Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Suzuki Kizashi vs Škoda Octavia 1,8 TSI – Rodinný rozkol

6. 2. 2012 • 19:00
48
251
Zobrazit náhledy (48)
Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus Lotus
Octavia je dcerou koncernové techniky a Kizashi? Mohlo se stát nevlastní matkou, ale po vášnivém vztahu je jen zhrzenou ex-milenkou.

Už při uvedení Suzuki Kizashi na trh byl tento sedan střední třídy často (nejen) u nás stavěn proti Škodě Octavia. Mají podobné rozměry, panuje zde jistá tvarová i velikostní shoda – ano, důvody pro takovou konfrontaci bez pochyb existují.

Rozdíl mezi oběma vozy je ale patrný na první pohled. Daní za přístup ke špičkové technice je u Octavie jistá svázanost. Pevně daný rozvor je základem, tvary i jednotlivá konstrukční řešení jsou výsledkem pragmatického plánování a jasně vymezené pozice v rámci modelové politiky celého koncernu.

U Suzuki si mohli dovolit větší volnost a návrh modelu Kizashi uzpůsobit specifickým požadavkům. Alespoň teoreticky by ale limitem u Suzuki měla být prakticky nulová tradice v tomto segmentu a možnosti vyplývající z pozice relativně malé, samostatně působící značky.

Nakonec bez zázemí skupiny Volkswagen nezbývá než jediný zážehový motor. Jestli se někdy do Kizashi dostane turbodiesel nebo moderní benzinový turbomotor, bude tato operace výsledkem samostatného vývoje nebo dohody s jiným strategickým partnerem – třeba s Fiatem.

suzuki skoda testy nizsistredni srovnavacitesty suzuki skoda testy nizsistredni srovnavacitesty

Po stránce vzhledové je přesto vítěz jasný. Tvůrcům Kizashi nechyběla odvaha a na vymezeném prostoru rozehráli hru linií, která respektuje japonský původ, odráží zaměření na amerického zákazníka a přitom vychází z evropské koncepce sportovně střiženého sedanu.

Přední i zadní světla mají možná zbytečně komplikovaný tvar, musí se obejít bez moderní diodové techniky a přední převis karoserie se může zdát z bočního pohledu zbytečně dlouhý. Jinak se ale chyby hledají těžko – bodovým hodnocením zaslouží výkon Suzuki bez dlouhého váhání hodnocení 9 z 10.

Octavia a její střídmé linie jsou dobře známá písnička. V podmínkách dnešního trhu chybí škodovce emoce, věcný design oživují jen přední partie se zajímavě tvarovanou kapotou. Výsledný dojem by přitom příliš nezachránila ani větší kola nebo atraktivnější lak karoserie – dnes je to Suzuki, kdo stojí v roli přitažlivého elegána.

suzuki skoda testy nizsistredni srovnavacitesty suzuki skoda testy nizsistredni srovnavacitesty

Zkoumání interiérů už ale zasévá semínko pochybností. Celkový dojem je lepší u Suzuki, v jednotlivostech ale dokáže Škoda svou sokyni spolehlivě přebít. Máme na mysli grafiku přístrojového štítu, panel rádia nebo tvar řadicí páky. Nutno dodat, že Kizashi seznam typických nedostatků Suzuki výrazně zkracuje – palubní počítač lze ovládat z volantu, nezapomnělo se na Bluetooth ani trojblik.

V interiéru to nakonec rozhoduje vnitřní prostor. Kizashi je štědřejší do šířky, kde nedává Octavii šanci – a to se mezi přední sedadla zabydlel ještě relativně široký středový tunel. Předsunutá pozice pedálů sice nutí v Suzuki sedět více vzadu, přesto místo pro kolena na zadních sedadlech neschází. Kizashi se dostává do ztráty jen u hlav zadních cestujících – atraktivně se svažující střecha dělá své.

Stručně shrnuto – není pochyb o tom, že Kizashi si zaslouží být řazeno o třídu výš.

Na silnici jasný rozdíl

Podvozkový duel je další kapitolou, kde Škoda už od začátku tahá za starší konec. A to doslova. Octavia má o 12 cm kratší rozvor a jezdí na menších kolech – i kdybychom zvolili největší nabízená kola, budou mít disky o palec menší průměr a pneumatiky budou o 10 mm užší.

