TEST Suzuki Swift Sport: První jízdní dojmy
Rodina Suzuki Swift je opět kompletní. Po základním tří- a pětidveřovém hatchbacku přišla verze s dieselem, provedení 4x4 a konečně se dočkali i řidiči s horkou krví. Nové Suzuki Swift Sport jsme exkluzivně vyzkoušeli v okolí Barcelony s několikaměsíčním předstihem.
Kdo by to do něj řekl?
Možná byste v dnešní době šetření řekli, že Suzuki při stavbě nového Swiftu Sport jednoduše nacpe do třídveřové verze silnější motor, přidá pár spoilerů a půjde od toho. Opak je pravdou. Sportu se designéři věnovali víc než poctivě.
Při čelním pohledu jsme zjistili, že z běžného Swifta nezůstalo vůbec nic. Maska chladiče je větší a spojená s nasávacím otvorem v nárazníku do rozměrného černého lichoběžníku. Nárazník má zcela jiný tvar a zvýrazněné mlhovky, výraz přídě změnily také xenonové světlomety, výsada modelu Sport.
Stejně jako u předchůdce povyrostla karoserie o prahové nástavce a zadní spoiler, v zadním nárazníku se pak usadily dvě koncovky výfuku, jak to má u správného hot hatche být. Při hledání jedinečné identity byl Sportu dokonce dopřán jiný vzhled koncových svítilen, které u něj víc zdůrazňují šířku vozu.
V kvalitním a útulném interiéru Swiftu by byla škoda něco zásadního měnit. Je tedy logické, že se jen přikořenily všechny části, se kterými přijde řidič do styku. Široký věnec koženého volantu padne skvěle do ruky, pedálům přibyl hliníkový povrch a přístrojový štít se převlékl do sportovnějšího hávu. Přední sedačky lépe obepínají tělo, pořád ale zůstávají příjemně komfortní. Kromě lepšího posezení lákají také na červené prošívání, které se objevuje i na volantu a krátké řadicí páce.
Šestka na scénu
Dnešní doba přeje přeplňování, atmosférický motor ze staré dobré školy je vzácnější než pověstný šafrán. Přitom má stále co nabídnout – plynulou a hlavně okamžitou reakci na plyn a správnou sportovní charakteristiku s výkonem a točivým momentem vrcholícími ve vysokých otáčkách. Jenže v časech přerostlých obézních aut a přísných emisních norem už málokterý motor bez přeplňování stačí.
Suzuki naštěstí postavilo Swift Sport podle tradiční receptury, která velí, že když je auto lehké, bude zábavné i s nižším výkonem. A pak také logicky jezdí úsporně. A tak zatímco taková Fabia RS potřebuje k rozhýbání svých 1250 kilo dvojité přeplňování a 132 kW, Swift vážící jen 1045 kg nás krásně baví i se stovkou kilowattů. Navíc se projevuje i nárůst síly proti předchůdci, protože mezigeneračně přibral Swift Sport zanedbatelných 15 kilo.
Suzuki Swift Sport - srovnání generací | ||
Model | nový | předchozí |
Motor | Atmosférický čtyřválec | |
Zdvihový objem [cm3] | 1586 | 1586 |
Největší výkon [kW/min-1] | 100/6900 | 92/6800 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 160/4400 | 148/4800 |
Převodovka | 6M | 5M |
Max. rychlost [km/h] | 195 | 200 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,7 | 8,9 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 6,4 | 7,0 |
Poh. hmotnost [kg] | 1045 | 1090 |
Výsledkem je, že krájíme španělské zakroucené okresky jako horký nůž máslo a na krátkých rovinkách mezi jednotlivými zatáčkami doslova přeskakujeme jeden ploužící se náklaďák za druhým. Ručička otáčkoměru se nenechává prosit k vycházkám do vyšších sfér a tak ji pořád udržujeme mezi číslicemi 5 a 7, kde nás motor baví nejvíc.
