Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Outback 2.0D – Nečekaný šetřílek

Aleš Jungmann
Diskuze (110)
Subaru Outback je velké auto, s turbodieselem má však nečekaně malé nároky.

Představovat Outback českému zákazníkovi by bylo nošením dříví do lesa; průkopník crossover filozofie je na českých silnicích k vidění v hojném počtu, v posledních letech prodeje podržel i příchod naftového motoru.

Naftový motor pod kapotou Subaru není třeba brát jako svatokrádež, což pochopili i skalní příznivci značky a řada z nich si užívá dlouhé cesty za prací ve společnosti plochého přeplňovaného dvoulitru o výkonu 110 kW. Zajímalo nás, jak si Outback modelového roku 2013 s turbodieselem vede. Je to sice zvláštní, ale Outback jsme s dieselem ještě nikdy netestovali. Je čas to napravit!

Hodně za málo

Evropané mají zajímavé priority: většina z nich chce automobil s co nejnižší spotřebou paliva a je za to ochotno řádně připlatit. Naftový Outback s manuální šestistupňovou převodovkou je o dvacet tisíc korun dražší než o 17 kW silnější benzinová verze s CVT. Základní cena (bez tisícovky) 900.000 Kč je u vozu se vznětovým motorem o výkonu 110 kW poměrně sebevědomá, vždyť „český sen“, Superb 2.0 TDI (125 kW) 4x4 začíná na ceně o více než sto tisíc korun nižší.

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida  

Jenže Subaru (možná k jeho smůle?) nenabízí žádná holátka: i nejlevnější Active má kožený volant, sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, metalický lak, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, dvouzónovou automatickou klimatizaci, parkovací kameru, bluetooth, tempomat, nebo (jen tak mimochodem) stálý pohon všech kol s poctivým mezinápravovým diferenciálem. Dovybavte a oplastuje Superb; pak vám nabídka japonské automobilky předražená rozhodně nepřijde.

Protože je zkoušená verze v nejvyšší specifikaci Executive, můžeme si krátit dlouhou chvíli za volantem prohlížením přehledného a dobře zpracovaného barevného displeje mezi ukazateli otáček a rychlosti. Ten umí zprostředkovat nejen klasické výstupy jako spotřebu nebo dobu jízdy, ale najdeme v něm i menu nebo se zde ukáže případné varovné hlášení.

Mimochodem, zmínili jsme přístroje: modelový rok 2013 se může pochlubit nově navrženými optitronovými ukazateli, navigací v češtině, drobně pozměněným vzhledem nebo upraveným podvozkem. Ten je nyní sportovnější, díky tužším silentblokům, o milimetr silnějšímu přednímu stabilizátoru a jiné charakteristice pružin. Outback je tak ještě o něco jistější v zatáčkách, ve kterých se i přes dvaceticentimetrovou světlou výšku naklání jen decentně. Díky citlivému řízení je s ním i docela zábava.

Pohodové šetření

Moderní vznětový agregát se ochotně vytáčí a jde bezstarostně za plynem. Jeho devizou je hlavně plynulý zátah bez kopanců, musí se však nadýchnout z nejnižších otáček. To, ve spojení s ostřejší spojkou, poněkud komplikuje rozjezdy. Řazení je tradičně trochu kostrbaté, jde však jenom o drobné drhnutí v mezipoloze, jednotlivé dráhy jsou vymezeny velmi dobře.

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida  

Hlavním účelem testu však bylo zjistit, kolik nafty Outback za své služby požaduje, takže pojďme k věci. Když jsme s automobilem jezdili po městě, ukazoval palubní počítač průměrně kolem sedmi a půl litru na 100 kilometrů. To není špatné, ještě hezčí čísla se však na palubním počítači objevila na dálnici.

Klidné tempo nese ovoce. Stokilometrová rychlost znamenala odběr pouze 4,6 l paliva ze 65litrové nádrže. To znamená reálný dojezd kolem 1300 kilometrů. Otáčky se v tu chvíli drží ukázkově nízko, jen na 1.900 min-1 a motor si na šestku tiše ševelí. Drobné dieselové nýtování je patrné pouze při větším přidání plynu, komplexnější zvuková izolace by určitě nebyla na škodu.