Český liftback to opravdu nemá jednoduché, jízdní vlastnosti jsou totiž nejsilnější stránkou japonského sedanu. Kizashi je za všech okolností stabilní, snadno mění směr a v zatáčkách se nenaklání. Snaží se důsledně zachovávat neutralitu, která může dle zásahů řidiče naprosto předvídatelně přejít v nedotáčivost i přetáčivost.

suzuki skoda testy nizsistredni srovnavacitesty suzuki skoda testy nizsistredni srovnavacitesty

Na 18palcových kolech přitom netrpí komfort, nízkoprofilové pneumatiky bez problémů poberou nástrahy českých cest. Nadšení z Kizashi zkazí jen lehké, odtažité a poněkud nepřesné řízení. K negativům ještě přičtěme, že do kabiny proniká valivý hluk od zadních kol, i když ne v takové míře jako u Octavie.

Protivník z Mladé Boleslavi není ve verzi 1,8 TSI žádný atlet. Sází na měkčí naladění podvozku, který se ale nedokáže vyvarovat rázů na velkých nerovnostech. Výsledný kompromis proto nakonec ztrácí na Kizashi – pohodlí je srovnatelné, obratnost horší.

Handicap kratšího rozvoru zdůrazňují boční náklony v zatáčkách. Testovaný vůz bohužel dál ztrácel kvůli malým 15palcovým kolům. Na 17tkách zatáčí Octavia přece o kus lépe, výměnou za to ale hůř tlumí.

Jednoduše ať zvolíte jakoukoliv verzi Octavie, na Kizashi bude podvozkově ztrácet. Čest Škody zachraňuje alespoň příjemnější řízení.

Upsizing vs downsizing

A dostáváme se k motoru, tady by Škoda konečně mohla zazářit. Přeplňovaný čtyřválec 1,8 TSI svými parametry 118 kW a 250 Nm míří proti velkým atmosférickým čtyřválcům, právě jako je ten v Kizashi (2,4 VVT 131 kW/230 Nm).

Motor v Suzuki jede hezky už z nejnižších otáček. Pro běžnou jízdu vyhovuje pásmo od 2000 do 3000 min-1, pro pružnou akceleraci je ale potřeba motor vytáčet výš. I když má na čtyřválec relativně vysoký objem, kupodivu mu nechybí elán a dokáže držet prapor vysokootáčkových japonských motorů.

TEST Suzuki Kizashi 2,4 VVT 4x4 – Nová štika v rybníce

Škoda si pomohla turbem a díky tomu může Suzuki jejich 250 Nm od 1500 min-1 jen tiše závidět. Momentové maximum ale není zadarmo, v takových otáčkách potřebuje turbo svůj čas, než začne pracovat na plno. Nakonec se proto jako optimum pro běžnou jízdu jeví stejné spektrum 2000 až 3000 min-1.

Hlavní praktickou výhodou turbomotoru je větší zátah ve spodní polovině otáčkoměru. Tam kde Suzuki k výraznějšímu zrychlení potřebuje podřadit, se Škoda často umí roztáhnout z nižších otáček.

suzuki skoda testy nizsistredni srovnavacitesty suzuki skoda testy nizsistredni srovnavacitesty

Z dokonale vyhlazeného průběhu výkonu i točivého momentu je zřejmé, že motor postrádá zřetelnou špičku. Praxe to potvrzuje, 1,8 TSI je o něco lepší parťák na cesty, ale nudný bavič. Nakonec to přesně zapadá do celkového ladění Octavie.

Máme tu remízu s podstatnou poznámkou – každý motor je jiný. Rozsoudit, zda je lepší česko-německý downsizing, nebo japonská sázka na velký objem, nelze. Oba motory zvládají svoji práci skvěle.

Odečtená spotřeba paliva Suzuki Kizashi 2,4 Škoda Octavia 1,8 TSI
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km] 6,5 5,3
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km] 7,9 7,5
Otáčky motoru při rychlosti 100 km/h [min-1] 2400 2250
Otáčky motoru při rychlosti 130 km/h [min-1] 3100 2900

A ani spotřeba paliva nic nerozhodne. Škoda je sice při jízdě konstantní rychlostí úspornější, s oběma auty jsme ale v kombinaci městského a dálničního provozu dosáhli na celkový průměr 8 litrů.

Ceny

Při volbě konkrétní verze nedává Suzuki mnoho prostoru. Testovaný motor je jediný v nabídce, kromě manuální převodovky a pohonu předních kol je alternativou 4x4 s bezstupňovým CVT. V obou případech existuje jediná úroveň výbavy.

A u té neexistuje nic, co by v seznamu standardu reálně chybělo. Kožená sedadla, vpředu s vyhříváním, tempomat, Bluetooth, parkovací senzory na obou stranách, střešní okno nebo xenonové světlomety dokážou obhájit cenu 679.900,- Kč.

