Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota RAV4 2,2 D-4D – Rychle A Vybraně

Ondřej Šuch
Když chcete turbodiesel u RAV4 pod milion korun, máte jedinou možnost. Objem motoru zůstal, výkon a cena klesly o čtvrtinu.

Ne každému vyhovuje vrcholný agregát s výkonem 130 kW za více než milion korun a tak byla volba našeho druhého seznámení s třetí generací středního SUV od Toyota jasná.

Nejdříve pohled do technických údajů: 100 kW vydolovaných z objemu 2,2 litru sice nevypadá na první pohled oslnivě, maximum točivého momentu 310 Nm je ale papírově k dispozici už od 2000 otáček, což nezní zlé. Takže klíček do zapalování a ….první překvapení. Na rozdíl od předchozí generace se studený motor moc neotřásá a navzdory chladnému podzimnímu ránu se zahřeje rychle. I když se vůz zdá opticky těžký a v nízkých otáčkách má rozjezd jako průměrný Vyvolený ráno po flámu, nad hranicí 1800 otáček se už dá mluvit o dynamice. Výhodou je, že i tento slabší motor je spojen s šestistupňovou manuální převodovkou, která i přes lehounce gumové řazení umožňuje optimální využití výkonu. Všechny převodové stupně jsou spíše rychlejší, takže kromě kolon umožňuje vůz velmi ekonomickou jízdu aniž by byl řidič nucen opustit oblast mezi 2000 až 3500 otáček.

suv toyota testy suv toyota testy
 

To všechno dohromady pak umožňuje nevídané – spotřeba při zcela normální, nikoli vyloženě ekonomické jízdě se na dohled přiblíží továrně udávaným hodnotám (8,1/5,6/6,6 l/100 km). Nevýhody jsou nasnadě – dynamika, zvláště zatíženého vozu – není kdovíjaká a jakékoli snahy o prudké zrychlení jsou doprovázeny spíš válečným rykem čtyř válců a zvýšenou spotřebou.

Také v terénu nelze kvůli relativně dlouhému prvnímu převodu čekat zázraky a je potřeba být opatrný na spojku. Automatické připojování pohonu zadní nápravy lze do rychlosti 40 km/h ztrvalnit tlačítkem na prestižním místě vedle volantu, ani tehdy ale nejde pochopitelně o offroadové ambice. A prestižní – to berme jako lehoučkou ironii. Z domácích verzí s pravostranným řízením zdědila RAV4 tlačítko výstražných světel na pravé, v Evropě odvrácené straně středového panelu…

Pohled do ceníku pak napovídá, že cena za úbytek 30 kW je u Toyoty vyvážena slevou 70 tisíc korun. naše krátká zkušenost ale potvrzuje, že pokud od vozu nečeká majitel dieselové stíhací závody, je i slabší motorizace pro běžné používání skvělá a především úsporná.

suv toyota testy suv toyota testy
 

První cena vozu699.900,-Kč (2.0 VVT-I 112 kW Base)
První cena vozu s testovanou motorizací759.900,-Kč (2.2 D-4D 100 kW Base)
Základní cena testovaného vozu899.900,-Kč (2.2 D-4D 100 kW Sol)
Cena testovaného vozu vč. příplatků911.900,-Kč (2.2 D-4D 100 kW Sol)

Plusy

  • interiér
  • úsporný motor
  • šestistupňová převodovka
  • jízdní vlastnosti

Minusy

  • vysoká pořizovací cena
  • krátké sedáky

Ondřej Šuch
Toyota RAV4
Cena základní sestavy 699 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ litá kola, podélné střešní nosiče, přední mlhová světla, elektrická, vyhřívaná a sklopná vnější zrcátka, el. okna přední a zadní, dálkově ovládané centrální zamykání, dvouzónová automatická klimatizace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, rádio + měnič na 6 CD s MP3 a WMA, kožený volant s ovládáním audiosystému, kožená hlavice řadicí páky, tempomat, integrovaný systém Active Drive, ABS + EBD + VSC + BA + TRC, HAC, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, airbagy boční + hlavové + kolenní pro řidiče Kč
Cena testované sestavy 911 900 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+12.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2231
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 100 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 2000 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.6 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 586 / 1752
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1725 / 465
Rozměr pneu: 225/65 R17
Toyota RAV4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4395
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1720
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO