případě bylo možno naštěstí funkce autorádia Sony ovládat tlačítky na volantu, takže problém „neoriginální“ zvukové soustavy se omezil na estetickou stránku – začlenění do celkového designu.

Automatická klimatizace má stále ještě anachronicky působící displej ze světelných prvků, více ale překáží jeho umístění příliš nízko, mimo výhled řidiče. Také funkčnost „automatiky“ byla v našem případě diskutabilní, protože jsme se stále potýkali s přepínáním na vnitřní okruh resp. potíže s udržováním nastavené teploty nebo zamlžováním oken při plně automatickém režimu A/C.

Třešničkou na korejském interiérovém dortu je přenosný popelník, jehož osvětlení zelenou diodou je napájeno z integrovaného akumulátoru, dobíjeného solárním článkem.

suv ssangyong testy suv ssangyong testy Ve voze byla velká a všestranně nastavitelná sedadla čalouněná příjemným materiálem připomínajícím semiš. Zadní řada díky značné vnitřní šířce (1510 mm ve výši loktů) umí poskytnout dostatek pohodlí i třem osobám, dělené opěradlo (60:40) lze polohovat v širokém rozsahu dle přání cestujících. Trochu nám scházel otvor v opěradle pro protažení lyží nebo jiných dlouhých předmětů. Rozměry vozu by totiž jinak dovolovaly lyže pohodlně přepravovat v interiéru i se čtyřmi cestujícími.

Zavazadlový prostor je velmi dobře přístupný a má více než dostatečný objem. V pětimístné konfiguraci do Rextonu naložíte po střechu až 875 l a sklápěním druhé řady sedadel lze získat až 3146 l.

Jízdní pohodlí

…je charakteristické pro současný Ssangyong Rexton. Na většině povrchů je automobil dobře odhlučněn jak od zvuku motoru, tak od kol a aerodynamického hluku. Odpružení sice sází na klasickou tuhou zadní nápravu, ale obávané třepetání se na nerovném povrchu projevuje jen výjimečně.

suv ssangyong testy suv ssangyong testy Na silnici působí Rexton sebejistě a tak je jen škoda řízení s velkým převodem a malou citlivostí. Posilovač je od minula vylepšen, ale jeho účinek je stále příliš velký na to, aby jej bylo možno srovnávat s osobními vozy nebo nejlepšími „sportovními“ SUV na trhu. Brzdy se občas přetahují o vládu nad vozem s automatickou převodovkou a vzhledem k hmotnosti vozu přes 2,1 t bychom čekali mnohem razantnější nástup. Ve střední výbavě je, na rozdíl od předchozích modelů, také sada elektronických systémů sdružená pod ESP, praktickým prvkem v terénu je HDC (Hill Descent Control – podpora při sjíždění prudkých svahů).

Pětistupňová automatická převodovka, za kterou se připlácí jen 20 tisíc korun navíc dostáváte má svůj původ, podobně jako pětiválcový přeplňovaný diesel, ve vozech Mercedes-Benz. Řazení je plynulé a rychlé, ovládání volby převodu lze propůjčit i řidiči, a to buď pohybem voliče, nebo dvěma tlačítky na horních ramenech volantu.

Pětiválec 270 XDi Common Rail III je stále asi nejkultivovanějším korejským turbodieselem. Pocta patří asi částečně také německým tvůrcům, ale nutno uznat, že v Koreji na motoru velmi zapracovali a dnes již je i u nás nabízena reprezentativnější verze se 137 kW. Náš podélně uložený agregát, pohánějící zadní nebo všechna kola, měl kultivovaný běh, snadné spouštění i za velmi nízkých teplot a tentokrát jsme s ním cestovali v průměru za méně než 10 l.

Výhled vpřed a do stran je velkorysý, při couvání je naopak třeba zpočátku operovat opatrně a získat cit pro délku karoserie. Velmi tmavá skla mnoho světla nepropustí a tak řidiči situaci neusnadní. Parkovací asistent vzadu je naštěstí standardní výbavou pro všechny verze mimo dvou základních.