Kdo se chce nechat od Octavie podobně hýčkat, měl by volit provedení Laurin&Klement. Proti Suzuki je potřeba připlácet za střešní okno, nakonec se dostáváme na 688.600,- Kč. Náskok před Kizashi je 32 tisíc korun, tuto částku celou tvoří příplatek za navigaci u Suzuki. Navíc Škoda neumí nabídnout bezklíčový vstup a dostanete ji nanejvýš se 17palcovými koly.

Model Suzuki Kizashi Škoda Octavia Škoda Octavia
Zvolená výbava Sport L&K Ambition
Základní cena [Kč] 679.900,- 659.900,- 486.900,-
Airbagy čelní/boční/okenní S S S
Airbag kolenní pro řidiče S S S
Alarm S 5.100,- 5.100,-
Bezklíčový vstup S - -
El. ovládaná/vyhřívaná/sklopná zrcátka S 3.500,- 10.400,-
El. stahování oken P/Z S/S S/S 5.000,-
ESP S S S
Klimatizace aut. dvouzónová S S 13.100,-
Kožené čalounění S S -
Kůží potažený volant S S Plus
Litá kola, 17 palců - S 8.700,-
Litá kola, 18 palců S - -
Metalický lak 13.000,- S 11.600,-
Multimédia - Bluetooth S S 7.000,-
Multimédia - navigace 32.000,- 4.000,- 12.800,-
Multimédia - USB konektor S S Plus
Parkovací senzory vpředu S S 8.000,-
Parkovací senzory vzadu S S 9.100,-
Přední mlhovky S S S
Rádio CD/MP3 S S S
Sedla el. nastavitelná S S -
Střešní okno S 20.100,- 20.100,-
Tempomat S S Plus
Vyhřívaná přední sedadla S S 6.000,-
Xenonové světlomety S S 26.000,-
+ paket Plus - - 10.000,-
Záruka 3 roky 2 roky 2 roky
Cena při uvedené výbavě [Kč] 724.900,- 692.600,- -

Octavia ale dokáže zaujmout levnějšími, méně vybavenými variantami. Motor 1,8 TSI se dodává od výbavy Ambition, která v této konfiguraci stojí 486.900,- Kč. To je částka mnohem lákavější, ačkoliv seznam standardní výbavy je samozřejmě poloviční. A i když k Ambition nedostanete kožené čalounění, za většinu ostatních položek si lze dle libosti připlatit.

Závěr

Nakonec je však vítězem bez váhání Kizashi. To proto, že je o třídu lepší – prostornější, kultivovanější a působí hodnotnějším dojmem. Hlavní slabinou je existence pouhých dvou nabízených verzí.

Pod křídly Volkswagenu jsme se mohli dočkat turbodieselu, takto máme jen možnost volby počtu poháněných kol. Kizashi je opravdu dobré auto, ale právě tím mnoho případných zájemců odradí už na začátku. O absenci karoserie kombi nemluvě…

Octavia ve svém osmém roce na trhu na japonský sedan nestačí. Její čest zachraňuje konkurenceschopný motor s příznivou spotřebou. Hlavní předností je šíře nabídky. Zákazník může upřednostnit levnější a méně vybavené provedení, vybírat ze šesti motorů a rozhodovat se mezi liftbackem nebo kombi.

