Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru Outback 2.5i Touring 2023 – Skvělý parťák do rodiny

Ondřej Mára
Diskuze (143)

Změny uvedené s novým modelovým rokem jsou opět decentní a k jejich hledání je potřeba vzít si k ruce tiskovou zprávu, jenže nač něco měnit, když to funguje? A v případě Subaru Outback vlastně všechno funguje velmi dobře.

Design, interiér


Outback je stálicí v nabídce japonské automobilky Subaru již od roku 1995, kdy se zrodil jako dobrodružněji laděná verze druhé generace modelu Legacy, který byste ale na českém trhu už marně hledali. V roce 2019 představila automobilka v zámoří již šestou generaci, která se však na globální trhy dostala teprve v roce 2021.

Po stránce designu sice došlo jen k mírné evoluci, šestá generace modelu ale stojí na moderní platformě Subaru Global Platform (SGP), která vedle vyšší tuhosti nabízí i možnost zástavby širšího portfolia pohonných jednotek. Včetně těch elektrifikovaných, což nás ale tentokrát nemusí příliš pálit. K tomu se ovšem teprve dostaneme.

Nyní se ale pojďme podívat na testovaný vůz, který prošel modernizací pro modelový rok 2023. Pokud ale zabrousíte do staršího testu tohoto modelu na Auto.cz, pravděpodobně rychle zjistíte, že nový modelový rok nic extra zásadního nepřinesl. 

Vlastně abychom byli konkrétní – jedinou novinkou po stránce exteriéru je nový design 18“ litých kol, což je jediná dostupná velikost. V závislosti na výbavě zákazníci dostávají pouze jiný vzhled – tmavě šedý, tmavá metalíza a v případě testované vrcholné výbavy Touring ještě broušený vzhled, který vidíte v galerii.

Kromě specifického designu kol pak vrcholnou výbavu navenek prozrazuje pouze několik drobností z výbavy, jako jsou automaticky sklopná zrcátka při zamčení, kamery pro sledování prostoru okolo vozu Multi View Monitor Systém v masce a zrcátku nebo střešní okno. Jiné výbavové stupně tyto prvky užitečné a stylové drobnosti nenabízejí. Je ovšem sympatické, že jediným příplatkovým prvkem v nabídce je lakování za 12.000 Kč.

Video se připravuje ...

Celkově vzato ale Subaru Outback zatím příliš nezestárlo. Oplastovaný kombík s délkou 4870 mm, šířkou 1875 mm a výškou 1670 mm působí především robustně, docela moderně a především dává jasně najevo, že se nezalekne žádného dobrodružství. Ostatně minimální světlá výška 213 mm je velmi solidní, přední nájezdový úhel je 19,7 stupňů a zadní 22,6 stupňů. Při rozvoru 2745 mm je však potřeba si dávat pozor, abyste nezůstali viset na terénním zlomu.

Podobně jako u nedávno testovaného Subaru Forester mohu pochválit přední BiLED světlomety s přísvitem do zatáček, které jsou standardní výbavou a mají zkrátka parádní jas. Skvělým doplňkem pro aktivní rodiny jsou pak střešní ližiny s integrovanými příčníky, díky kterým vykouzlíte na střeše onu bájnou zahrádku během pár okamžiků.

Subaru Outback 2.5i Touring 2023 Subaru Outback 2.5i Touring 2023

Tady je hej

Více změn najdeme v kabině, ačkoliv ani tady nedošlo k žádné výrazné proměně a při jejich hledání jsem si nakonec vzal k ruce tiskovou zprávu a fotografie staršího modelu. Automobilka například upravila rozmístění tlačítek na volantu, ze kterého zmizel ovladač informačního displeje. Změna je to drobná a z uživatelského hlediska není zásadní, přinejmenším ale ničemu neuškodila. Po stránce ergonomie totiž kabina outbacku, podobně jako u forestera, patří k tomu lepšímu, co dnes trh nabízí.

