Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Sharan: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (108)
Roli největšího osobního modelu VW po Phaetonu převzal letos v létě nový Sharan. Rozvor 2,92 m, boční posuvné dveře a plnohodnotně sedmimístný interiér mají být dostatečné argumenty proti nedávno modernizovanému Fordu Galaxy.

První Sharan vydržel na trhu dlouhých 15 let. Jedni to považují za nečekaný úspěch, druzí za neschopnost firmy vyvinout nástupce vlastními silami v pravý čas. Ať je to tak nebo tak, zcela nový Sharan je tady.

Zákazníci, kteří ještě před deseti lety kupovali velká MPV, se dnes přesunují k těm menším a podstatně levnějším modelům, nebo míří ke crossoverům a SUV. Přesto se několik silných hráčů na tomto trhu pohybuje. Volkswagen se rozhodl, že k nim chce i nadále patřit.

Zatímco první Sharan vznikal v 90. letech kvůli snížení fixních nákladů ještě ve spolupráci s Fordem, druhá generace je už pouze dílem vývoje Volkswagenu. Výroba byla již zahájena v portugalské Pamploně, kde vzniká i sesterský SEAT Alhambra.

Karoserie

Designéři zahodili celou patnáctiletou tradici Sharanu a pustili se do navrhování nové generace s listem čistého papíru. Zřejmě nikoho nepřekvapí, jak Sharan vypadá a že vyrostl. S délkou 4,85 m jde o druhý největší osobní model značky, hned po luxusní limuzíně Phaeton. Dokonce ani nový Touareg není větší. Na obrázcích ani na živo nedává toto velké MPV své skutečné rozměry příliš okatě najevo, vypadá menší, než ve skutečnosti je. Podobnost s modernizovaným Touranem je zarážející, rozlišovacích znaků je, mimo o kategorii větších rozměrů, minimum.

Zásadní novinkou jsou boční posuvné dveře, které předchozí provedení nemělo a které kupodivu nemají ani klíčoví konkurenti Ford Galaxy/S-Max a Renault Espace. Standardně budou dodávány na obou stranách s manuálním ovládáním, za příplatek je lze ovládat elektricky zevnitř vozu (z místa řidiče i od cestujících vzadu), ale i stiskem tlačítka na dálkovém ovládání. Vodicí lištu pod třetím bočním oknem se povedlo velmi pěkně zamaskovat, ale přesto trochu ruší celkový dojem z designu, zejména u světlejších odstínů karoserie. Posuvné dveře s elektrickým ovládáním dostaly dva na sobě nezávislé bezpečnostní systémy předcházející přiskřípnutí zapomenutých končetin, dveřní výplně mají odkládací kapsy a okno jde spouštět téměř celé do dveří.

Přední světlomety jsou standardně osazeny žárovkami H7, případně příplatkovými bi-xenonovými světlomety, s nimiž dostanete do každého sdruženého světlometu navíc 15 diod pro denní svícení. Light Assist (dodávaný pro H7 i bi-xenon) využívá kamery k detekci aktuálních světelných podmínek a k automatické aktivaci světlometů, případně k samočinné aktivaci dálkových světel. Zadní svítilny sice nadále využívají klasické žárovky, ale svítící tvary (podle VW jde o písmeno M) si v noci zřejmě s ničím jiným nespletete.

Volkswagen tvrdí, že díky vydatné aplikaci vysokopevnostních ocelí shodil základní Sharan 1,4 TSI (110 kW) mezigeneračně 30 kg pohotovostní hmotnosti (proti stejně výkonnému předchůdci), a to i přes výrazný nárůst délky (+22 cm) a šířky (+9,2 cm). Absolutní hodnoty (1648 kg až 1728 kg) přesto budí respekt už dlouho před tím, než usednete za volant. Hodná respektu je na druhou stranu mimořádně vysoká statická tuhost karoserie 22.400 Nm/°, podle Volkswagenu nejvyšší ve třídě, a podobně dobrá má být i dynamická tuhost, která pozitivně ovlivňuje ovladatelnost automobilu a zejména vnitřní hluk a vibrace v interiéru.

Interiér

Teprve uvnitř Sharanu začnete nacházet důvody, proč nezůstat u Touranu, ale vydat se o kategorii a několik set tisíc korun výše.

Nabídka prostoru je královská. Dva cestující na předních místech mají kolem svých sedadel nezdravý nadbytek prostoru, za což posádka vděčí velkorysé šířce (1902 mm zvenku, resp. 1507 mm uvnitř) a výšce nad sedákem 1077 mm. Přístrojová deska je nám povědomá, ale z jiných modelů jsou převzaty jen její detaily. Rozmístění ovladačů i jednotlivých komponent odpovídá standardům VW, vše je na svém místě a nic na způsobu ovládání nepřekvapuje. Měkčené plasty odpovídají cílení na ty zákazníky, kteří se brzy budou rozhodovat, zda zůstat u nového Passatu Variant, nebo připlatit za prostornější Sharan.