Zrychlení na 130 km/h přineslo znatelné zvýšení spotřeby na 7,2 litru. Zde je na „vině“ velká čelní plocha auta: Outback má světlou výšku 200 mm, což je na crossover úctyhodný parametr. Taková Honda CR-V má světlost o 35 mm nižší...

Závěr

Naftový Outback rozhodně nezklamal. Co nevidět automobilka Subaru nabídne i kombinaci vznětového motoru a CVT, což by mělo být opravdu zajímavé svezení. Po drobné modernizaci je vůz zase o něco lepší. Případné zájemce určitě potěší i prodloužená pětiletá záruka (limit 200.000 km) a asistenční služby po dobu záruky zdarma.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Psali jsme to u XV a platí to i pro modernizovaný Outback: s naftovým motorem je Subaru o řád lepším automobilem, úspornějším a podstatně živějším. Přitom má co nabídnout i příznivcům benzinových motorů, Boxer Diesel se totiž vyznačuje točivou charakteristikou, kdy síla s otáčkami roste postupně a plynule. U Outbacku najdeme navíc dvě zajímavé výhody: turbodiesel je dražší o pouhých 20.000 korun a místo bezestupňové převodovky má robustní manuál a poctivou čtyřkolku se třemi diferenciály! Jinak musíte vedle obecně vyšších cen akceptovat jenom pár nedostatků – Outback ani v roce 2013 nemá denní svícení, u auta za milion korun zarazí chybějící automatické dojezdy oken a objemný zavazadlový prostor má staromódně mělký tvar.

Video se připravuje ...

subaru testy strednitrida subaru testy strednitrida  

První cena vozu879.000 Kč (2.5i/127 kW, Active L)
První cena vozu s testovanou motorizací899.000 Kč (2.0D/110 kW, Active)
Základní cena testovaného vozu1.039.000 Kč (2.0D/110 kW, Executive)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.039.000 Kč (2.0D/110 kW, Executive)

Plusy

  • Zpětná vazba řízení, přesné reakce
  • Stabilita v zatáčkách, minimální boční náklony
  • Prostorný interiér
  • Světlá výška překonává většinu SUV
  • Nízká spotřeba

Minusy

  • Vyšší základní cena
  • Nabídka pevně daných konfigurací
  • Ovládání palubního počítače

