Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota Yaris TS: první jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (44)
Yaris je jedním z pilířů úspěchu Toyoty na starém kontinentu a tak není divu, že image celé modelové řady chce vedoucí japonská značka dále vylepšit silným hatchbackem. Ani písmena TS však nezbavila malou Toyotu kultivovaného projevu...

Trh malých vozů patří v Evropě k těm nejvíce konkurenčním a tak není divu, že se téměř každá značka snaží masově vyráběná auta v ceně kolem 10 tisíc eur zatraktivnit v očích potenciálních zákazníků. Jedním ze způsobů, jak posunout image a přitáhnout pozornost, je zařazení silného modelu, automobilu, vybaveného nadprůměrně silným motorem, jaký se jinak běžně objevuje i v automobilech o dvě velikostní třídy výše. Cest k silnému hatchbacku vede celá řada a je na marketingových odděleních každé značky, jak s atraktivní třešničkou na dortu naloží.

Toyota, známá precizním přístupem k jízdnímu pohodlí, pečlivě vyladěným ovládáním a tichým provozem, se rozhodla nestavět další hot-hatch, který budou Britové vynášet do nebes za "bezprostřednost". Vizí byl spíše rychlý a silný automobil, který bude představovat vrchol modelové řady, použitelný do města i na silnice. Důležitým kriteriem bylo také - u tohoto druhu auta neobvyklé - zachování nestandardně vyrovnaného spektra řidičů a řidiček. A tak se také stalo.

TS: Toyota Yaritssssss

Název této Toyoty, to není nic nového pod sluncem. Před pěti lety jsme jednoho takového Yarise dokonce testovali (Test: Toyota Yaris TS), jenže tehdy měl ještě obvyklou kubatutu 1,5 l a výkon 78 kW. Potom přišlo malosériově vyráběné provedení Yaris TS Turbo (Test: Toyota Yaris TS Turbo), které díky přeplňování umělo mnohem více. Konkrétní hodnoty (110 kW, 200 Nm, 205 km/h, 7,9 s) překonávají i nejnovější TS. Je tu však ono pověstné ALE. Nový Yaris TS je na rozdíl od těch předchozích běžným sériovým modelem, který má Toyotě přinést až 10.000 nových zákazníků ročně.

V marketingovém plánu tvůrců tohoto derivátu nebylo útočit na ostré hatchbacky formátu Clio Sport, Fiesta ST nebo Ibiza FR, ale spíše se pokusit o kompromis mezi každodenní použitelností a řidičskými zážitky. Na klikatých silničkách středomořské Mallorky jsme zaznamenali výrazně změněné řízení se strmým převodem (13,2:1, 2,3 otáčky volantu), což ale neznamená, že by začal mít Yaris problémy s otáčením (poloměr 5,6 m). Elektrický posilovač patří k tomu nejlepšímu, co dnes dokáží výrobci z této techniky získat a bezezbytku zde platí již vyřčená úvaha nad kultivovaností v ovládání. Ano, možná by řízení mohlo být ještě tužší a řazení pouze pětistupňové převodovky ještě mechaničtější a ostře vymezené, ale to by zkrátka pak už nebyla Toyota. Tento přístup se odráží i v nastavení brzdového systému, který je radost ovládat, protože snadno dávkovatelný účinek se jistě přenáší na silnici prostřednictvím pneumatik 205/45 R17. I když jejich profil je velmi nízký a automobil na sedmnáctipalcových kolech vypadá velmi lákavě, významně se to neprojevuje na zhoršení komfortu odpružení. S tím jdou ruku v ruce náklony karoserie v zatáčkách, které by bylo v běžném malém voze možno považovat za malé. U konkurenčního "sportovního náčiní" v této třídě lze však najít mnohem nekompromisnější vozy.

V disciplíně „odhlučnění“ Toyota opakovaně překvapuje při usednutí do jakéhokoliv benzinového modelu. Ve středních otáčkách, tam kde motor konečně ožívá, začíná být hluk vyšší, ale ne nepříjemný. Očekávaná jadrnost projevu je opět spíše umírněná. Toto auto má oslovit svým projevem nejen nevybouřené muže, ale také zkušenější řidičky.

1,8 Dual VVT-i (98 kW)

Nový motor o objemu 1798 cm3 rozšiřuje řadu tří a čtyřválců v Yarisu, ale brzy se dostane také do dalších modelových řad Toyoty. Ani v tomto případě nejde o typicky sportovní motor, jaký měl před lety testovaný Yaris TS Turbo.

