TEST Toyota Corolla 1.6 Valvematic – Jedenácté přikázání
Nová Toyota Corolla mezigeneračně vyrostla. Oproti minulému modelu registrujeme nárůst délky o 75 milimetrů, do šířky přibylo 15 mm. O citelných 100 milimetrů se prodloužil také rozvor náprav, což ocení hlavně cestující vzadu.
Design minulé generace působil trochu sterilně, nová Corolla je však oproti tomu jiný kalibr. Zevnějšek byl navržen podle současného trendu automobilky, což je nejvíce patrné při pohledu zepředu. Plynulé napojení chromovaného žebrování masky chladiče na hlavní světlomety je propracované, své místo si zde našly také diody denního svícení. Za doširoka rozevřený přední nárazník by se nemusel stydět ani nový Lexus IS, do blatníků hluboko zasahující hlavní světlomety šikovně maskují vyšší stavbu přídě.
V hojné míře se zapracovalo také na zádi. Koncové svítilny již nejsou tak fádní, přibylo chromu a zmizel zámek pro manuální otevírání víka zavazadelníku. Nemusíte se však obávat složitého přístupu k zavazadlům – mimo klasické páčky nalevo od řidičovy sedačky přibylo komfortní ovládání přímo na klíčku.
Interiér
Stejně jako zevnějšek, také interiér podlehl současnému trendu japonských designérů. Jako u ostatních nových modelů Toyota bylo upuštěno od orientace středové konzoly více do prostoru, přibylo hran a vodorovných lišt. Jedna taková rozděluje elektronickou část konzoly od výdechu ventilace. Výraznou měrou také ubylo tlačítek, za což vděčíme standardně dodávanému systému Toyota Touch 2 s dotykovou obrazovkou o úhlopříčce 6,1“. Panel standardně dodávané dvouzónové klimatizace je jednoduchý a dobře ovladatelný. Pod ním najdete nevelkou, ale praktickou schránku na drobnosti.
Připomínky nemáme ani k dílenskému zpracování interiéru. Veškeré plasty působí bytelně, mají dobrou povrchovou úpravu a dokonale podporují praxi o životnosti japonských vozů. Přestože současné automobily nikdy nedosáhnou takové výdrže jako kousky ze sedmdesátých či osmdesátých let, nejnovější Corolla pravděpodobně přežije i automobily, které dosud nebyly vyrobeny. Tedy kromě vnitřního zpětného zrcátka. To se totiž viklá již po necelých 2000 ujetých kilometrech...
toyota testy nizsistredni
Potěšila nabídka vnitřního prostoru. Sedí se rozumně vysoko, boční vedení nelimituje ani silnější postavy. Zamrzí ovšem malý rozsah podélného nastavení volantu. Nejde ani tak o to, že bychom na něj kvůli dlouhým nohám nedosáhli. Během jízdy nám však často překážel klíč, který je ze spínací skříňky vyveden šikmo dolů. Možnost posunutí volantu o pár centimetrů blíže k hrudníku by problém vyřešila.
Nad množstvím místa v příčném směru bude posádka chrochtat blahem. Prostor je v přední části kokpitu srovnatelný s Toyotou Avensis, podobně je tomu i vzadu. Zde navíc potěší středovým tunelem nenarušená podlaha. Toto řešení je efektivní a výrazně usnadňuje pobyt třech cestujících na zadních sedadlech. Problém není ani s místem nad hlavou, byť je nová Corolla o pět milimetrů nižší. Pasažér s výškou do 190 centimetrů si sedne pohodlně i „za sebe“, hlavou stropu se přitom rozhodně nedotýká.
Zavazadlový prostor se základním objemem 452 litrů nenadchne, ale ani neurazí. Ložná plocha s rozměry 950 x 1030 milimetrů je dobře členěná, pozor si však dávejte při nakládání vyšších předmětů. Přibližně 500 mm nad podlahou totiž vyčnívají nezakryté části reproduktorů, které mohou být snadno poškozeny.