Foto: Petr Homolka

Aleš Jungmann
Diskuze (110)
Subaru Outback 2.0D
Cena základní sestavy 1 039 000 Kč
Výbava základní sestavy Xenonové světlomety se samočinným vyrovnáváním výšky, mlhovky, elektricky sklopitelná zpětná zrcátka s vyhříváním, dešťový senzor, litá 17" kola, elektricky ovládáné střešní okno, vyrovnání světlé výšky na zadní nápravě, kožený volant, interiér, sedadla a hlavice řadicí páky, elektricky ovládaná přední sedadla s vyhříváním, dělení zadních opěradel 60/40 s polohováním, sklápění zadních opěradel tlačítkem ze zavazadlového prostoru, elektrické ovládání oken, bezklíčkové ovládání centrálního zamykání a startování, dvouzónová klimatizace, navigační systém SD a audiosystém s Dolby Prologic 1-CD, šest reproduktorů, ovládání audia na volantu, bluetooth handsfree, AUX a AV vstup, parkovací kamera, LCD displej a čtyři měřící přístroje s kovovou povrchovou úpravou orámování, multiinformační displej, ve dvou osách seřiditelný volant, tempomat, stabilizační systém, elektronické rozdělení brzdného tlaku EBD, hill holder, elektronická parkovací brzda, elektrický posilovač řízení, AWD - stálý pohon všech kol, přední, boční a hlavové airbagy, uchycení dětské sedačky Isofix, opravná sada na pneumatiky. Kč
Cena testované sestavy 1 039 000 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.1 / 5.2 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 526 / 1677
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1646 / 439
Rozměr pneu: 225/60 R 17
Subaru Outback 2.0D
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4775
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1605
d) rozvor (mm): 2745
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 720 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
18. 4. 2015 22:11
Re: - aj ja som majiteľ
Po outbacu 2,5 benzin, automat, který neměl chybu jsem si v roce 2010 koupil také outback 2,0 D ale diesel manual. Co je lepší na dieselu je úžasný zátah motoru a spotřeba do 7 litrů. Benzínovým jsem jezdil za 8 l jen do 90 km/hod. Na dálnici klidně 11 litrů. Dieselem se na dálnici dostanu na max 8,5. Bohužel na dálnici každých 1000 km dolévám litr oleje, při běžném provozu tak 1 litr oleje za 5000 km. Jinak je vůz pohodlný, prostornější než původní. Bohužel po 4 letech odchází xenon. světla - čočky a cena nových je neskutečná. Rád bych u subaru zůstal ale CVT nechci a normální automat není v nabídce. K manuální převodovce se v tomto typu vozu již nevrátím.
19. 10. 2014 11:07
Nedejte se zmást ...
Mám Subaru Outback 2,5i ve výbavě Confort od roku 2010.
Pro nepolapené uvádím pár faktů :
2 x nové řízení auto 2 týdny odstaveno v servisu
Na 40 000 km nová převodovka CVT (6 týdnů bez auta)
Když mi kuna prokousala hadici chlazení, čekal jsem na ni 4 týdny totéž na hadici od klimatizace.
Na 200 tis km (tedy po ujetí 160 tis, km po výměně převodovky) odešel měnič CVT a rozvaděč (mozek) , cena opravy 120 tis, 5 týdnů
Na 220 tis km (před dvěma dny dokončili opravu v servisu to stálo od 5.9.2014 !) odešlo čerpadlo a došlo k poškození mazacích tyček, nadměrné opotřebení řetězu a poškození vodících lišt. Cena opravy 80 tis bez náhradního vozidla. Na mé otázky kdy chybějící díly dorazí jsem slyšel neustále odpověď – nevíme. Neskutečná arogance dodavatele dílů Subaru Evropa! Překládám si to jako : polib si * , až to bude tak to bude. Auto je po záruce a ty buď rád, že ti to opravíme !
Technici v Praze i v Německu prý tvrdí, že CVT převodovky mění celé - neumí to opravit, nebo jsou díly tak drahé ? Cena nové převodovky 17 tis EUR, To Subaru neškolí personál ?
Takže auto za milion, od 08/2010 z důvodu závad na převodovce a nedostupných dílů cca 28 týdnů v servisu, náklady s odtahy cca 200 tis Kč. Pokud bych si půjčoval po dobu oprav vozidlo stejné kategorie jedná se o 360 tis Kč za půjčovné.
LIDI KUPTE SI TO, BUDEME SE NAVZÁJEM ZDRAVIT JAKO V NÁVŠTĚVNÍCÍCH, KLEPÁNÍM NA ČELO.
Já to dávám pryč, vracím se k evropskému autu a dvojkolce ! Z japonských značek se mi dělá špatně.
S POZDRAVEM
BERNÁT
12. 5. 2013 22:07
Re: Subaru diesel ???
dobre napisane, suhlasim :-)
12. 5. 2013 21:41
Re: jak s tím ti redaktůrci jezdili?
a ještě potvrzuji: sklopená zadní sedadla tvoří, pánové redaktoři!!!, rovnou plochu. to byla jedna z podmínek koupě tohoto modelu - vozím si tam lyže častěji než na střeše. auto jsme koupili na podzim 2010 jako výběhový model za velmi zajímavou cenu (o cca 200t nižší než ceníková, navíc s uplatněním odpočtu DPH, ale to už je jiná story)
12. 5. 2013 21:37
jak s tím ti redaktůrci jezdili?
máme 2.0D MY 2009, tedy předchůdce tohoto modelu, najeto něco přes 80tis (není to jediné auto v rodině) v poslední době jezdím týdně trasu Praha - Luhačovice přes Buchlovské hory. Takže 200 km po dálnici tachometrových 140km/h, v nouzových momentech i o malinko rychleji ;-) přes Buchlovské hory auto nemá konkurenci :yes: , a to prosím jedu podle předpisů >:-[] , čili v zatáčkách maximálně devadesát--- celková spotřeba za těch 600km nikdy nepřekročí 5,8l/100 km (a to i když jedeme dva) ve městě je spotřeba pravda trochu vyšší, ale přes 7,2 to nepřeleze ani při největší trafice