Úpravou prošel také infotainment s 11,6palcovou vertikálně orientovanou HD obrazovkou, respektive jeho software. Automobilka upravila panel s nastavením ventilace, který je větší a přehlednější. Přehlednější by mělo být také menu, nabízející ikonky s upraveným designem. Zajímavou novinkou je možnost uzpůsobit si rozmístění ikonek na displeji, podobně jako u mobilních telefonů. V přihrádce pod displejem pak posádka najde USB A i USB C konektor.

Tím se seznam novinek pro modelový rok 2023 uzavírá, jenže jak říká známé přísloví – nač měnit něco, co funguje? A v případě Subaru Outback, tedy přinejmenším v kabině, fungují věci opravdu parádně.

U vrcholné výbavy potěší čalounění sedadel prémiovou kůží Nappa, v našem případě v hnědé barvě, která působí opravdu příjemně. Komfortně tvarované sedadlo řidiče, které ale dokáže i podržet v zatáčkách, navíc ve vrcholné výbavě nabízí paměť spojenou s nastavením zrcátek.

Subaru Outback 2.5i Touring 2023 Subaru Outback 2.5i Touring 2023

Přístrojový štít je hezky jednoduchý, klasické analogové budíky navíc jasně ukazují, že jejich design je nestárnoucí a po mnoha modelech s podivnou grafikou na digitálním panelu je radost se na ně pohledět. Infotainment pak kromě již zmiňovaných inovací potěší ve vrcholné výbavě i audio-systémem Harman/Kardon s 11 reproduktory a parádním zvukovým projevem. 

V dolní části displeje je umístěn panel ventilace, který vypadá docela přehledně. Osobně bych sice uvítal raději otočné voliče teploty, pochvalu si ale zaslouží i řešení s dvojicí šipek po stranách obrazovky. Naopak v horní části displeje si řidič může zobrazit například nastavení režimu X-Mode nebo nechat zobrazit zajímavé provozní údaje, včetně teploty oleje. To už dnes bohužel mnoho aut nenabízí.

Po stránce prostoru skutečně není co řešit – při svých 183 centimetrech jsem neměl nejmenší problém si najít pohodlnou pozici za volantem a následně se posadit sám za sebe. Ve všech směrech mi navíc zbýval dostatek prostoru. Zadní dveře s širokým úhlem otevření navíc usnadňují nasedání i vystupování a jistě budou vítané například i při nakládání dětí. Zadní sedadla jsou navíc standardně vybavena vyhříváním a nechybí ani nabíjecí USB konektory.

Zavazadlový prostor, od druhé výbavy s elektricky ovládanými pátými dveřmi, nabízí standardní objem 561 litrů, po sklopení zadních opěradel pak ve výbavě Touring až 1739 litrů. Kufr má jednoduché tvary, dostatek ok k uchycení nákladu a po sklopení zadních opěradel vzniká rovná ložná plocha o délce přes 1862 mm, na které se můžete klidně i vyspat. Podobně jako u forestera ovšem zamrzí absence rezervy – pod podlážkou je pouze organizér se sadou na opravu defektu. 

Specialitou outbacku je pak bezdotykový senzor pro otevírání kufru, který je nezvykle integrován do loga značky. V praxi to ale funguje skvěle, zejména pokud máte ve zvyku nosit nákup v bedně či košíku. Stačí se k logu přiblížit a nemusíte komicky šmátrat nohou pod nárazníkem, kde si s trochou smůly ještě umažete nohavice.

Celkově vzato se bavíme o pohodlném, ergonomicky i technologicky zvládnutém a kvalitně zpracovaném prostoru, který potěší i volbou materiálů, vzdušností a svou celkovou vstřícností k celé rodině. Za volantem outbacku je zkrátka radost trávit čas.

