TEST Subaru Outback 2.0D – Nečekaný šetřílek
Představovat Outback českému zákazníkovi by bylo nošením dříví do lesa; průkopník crossover filozofie je na českých silnicích k vidění v hojném počtu, v posledních letech prodeje podržel i příchod naftového motoru.
Naftový motor pod kapotou Subaru není třeba brát jako svatokrádež, což pochopili i skalní příznivci značky a řada z nich si užívá dlouhé cesty za prací ve společnosti plochého přeplňovaného dvoulitru o výkonu 110 kW. Zajímalo nás, jak si Outback modelového roku 2013 s turbodieselem vede. Je to sice zvláštní, ale Outback jsme s dieselem ještě nikdy netestovali. Je čas to napravit!
Hodně za málo
Evropané mají zajímavé priority: většina z nich chce automobil s co nejnižší spotřebou paliva a je za to ochotno řádně připlatit. Naftový Outback s manuální šestistupňovou převodovkou je o dvacet tisíc korun dražší než o 17 kW silnější benzinová verze s CVT. Základní cena (bez tisícovky) 900.000 Kč je u vozu se vznětovým motorem o výkonu 110 kW poměrně sebevědomá, vždyť „český sen“, Superb 2.0 TDI (125 kW) 4x4 začíná na ceně o více než sto tisíc korun nižší.
Jenže Subaru (možná k jeho smůle?) nenabízí žádná holátka: i nejlevnější Active má kožený volant, sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, metalický lak, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, dvouzónovou automatickou klimatizaci, parkovací kameru, bluetooth, tempomat, nebo (jen tak mimochodem) stálý pohon všech kol s poctivým mezinápravovým diferenciálem. Dovybavte a oplastuje Superb; pak vám nabídka japonské automobilky předražená rozhodně nepřijde.
Protože je zkoušená verze v nejvyšší specifikaci Executive, můžeme si krátit dlouhou chvíli za volantem prohlížením přehledného a dobře zpracovaného barevného displeje mezi ukazateli otáček a rychlosti. Ten umí zprostředkovat nejen klasické výstupy jako spotřebu nebo dobu jízdy, ale najdeme v něm i menu nebo se zde ukáže případné varovné hlášení.
Mimochodem, zmínili jsme přístroje: modelový rok 2013 se může pochlubit nově navrženými optitronovými ukazateli, navigací v češtině, drobně pozměněným vzhledem nebo upraveným podvozkem. Ten je nyní sportovnější, díky tužším silentblokům, o milimetr silnějšímu přednímu stabilizátoru a jiné charakteristice pružin. Outback je tak ještě o něco jistější v zatáčkách, ve kterých se i přes dvaceticentimetrovou světlou výšku naklání jen decentně. Díky citlivému řízení je s ním i docela zábava.
Pohodové šetření
Moderní vznětový agregát se ochotně vytáčí a jde bezstarostně za plynem. Jeho devizou je hlavně plynulý zátah bez kopanců, musí se však nadýchnout z nejnižších otáček. To, ve spojení s ostřejší spojkou, poněkud komplikuje rozjezdy. Řazení je tradičně trochu kostrbaté, jde však jenom o drobné drhnutí v mezipoloze, jednotlivé dráhy jsou vymezeny velmi dobře.
Hlavním účelem testu však bylo zjistit, kolik nafty Outback za své služby požaduje, takže pojďme k věci. Když jsme s automobilem jezdili po městě, ukazoval palubní počítač průměrně kolem sedmi a půl litru na 100 kilometrů. To není špatné, ještě hezčí čísla se však na palubním počítači objevila na dálnici.
Klidné tempo nese ovoce. Stokilometrová rychlost znamenala odběr pouze 4,6 l paliva ze 65litrové nádrže. To znamená reálný dojezd kolem 1300 kilometrů. Otáčky se v tu chvíli drží ukázkově nízko, jen na 1.900 min-1 a motor si na šestku tiše ševelí. Drobné dieselové nýtování je patrné pouze při větším přidání plynu, komplexnější zvuková izolace by určitě nebyla na škodu.
Zrychlení na 130 km/h přineslo znatelné zvýšení spotřeby na 7,2 litru. Zde je na „vině“ velká čelní plocha auta: Outback má světlou výšku 200 mm, což je na crossover úctyhodný parametr. Taková Honda CR-V má světlost o 35 mm nižší...
Závěr
Naftový Outback rozhodně nezklamal. Co nevidět automobilka Subaru nabídne i kombinaci vznětového motoru a CVT, což by mělo být opravdu zajímavé svezení. Po drobné modernizaci je vůz zase o něco lepší. Případné zájemce určitě potěší i prodloužená pětiletá záruka (limit 200.000 km) a asistenční služby po dobu záruky zdarma.
Druhý pohled (Lukáš Vaverka) |
Psali jsme to u XV a platí to i pro modernizovaný Outback: s naftovým motorem je Subaru o řád lepším automobilem, úspornějším a podstatně živějším. Přitom má co nabídnout i příznivcům benzinových motorů, Boxer Diesel se totiž vyznačuje točivou charakteristikou, kdy síla s otáčkami roste postupně a plynule. U Outbacku najdeme navíc dvě zajímavé výhody: turbodiesel je dražší o pouhých 20.000 korun a místo bezestupňové převodovky má robustní manuál a poctivou čtyřkolku se třemi diferenciály! Jinak musíte vedle obecně vyšších cen akceptovat jenom pár nedostatků – Outback ani v roce 2013 nemá denní svícení, u auta za milion korun zarazí chybějící automatické dojezdy oken a objemný zavazadlový prostor má staromódně mělký tvar. |

První cena vozu | 879.000 Kč (2.5i/127 kW, Active L) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 899.000 Kč (2.0D/110 kW, Active) |
Základní cena testovaného vozu | 1.039.000 Kč (2.0D/110 kW, Executive) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 1.039.000 Kč (2.0D/110 kW, Executive) |
Plusy
- Zpětná vazba řízení, přesné reakce
- Stabilita v zatáčkách, minimální boční náklony
- Prostorný interiér
- Světlá výška překonává většinu SUV
- Nízká spotřeba
Minusy
- Vyšší základní cena
- Nabídka pevně daných konfigurací
- Ovládání palubního počítače
Foto: Petr Homolka