Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Outback H6 - Druhá atestace

Teprve druhou atestací se lékař, po několika letech od ukončení studií, stává specialistou. Podobně je na tom současná generace Outbacku. Po letech úspěšné, byť minoritně exkluzívní existence se vůz na hranici luxusního kombi s terénními schopnostmi...

Základní atributy si přitom nese stále stejné a s konkurencí si jej nespletete. Lze namítnout, že Audi Allroad Quattro je prodávanější a Volvo XC90 prestižnější – Outback tu ale byl první a nejnovější generace, zvláště s vrcholným třílitrem pod kapotou, má konkurenci hodně co říci.

Odlišnost od nového kombi Legacy (test Legacy 2,0 GL najdete zde) vyniká až na druhý pohled. Námi testovaný exemplář totiž postrádal efektní dvoubarevné lakování a kromě nápisu na zádi tak pozorovateli zůstala k rozlišení jen mohutnější 17 kola a zvýšená světlost. Subjektivní oko by sice mohlo spekulovat nad (oproti protáhlému Legacy) menší dynamičností karosérie, ta ale není u tak všestranného vozu na závadu. Ty, kteří dohlédnou na 1545 mm vysokou střechu, potěší nově asymetricky členěné střešní okno, jehož přední část je výklopná a zadní výsuvná. Uvnitř je díky kombinaci světlé kůže a hliníku velmi útulno, je ale potřeba počítat s větší náchylností k ušpinění. Středovému panelu dominuje rozměrný barevný displej s dotykovou obrazovkou, který sice zobrazuje všechny myslitelné údaje, pro praktické použití je ale pro některé úkony trochu složitý. Nikdy jsme sice při pátrání po dané funkci „nezabloudili , jisté ovládání při jízdě chce ale přece jen trochu cviku. Orientaci přitom významně usnadňují pevná tlačítka s příslušnými symboly pod displejem.

Obě přední sedadla jsou elektricky posuvná a vyhřívaná, naopak parkovací senzory nelze dostat ani za příplatek. Na všech místech se již tradičně sedí pohodlně, hladká kůže v kombinaci s jen průměrným bočním vedením těla je pro tento typ vozu sice omluvitelná, omezuje však trochu požitek z razantnější jízdy. Redesign celého interiéru se konstruktérům Subaru povedl na výbornou – přesně takovýto interiér očekáváme od luxusního SUV vyšší střední třídy.

Nejpodstatnějšími rysy vozu jsou ale pochopitelně nový třílitrový šestiválec a (konečně) pětistupňová automatická převodovka s možností ručního řazení. Boxer s vynikajícím maximálním výkonem 180 kW při 6000 otáčkách má několik nepopiratelných pozitiv. Především se zbavil pro Subaru dříve typického kmitavého efektu při startování a to mimo jiné díky sedmkrát(!) uložené klikové hřídeli. Příznivý průběh kroutícího momentu s vrcholem 297 Nm při 4200 otáčkách pak zaručuje vozu naprosto plynulý zátah bez jakýchkoli pauz a náznaků vadnutí. V automatickém režimu je pochopitelně radost z takto katapultovaného vozu o trochu menší, o to více se ale dá vychutnat skvělá kombinace síly a plynulosti zrychlení. Výborná adheze, nízko uložené těžiště a naprosto rovnoměrné rozložení zátěže na obě nápravy pak dílo dokonávají: přimět Outback k nejistotě při akceleraci je velmi těžké. Prakticky v jakýchkoli otáčkách stačí podřadit a hučící agregát vytáhne vůz vpřed silou, kterou bychom čekali spíše od turbomotoru. Negativem je samozřejmě spotřeba – v městském provozu při nijak dramatické jízdě jsme se drželi okolo patnáctilitrové hranice, při rozumně rychlých výletech po okreskách pak o tři až pět litrů méně. Za radost z jízdy se ale platí i u jiných značek a Outback ještě nevynesl všechny trumfy.

