TEST Volkswagen Touran 1,2 TSI: První jízdní dojmy
Komplexní lifting
Zvykli jsme si na to, že automobilky v tiskových zprávách přehánějí, když jde o dílčí novinky, facelifty nebo modernizace. Na první pohled se to týká i Touranu, který očividně dostal novou tvář (dokonce již třetí v pořadí od premiéry v roce 2003), v aktuálním stylistickém duchu VW. Druhý pohled a zejména pak přímé srovnání s předchůdcem odhalí, že z viditelných dílů zůstaly nezměněny pouze boční dveře. Všechny provedené úpravy nakonec vyústily ve skvělou hodnotu součinitele odporu vzduchu cx=0,29, což je s ohledem na kategorii MPV a původní hodnotu 0,32 příjemný pokrok.
Bohaté chromování masky a obloučky na světlometech jsou pryč, naopak vzadu se z ryze funkčních, kompaktních a vertikálně orientovaných svítilen, stala horizontální, dělená a v noci efektní sdružená světla, podobná těm na větším Sharanu. Spolu s úpravou tvaru pátých dveří došlo na přepracování kinematiky jejich uchycení, a tak je teď už lze elegantně zavřít jedním švihem, aniž byste se museli s plynovými vzpěrami chvíli přetahovat.
Retuše přídě a zádě jsou v rámci faceliftů obvyklé, ale skutečnost, že máme před sebou trochu více než jen další facelift, dobře ilustruje pozměněná boční silueta. Kupodivu došlo i na celkem zásadní tvarovou změnu spodní linie skel mezi C a D-sloupkem, která nyní roste směrem k jinak tvarovanému D-sloupku.
1,2 TSI jako dobrý základ
S blížícím se nástupem emisní normy Euro 5 přišly ke slovu výhradně přeplňované motory s přímým vstřikováním paliva, ať už jde o zážehové nebo vznětové verze. Novým základem motorové škály se stal již dobře známý motor 1,2 TSI (77 kW).
Tak jako v dalších modelech VW Group, zasahujících do nižší střední třídy, je i tady malý čtyřválec kombinován standardně se šestistupňovou ručně řazenou převodovkou. Za příplatek je k němu dodávána sada BlueMotion Technology (BMT), která obsahuje mj. systém Stop/Start a inteligentní alternátor, dobíjející akumulátor intenzivněji během brzdění. S ní klesne kombinovaná spotřeba o půl litru na konečných 5,9 l/100 km.
My jsme byli více zvědaví na to, jak se malý motor popere s bezmála 1,6 t těžkým vozem, osazeným dvěma českými novináři a jejich zavazadly. Od 77 kW mnoho nelze čekat, ale podstatnějších 175 Nm mezi 1550 a 4100 min-1 i v relativně hmotném Touranu odvádí výborné výkony.
I když dovolené zatížení 705 kg vypadá v porovnání se zdvihovým objemem motoru 1197 cm3 přímo hrozivě, konstatujeme, že pro běžnou jízdu v rodinném využití, je Touran 1,2 TSI zcela dostatečnou motorizací. Bez velkého odříkání zvládá dálniční tempo při tachometrových 140 km/h a dokáže přitom zůstat spotřebou v pozemských hodnotách (do 8 l/100 km). Nepatrně pomalejší jízda mimo dálnici sráží spotřebu rychle k sedmi litrům, což považujeme také za úspěch s ohledem na další vlastnosti motoru a zejména v porovnání s předchozí atmosférickou 1,6 MPI.
Dvanáctistovka je tichá, ochotně spolupracuje hlavně ve středních otáčkách (2500 – 4500 min-1) a spojení se šestistupňovou převodovkou skříní vám umožňuje využít hned několik provozních otáček motoru, podle aktuální potřeby. Motor si kupodivu i v tomto těžkém modelu nechává statečně líbit i podtáčení (1700 min-1), k němuž vytrvale vybízí palubní bodový displej s rádcem řazení.
Volkswagen Touran - ceny benzinových motorizací (srpen 2010) | ||||
Motor | 1,2 TSI | 1,2 TSI BMT | 1,4 TSI | 1,4 TSI EcoFuel |
Převodovka | 6M | 6M | 6M (7DSG) | 6M (7DSG) |
Zdvihový objem [cm3] | 1197 | 1197 | 1390 | 1390 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/2 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 77/5000 | 77/5000 | 103/5600 | 110/5500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 175/1550-4100 | 175/1550-4100 | 220/1500 | 220/1500-4500 |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 188 | 202 (202) | 204 (204) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,9 | 11,9 | 9,5 (9,5) | 10,2 (10,2) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6,4 | 5,9 | 6,8 (6,6) | - |
Cena Trendline [Kč] | 483.200,- | 495.100,- | 555.300,- | 603.400,- |
Cena Highline [Kč] | - | 561.000,- | 621.300,- | 669.300,- |
Limitem základní motorizace je podle předpokladu dálnice. Jakmile se dostanete nad 140 km/h přestává efekt turbodmychadlových Newtonmetrů fungovat, otáčky rostou, ale výkon je relativně skromný. Nakonec se přeci jen asi ke slibovaným 188 km/h dostanete, ale zejména s dobře vytíženým Touranem to bude chvíli trvat. I samotný sprint z 0 na 100 km/h za 11,9 s není v dnešní době žádná sláva, ale počáteční fáze akcelerace 0-80 km/h je celkem svižná (7,7 s) a teprve v závěru normovaného sprintu dochází ke zpomalení tempa akcelerace.