Subaru Outback 2.5i Touring 2023 Subaru Outback 2.5i Touring 2023

Motor, jízdní vlastnosti


Jediná volba

Zatímco v zámoří je nový outback nabízen i s přeplňovaným motorem, v Česku se musíme spokojit se „základním“ 2,5litrovým atmosférickým čtyřválcem s protiběžnými písty. Na rozdíl od lesníka se navíc outback nedočkal žádné sofistikované elektrické asistence.

Podélně uložený boxer s interním označením FB25, který byl s představením v šesté generaci modelu výrazně přepracován a vedle jiného dostal i filtr pevných částic, nabízí nejvyšší výkon 124 kW a nejvyšší točivý moment 252 Nm, což ale na auto s provozní hmotností cca 1739 kilogramů není zas tak oslnivé. O přenos výkonu na systém pohonu všech kol se pak stará převodovka Lineartronic s osmi virtuálními stupni a možností „manuálního“ řazení pádly pod volantem.

Udávané zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2 sekundy naznačuje, že nelze očekávat zrovna dechberoucí dynamiku. Pokud ale příliš nespěcháte, dokáže být outback velmi příjemným společníkem. Rozjezdy jsou plynulé, motor je v nižších otáčkách kultivovaný a skvěle odhlučněn, ve městě i na okreskách působí auto dostatečně agilně a při tachometrových 130 km/h točí kolem 2000 otáček, takže v kabině stále panuje příjemná atmosféra.

Subaru Outback 2.5i Touring 2023 Subaru Outback 2.5i Touring 2023

Situace je horší ve chvílích, kdy od auta požadujete vyšší dynamiku. Ať už jde o předjíždění nebo najíždění na dálnici, motor se při prudké akceleraci rychle dostane do vysokých otáček, začne řvát a… žádný velký elán se bohužel nedostavuje. Drobným zklamáním pro mě pak byl i celkem hrubý projev systému stop/start, který s autem při provozu ve městě občas nepříjemně trhal. Minimálně v tomhle by mohla alespoň lehká elektrifikace pomoci.

Vlastně docela milým překvapením se pak ukázala být spotřeba, kterou lze bez problému držet mezi 8 až 9 l/100 km. Při velmi lehké noze a předvídání se lze dostat i pod tuto hranici, naopak na dálnici ji můžete velmi snadno překonat. Pokud ovšem zapnete adaptivní tempomat na české legální maximum, svěříte se do rukou systému vedení v jízdních pruzích a nenecháte se rozhodit okolním provozem, budou i dálkové cesty příjemnou záležitostí s rozumnou spotřebou.

Jistě a pohodlně

Ostatně Subaru Outback vybízí k pohodové jízdě i naladěním svého podvozku, který dokáže bravurně žehlit většinu neduhů českých silnic. Současně je však podvozek krásně stabilní, v zatáčkách se zbytečně nenaklání a motivuje řidiče k ještě svižnějším průjezdům. Podobně jako u lesníka tedy platí, že co automobilka ztrácí na motoru, to dohání podvozkem.

Pokud byste ale přecenili svoje schopnosti, nebo naopak podcenili zrádnost některých silnic, je outback připraven hodit vám záchranné lano v podobě vektorování točivého momentu a různých asistenčních systémů. 

Pokud tedy podceníte silnici či aktuální podmínky, nebo naopak přeceníte schopnosti svoje či auta, palubní deska se v mžiku rozsvítí jak vánoční stromeček, auto se zklidní a během chvíle je připraveno dál upalovat. Klobouk dolů, důraz na bezpečnost u Subaru opravdu není plácáním do vody. 

Kromě toho je opět potřeba pochválit skvělý výhled z auta, který ve vrcholné výbavě doplňují kamery v přídi a zrcátku s vysokým rozlišením. Při velikostech outbacku už tak jde o vítaný doplněk, který vám na parkovišti ušetří pár šedivých vlasů nebo odřené disky.

