Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota RAV4 D-4D 180 - cesta na vrchol

Libor Zezulka
Někdejší suverén segmentu kompaktních SUV se vrací v nové generaci, aby znovu bojoval o příčky nejvyšší. Testem prošel TOP model RAV4 D-4D 180 X+.

Někdejší suverén segmentu kompaktních SUV se vrací v nové generaci, aby znovu bojoval o příčky nejvyšší. Testem prošel TOP model RAV4 D-4D 180 X+.

Kdysi to bylo nejprodávanější kompaktní SUV na českém trhu. Suverénně kralovalo svému segmentu a statečně odolávalo nájezdům barbarů. Pak ovšem přišla korejská smršť, která nenechala kámen na kameni. Půvabná Japonka se musela sklonit před ambiciózními Korejci a vyklidit s dalšími Japonci, ale i Evropany pozice. Korejci zavládli pevnou rukou třídě kompaktních SUV.

Na autosalonu ve Frankfurtu v září 2005 Japonci vrátili konkurentům z Korejského poloostrova úder. Toyota vyrukovala s novou generací SUV RAV4, na jiném místě rozlehlého frankfurtského výstaviště rozdávaly modelky úsměvy u nové generace Suzuki Grand Vitara. Grand Vitara vtrhla do Česka dříve než RAV4 a způsobila podobný poprask jako svého času Hyundai Tucson nebo Kia Sportage.

Z nevýrazného vozu imponujícího především chalupářům, myslivcům nebo farmářům se stal žádaný módní doplněk a nákupní taška dam a reprezentativní a praktický dopravní prostředek pánů. Grand Vitara dokázala téměř nemožné a za první tři měsíce letošního roku téměř dotáhla se 102 prodanými kusy rozjetý tucson. Toyota RAV4 se potácí s 21 prodanými vozy okolo průměru, ale velká chvíle tohoto auta má teprve přijít.

Na trh právě vstupuje nová generace RAV4, která v sobě spojuje moderní design, komfort a praktičnost, využívá sofistikované technologie a odráží zkušenosti výrobce, který nezadržitelně míří na pozici světové automobilové jedničky. Je Toyota RAV4 dostatečně připravena na souboj s nesmlouvavými konkurenty?

Krasavice

Když jsem Toyotu RAV4 poprvé spatřil v prostorách frankfurtského výstaviště, nemohl jsem se ubránit zklamání. Ozářena ostrým umělým osvětlením mně nová generace SUV, jež bude chtít bojovat o nejvyšší příčky, připadala velmi nevýrazná a uvnitř zbytečně komplikovaná. Frankfurt jsem opouštěl s tím, že si klidně nechám zajít chuť. Je zvláštní, jak se lidské názory mění.

suv toyota testy suv toyota testy Když jsem přebíral RAV4 na test, mimochodem v nejlepší výbavě a s nejsilnějším vznětovým motorem 2.2 D-4D 180 (130 kW), nemohl jsem se na ni vynadívat. Smršť půvabných oblin a často pouze naznačených hran zkombinovaná s boubelatou přední kapotou, velkými předními světlomety a členitou zadní části charakterizuje všechny současné toyoty a RAV4 mimořádně sluší.

Detailnější zkoumání záhybů karoserie v průběhu procedury fotografování přineslo i některá zajímavá zjištění, například že přední světlomety určitými prvky a z určitého úhlu připomínají BMW řady 5 (pozorně si prohlédněte horní část světlometů). Vzadu vsadili designéři na jednoduchost, zadní svítilny s efektem LED diod zasahují do boků, mlhové světlomety nalezly útočiště až v nárazníku.