Adaptivní tlumiče, Park Assist 2.0, Light Assist
Touran se bude nadále kupovat hlavně kvůli slušné variabilitě uspořádání interiéru, možnosti až sedmimístného uspořádání a velkorysé nabídce prostoru pro rodinu a její zavazadla, když zůstanete na palubě v pěti. Podobné vlastnosti dnes ve třídě nabízí kde kdo, a tak VW přichází s několika inovacemi, kterými chce Touran odlišit.
Z technických inovací stojí za pozornost především možnost instalace adaptivních tlumičů DCC, které na českém trhu je pořídíte za 21.600,-Kč (mimo základní motorizaci 1,2 TSI). Co vám přinesou? Když přeskočíme zřejmě nejdůležitější bod, totiž vyšší míru aktivní bezpečnosti, nebo zkrácení brzdné dráhy, v každodenním životě snadno zvyknete na vyšší jízdní pohodlí, které adaptivní tlumiče zaručují, i když máte nainstalovaná velká kola s nízkoprofilovými pneumatikami.
U relativně vysokého vozu, jakým Touran je, se hodí i částečná eliminace bočních náklonů v zatáčkách, neboť systém se snaží tlumiče na vnější straně zatáčky přitvrdit, má-li dojít k náklonu. Tlačítkem na středové konzole lze vynutit sportovní nastavení tuhosti tlumičů nebo komfortní režim. Jakmile jeden z nich zvolíte, zůstane navolen i po příštím startu motoru.
Volkswagen naučil Touran samočinnému parkování, a to jak do podélné mezery mezi auty, tak do mezery mezi vozidly zaparkovanými kolmo k chodníku. Obojí už funguje celkem použitelně, podélná mezera musí mít alespoň 5,2 m, přičemž Touran samotný měří 4,4 m. Připravte si ale minimálně 21.300,-Kč. Jednoduché parkovací senzory vzadu s vizuální signalizací na panelu rádia přijdou na 13.100,-Kč.
Zajímavou a relativně dostupnou funkcí je asistent standardních dálkových světel Light Assist. Za 3.300,-Kč je dodáván i k základnímu provedení halogenových světlometů. Systém, využívající kameru za čelním sklem, samočinně od rychlosti 60 km/h přepíná mezi potkávacími a dálkovými světlomety, podle aktuální situace před vozidlem.
Pro bi-xenonová světla (dodávána se 12 diodami každém z předních světlometů) je připraven Dynamic Light Assist, který umožňuje trvalé zapnutí dálkových světlometů, které jsou pouze odstíněny pohyblivou clonou, zabraňující oslnění ostatních účastníků provozu.
Ceny na českém trhu
Volkswagen nabízí na českém trhu dva stupně výbavy pojmenované tradičně Comfortline a Highline. Společná je jim bezpečnostní výbava – ESP a další elektroničtí pomocníci, asistent pro rozjezdy do kopce, šest airbagů (s možností deaktivace u spolujezdce) a dva úchyty Isofix na zadních sedadlech.
Provedení Comfortline má dále navíc poloautomatickou klimatizaci Climatic s klimatizovanou schránku před spolujezdcem, rádio s CD/MP3, palubní počítač, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické stahování předních i zadních oken, dešťový senzor, zatmavená zadní skla, 16palcová litá kola a černý podélný střešní nosič.
Vyšší výbava Highline přidává automatickou klimatizaci Climatronic, palubní počítač s rozšířenými funkcemi Plus, přední mlhovky se statickým prosvěcováním do zatáček, čalounění sedadel v kombinaci Alcantara/látka, dekor „černý hliník“, sportovní sedadla, multifunkční kůží potažený volant a stříbrně eloxovaný střešní nosič.
Výbavu lze v obou stupních rozšířit o Top-paket. Balíček v ceně 27.300,- Kč obsahuje panoramatické střešní okno, alarm, připojení USB, Aux-In a iPod, dotykový displej audiosystému a kontrolu tlaku v pneumatikách. Proti objednání těchto prvků jednotlivě je paket zvýhodněn o 10 tisíc Kč.
Základní navigační systém RNS 315 vyjde na 20.500,- Kč, zadní parkovací senzory na 13.100,- Kč, sedmimístný interiér se dvěma sedadly v 3. řadě na 17.600,- Kč a bi-xenonové světlomety s diodami pro denní svícení stojí 39.400,- Kč.
Volkswagen Touran - ceny dieselových motorizací (srpen 2010) | ||||
Motor | 1,6 TDI | 1,6 TDI BMT | 2,0 TDI | 2,0 TDI |
Převodovka | 6M (7DSG) | 6M | 6M (6DSG) | 6DSG |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1968 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 77/4400 | 77/4400 | 103/4200 | 125/4200 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 250/1500-2500 | 250/1500-2500 | 320/1750-2500 | 350/1750-2000 |
Max. rychlost [km/h] | 183 (183) | 186 | 201 (199) | 213 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,8 (12,8) | 12,8 | 9,9 (9,9) | 8,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,1 (5,1) | 4,6 | 5,3 (5,7) | 5,7 |
Cena Trendline [Kč] | 565.400,- | 577.200,- | 629.500,- | - |
Cena Highline [Kč] | 631.400,- | 643.200,- | 695.400,- | 784.100,- |
Příplatek za převodovku DSG je dle konkrétní motorizace zhruba 60 a 65 tisíc Kč. Pro 2,0 TDI o výkonu 125 kW je dvouspojková převodovka standardem.