Test: Volkswagen Transporter Rockton 2.0 TDI - Nejen Image
Příznivci Volkswagenu jsou na speciální terénní úpravy Transporteru zvyklí. Poslední dvě generace tohoto vozidla upravila firma Auto Seikel. Zatímco T4 pro klienty předělávala ve svém německém působišti Freigerichtu, poslední generace upraveného vozu vyjíždí přímo z továrny Volkswagenu.
Je to důležité? Pro majitele ano, protože automobilka tímto převzala záruku na celé vozidlo. Veškerá případná jednání tedy směřují pouze k ní.
Navenek polepy a výška
Rockton s šedými polepy v odstínu skály se na první pohled nejeví příliš speciálně. Všechny zaujme nápis Rockton a terénní pneumatiky, podrobnější pohled odhalí nárůst světlé výšky o 30 mm. Opravdový znalec se bude divit nad neprůhlednými bočními okny za posuvnými dveřmi v kombinaci s průhlednou výklopnou zádí. Vnější odlišení od konvenčních provedení Transporteru jsou jen slabým odvarem toho, co se skrývá v podvozku.
Stačilo se jen posadit na paty a hned nás do očí trkly masivní výztuhy bočních prahů pomocnými trubkami velikosti těch lešenářských. Klouzání po výmolech tedy nemusí být ohrožením pro plechy karoserie. Citlivý střed vozidla obdržel velké množství ochranných plechů od motoru vpředu přes spojku Haldex až k zadnímu diferenciálu. Součást vybavení také tvořila uzávěrka zadního diferenciálu, kterou má Transporter Kombi 4Motion za příplatek.
Hurá do lesa!
Kam jinam jsme měli zajet než do lesa s vyčnívajícími kořeny stromů a cestou rozjetou od lesní techniky? Rockton je totiž k mání jako Kombi.
Průjezdu terénem byla také přizpůsobena sedadla. Rockton dostal speciální od firmy Schnierle s jednodílným opěradlem včetně hlavové opěrky. Proč takový luxus? Stačí jet minutu v terénu, který hází vozidlem střídavě zprava doleva, a hned posádka pochopí, jak skvělé je opěradlo bez mezery mezi ním a opěrkou pro hlavu. Cestující v druhé a třetí řadě měli k dispozici samostatné sedáky i opěradla, ale ve druhé linii spojená ve dvojici a v poslední do trojice. Celkově sedmimístný terénní vůz dovoloval posun sedadel v kolejničkách začleněných do podlahy.
Nájezd na lesní cestu by nezpůsobil žádné potíže ani běžnému Transporteru 4Motion. Pokračovat do náročnějších podmínek jsme mohli díky zvýšenému podvozku Rocktonu bez obav o jeho poškození. Tuhá karoserie vozidla nevydala ani hlásek, když jsme předními koly najížděli na hromady hlíny vytlačené na bok širokými pneumatikami lesnických strojů.
Bez redukce
Díky trubkovým výztuhám prahů sloužícím jako lyže při najetí do hluboké prohlubně jsme neváhali zapadat do hlubokých rýh. Dlouho jsme pokračovali bez dalších úprav až do chvíle, kdy vůz sklouzl zadním kolem do výmolu a přední kola včetně zadního začala hrabat. Běžně by to znamenalo vzít si skládací lopatku a trochu máknout. My jsme měli v záloze ještě elektricky ovládanou mechanickou uzávěrku zadního diferenciálu. Díky jemné spolupráci plynového pedálu se spojkovým jsme i z této svízelné situace vyvázli, i když jsme si lopatku již před vjetím do terénu vzali.
Více než na podvozek jsme mysleli na spojkové obložení. Při vyjíždění z výmolů bylo občas cítit, proto jsme tak drsné podmínky nakonec opustili. Úprava Transporteru T4 od firmy Auto Seikel tuto variantu nabízela, ale Volkswagen u posledního vydání tuto specifikaci na trh nedal, protože zájem o ni byl minimální.
Pohodlí na silnici
Některé terénní úpravy vozidel nejsou na silnici příliš příjemným společníkem, to však neplatilo o Rocktonu. Na dálnici se choval velmi zdvořile, pouze při bočním větru byl znát nárůst světlé výšky. Nad vším však bděl stabilizační systém ESP, tudíž v klidném počasí jsme si co do stability vozu připadali jako v běžném Transporteru 4Motion. Větší jízdní odpory kvůli světlé výšce a zhoršené aerodynamice kvůli výztuhám bočních prahů i nárůst hmotnosti si vybraly daň na spotřebě. Silniční úseky si v průměru vyžádaly 8,4 l/100 km, žízeň v terénu je nesmyslné specifikovat, protože u ní hraje velkou roli mnoho proměnných.
Pohon
Volkswagen zvolil pro model Rockton pouze dvoulitrový turbodiesel 2.0 TDI ve dvou výkonových provedeních 103 a 132 kW. My jsme zkoušeli slabší jednotku a byli jsme rádi. Divíte se?
Naše zkušenosti s dvoulitrem 2.0 BiTDI opatřeným dvěma turbodmychadly v jiných vozech značky Volkswagen sice uchvacovaly mohutným zátahem motoru již od 1500 min-1, ale k roztočení velkého turbodmychadla pro nízké otáčky si agregát vzal několik desetin sekund. Tato prodleva by při jízdě v opravdovém terénu mohla působit potíže ve slaďování točivého momentu motoru se spojkovým pedálem. Kdo by však toužil po mimořádně silném motoru a Rockton používal spíše k dopravě na horské chaty a podobné účely, tomu může 2.0 BiTDI přijít vhod. Lze jej pořídit i se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.
Plusy
- Zvýšená světlost
- Ochrana podvozku
- Uzávěrka zadního diferenciálu
Minusy
- Absence redukce
- Vyšší cena
TECHNICKÉ PARAMETRY | |
Motor | 2.0 TDI |
Typ | přeplňovaný vznětový čtyřválec |
Objem válců (cm3) | 1968 |
Chlazení | kapalinou |
Vstřik paliva | common rail |
Emisní norma | Euro 5 |
Největší výkon (kW/min-1) | 103/3500 |
Točivý moment (N.m/min-1) | 340/1750 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Pohon | všech kol |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 157 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,2/6,9/8,1 |
Délka/šířka/výška (mm) | 4892/1904/2062 |
Rozvor (mm) | 3000 |
Provozní hmotnost (kg) | 2079 |
Celková hmotnost (kg) | 3200 |
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) | 750 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) | 2000 |
Objem nádrže paliva (l) | 80 |
Cena vozu (Kč bez DPH) | 973 785 |