  RAV4 D4-D 180 Grand Vitara II 5D 1,9D
Délka [mm] 4315 4470
Šířka [mm] 1815 1810
Výška [mm] 1685 1695
Rozvor [mm] 2560 2640
Rozchod vpředu [mm] 1560 1540
Rozchod vzadu [mm] 1560 1570
Počet míst 5 5
Pohotovostní hmotnost [kg] 1595 1580
Palivová nádrž [l] 60 66

Vlevo umístěná klika naznačuje, že Toyota zůstala věrná systému do doprava se otvírajících zadních dveří, čímž někomu možná udělala radost, ale mnohé zklamala. Tento systém otevírání dveří si vyžádalo umístění těžkého rezervního kola na dveřích (ve verzi X kolo na dveřích chybí), každopádně kvůli němu přichází RAV4 do Evropy s mírným handicapem. Samotný systém otevírání dveří do boku by ani nevadil.

Láska na jeden dotek

Kvůli velkým křídlovým dveřím sice nemáte šanci ve stísněném prostoru cokoliv naložit do kufru, ale většinou není problém zaparkovat tak, abyste dveře mohli bezpečně otevřít. Vadila mi spíše skutečnost, že se dveře otevírají na pravou stranu, tedy v případě České republiky na stranu, na kterou parkujete. Jestliže tedy chcete ze zavazadlového prostoru vynášet zavazadla na chodník, musíte dveře obcházet.

Možná namítnete, že vám pár kroků navíc neuškodí a jistě máte pravdu, komu také ano, nicméně existují situace, kdy na těch pár kroků nemáte čas. Naštěstí tuto docela negativní vlastnost převažuje mnoho pozitiv. Jejich výčet mohu začít například nakládací hranou položenou ve výšce 59 cm nad zemí. Díky nízko položené nakládací hraně není problém naložit těžší předměty nebo přitáhnout zatoulanou bagáž ze zadních partií kufru.

Prostor pod podlahou běžně vyhrazený rezervnímu kolu proměnila Toyota v doupě plné dlouhých a hlubokých přihrádek schopných pojmout i rozměrné předměty. Své mistrovství prokázali odborníci automobilky především systémem Easy Flat, který reaguje na obdobné konkurenční systémy vyžadují minimum pohybů na složení sedadel a vytvoření rovné ložné plochy.

suv toyota testy suv toyota testy Toyota postupovala podle stejného scénáře a snažila se maximálně zjednodušit proceduru sklápění sedadel. Podařilo se. Zadní sedadla posuvná v rozsahu cca 15 cm lze v podstatě, nepočítám-li zasunutí hlavových opěrek, sklopit jediným pohybem. V zavazadlovém prostoru stačí zatáhnout za páku, sedák se zasune pod opěradlo, celé sedadlo se složí a zůstane rovná ložná plocha.

Při rozložení sedadel budete potřebovat pohyby dva. Je to dáno možností nastavení sklonu opěradla, jež způsobuje, že se opěradlo v určité poloze zasekne. V tomto okamžiku musíte zatáhnout za páku na vrcholu opěradla a nastavit požadovaný sklon. Objem zavazadlového prostoru činí v základní konfiguraci velmi dobrých 586 litrů, sklopením sedadel vzroste na 1752 litrů.

Škola z efektivity

Jeden ze základních stavebních kamenů úspěchu Toyoty je, že dokáže vyrábět automobily levně. Na jeden automobil nižší střední třídy potřebuje mnohem méně financí než například Volkswagen. Obdobně postupuje ve všech segmentech. Uvnitř zejména starších vozů však snaha automobilky snižovat náklady až příliš razila do očí a snižovala jinak velmi dobrý dojem z auta.

Co si budeme nalhávat, byl to případ i loučícího se modelu RAV4. Nástupce ovšem nastoluje nová měřítka. Toyotě se podařilo s novou generací něco, o co se marně snaží mnoho automobilových gigantů – namíchala mix materiálů tak, aby udržela nízké náklady a přitom neurazila zákazníka zvyklého na vysoký standard (co se týče kvality materiálů) evropských vozů.

Přestože na palubní desce nenajdete jediné měkčené místo, nebudete se cítit ochuzeni, neboť materiály navzdory své, řekněme levnější povaze, vypadají skutečně kvalitně. Až luxusně působí imitace hliníku na středové konzole, kvalitní jsou ovladače klimatizace i audiosystému, neurazí ani tlačítka na dveřích. I přes značnou členitost palubní desky se Toyotě podařilo jednotlivé plastové části výborně spojit.

