TEST Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI – Nenáročný batůžkář
Test vznětového Golfu s dvouspojkovou převodovkou sice může na první pohled vypadat jako další z řady, nicméně přesto nás testovaný exemplář velmi příjemně překvapil. Čím? Čtěte dál.
Kombi na bázi Golfu, tradičně pojmenované Variant, má kratší historii než samotný hatchback. Poprvé se objevilo v roce 1992 jako derivát třetí generace, následoval Golf IV Variant a jeho sestra Bora Variant, jenže pak mělo kombi na kahánku. Volkswagen chtěl původně vsadit jenom na velkoprostorový Golf Plus, a tak se na Variant odvozený od páté generace čekalo dlouhé čtyři roky! Pak se však vývoj vrátil do starých kolejí a ani sedmá generace o „batůžek“ nepřišla.
Nejnovější kombi odvozené od Golfu VII netestujeme na stránkách Auto.cz poprvé. Znovu popisovat dílenské zpracování, velikost vnitřního prostoru či variabilitu interiéru nebudeme, místo toho vás odkážeme na dřívější obsáhlý test Golfu Variant 1.4 TSI. Přesto alespoň krátké shrnutí: Golf nabízí chytře a promyšleně obestavěný vnitřní prostor, výbornou ergonomii a zpracování na velmi vysoké úrovni. Když k tomu připočtete zavazadelník o objemu 605 litrů a zajímavou základní cenu, zdá se, že úspěchu nic nestojí v cestě.
TDI a DSG
My jsme byli zvědaví hlavně na kombinaci vznětového dvoulitru o výkonu 110 kW se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.
vw golf testy nizsistredni
Překvapení se nekoná, sladění je v podstatě totožné jako u dalších vznětových motorů s DSG. V cestě za nízkou spotřebou nestojí ani absence sedmého stupně, kterým disponuje subtilněji dimenzovaná převodovka se suchými spojkami. Robustnější konstrukce, schopná přenášet bez problémů vyšší točivý moment silnějších koncernových motorů, má spojky v olejové lázni. Řidič však nemá z průběhu řazení šanci vycítit jakoukoliv diferenci, jediným rozdílem je, že auto řadí méně často, což může působit uživatelsky příjemnějším dojmem. Ostatně, dieselový dvoulitr s plochou křivkou točivého momentu, který mezi 1750 a 3000 otáčkami neklesá pod hranici 320 N.m, ani v reálném provozu více převodových stupňů nepotřebuje.
Také zde je přítomen oblíbený sportovní režim převodovky, který je však u vznětových aut veskrze zbytečný. Elektronika drží otáčky vysoko, což sice vypadá sportovně, ale jízdní dynamika není o nic lepší než při citlivé práci s plynem v běžném režimu. Navíc vystavujete své uši zbytečnému hluku, který 2.0 TDI v oblasti nad třemi tisíci vydává.
Na udávanou kombinovanou spotřebu 4,5 litru zapomeňte, ta je opravdu pouze z pohádkové říše laboratorních skřítků. Když si však dáte pozor a odpustíte si dráždění dálničních Passatů, není problém s autem dlouhodobě jezdit za méně než šest litrů. Příjemné překvapení vás však čeká v případě, že máte v úmyslu jezdit například do Německa. Při tempomatových 180 km/h ukázal palubní počítač po ujetí zhruba 50 kilometrů hodnotu 8,6 litru na 100 km.
Podvozek
Z minulosti víme, že Golf (stejně jako třeba Octavia) má dvě tváře. Ta přívětivější se pojí s víceprvkovou zadní nápravou u silnějších verzí, která má blahodárný vliv na jízdní vlastnosti. Námi testované kombi, jakožto nejvýkonnější zástupce modelové řady, víceprvek samozřejmě má. Jste zaraženi slovem nejvýkonnější v souvislosti s dieselovým motorem o výkonu 110 kW? Ano, opravdu je to tak, na rozdíl třeba od Octavie, která nabízí i agregát 1.8 TSI (132 kW), se Golf i v sedmé generaci drží ze strategických vnitrokoncernových důvodů spíše při zemi.
vw golf testy nizsistredni
Náš vůz má sportovní, o 15 milimetrů snížený podvozek a jízda v něm je proto jistější, avšak o něco méně pohodlná. Osobně v tom v kombinaci s rozumnou velikostí litých kol (zde 17 palců) nevidím žádný problém, existují však lidé, kteří u rodinného kombi očekávají komfortnější nastavení a vyšší dávku plavnosti. I proto je tužší podvozek zmíněn v negativech na konci testu, nicméně pokud automobil hodláte užívat spíše jako rychlý služební dostavník, tento mínus si můžete bez obav škrtnout.
Ani při rychlých změnách směru se záď nevymyká kontrole, kola poslušně drží stopu a limitem je pouze o něco vyšší nedotáčivost, ve srovnání například s výrazně lehčími benzinovými verzemi 1.2 a 1.4 TSI. Celé auto golfovsky poslouchá a co se týče jízdních vlastností obecně, jenom těžko bychom v nižší střední třídě hledali lépe namíchaný mix.
Závěr
Vznětový dvoulitr nás potěšil rozumnou spotřebou paliva i při vysokých rychlostech. V tomto ohledu je nákup slabšího agregátu 1.6 TDI (77 kW) za účelem dosažení znatelně lepší spotřeby pohonných hmot v reálném provozu pouhou iluzí.
Cenový rozdíl mezi oběma verzemi, zhruba 55.000 Kč, je však ospravedlnitelný přebytkem výkonu, kterým slabší šestnáctistovka už z podstaty nemůže disponovat. Při velmi vysoké užitečné hmotnosti obou modelů kolem 600 kilogramů se větší výkon bezpochyby promítá do vyšší aktivní bezpečnosti. A ta má svou cenu.
vw golf testy nizsistredni
Nejlevnější verze modelu | 378.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Variant Trendline) |
Základ s testovaným motorem | 541.900 Kč (2.0 TDI/110 kW Variant Comfortline) |
Testovaný vůz s výbavou | 735.200 Kč (2.0 TDI/110 kW Variant Highline) |
Plusy
- Využití vnitřního prostoru
- Špičková kvalita zpracování
- Výborná ovladatelnost
- Úsporný motor
- Bohatá standardní výbava
Minusy
- Vyšší cena
- USB jenom za příplatek
- Tužší podvozek
Foto: Petr Homolka