Novinkou proti čtyřválcům Toyoty podobného objemu je variabilní časování sacích i výfukových ventilů, které se podílí značnou měrou na výsledném tvaru vnější momentové charakteristiky. Tato pro sportovní jízdu důležitá křivka má maximum 173 Nm ve 4400 ot./min, ale od 2000 do 6000 je k dispozici 90 % této hodnoty. Nejvyšší výkon 98 kW je dosažen v 6000 ot./min a omezovač další vytáčení zastaví na poměrně běžné hodnotě 6500 ot./min. K dalším novinkám patří méně "viditelné" změny v konstrukci vodního čerpadla (integrováno na přední straně motoru) a nové uložení motoru ve voze. Japonští inženýři jsou pyšní na tuhost konstrukce bloku motoru a redukci celkové hmotnosti motoru.

Místo digitálu analog

Interiér Yarisu TS se od běžných provedení bohužel příliš neliší. Zásadní změnou, kterou Toyota snad i dává za pravdu konzervativním zastáncům analogových přístrojových panelů, je náhrada digitálního infocentra uprostřed přístrojové desky novými budíky s oranžovým podsvícením. Za pozornost pak stojí už jen výrazněji tvarovaná sedadla, která poskytují dobrou boční oporu i v oblasti ramen.

Velká kola, velké oči

Zvenku působí malý Yaris TS velmi sebevědomě. Technici se nebáli pustit do 3,8 m dlouhého auta sedmnáctipalcová kola a udělali tak radost nejen designérům, ale hlavně mnoha příznivcům Toyoty. Vzhled je pro Yaris TS velmi důležitý protože oslovuje vedle mnoha mužů také řadu žen/řidiček. Auto má nyní nové nárazníky, které jsou integrovány do konstrukce přídě a tak malá Toyota touto inovací dostává podstatně agresivnější vzezření. Maska tvarově navazuje na velký otvor v nárazníku pod ní a tak trochu to vypadá, že v příští generaci se oba prvky alespoň opticky spojí podobně jako u vozů značky Audi. Chybět nemůže struktura včelí plástve na masce chladiče, zadní spojler na odtrhové hraně nebo dravě tvarované zadní mlhovky v nárazníku. Ve výbavě najdete nová zadní světla sestavená z diod, uvnitř je rádio s CD a MP3 přehrávačem, manuálně řízená klimatizace, kompletní sada systémů aktivní bezpečnosti (včetně stabilizačního systému a protiprokluzového systému), přední, boční, hlavové airbagy a kolenní airbag pro řidiče, volant a hlavice řadicí páky potažené kůží atd.Za příplatek bude možné získat bezklíčový vstup či systém startování motoru stisknutím tlačítka.

Netypický závodník

Místo neurvalého chování dostává zákazník rychlý, ale současně kultivovaný hatchback kompaktních rozměrů, které se hodí nejen ve městě, ale usnadní třeba i na dobré časy ze slalomů mezi kužely. Kdo jednou zkusil, ví o čem je řeč. Nový Yaris TS není tak ostrý jako jeho předchůdci, ale síla mu rozhodně nechybí. Vzhledem k šíři nabízené výbavy a výkonům, které nový atmosférický čtyřválec poskytuje, je cena 499.900,-Kč za třídveřový model resp. 514.900,-Kč za pětidveřový model odpovídající. Relativně obvyklý výkon motoru 1,8 Dual VVT-i je příslibem stejně dlouhé životnosti, jakou znají majitelé civilních Yarisů.

Toyota Yaris TS: Základní technická data
Motor 1,8 Dual VVT-i
Zdvihový objem [cm3] 1798
Válce/ventily 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 98/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 173/4400
Max. rychlost [km/h] 194
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,2
Cena 3D [Kč] 499.900,-Kč
Cena 5D [Kč] 514.900,-Kč
Ondřej Láník
Diskuze (44)
26. 3. 2007 20:33
Re: Té Es
>:D :yes:
Avatar - donPedro
26. 3. 2007 17:01
Re: Té Es
Tak tak, ešče tam přitunit nějakou tu bradavici, a je to celej Jyrka :yes: >:D
Avatar - donPedro
26. 3. 2007 16:36
Re: kravina
Aj já krtitizuju, a u toho Miníka dokonce obzvlášt, tam to tuplem nemá co dělat - budíky uprostřed jsou umístěny pro vzadu uprostřed sedící tchýni, cesta kamkoliv jest pak Road to Hell. Tož tak.
26. 3. 2007 14:11
Re: Té Es
Nevidím to tak pesimisticky, ale s tou blondýnou si to vystihnul ;-) :yes:
Avatar - Pekelná Micinka
26. 3. 2007 12:15
Té Es
Takto ne, tohle by se mi nelíbilo ani po 7ym pivě... Na titulní fotce mi to auto přijde jak obézní poslanec, který v nedopnutým saku, celý spocený, spěchá na zasedání v parlamentu. No děs, interiér tomu nepomůže, to vzduchoprázdno za volantem je neskutečně iritující, možná tak pro blondýnku, že by si tam mohla lepit žvýkačky a poznámky, co má koupit a jakej má pin. Chybí tomu jen GTIho plastkarta. Tohle je brr auto.