Test: Volkswagen Crafter 35 2,0 TDI BlueMotion - Dvoulitrová posila
Doba dvouapůllitrového pětiválce TDI v Česku u Crafteru definitivně skončila, protože emisní požadavek Euro 5 a zejména zostření konkurenčního boje o co nejnižší provozní náklady daly zelenou downsizingu. Největší užitkový model Volkswagenu se v tuzemsku nabízí se čtyřmi verzemi 2.0 TDI, přičemž 80 a 100 kW používají jedno turbodmychadlo, provedení 105 a 120 kW mají dvě. Na německých webových stránkách výrobce však ještě najdeme původní pětiválec 2.5 TDI opatřený dočišťováním výfukových plynů SCR, který byl před třemi lety první vlaštovkou pod kapotou tohoto modelu splňující emisní limit Euro 5. Tato objemná jednotka je však k dostání jen s dvěma stálými převody 4,182 a 4,364, zatímco u nového dvoulitru TDI se vstřikováním common rail můžete volit ze šesti v rozmezí 3,692-5,100. Dva nejkratší 4,727 a 5,100 jsou určené pouze pro crafter spadající do kategorie N2 s celkovou hmotností pěti tun.
Stačí jedno turbo?
Všichni praktici vědí, že jednodušší konstrukce je vždy méně náchylná k poruchám. Proto jsme do testu zvolili čtyřválec 2.0 TDI/100 kW s jedním turbodmychadlem, což k rozvážce mezi městy bohatě stačilo. S půltunovou zkušební zátěží motor nároky užitkového vozu zvládal, i když dost často se musel smířit s plynovým pedálem přitisknutým k podlaze.
Po nastartování v chladném ránu jednotka vykazovala hrubší zvuk. Se zahřátím se dostala do pohody a ve vozidle byla slyšet jen kvůli odhadu otáček agregátu a okamžiku řazení.
Nový pomocník?
Teoreticky jsme zvuk motoru nepotřebovali slyšet vůbec, protože na přístrojovém štítě vedle číslice zvoleného převodového stupně se nacházel standardně dodávaný systém radící podřadit, či zvolit delší převod. Praktický přínos šipky (nahoru či dolů) ukazatele vhodného řazení však byl jen malý. Miniaturní ukazatel o délce cca 3 mm bylo možné hlídat pouze s velkým vypětím, což při sledování běžného silničního provozu například ve městě nebylo příliš slučitelné. Za přínosnější považujeme informaci na panelu, jaký převodový stupeň je zařazený. Pro nezkušené určitě dobrá pomůcka, navíc číslice o velikosti přibližně 2 cm byla velmi jasně čitelná. Ekonomické otáčky motoru jsme tedy zprvu hlídali pomocí velké a jasně červené ručky otáčkoměru, později už stačilo sledovat zvuk motoru.
Během celého testu jsme dosáhli průměrné spotřeby 9,1 l/100 km, což s nákladovým prostorem o objemu 10,5 m3 a u zvýšené střechy považujeme za příznivou hodnotu. Dokonce ji můžeme označit za velmi příznivou, když si uvědomíme, že crafter používá pohon zadních kol. Nabídka čtyřválce dopovaného dvěma turbodmychadly směřuje spíše k dálničnímu používání vozidla, což také dokládá nabídka nejdelších stálých převodů 3,692-4,182.
Interiér
S modernizací a zavedením dvoulitrového turbodieselu CR souvisí také drobná, leč pro řidiče významná změna. Byla zlepšena čitelnost údajů na přístrojové desce a řadicí páka obdržela kulovitou hlavici, kterou známe z osobních vozů volkswagen. Radost jsme měli z nových potahů sedadel, které opět přišly z referentských vozů wolfsburské značky.
BlueMotion
Úsporné pakety rostou jako houby po dešti napříč celou automobilovou i autobusovou produkcí. Netýká se to jen užitkových vozidel, ale téměř všech. Volkswagen používá označení BlueMotion pro stop/start systém spojený s rekuperací kinetické energie při uvolněném plynovém pedálu a zařazeném rychlostním stupni.
Systém začal fungovat už po částečném zahřátí motoru. Agregát startoval již po mírném sešlápnutí spojkového pedálu, nemuseli jsme tedy při rozjezdu vůbec čekat, až se motor rozběhne. Při jízdě po Praze docházelo k častému vypnutí motoru, ale v koloně z mírného klesání jsme asistent deaktivovali tlačítkem. Frekvence vypínání a opětovného startování byla příliš vysoká a nám z hlediska namáhání techniky trochu proti srsti. Když připočteme, že k nastartování je třeba elektrická energie, nastala otázka, zda vůbec rychlé střídání vypínání a startování agregátu něco ušetří. Když k tomu domyslíme opotřebení startéru a případné náklady na jeho servis, je rozhodně vhodnější pro pomalý pohyb v kolonách systém vypnout.
Nižší provozní náklady
Modernizace motorů však přinesla úsporu na nákladech za palivo a ve srovnání s pětiválcem 2.5 TDI také nižší servisní náklady. Drobné zvýšení užitečné hmotnosti způsobila jen čtyřválcová konstrukce pohonné jednotky. Výrobce také slibuje zlepšení protikorozní ochrany karoserie použitím většího množství pozinkovaných plechů. Na první pohled patrnou odlišnost však tvoří upravená maska chladiče, která se více přizpůsobila ostatním užitkovým modelům Volkswagenu.
Vozidlo na středním rozvoru a se střední výškou střechy se na silnici pohybovalo jistě. Za volantem jsme měli jistotu, že téměř šestimetrový furgon bude spolehlivě reagovat na pokyny přesného řízení. Zájemce také potěší pohled do standardního vybavení furgonu, které nepostrádá dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky stavitelná okna ani stabilizační systém ESP. Tříletá záruka omezená počtem 250 000 km je hozenou rukavicí.
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.0 TDI CR |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Počet válců/ventilů | 4/16 |
Objem válců (cm3) | 1968 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 100/3500 |
Točivý moment (N.m/ot. za min) | 340/1575 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,1/7,8/8,6 |
Pohon | zadních kol |
Emisní norma | Euro 5 |
D/š/v (mm) | 5905/1993/2705 |
Rozvor (mm) | 3665 |
Objem nákladového prostoru (m3) | 10,5 |
D/š/v náklad. prostoru (mm) | 3265/1780/1940 |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1350 |
Výška nakládací hrany (mm) | 670 |
Přední/zadní převis (mm) | 1000/1469 |
Rozchod P/Z kol (mm) | 1710/1716 |
Provozní hmotnost (kg) | 1985 |
Celková hmotnost (kg) | 3500 |
Hmotnost soupravy (kg) | 7000 |
Světlá výška (mm) | 176 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 154 |
Objem nádrže paliva(l) | 75 |
Cena (Kč bez DPH) | 649 517 |
Plusy
- Dobrý tah motoru
- Tříletá záruka
- Pohodlná sedadla
Minusy
- Malá šipka doporučující řazení
- Otvírání dveří do úhlu 270° za 11 586 Kč bez DPH