Subaru Outback 2.5i Touring 2023 Subaru Outback 2.5i Touring 2023

Závěr


Závěr

Subaru Outback je neskutečně příjemným rodinným vozem, se kterým se nemusíte bát do hor ani k moři. Motor sice není z nejsilnějších, v rukou klidnějších řidičů se ale jedná o příjemného společníka, který je kvalitně odhlučněný a jeho spotřeba není nesnesitelná.

Kabina potěší propracovanou ergonomií, bohatou výbavou, kvalitním zpracováním a především prostorem pro celou rodinu. Třešničkou na dortu je pak opět fenomenální podvozek, který skvěle kombinuje pohodlí a dynamické schopnosti. Zkrátka skvěle univerzální záležitost, ovšem za nemalou cenu.

Základní konfigurace Active startuje od ceny 1.100.000 Kč, což opravdu není málo. V testované nejvyšší výbavě Touring už se bavíme o ceně 1.270.000 Kč, s lakem 1.282.000 Kč. A to už jsou na dobrodružný rodinný kombík, bez ohledu na jeho přednosti, docela vysoké částky. Pokud ale nespěcháte a skutečně občas potřebujete zdolat horší terén, najdete na trhu jen minimum podobně schopných alternativ. A to i mezi SUV, protože většinu z nich strčí outback mimo silnice do kapsy.

Nejlevnější verze modelu 1.110.000 Kč (Outback 2.5 Active)
Základ s testovaným motorem 1.110.000 Kč (Outback 2.5 Active)
Testovaný vůz bez příplatků 1.270.000 Kč (Outback 2.5 Touring)
Testovaný vůz s výbavou 1.282.000 Kč (Outback 2.5 Touring)

Plusy

  • Design
  • Komfort podvozku
  • Vnitřní prostor
  • Bohatá výbava
  • Jízdní vlastnosti

Minusy

  • Slabší dynamika
  • Pouze jedna motorizace
  • Vyšší základní cena
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (143)

Doporučujeme

Subaru Outback 2.5i Touring 2023
Cena základní sestavy 1 270 000 Kč
Výbava základní sestavy BiLED světlomety, LED mlhovky, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, 18“ kola z lehkých slitin, střešní ližiny, , kožený volant, elektricky nastavitelná sedadla vpředu, elektricky ovládaná okna, bezklíčový vstup, možnost přístupu do vozu pomocí PIN, bezdotykové, elektricky ovládané víko zavazadelníku, dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívaný multifunkční volant, vyhřívání předních a zadních sedadel, multimediální systém s 11,6“ HD obrazovkou, funkcemi Android Auto a Apple CarPlay a navigací, adaptivní tempomat, hliníkové pedály, aktivní udržování v jízdním pruhu, hlídání mrtvých úhlů, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, osm airbagů, zadní parkovací kamera, dojezdová opravná sada na pneumatiky, střešní okno, čalounění kůží Nappa, paměť sedadla řidiče, porty USB A 2.4A, USB C 3.0A, Kč
Cena testované sestavy 1 282 000 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (12.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 124 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 252 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.4
Emise CO2: 169
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 561 / 1750
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1739 / 461
Rozměr pneu: 225/60 R18
Subaru Outback 2.5i Touring 2023
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4870
b) šířka (mm): 1875
c) výška (mm): 1670
d) rozvor (mm): 2745
e) rozchod vpředu (mm): 1570
f) rozchod vzadu (mm): 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mikesus
27. 6. 2023 01:18
Re: Přežil dobu
Ano u stejného auta změna výšky je k neprospěchu, oproti tomu na co bylo konsturovano. Podvozek je nějak uzpůsoben, aby při daně výšce ty proudy eliminoval, resp usměrnil. Pokud zvysim nebo i snizim výšku bez dodatečně úpravy, rozhodně to bude mít vliv. I to snížení nejspíš negativní. Protoze bude méně prostoru pro daný nápor vzduchu než bylo počítáno a může dojít k hrnuti kapsy před nabeznou hranou nárazníku/spoileru.
Našel jsem, že karoq ma Cx mezi 0.31 a 0.37. U subaru to bylo těžší, našel jsem jednu hodnotu, která se neměnila od roku 2008, a to 0.34, takže za správnost neručím. Jen spis na pokracovani myslenky. Takze přesně napůl v rozmezi karoqu. Tedy za mne to je zatím na stejno, a teď to určí právě ta čelní plocha.
Takze pokud má odhadem karoq čelní plochu ( laicky orientačně z rozměrů. Ano vim, neni to presny obdelnik, ale pro jednoduchost) 184.1x(160.3-16.3)cm vychází na čelní plochu cca 2.65m². Outback ma cca 182.1x140.2, což je 2.55m². No a aerodynamický odpor je plocha krát koeficient ( snad ). Tedy outback by měl 0.867. Karoq mezi 0.821 a 0.98. Při stejném soucinitelu 0.34 by to bylo 0.901. Jak moc ty rozptyly jsou hodně nebo ne, to nejsem schopen posoudit.
26. 6. 2023 16:47
Re: Přežil dobu
Jestli a jak moc horší by asi musel říct test v aerotunelu. Tohle by ti asi lépe vysvětlil nějaký odborník, ale laicky tvoří se tam vířivé proudy, které nějakým způsobem (a to teď nedokážu říct přesně) ten odpor vytváří i pod autem. Plus tuším že vedení vzduchu okolo karoserie bude mít tupější úhel a tím vyšší odpor. Já to znám z praxe u offroadů. Zvednutý podvozek i se zachováním stejných kol (což se teda většinou nedělá a dávají se i větší kola) výrazně zhoršuje schopnost zrychlovat na dálnici.