Neobjevil jsem jediné místo, které bych mohl označit za nedokonale slícované. Palubní desku designéři rozdělili na „dvě patra.“ První patro končí v úrovni kolen a poskytuje útočiště ovladačům klimatizace, tlačítku start, volantu, páčkám pod volantem a na straně spolujezdce dvěma přihrádkám. V druhém patře sídlí audiosystém či obrazovka navigace, přístrojová deska a výdechy ventilace.

suv toyota testy suv toyota testy K prvnímu patru mám pouze drobné výhrady. Už dlouho jsem neviděl hezčí a přitom tak přehledný přístrojový štít jako v Toyotě RAV4. Budíky rychloměru, otáčkoměru a ukazatel stavu paliva společně s ukazatelem teploty chladící kapaliny odděluje tlustý lem z materiálu podobnému matnému chromu, po jehož celém obvodu jsou zasazeny výstražné ikony.

Chybička se vloudila

V dolní části rychloměru sídlí rozměrný informační displej s dobrým kontrastem i logicky uspořádanými údaji. Za přístrojovou desku si Toyota zaslouží jedničku, ale pouze v tom případě, nebudu-li brát v úvahu systém prohlížení a mazání údajů palubního počítače na informačním displeji. Jsem zvědav, kdy některému z inženýrů japonské automobilky dojde, že kolíček vystupující z přístrojové desky není ideální řešení.

Takto abyste vymazali údaj o průměrné spotřebě, zkontrolovali dojezd nebo cokoliv změnili, musíte se rukou obtáhnout kolem volantu a hledat kolíček. Tlačítko na volantu nebo na vrcholu páčky směrových světech či stěračů přece nemůže rozbít rozpočet. V prvním patře zaslouží vyzvednout velmi pěkná grafika ovládacího softwaru navigace, audiosystému či telefonu a dostatečný kontrast a jemný rastr obrazovky. Navigace bohužel nepřekročila svůj stín a zná pouze velká města jako Praha a Brno.

Chybička se vloudila ve fázi rozmisťování tlačítek uzamčení pohonu všech kol a výstražných světel na palubní desce. Chápu, že Toyota chtěla upozornit na dobré schopnosti svého svěřence v terénu, ale pozici blíže řidiči mělo přesto dostat tlačítko výstražných světel. Takto se k němu musíte natahovat. Nyní už sestupme do druhého patra. S tím mám větší problém.

Ovládací prvky uspořádané v kruzích vypadají hezky, ale velké množství tlačítek na pohodlí nepřidají. Volant potěší optimálně tlustým věncem, ale zklame nepodsvětlenými tlačítky. Jediné podsvětlené tlačítko na pravé a levé straně situaci nezachrání. Nemile mě překvapilo umístění prvků elektrického ovládání zrcátek na středovém tunelu (ale zde jde spíše o zvyk) a osamocený nápis auto na tlačítku elektrického ovládání oken.

Nesmírně se těším na den, kdy Toyota instaluje automatický dojezd na všechna okna. Vnitřním prostorem nová RAV4 překonává průměr třídy, u kolen, nad hlavou i v oblasti ramen poskytuje dostatek místa, a to i za řidičem vysokým téměř 190 cm. Nenadchla mě sedadla s poměrně krátkým sedákem. Opěradlo nepodpírá dostatečně tělo v zatáčkách a zbytečně tlačí v oblasti beder (i když nastavíte minimální pozici bederní opěrky).

suv toyota testy suv toyota testy K silným stránkám nové RAV4 se navždy zařadí dostatečný počet odkládacích prostor, spolujezdec může využít dvojici přihrádek, na středovém tunelu vás čekají vytvarované držáky na nápoje a na dveřích dostatečně široké a hluboké kapsy. Zapomenout nesmím na dvojitou přihrádku pod loketní opěrkou.