Suzuki Kizashi 2,4 VVT
+ Působivý design karoserie

Silný motor

Vyvážení ovladatelnosti a komfortu

Neutrální chování auta, rychlost průjezdu zatáčkami

Kvalita zpracování a materiálů v interiéru

Bohatá výbava

- Jeden motor, jedna výbava, jedna karoserie

Komfortní řízení příliš nekoresponduje s dynamickým podvozkem

Jednoduchá grafika displeje rádia a palubního počítače

Horší přístupnost zavazadelníku

Vyšší cena

JAKE.AUTO.CZ Suzuki Kizashi – všechny testy a další články


Škoda Octavia 1,8 TSI
+ Silný a pružný přeplňovaný benzinový motor

Přesné řazení

Přístup do zavazadlového prostoru

Spektrum nabízených verzí

- Méně prostorný interiér

Málo místa pro kolena na zadních sedadlech

Nízký komfort odpružení u nezatíženého vozu

Horší ovladatelnost v zatáčkách

Vyšší hluk od pneumatik

JAKE.AUTO.CZ Škoda Octavia – všechny testy a další články

Související články

Témata
Model Suzuki Kizashi Škoda Octavia
Motor
Typ motoru: zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2393 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 131 / 6500 118 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 4000 250 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215 223
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.8 7.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 6.3 / 7.9 9.5 / 5.5 / 6.9
Emise CO2: 183 158
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 461 / 0 585 / 1455
Objem nádrže (l): 63 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1420 / 505 1350 / 525
Rozměr pneu: 235/45 R18 195/65 R15
Suzuki Kizashi
Škoda Octavia
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4650 4569
b) šířka (mm): 1820 1769
c) výška (mm): 1480 1462
d) rozvor (mm): 2700 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1565 1451
f) rozchod vzadu (mm): 1575 1514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090 920 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 870 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920 930
k) šířka vpředu (mm): 1490 1440
l) šířka vzadu (mm): 1490 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500 520
délka sedáku vzadu (mm): 490 500
výška opěradla vpředu (mm): 610 640
výška opěradla vzadu (mm): 620 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano
22. 4. 2012 17:03
doba
Tohle je všechno hezký, že je Suzuki ve všem lepší, ale Octavia si zase bude mnohem lépe držet cenu a myslím, že ani s následným prodejem nemůže mít potencionální kupec problém. Vždyt kdo by si koupil nějakýho japonce s 200tkm kterých bude jezdit pár. Díly, servis, všechno bude problém. Už vidim když přijedete do servisu (možná i autorizovaného) a řeknete mám Suzuki Kizachi každý obrátí oči v sloup. V dnešní době zkrátka nejde jen o kvality toho kterého auta, ale i o "zavedenost" výrobce na trhu. Jo a zpracování interiéru má VW prostě nejlepší z běžných výrobců aut...
Avatar - Ada je zase tady
22. 4. 2012 15:31
Re: copak někdo čekal
Souhlasím. Toto nemá smysl porovnávat, je to rozdíl třídy ve prospěch Škodovky. Vždyť to Suzuki nemá ani použitelný motor... :no: Toho Japonce si může koupit jen nějaký excentrik nižší postavy, který má hlouběji do kapsy a přitom potřebuje podpořit vlastní ego, poněvadž tihle lokální zmrdíci přece nemohou jezdit v "tuctové" Octavii. :no:
14. 2. 2012 21:01
Re: copak někdo čekal
Minulý týždeň som pol hodinu testoval Kizashi manual. Octaviu 1,8 DSG jazdím doma, keď mi ju požičia syn. Takže mám dvojmetrové dieťa, konkrétne 205cm - majiteľ Octavie, druhý syn 200cm a ja trpazlík 194cm.
Kizashi - krásne auto dizajn špica, veľmi na mňa zapôsobilo, vnútro voňavá koža, pekná prístrojovka, ale:
- v Kizashi možno priemerne vysoký chlap si sadne pohodlne, ja som šúchal hlavou strechu
- v Octavia mám nad hlavou ešte 5 cm min.
- kto tvrdí, že je v Kizashi porovnateľné miesto na sedenie napr. aj vzadu nevie o čom hovorí
- v Kizashi sa volant nedal nastaviť dostatočne vysoko a posilovač akoby vypnutý, pripomínal mi starú feldu
- v Octavii úplne v pohode
- v Kizashi veľmi zlá kulisa radenia /veľké sklamanie/
- v Octavia DSG - nedá sa zrovnať a ani nezrovnávam
- v Kizashi sa mi zdal motor hlučnejší ako v Octavia
- v Kizashi motor na 2,4 nešiel odspodu vôbec a celkovo som čakal od 2,4 oveľa viac - Honda Accord 2,4 je úplne inde Horse aj výkon
- v Octavia - motor tichší a pôsobil na mňa /vďaka prevodovke oveľa lepšie/
- Kizashi je tvrdšie odladené a lepšie sedí ako Octavia, kufor neriešim, podľa mňa je Kizashi nádherné auto, ale nekúpil by som si ho. Motor a radenie stupňov veľké sklamanie, málo miesta na sedenie z pohľadu vysokých postáv, ale exteriér a interier so mňou zacvičil.
11. 2. 2012 17:29
Re: Barvy na focení
Je to jen můj postřech, není tomu dlouho co byla C5-tka vs. Superb, tam to C5-tce dvakrát neseklo a Fabia vs. Micra, tak ta Micra vypadala fakt jako vajíčko s bílou skořápkou :-) Kizashi mělo být každopádně červené ;-) Bíla na fotky možná, ale minimálně v nižších třídách bílá auta moc nefrčí ...
11. 2. 2012 09:56
Re: copak někdo čekal
Ona už mezitím přišla od roku 1996 na trh i Octavie 2, ta je prostorem ponekud jinde nez O1 (nebo mas dvoumetrove dite ;-) ). Podle rozmeru je tam Kizashi nekde v podprumeru nizsi stredni, coz je celkem bida.