Samozřejmě ty plasty na střeše ti na dálnici taky zvýší odpor, to snad zná každý co někdy něco vozil na střeše. Chtěl jsem prostě jen říct, že spousta lidí vytahuje nevýhodu SUV na dálnici, ale Outback v tomhle bude trpět naprosto stejně.

Udávané parametry tomu i odpovídají. Tady https://www.auto.cz/…beho-testu-86843 máš srovnatelný kombík s podobně výkonným motorem. A podívej se na maximálku a dojmy z jízdy. Bližší srovnání mě nenapadá, vzhledem k tomu že už nikdo nedělá atmosférické motory mimo základu.
Avatar - Emel
26. 6. 2023 08:43
Re: Outback
Tak to záleží... ty lepší konfigurace ano, ale 1.5TSI má i SEAT.
Za mě když Leon 1.5, tak v nějaké normální konfiguraci okolo 800 ceník a aspoň 10% slevu, za mě třeba nějak takhle https://konfigurator.seat.cz/cc-cz/cs_CZ_SEAT21/S/detail/445/KL85EX24/N1N1/AZ/P29@PB2@PCK@PDC@PQS@PUK@PW1@PXX@PZ4@R3C@R3D@YW8@ZN1/@?variant=FR
Pak je o stupínek výš Cupra 2.0TSI 140kW DSG... mně by na tom vadilo to DSG, ale pokud automat chceš, tak ceníkovka 939 taky nevypadá tak zle, vzhledem k tomu, že už to má FullLed a vyhřívaný volant s pádlama a třízónu a tak, fakticky za takhle vybavené auto moc velký příplatek oproti SEATu není.
webpaja psal, že jsou aktuálně slušné nabídky na Formentor, že reálně vychází líp než Octavia... pocitově mi to auto nic moc neříká, ale za správnou cenu... no nic, to jen tak na okraj.
Avatar - Mikesus
25. 6. 2023 20:15
Re: Přežil dobu
Fakt vyšší světla výška je horší než výška karoserie a tím pádem větší čelní plocha? Můžeš to nějak rozvést?
25. 6. 2023 18:54
Re: Přežil dobu
Tak já píšu o celkové výšce, která se oficiálně udává. Ty přepočítáváš samotnou karoserii. Z pohledu odporu na dálnici je to jedno. Vyšší světlá výška je snad horší než vyšší karoserie.