Diesel lover

Novou generaci Toyoty RAV4 si můžete koupit se dvěma motory – jedním zážehovým a jedním vznětovým. Benzínový dvoulitr poskytuje maximální výkon 112 kW, naftový čtyřválec 2.2 4-4D vyvine maximální výkon 100 nebo 130 kW. Testovaný kousek poháněl silnější z naftových agregátů, který jsem nedávno testoval v Corolle Verso, a kde se předvedl v nejlepším světle.

V těžším SUV jsem očekával o něco pomalejší reakce, což napovídají i dynamické parametry udávané výrobcem, i tak 130 kW výkonu při 3600 otáčkách a točivý moment 400 Nm dostupný mezi 2000 – 2600 otáčkami slibuje svižné chování. První zásadní rozdíl, který zaznamenáte proti předchozímu modelu, se týká odhlučnění. Zatímco minulá generace si s dieselem ale vůbec nerozuměla, novinka s ním má harmonický vztah.

Při startu, rozjezdech a především popojíždění v hustém městském provozu pod kapotou jednoznačně identifikujete naftový motor, ale jízdy mimo město nebo i ve městě mimo špičku jsou vesměs příjemné. Jednotka si notuje pianissimo do 2500 otáček, okolo 1600 otáček nepatrně zaduní či spíše zahučí, okolo 3000 otáček se ozve hlasitějším barytonem, který naštěstí netrhá uši. Oproti předchozí RAV4 opravdu velký pokrok.

Podle předpokladů jednotka s větším a těžším SUV neprováděla takové kousky jako s Corollou Verso, ale i tak skvěle plnila funkci nejsilnějšího motoru v nabídce. Do 1800 otáček se nic moc neděje, motor pouze nabírá dech, aby od 1800 otáček začal zatahovat a těsně za 2000 otáčkami ukázal, co umí. Síla od 2000 otáček dále prudce narůstá a subjektivně vrcholí kolem 3500 otáček.

Maximum výkonu se dostavuje v 3600 otáčkách, ještě do 4000 otáček agregát slušně táhne a poté uvadá. Rozsah efektivních otáček každopádně dostačuje na to, abyste i v plném obsazení svižně zdolali 12procentní stoupání, uháněli rychlostí 160 km/h na dálnici a hbitě předjížděli. Apetit motoru odpovídá výkonové kategorii a segmentu, rozhodně se netešte na spotřebu okolo šesti litrů.

Ačkoliv Toyota udává kombinovanou spotřebu sedm litrů, raději počítejte se spotřebou až o dva litry vyšší, i při šetrném zacházení s plynovým pedálem se mi nepodařilo srazit spotřebu pod 7,5 litru. Většinou jsem se pohyboval mezi 8,5 – 9 litry nafty na 100 km jízdy. Na dálnici při rychlosti 130 km/h a 2500 otáčkách na šestý rychlostní stupeň si RAV4 řekne o 9,1 litrů nafty.

Pohoda na cestách

Naladění podvozku nové RAV4 přesně odpovídá očekávání většině zákazníků. Přednost dostal komfort. Přes četné výtluky, nedokonalé záplaty, podélné i příčné nerovnosti se automobil přenáší i na 18palcových kolech s noblesou leadera segmentu.

Odhlučnění zadních kol není ideální, například na mokru slyšíte valící se zadní kola dosti zřetelně. Na kvalitním povrchu uvnitř panuje příjemné ticho, tedy pokud nebudete mít smůlu a nebudou vám do rytmu hučet zadní pneumatiky, jako nám.

suv toyota testy suv toyota testy A nyní trochu veseleji. I přes komfortní naladění podvozku se nová RAV4 chová na cestě suverénně. V zatáčkách se sice mírně naklání, ale velmi dlouho drží stopu. To platí rovněž pro jízdu v příčném směru, kde súvéčko doslova exceluje. Na dálnici můžete klidně uhánět rychlostí 160 km/h, ale ani ve 180 km/h rychlosti RAV4 neprotestuje. Navíc se pyšní úžasnou aerodynamikou, minimálním aerodynamickým hlukem a malou citlivostí na boční vítr.