Protože je trasa opravdu extrémně klikatá, musíme prakticky pořád řadit. Neustále střídáme dvojku s trojkou, vůbec nám to ale nevadí. Zbrusu nová převodovka se povedla, řadí přesně a hladce, takže si to naopak užíváme. A jakmile najedeme na dálnici, můžeme se rozšoupnout až k šestce! Aplikace šestistupňového manuálu představuje největší technickou inovaci. Předchůdce byl na vytočenou pětku dost hlučný a zlepšení tohoto parametru bylo pro konstruktéry jednou z hlavních výzev Pokrok je znát, teď už se nechá se Sportem celkem bez problému cestovat i na delší vzdálenosti.
Suzuki vsadilo na osvědčený nepřeplňovaný čtyřválec 1,6 litru z minulé generace, který samozřejmě prošel důkladnou omlazovací kúrou. Na jejím konci stál o 8 kW vyšší výkon a o 12 N.m více točivého momentu, nyní se tedy motor chlubí hodnotami 100 kW a 160 N.m. Že to pro tak lehké auto úplně stačí, nám Swift Sport vysvětlil docela rychle.
Radost z každé zatáčky
Kompaktní rozměry, nízká hmotnost, tuhá karoserie, lehký a výkonný motor – lepší recept na zábavnou jízdu těžko někdo vymyslí. Swift tohle všechno má. Předchozí generace jezdila jako motokára, moc pohodlí ale nenabídla. Nový Sport si hravost ponechal, přidal ale pořádnou porci komfortu. Uvidíme, jak se popere s českými okreskami, ale v okolí Barcelony nás i na sedmnáctipalcových kolech povozil velmi příjemně a nenechal se zaskočit ani zpomalovacími prahy.
Tím pravým hřištěm pro Swift Sport byly nekonečné serpentiny v nedalekých horách, kde naplno rozbalil svůj temperament. Řízení už sice není tak ostré a tuhé jako u minulé generace, pořád je ale příjemně přesné.
A tak si pořád dokola dopřáváme ostré vracečky a snažíme se dohnat japonské škvrně na limit. Trvá to dlouho a věřte nám, že je to zábavné hledání. Suverénně se proplétáme hustým provozem, malý hot hatch se ale s přehledem vejde do každé mezery a v předjíždění se dokonale vyžívá.
Přijde s jarním sluncem
Po českých silnicích proženeme nový Swift Sport až jaře 2012, kdy se začne dovážet z maďarského závodu v Ostřihomi. Cenu zatím importér nestanovil, takže můžeme nanejvýš odhadovat podle předchůdce. Ten stál 365 000 Kč.
Pokud bude stát novinka podobně, bude to pro konkurenci výzva. Sport totiž dostane jedinou, zato plnou výbavu: ESP, sedm airbagů včetně kolenního, bezklíčkové odemykání a startování, palubní počítač, elektrická okna a zrcátka, automatickou klimatizaci, rádio s USB a bluetooth handsfree, tempomat, vyhřívané sedačky, zmiňované bixenony a metalízu.
Suzuki Swift - přehled verzí | ||||
Model | 1.2 VVT 3dv./5dv. | 1.2 VVT 4x4 5dv. | 1.3 DDiS 5dv. | 1.6 VVT Sport 3.dv. |
Převodovka | 5M (4A) | 5M | 5M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1242 | 1242 | 1248 | 1586 |
Válce/ventily | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Největší výkon [kW/min-1] | 69/6000 | 69/6000 | 55/4000 | 100/6900 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1]] | 118/4800 | 118/4800 | 190/1750 | 160/4400 |
Max. rychlost [km/h] | 165 (160) | 165 | 165 | 195 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,3 (13,5) | 13,4 | 12,7 | 8,7 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 5,0 (5,6) | 5,5 | 4,2 | 6,4 |
Poh. hmotnost [kg] | 960 (990) | 1035 | 1065 | 1045 |
Cena [Kč] | 219.900,- (319.900,-) | 349.900,- | 349.900,- | odhad 375.000,- |