Motor – Sportovní atmosféra
Čtyřválec 1.6 Valvematic je cenově postaven do středu nabídky Toyoty a v rámci konkurence jej výkonem předčí pouze šestnáctistovka GDI automobilky Hyundai. Motor nabízí výkon 97 kW při 6400 min-1, točivý moment 160 N. m dosáhne vrcholu přesně o 2000 min-1. níže. Papírová hodnota zrychlení z klidu na 100 km/h za rovných 10 sekund na první pohled moc neoslní. Corolla je však zářným případem skutečnosti, že si můžete jízdu užít i pokud nejedete přehnaně rychle.
toyota testy nizsistredni
Systém Valvematic automobilky Toyota je stejně velký pojem, jako Skyactiv u Mazdy. V podstatě se jedná o způsob, jakým dosáhnout přiměřené spotřeby paliva u atmosférického motoru, pro jehož maximální výkon si musíte dojít. Toyota si pomáhá nepřetržitou regulací sacích ventilů a sacím potrubím s proměnlivou délkou. Výsledkem je, že můžete v pohodě jezdit za sedm litrů benzinu a nebýt přitom brzdou provozu. Toyota sice deklaruje průměrnou spotřebu 6,0 l na 100 km, té však v praxi dosáhnete jenom při dlouhých dálničních přejezdech. Jízda ve městě vykazuje odběr okolo 8 l na 100 km.
Jízda
Atmosférická šestnáctistovka překvapí kultivovaným během, na rozdíl od některých konkurenčních motorů nepřenáší vibrace do pedálů či podlahy. Sladěnost agregátu s manuální šestistupňovou převodovkou si zamilujete, stejně jako chuť jít do otáček po překročení 4000 min-1.
Naladění podvozku je přesně takové, jaké díky charakteru vozu čekáte. Corolla se na nerovnostech nepohupuje, a přestože byla použita zadní náprava s torzní příčkou, do interiéru neproniká přebytečné množství hluku. Použitá technologie se občas projeví drobnou nervozitou zádě v nájezdu do zatáčky, drtivá většina řidičů si však stěžovat nebude. Zajímavostí ovšem je, že Toyota Auris s tímto motorem disponuje zadní nápravou s dvojitými lichoběžníky, a to je přitom v základní výbavě o 45.000 korun levnější.
Karoserie se v oblouku výrazněji nenaklání a ochotně reaguje na povely řízení. Dříve, než však stihnete dosáhnout na limity samotného auta, přibrzdí vás pneumatiky. Použité 16” pláště Michelin Energy Saver o rozměrech 205/55 sice dokážou uspořit nějakou tu desetinu litru paliva, sportovní charakter Corolly je však jimi lehce omezen.
toyota testy nizsistredni
Závěr
Toyota Corolla 11. generace předčila naše očekávání. Benzinového motoru 1.6 Valvematic není třeba se obávat, adekvátní jízdní dynamika totiž není vykoupena vysokou spotřebou paliva. Potěší vyvážené jízdní vlastnosti, přebytek vnitřního prostoru a celková kvalita výroby. Budete se však muset spokojit s malým rozsahem nastavení volantu a hlavovými opěrkami zadních sedadel, které se nedají zapustit do opěradla.
Výrobce na zákazníky útočí atraktivní cenovou politikou. Na všechny benzinové verze byla poskytnuta sleva 50.000 Kč, naftové varianty jsou levnější dokonce o 60.000 Kč. O polovinu laciněji pořídíte také pakety Design a Exclusive. Testovaný model byl vybaven prvním z nich. Za akčních 10.000 korun získáte litá 16“ kola a přední mlhové světlomety. Vedle příplatku za perleťový lak si však pohodlně vystačíte se základní výbavou Active, soupis standardně obsažených prvků je totiž velmi rozsáhlý.
První cena vozu | 364.900 Kč (1.33 Dual VVT-i) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 384.900 Kč (1.6 Valvematic) |
Základní cena testovaného vozu | 384.900 Kč (1.6 Valvematic) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 417.300 Kč (Active) |
Plusy
- Vyvážené jízdní vlastnosti
- Kultivovaný benzinový motor
- Kvalita zpracování interiéru
- Vnitřní prostornost
- Přesné a krátké dráhy řazení
- Spotřeba paliva
Minusy
- Malý rozsah nastavení volantu
- Výhled vzad omezují hlavové opěrky
- Nervozita v nájezdech do zatáček
Foto: Petr Homolka