Bez odmlouvání se RAV4 vrhá do lehkého terénu, polní cesty, mírně promáčené louky a stráně nejsou překážkou, v hlubším blátě nebo s měkkými mezemi už může mít trochu problémy. Limitujícím prvkem na cestách přírodou jsou z velké části pneumatiky. Pneumatiky určené na asfaltový povrch začnou v blátě prokluzovat, byť elektronika funguje bezchybně.

Pohon všech kol řízený společně s protiprokluzovým systémem, ABS, elektrickým posilovačem řízení a stabilizačním systémem tzv. Integrated Active Drive systémem dokáže eliminovat chyby řidiče a zároveň rozdělovat točivý moment na přední a zadní kola od poměru 100:0 až na 55:45 ve prospěch přední nápravy. Tento téměř vyrovnaný poměr můžete zablokovat tlačítkem na palubní desce, což pomůže v těžším terénu.

Jakmile však přesáhnete rychlost 40 km/h, převezme vládu nad pohonem 4x4 zase elektronika. Dostatečně vysoká světlá výška dovoluje bezproblémový průchod terénem, zábavní faktor bohužel snižuje stabilizační systém, který není možné zcela deaktivovat. RAV4 boduje krátkým a lehkým řazením, šestistupňové manuální převodovky a přesným řízením s optimálně naladěným posilovačem. Jízdní požitek či spíše pocit bezpečí plynoucí z vysokého posazu umocňují dostatečně účinné brzdy s minimálním sklonem k vadnutí.

Plnou parou vpřed

Toyota se poučila z chyb, které udělala s předchozí generací RAV4, například přizpůsobila konstrukci bezproblémové implementaci naftového motoru, a postavila automobil, který bude ve svém segmentu zase bojovat o nejvyšší příčky. RAV4 poskytuje pohodové a bezpečné svezení s jistotou pohonu všech kol, prostorný a komfortní interiér a třeba i výbornou variabilitu. Některé chybičky se stále přenáší z jedné Toyoty na druhou, ale celkový dojem z nové generace tohoto japonského SUV zůstává velmi dobrý.

Plusy

  • pěkný vnější design
  • prostorný interiér
  • výborná variabilita
  • kvalitní zpracování
  • silný vznětový motor
  • výborné jízdní vlastnosti na cestě i v terénu
  • účinné brzdy
  • výborná aerodynamika (nízký hluk v interiéru)

Minusy

  • vysoká pořizovací cena
  • vyšší spotřeba
  • hůře odhlučněné zadní kola
  • krátké sedáky
  • velmi tuhá spojka u testovaného dieselu D-4D 180
Libor Zezulka
Toyota RAV4 D-4D 180
Cena základní sestavy 1 179 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, kolenní airbag, integrovaný systém Active Drive, ABS s EBD a BA (brzdový asistent), elektronický stabilizační systém VSC a kontrola trakce TRC, HAC – asistentce při jízdě z kopce, Smart Pack – systém inteligentního klíče, posilovač řízení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, elektricky vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, rádio s CD přehrávačem a MP3 a WMA, ovládání audiosoustavy na volantu, dvouzónová automatická klimatizace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, kožená sedadla a vyhřívání předních sedadel, palubní počítač, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, tempomat, dešťový senzor, samostmívací vnitřní zrcátko, DVD navigace s dotykovým displejem a bluetooth, parkovací kamera, litá kola s pneumatikami 235/55 R18, pneumatiky Run-flat, sklopná vnější zrcátka, tónovaná skla, podélné střešní nosiče Kč
Cena testované sestavy 1 191 900 Kč
Výbava testované sestavy metalíza (+12.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2231
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 8.4 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 586 / 1752
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1725 / 465
Rozměr pneu: 235/55 R18
Toyota RAV4 D-4D 180
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4395
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1720
d) rozvor (mm): 2560
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1560
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano