TEST Toyota RAV4 2,2 D-4D – Rychle A Vybraně
Ne každému vyhovuje vrcholný agregát s výkonem 130 kW za více než milion korun a tak byla volba našeho druhého seznámení s třetí generací středního SUV od Toyota jasná.
Nejdříve pohled do technických údajů: 100 kW vydolovaných z objemu 2,2 litru sice nevypadá na první pohled oslnivě, maximum točivého momentu 310 Nm je ale papírově k dispozici už od 2000 otáček, což nezní zlé. Takže klíček do zapalování a ….první překvapení. Na rozdíl od předchozí generace se studený motor moc neotřásá a navzdory chladnému podzimnímu ránu se zahřeje rychle. I když se vůz zdá opticky těžký a v nízkých otáčkách má rozjezd jako průměrný Vyvolený ráno po flámu, nad hranicí 1800 otáček se už dá mluvit o dynamice. Výhodou je, že i tento slabší motor je spojen s šestistupňovou manuální převodovkou, která i přes lehounce gumové řazení umožňuje optimální využití výkonu. Všechny převodové stupně jsou spíše rychlejší, takže kromě kolon umožňuje vůz velmi ekonomickou jízdu aniž by byl řidič nucen opustit oblast mezi 2000 až 3500 otáček.
To všechno dohromady pak umožňuje nevídané – spotřeba při zcela normální, nikoli vyloženě ekonomické jízdě se na dohled přiblíží továrně udávaným hodnotám (8,1/5,6/6,6 l/100 km). Nevýhody jsou nasnadě – dynamika, zvláště zatíženého vozu – není kdovíjaká a jakékoli snahy o prudké zrychlení jsou doprovázeny spíš válečným rykem čtyř válců a zvýšenou spotřebou.
Také v terénu nelze kvůli relativně dlouhému prvnímu převodu čekat zázraky a je potřeba být opatrný na spojku. Automatické připojování pohonu zadní nápravy lze do rychlosti 40 km/h ztrvalnit tlačítkem na prestižním místě vedle volantu, ani tehdy ale nejde pochopitelně o offroadové ambice. A prestižní – to berme jako lehoučkou ironii. Z domácích verzí s pravostranným řízením zdědila RAV4 tlačítko výstražných světel na pravé, v Evropě odvrácené straně středového panelu…
Pohled do ceníku pak napovídá, že cena za úbytek 30 kW je u Toyoty vyvážena slevou 70 tisíc korun. naše krátká zkušenost ale potvrzuje, že pokud od vozu nečeká majitel dieselové stíhací závody, je i slabší motorizace pro běžné používání skvělá a především úsporná.
První cena vozu | 699.900,-Kč (2.0 VVT-I 112 kW Base) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 759.900,-Kč (2.2 D-4D 100 kW Base) |
Základní cena testovaného vozu | 899.900,-Kč (2.2 D-4D 100 kW Sol) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 911.900,-Kč (2.2 D-4D 100 kW Sol) |
Plusy
- interiér
- úsporný motor
- šestistupňová převodovka
- jízdní vlastnosti
Minusy
- vysoká pořizovací cena
- krátké sedáky