V terénu

…si můžete dovolovat právě tolik, kolik vám umožní univerzální pneumatiky, jednoduchý pohon zadní nápravy s přiřazovaným pohonem předních kol, dlouhá karoserie s rozvorem 2,820 m a světlá výška 206 mm. V této rovnici je proměnnou jen volba pohonu jedné nebo obou náprav, která se děje otočným ovladačem vlevo od volantu. I přesto Ssangyong v lehkém terénu překvapil. Ani ne tak schopností zdolávat překážky (ta je ostatně dána popsanými omezeními), jako spíše schopností přepravovat posádku s veškerým komfortem i mimo zpevněné komunikace, bez vzduchového odpružení či adaptivního účinku tlumičů. Klasické komponenty jednoduchého podvozku jsou naladěny tak, že mírná ztráta agility a větší náklony na silnici, jsou vynahrazeny pohodlím v terénu. Vysoká pohotovostní hmotnost přitom určuje, že je prakticky jedno, zda jedete s minimálním nebo plným zatížením.

Závěr

suv ssangyong testy suv ssangyong testy

Vylepšený Ssangyong Rexton patří k vozům SUV s klasickou offroadovou konstrukcí podvozku. Úkolem tohoto auta bude nejen zdolávat terénní nástrahy stovek kilometrů po městě i na dálnicích. Tam, kde nehraje značka zásadní roli, bude Rexton také reprezentovat. Všechny uvedené úlohy plní tento model, s příslušnými omezeními, velmi dobře. Pohled na cenovku atakující milionovou metu není, s ohledem na korejský původ vozu, právě uklidňující, jenže podobně velká SUV renomovaných značek se běžně prodávají za dvojnásobné částky. To už je podle nás důvod oželet image a některé speciální příplatkové položky, které koneckonců při dalším prodeji cenu zásadně nezvyšují…

První cena vozu 869.980,-Kč (RX270Xdi Family (121 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací 869.980,-Kč (RX270Xdi Family (121 kW))
Základní cena testovaného vozu 999.980,-Kč (RX270Xdi Comfort AT (121 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků 999.980,-Kč (RX270Xdi Comfort AT (121 kW))

Související články:

Ssangyong Rexton RX270 Xdi - TyranoSsangyong Rex

Plusy

  • příznivý poměr cena/nabízená hodnota.
  • robustní konstrukce
  • komfortní odpružení
  • schopnost překonávat terénní nerovnosti komfortně
  • příplatek za automatickou převodovku méně než 20 tisíc Kč (!)
  • pružný a tichý motor
  • bohatá komfortní výbava
  • prostorný interiér, velký zavazadlový prostor

Minusy

  • image
  • ztráta hodnoty při dalším prodeji
  • výhled vzad
  • omezené možnosti individualizace
  • jen 2 motory v nabídce
  • absence bočních a hlavových airbagů
Ondřej Láník
Ssangyong Rexton II
Cena základní sestavy 999 980 Kč
Výbava základní sestavy trvalý pohon 4x4 s aktivním přenos.toč.momentu (TOD), ABS, TCS, BAS, ESP, HDC, kotoučové brzdy všech kol, airbag řidiče a spolujezdce, pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů, kola z lehkých slitin + pneumatiky P235/70 R16, imobilizér, posilovač řízení, mlhová světla, elektronicky řízená klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, kožený volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče manuálně, stavitelná bederní opěrka sedadla řidiče, sklopná opěradla zadních sedadel loketní opěrka zadních sedadel, automatické rozsvěcení světel (při setmění), stropní schránka na brýle a bodové osvětlení, vyhřívaná sedadla vpředu, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, vyhřívané přední (pod stěrači) a zadní okno, signalizace otevření dveří a rozsvícení světel, osvětlení zavazadlového prostoru, osvětlení kosmetických zrcátek na slunečních clonách, příprava na montáž radiopřehrávače + 6 reproduktorů, ovládání audia z volantu, otáčkoměr, stavitelný cyklovač stěračů, vnější zpětná zrcátka s el.ovládáním, střešní ližiny v černé barvě, tónovaná okna navíc od zadních dveří zatmavená, anténa elektricky ovládaná, stěrač a ostřikovač zadního okna, třetí brzdové světlo Kč
Cena testované sestavy 999 980 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2696
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 121 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 340 / 2400 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 170
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 12 / 8.3 / 9.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 875 / 3146
Objem nádrže (l): 80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2075 / 685
Rozměr pneu: 235/70 R16
Ssangyong Rexton II
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4720
b) šířka (mm): 1870
c) výška (mm): 1760
d) rozvor (mm): 2820
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1000
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano