Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Verso 1,8 Valvematic – SkoroTouran

Diskuze (169)
Když přišel nový Auris, Toyota současně zmodernizovala Verso. Většinu věcí ale nechala hezky při starém.

Facelift velkoprostorové Toyoty Verso přichází po čtyřech letech. Rodinný model díky němu dostal nový design přídě, ve stylu druhé generace Aurisu, výhodnější ceny a modernizovaný turbodiesel 2,0 D-4D. Ten ale dnes necháme být, 60 % prodaných aut má totiž benzinový motor, a tak nám Toyota k prvnímu tesu poskytla zážehový 1,8 Valvematic.

Atmosférické univerzo

Motor je útěchou pro všechny, kdo nejsou spokojeni s dnešní dobou přeplňovanou. Osmnáctistovka se objede bez turbodmychadla a působí hezky starosvětsky. S nástrahami současného světa se vypořádává po svém – k variabilnímu časování ventilů přidává i variabilní zdvih. A tak se může pochlubit silným nástupem v nízkých otáčkách a dravým vrcholem s maximem výkonu úctyhodných 108 kW.

S charakterem motoru dobře ladí i jeho zvukový projev. V nízkých otáčkách, které se skvěle hodí pro jízdu klidným tempem, je to tlumený sympatický bručák, ve vysokých, kdy 1,5tunové MPV nečekaně svižně akceleruje, zase silný a ječící stroj.

toyota testy mpv toyota testy mpv

Při pohledu do ceníku vychází 1,8 Valvematic jako ideální volba pro soukromou klientelu. Základní 1,6 Valvematic sice stojí o 20 tisíc méně, ale zdaleka není tak suverénní. Osmnáctistovka má totiž stejné vrtání 80,5 mm, ovšem o 10 mm delší zdvih pístů (88,3 mm), tudíž podstatně lepší průběh točivého momentu než poněkud dýchavičná šestnáctistovka, která se umí natrápit i v menším Aurisu.

Ve městě dokáže osmnáctistovka využít výhody dlouhozdvihové konstrukce a variabilního zdvihu ventilů, takže se dá i v zimních teplotách jezdit za velmi slušných 7,5 l/100 km. Mimo město se benzinové Verso spokojí s šesti litry, při konstantních 100 km/h dokonce spotřeba klesne na 5,3 l/100 km (při otáčkách 2500 min-1). Na dálnici už ale do spotřeby promluví vyšší stavba karoserie, při 130 km/h si velkoprostorová Toyota nárokuje 8,7 l/100 km.

To je společně s příplatkem velice příznivých 35 tisíc hlavní argument, proč uvažovat nad dieselovým 2,0 D-4D. Při výběru motoru proto bude hrát roli předpokládaný roční nájezd a převažující způsob provozu.

toyota testy mpv toyota testy mpv

Dobře naladěné „traverzo“

Jízdní vlastnosti nepatří u MPV k prioritám, proto má drtivá většina takových aut jednoduchou konstrukci podvozku s vlečenou zadní nápravou (lidově řečeno „traverzou“). To je i případ Toyoty Verso, která mechanicky vychází z předchozí generace Aurisu. Japonci se ale dokázali s nedostatky této koncepce vypořádat nadprůměrně dobře.

toyota testy mpv toyota testy mpv

Proti původnímu modelu je modernizované Verso tvrdší. Proto se v zatáčkách příliš nenaklání a díky dobře naladěnému uložení náprav se drží ve zvolené stopě bez váhání. Mírnou daní za to je slabší komfort tlumení, u auta s 16palcovými koly byl ale stále v normě toho, co je dnes obvyklé. Navíc tužší podvozek zde neznamená divoké natřásání posádky nebo odskakování kol – tlumiče Toyoty dokážou pracovat dost rychle na to, aby se kulturně vypořádaly se sérií krátkých nerovností.

Interiér jen decentně omlazen

Jestliže zvenku dokáže Verso vypadat moderně, uvnitř už prozradí své stáří a hlavně neevropský původ. Facelift totiž přinesl hlavně kvalitnější plasty na palubní desce, ozdobné lišty, černý středový panel místo šedého a jiné čalounění sedadel. Podstata ale zůstává stále stejná.

Formálně je vše v pořádku – z auta je dobrý výhled, centrálně umístěný přístrojový štít je dobře čitelný a ovládací panely klimatizace i navigace jsou snadno dostupné. Jenže ze všeho je cítit jednoduchost a hlavně určitá nedotaženost. Například držáky na nápoje pojmou jen malé láhve a všechny drobnosti musíte shromáždit pod loketní opěrkou – jinou uzavíratelnou schránku na středovém tunelu nenajdete. Konektor USB pak výhružně trčí pod řadicí pákou směrem k noze spolujezdce.

toyota testy mpv toyota testy mpv

Verso se snaží zaujmout trojicí samostatně posuvných a nastavitelných zadních sedadel. Jejich rozměry jsou rovnocenné, což rodina se třemi dětmi jistě ocení. Pro pohodlí dospělých na dlouhých cestách to sice není ideál, ale to platí u všech kompaktních MPV s podobně řešenými zadními sedadly.

Toyota Verso může být i sedmimístná, a to za příplatek 17 tisíc korun. Pokud zůstanete věrni pětimístné konfiguraci, jako v případě testovaného auta, je zavazadlový prostor stejně velký – za druhou řadou je k dispozici 484 litrů. Po sklopení sedadel vznikne rovná plocha, podlaha je ale z tohoto důvodu příliš vysoko. Toyota vynahrazuje chybějící výšku pomocí dvou relativně objemných schránek pod podlahou (v sedmimístné verzi jsou místo nich samozřejmě sedadla), toto řešení ale nemůžeme označit za optimální.

toyota testy mpv toyota testy mpv

Závěr

Závěrečné hodnocení je tentokrát záludnou disciplínou. Toyota Verso totiž postrádá výraznější slabé stránky, ale současně nedává mnoho důvodů, proč ji chtít. Něco podobného nabízí i Volkswagen Touran – dobře vymyšlené auto pro každodenní bezstarostný provoz. MPV od VW si ale dokáže získat větší sympatie, protože Toyota velkoryse rezignuje na první dojem. Místo toho sází na hodnoty starých dobrých aut – Verso je v pozitivním slova smyslu staromódní. Svět moderních turbomotorů, promyšleného designu a simply clever řešení nechává ostatním. Jestli vám toto stačí, za méně než půl milionu můžete mít nenápadné a spolehlivé auto. Takže proč ne?

První cena vozu399.900,- Kč (1,6 Valvematic Power)
První cena vozu s testovanou motorizací439.900,- Kč (1,8 Valvematic Active)
Základní cena testovaného vozu464.900,- Kč (1,8 Valvematic Active Super)
Cena testovaného vozu vč. příplatků494.300,- Kč (1,8 Valvematic Active Super)

Plusy

  • Pružný a dobře utlumený motor
  • Rovná podlaha ve druhé řadě sedadel
  • Rovná ložná plocha při sklopení zadních sedadel
  • Velký vstupní profil zadních bočních dveří
  • Výhodné balíčky výbavy, dobře sestavená nabídka motorů

Mínusy

  • Nevýrazná image
  • Vysoká podlaha zavazadlového prostoru
  • Malé odkládací prostory
  • Umístění ovladačů vyhřívání sedadel
  • Nevyjímatelná zadní sedadla

Foto: Petr Homolka

Diskuze (169)
Toyota Verso 1,8 Valvematic
Cena základní sestavy 439 900 Kč
Výbava základní sestavy Litá kola, elektricky ovládaná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, podélné střešní nosiče, elektricky ovládaná okna přední i zadní, centrální zamykání dveří s automatickou aktivací po rozjezdu a dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, kožený volant a hlavice řadicí páky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrický posilovač řízení (EPS), optitronové přístroje, palubní počítač s ovládáním na volantu, rádio + CD přehrávač s podporou MP3 a WMA + AUX IN s 6 reproduktory, ovládání audiosystému na volantu, Bluetooth® hands-free s ovládáním na volantu, dvojitá chlazená odkládací schránka před spolujezdcem, schránka pod sedadlem spolujezdce, výklopné stolky pro 2. řadu sedadel, schránky v podlaze pro 2. řadu sedadel, ABS + EBD + BA a VSC + TRC, airbagy přední a boční, airbagy hlavové, airbag kolenní řidiče, přední mlhová světla Kč
Cena testované sestavy 494 300 Kč
Výbava testované sestavy Příplatková barva (+14.400,-), navigace Toyota Touch&Go (+15.000,-), Super paket (+25.000,-): dvouzónová klimatizace, vyhřívání předních sedadel, tempomat, samostmívací zrcátko, světelný a dešťový senzor, zatmavená boční okna, střešní ližiny. Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 108 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 180 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.7 / 5.7 / 6.8
Emise CO2: 158
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 484 / 1645
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1545 / 570
Rozměr pneu: 205/60 R16
Toyota Verso 1,8 Valvematic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4460
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1620
d) rozvor (mm): 2780
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - petopavlov
6. 4. 2015 23:34
rozdiel
tak priatelia, neviem ako vy (vlastne viem - na základe diskusií viem), ale ja som asi staromódny a auto pre mňa znamená motor a volant (podvozok), max. klíma. preto ja keď porovnávam verso a touran, tak u mňa na plnej čiare (fakt s veľkým rozdielom) vyhráva verso. pretože: ak u tourana chcem nájsť podobnú morizáciu (výkon) idem na nejakých 20490 eur (1,4 tsi motor, 103 kW). na slovensku zoženiem testované verso (1,8 Valvematic, 108 kW) za nejakých 17990 (cenníkových) eur, čo je rozdiel 2500 eur. žabomyšie vojny vo výbave oboch áut neriešim. voľba je na vás ..., teda na nás.
18. 3. 2013 14:45
Re: tak jsem se sem řítil dštít oheň a síru...
autorství pana VWaVWerky pro mne znamená, že test nemá ani smysl číst. Upřímně, v téhle kategorii se prodává lépe snad i to Verso, ale premianti/etalony třídy jsou někde jinde.
Avatar - praděda7
15. 3. 2013 20:13
Verso
Tento motor bych chtel mít s 6ti kvaltem v Yarisu....
15. 3. 2013 19:52
Re: Skrytá reklama na jiné automobilky
Jo k tomu že rezignuje na první dojem (tzn. je hnusná) by pan Vaverka také napsal: ''ryze pozitivní kritika''.

Avatar - volvo s60
15. 3. 2013 12:17
Re: NEVÝRAZNÉ?!
A co ty totálně průserové naftové motory D-4D 2,2 vyraběné v Polsku!? Viz SM Diesel: Všechny diesely od roku 2006 jsou dnes křivé jak velbloudí tlama a selhávající těsnění pod hlavou se u nich stáva neopravitelnou zavadou!? Z vlastnich zkuseností, máme 2008 2,2 D-4D v maximálni výbavě a je to neprodejné!