Z místa řidiče se zdá být nejprve dobrý výhled, ale v provozu brzy zjistíte, že silný A-sloupek a řešení malého trojúhelníkového okna není příliš šťastné. Konkurenční Ford Galaxy s větším předním trojúhelníkem je v tomto ohledu praktičtější.

Ve druhé řadě jsou tři samostatná sedadla, která lze variabilně uspořádávat podle aktuální potřeby. Základní funkci – obsazení třemi dospělými – plní na poměry obvyklé ve třídě velmi dobře. Sezení je zde pohodlné zejména díky zvýšené poloze sedáků nad podlahou (373 mm) a ještě větší vnitřní šířce (1522 mm) než je k dispozici vpředu. Za příplatek lze dokoupit do krajních sedadel druhé řady integrované dětské sedačky.

Ani třetí řada není v případě nového Sharanu nouzová. Nad sedákem zbývá i tady velmi dobrých 945 mm, podélný prostor je závislý na míře posunutí druhé řady, ale rozvor 2.919 mm bez problému umožňuje mnoho kombinací podélného posunu druhé řady obsazené dospělými. Relativně pohodlně se zde usadí i běžně rostlý dospělý muž, což nelze říci o většině konkurenčních řešení.

Za nastupování patří Volkswagenu plný počet bodů. Platí to jak o prvních dvou řadách, tak i o té třetí. Po odsunutí bočních dveří je možné využít funkci EasyEntry integrovanou netradičně do sedadel druhé řady. Sedák se zvedne a opěradlo lze posunout vpřed, a tak se z obvykle akrobatického manévru stává celkem běžný úkon.

Zavazadlový prostor

Základní objem v sedmimístném uspořádání není podle očekávání příliš použitelný pro sedmičlennou posádku. Po hranu oken má 300 litrů, ale když se vám povede využít i místo po střechu, možná se nakonec se všemi kufry vejdete. Všechny ostatní konfigurace jsou už velmi v pohodě. Pětimístné uspořádání znamená objem po hranu oken úctyhodných 711 l. Nakládací práh je 679 mm nad zemí.

Variabilita sedadel staví na koncepci zanořování do podlahy. Druhá a třetí řada tak umí vytvořit rovinu (délka 2,1 m, objem 2297 l), ale když byste potřebovali opravdu velmi dlouhý přepravní prostor, je možné sklopit i opěradlo spolujezdce. Pak vzniká třímetrová ložná délka.

Druhá řada sedadel umožňuje navíc manažerskou konfiguraci, ve které lze vyjmout prostřední sedadlo a dvě krajní posunout blíže středu vozidla.

Jízda

Na silnici působí Sharan jako typický Volkswagen – je v první řadě komfortní, ale taky snadno ovladatelný a za jízdy všemi rychlostmi velmi tichý.

Od auta s velkými rozměry, relativně vysokou hmotností a velmi specifickým účelem nečekejte sportovní vlastnosti. Řízení je přesné, ale typicky necitlivé kolem středové polohy, brzdy jsou snadno dávkovatelné a s prázdným autem nemají mnoho práce a řazení je i tady velmi přesné. Prioritou číslo jedna je ale přeci jen pohodlí.

Auto s půdorysnou plochou větší, než má Passat, sedí přikováno k jihoněmeckým silnicím i při rychlejší jízdě, která sice řidiče moc netěší, ale auto ji bez odříkání přijímá. Jezdíme výhradně s vozy vybavenými adaptivním podvozkem DCC, který ve sportovním režimu předchází velkým náklonům a dělá reakce auta přímější, na špatných cestách v režimu Comfort zase velmi dobře zvládá tlumení nerovností bez ohledu na aktuální rychlost. Volant, řadicí páka i pedálová skupina jsou dokonale izolovány od vibrací i při volnoběhu, bez ohledu na motorizaci.

Základní 1,4 TSI příliš nezatěžuje přední nápravu, což se může zejména v zimě projevit horší trakcí, ale po zbytek roku si můžete užívat 110 kW v 5800 min-1 a 240 Nm mezi 1750 a 4000 min-1. Motor je velmi tichý v celém spektru otáček, ale autu poskytuje jen průměrnou dynamiku. Rychlejší jízda si žádá provoz ve středních a vysokých otáčkách, do kterých se z těch nízkých dostanete buď bez řazení (po delší době) nebo s řazením, které si ale žádá trochu více umu, než u motorů TDI, kvůli širokému spektru použitelných otáček u TSI. Absence výraznější špičky ovládání poněkud ztěžuje, motor sice spolupracuje už od 2000 min-1 a až daleko za 5000 min-1, ale na míře akcelerace se výše otáček příliš neprojevuje. Se základním motorem bude možno jezdit za 8 až 10 l/100 km, podle toho, kolik městských pojížděk budete do průměru započítávat. Mimo město se Sharan 1,4 TSI umí přiblížit k udávanému kombinovanému průměru 7,2 l/100 km.

K velkému MPV se nejlépe hodí úsporný turbodiesel, necitlivý na aktuální zatížení vozidla. Zkoušíme nejprve silnější verzi s motorem 2,0 TDI (125 kW) a šestistupňovou převodovkou DSG. Její řazení je klasicky bezproblémové, ale převládá v nás subjektivní pocit, že motor s ní ztrácí více síly, než je zdrávo. Vysoká hmotnost auta dělá občas problémy při rozjezdech, které by byly s měničovým automatem plynulejší, ale dnes je vše podřízeno spotřebě. Můžeme potvrdit, že i bez velkého úsilí lze s naftovým Sharanem jezdit do 7 l/100 km. Když se budete snažit, dostanete se asi i k 6 l/100 km.

Třetí verzí, kterou zkoušíme, je slabší 2,0 TDI se 103 kW a šestistupňovou manuální převodovkou. I když jeho moment (320 Nm) i výkon (103 kW) jsou menší než u prvního zkoušeného TDI (125 kW, 350 Nm), subjektivní projev vozidla s manuální převodovkou je příjemnější, jeho možnosti jsou snáze využitelné, protože řidič má nad aktuálními akceleračními schopnostmi o něco větší vládu. Rozjezdové pasáže jsou o poznání plynulejší než v dobách Pumpe-Düse, a tak je riziko zhasnutí motoru na křižovatce paradoxně větší u zážehového TSI, než u dvoulitrů TDI.

Volkswagen Sharan - ceny při uvedení na německý trh
Motor 1,4 TSI BMT 2,0 TSI 2,0 TDI BMT 2,0 TDI
Převodovka 6M 6DS 6M (6DS) 6M
Zdvihový objem [cm3] 1390 1984 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 110/5800 147/5100-6000 103/4200 125/4200
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 240/1750-4000 280/1750-5000 320/1750-2500 350/1750
Max. rychlost [km/h] 197 218 194 (191) 207
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,7 - 10,9 (10,9) -
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,2 8,6 5,5 (5,7) 5,7
Cena Trendline [Euro] 28.875 - 30.950 (33.000) -
Cena Comfortline [Euro] 30.650 - 32.725 (34.775) -
Cena Highline [Euro] 32.600 - 34.675 (36.725) -

Motorickým vrcholem je dnes čtyřválec 2,0 TSI (147 kW), který jsme zatím nevyzkoušeli. Volkswagen s ním počítá především na náročnější exportní trhy, kde se nafty příliš nenosí a o spotřebu nejde. O exportu na americký trh se ale v tuto chvíli neuvažuje. Šestiválec ani dvojitě přeplňovaný turbodiesel tato generace nedostane. Naopak příchod pohonu všech kol je potvrzen na 22. týden roku 2011 v kombinaci s motorem 2,0 TDI (103 kW).

Při prvních jízdách panovaly na jihu Německa teploty kolem 33°C, které dobře prověřily klimatizační jednotku vozidla s bohatě prosklenou karoserií. Sharan je standardně dodáván s poloautomatickým Climatikem, za příplatek lze mít třízónový Climatronic se samostatnou klimatizační jednotkou pro druhou a třetí řadu, která je umístěna v pravém D-sloupku karoserie.

Technickou novinkou je i systém samočinného parkování pro podélné i příčné parkování. Park Assist podélně zaparkuje 4,85 m dlouhé auto do mezery, která je jen o 0,8 m delší.

Na podzim k nám

Při uvádění na trh dostal přednost klíčový německý trh, kde je Sharan nabízen již od letošního jara. Český zákazník bude moci objednávat toto MPV od podzimu, oficiální start prodeje je naplánován na říjen 2010.

Ondřej Láník
Diskuze (108)
Avatar - white label
9. 8. 2010 02:02
Re: Mám Hondu Odyssey 2008,
Ne ne, myslel naftový, viz i jeho reakce na mě (7.8. - 00:44).
;-)
Avatar - hurkar
8. 8. 2010 17:47
Re: Mám Hondu Odyssey 2008,
radoMT myslel benzínový V6, Odyssey je vyrábaný pre ameriku a tam sa nafta veľmi nenosí
Avatar - white label
7. 8. 2010 01:09
Re: Mám Hondu Odyssey 2008,
Už jsem tu o tom podrobněji psal (5.8. 12:26).
Naftové V6 sice koncern má, ale Sharan (podobně jako např. Passat) má motory uložené napříč... ;-)
Avatar - white label
7. 8. 2010 00:38
Re: Mám Hondu Odyssey 2008,
A které auto, z přímé konkurence Sharanu, má naftový šestiválec?
Avatar - Barrichello
6. 8. 2010 09:46
Re: Nuda, ale...
[odkaz]

Facelift pro evropu