Těmi jsou již tradičně jízdní vlastnosti. Pokud pominu mírný sklon k nedotáčivosti a ponory přídě při razantním brždění, patří Legacy určitě ke špičce v disciplíně pohodlí vs. průchodnost terénem. V pískovně u Benátek nad Jizerou jsme si znovu ověřili, že teorie o nájezdových a přechodových úhlech je mnohdy daleko za zkušeností, kterou jsme s autem udělali. Jako již u Subaru tradičně nás zastavoval jen pud sebezáchovy a Outback se vyškrábal i přes zlomy a kopce, na které bychom si s leckterým opravdovým SUV ani netroufli. Je úžasné vjet do téměř pouštního jemného písku a vědět, že se zase dostaneme ven. A je ještě lepší vyjet po takovém písku šikmou terasu

Outback se s vrcholným a žíznivým motorem prodává za nezanedbatelných 1.448.000 Kč, je ale možné si jej objednat i v nákladní verzi, která ušetří přes 200 tisíc korun. S ohledem na nepopiratelnou kvalitu vozu, výlučnou image značky i velmi slušnou výbavu lze tuto cenu akceptovat jako mezní. Za výrazně menší peníze je ostatně možné koupit Outback s motorem 2,5…

Cena základní sestavy 1 448 000 Kč
Výbava základní sestavy AWD - stálý pohon všech kol, ABS – čtyřkanálové, brzdové kotouče přední s vnitřním chl., brzdy kotoučové zadní, "sport-shift" funkce u automatické převod., systém stability jízdy (vehicle dynamic control), samosvorný zad. diferenciál (STi všechny), servořízení, kola z lehkých slitin – rozměr, výškově stavitelný volant, výškově stavitelná sedačka řidiče, el. seříditelná sedačka řidiče, el. seříditelná sedačka spolujezdce, výztuhy proti nárazu okolo kokpitu, tříbodové pásy na všech pěti sedadlech, napínač př. bezpeč. pásů s omezovačem, čelní airbag u řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové (okenní) airbagy vpředu i vzadu, aktivní opěrky hlav (předních sedadel), ISOFIX úchyt dětských sedaček, palubní počítač, otáčkoměr, digitální hodiny, ukazatel spotřeby paliva, navigační systém DVD integrovaný, tempomat, elektronický imobilizér v klíčku, kožené sedačky, výplně dveří, kožený volant (MOMO), dálkové ovl. audia z volantu, stereo CD rádio na 6 CD (a MC přehr.), reproduktory, klimatizace automatická s displayem, střešní okno panoramatické el. ovládané, elektrické vyhřívání předních sedaček, el. ovládání oken vpředu i vzadu, vnitřní osvětlení se stmívačem, čtecí lampičky, osvětlení klíčku zapalování, kosmetické zrcátko řidiče i spolujezdce, středová konzole s loketní opěrkou, středová loketní opěrka zadních sed., zadní dělené sklopitelné sedačky, držák nápojů vpředu, držák nápojů vzadu, pylový filtr, kryt zavazadlového prostoru – roleta, tónovaná skla, el. ovládání vnějších zrcátek, el. vyhřívání vnějších zrcátek, elipsoidní (TE) reflektory, mlhovky, centrální dálkové zamykání se signalizací, automatické vyrovnávání nivelity z.napr., integrovaná okenní anténa pro audio, stěrač a ostřikovač zad. vyhřívaného okna, rozmrazovač předních stěračů, lakované nárazníky, podélné střešní nosiče, spojler zadní (u kombi střešní), přední kapota z lehké slitiny, zadní kapota z lehké slitiny, dvojitý výfuk Kč
Cena testované sestavy 1 462 000 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak: (+14.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3000
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 297 / 4200 - 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 224
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.4 / 7.6 / 9.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 459 / 1649
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1585 / 475
Rozměr pneu: 215/55 R17
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4730
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1545
d) rozvor (mm): 2670
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1485
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 5100
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano