Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Test: Volkswagen Transporter Rockton 2.0 TDI - Nejen Image

Po stisku tlačítka začala blikat kontrolka zadního diferenciálu. Při jeho uzavření svítila stále.
Přístrojová deska měla na rozdíl od běžných vozů Transporter navíc tlačítko uzávěrky zadního mechanického diferenciálu
Na řadicí páce se nenacházel znak 4Motion
Přístup ke speciálním sedadlům druhé a třetí řady zajišťovaly pravé posuvné dveře
11 Fotogalerie
Diskuze (3)
Volkswagen Rockton tvoří speciální verzi Transpoteru Kombi 4Motion. Podvozek dostal bytelnou ochranu.

Příznivci Volkswagenu jsou na speciální terénní úpravy Transporteru zvyklí. Poslední dvě generace tohoto vozidla upravila firma Auto Seikel. Zatímco T4 pro klienty předělávala ve svém německém působišti Freigerichtu, poslední generace upraveného vozu vyjíždí přímo z továrny Volkswagenu.

Je to důležité? Pro majitele ano, protože automobilka tímto převzala záruku na celé vozidlo. Veškerá případná jednání tedy směřují pouze k ní.

Navenek polepy a výška

Rockton s šedými polepy v odstínu skály se na první pohled nejeví příliš speciálně. Všechny zaujme nápis Rockton a terénní pneumatiky, podrobnější pohled odhalí nárůst světlé výšky o 30 mm. Opravdový znalec se bude divit nad neprůhlednými bočními okny za posuvnými dveřmi v kombinaci s průhlednou výklopnou zádí. Vnější odlišení od konvenčních provedení Transporteru jsou jen slabým odvarem toho, co se skrývá v podvozku.

Stačilo se jen posadit na paty a hned nás do očí trkly masivní výztuhy bočních prahů pomocnými trubkami velikosti těch lešenářských. Klouzání po výmolech tedy nemusí být ohrožením pro plechy karoserie. Citlivý střed vozidla obdržel velké množství ochranných plechů od motoru vpředu přes spojku Haldex až k zadnímu diferenciálu. Součást vybavení také tvořila uzávěrka zadního diferenciálu, kterou má Transporter Kombi 4Motion za příplatek.

Hurá do lesa!

Kam jinam jsme měli zajet než do lesa s vyčnívajícími kořeny stromů a cestou rozjetou od lesní techniky? Rockton je totiž k mání jako Kombi.

Průjezdu terénem byla také přizpůsobena sedadla. Rockton dostal speciální od firmy Schnierle s jednodílným opěradlem včetně hlavové opěrky. Proč takový luxus? Stačí jet minutu v terénu, který hází vozidlem střídavě zprava doleva, a hned posádka pochopí, jak skvělé je opěradlo bez mezery mezi ním a opěrkou pro hlavu. Cestující v druhé a třetí řadě měli k dispozici samostatné sedáky i opěradla, ale ve druhé linii spojená ve dvojici a v poslední do trojice. Celkově sedmimístný terénní vůz dovoloval posun sedadel v kolejničkách začleněných do podlahy.

Nájezd na lesní cestu by nezpůsobil žádné potíže ani běžnému Transporteru 4Motion. Pokračovat do náročnějších podmínek jsme mohli díky zvýšenému podvozku Rocktonu bez obav o jeho poškození. Tuhá karoserie vozidla nevydala ani hlásek, když jsme předními koly najížděli na hromady hlíny vytlačené na bok širokými pneumatikami lesnických strojů.

Bez redukce

Díky trubkovým výztuhám prahů sloužícím jako lyže při najetí do hluboké prohlubně jsme neváhali zapadat do hlubokých rýh. Dlouho jsme pokračovali bez dalších úprav až do chvíle, kdy vůz sklouzl zadním kolem do výmolu a přední kola včetně zadního začala hrabat. Běžně by to znamenalo vzít si skládací lopatku a trochu máknout. My jsme měli v záloze ještě elektricky ovládanou mechanickou uzávěrku zadního diferenciálu. Díky jemné spolupráci plynového pedálu se spojkovým jsme i z této svízelné situace vyvázli, i když jsme si lopatku již před vjetím do terénu vzali.

Více než na podvozek jsme mysleli na spojkové obložení. Při vyjíždění z výmolů bylo občas cítit, proto jsme tak drsné podmínky nakonec opustili. Úprava Transporteru T4 od firmy Auto Seikel tuto variantu nabízela, ale Volkswagen u posledního vydání tuto specifikaci na trh nedal, protože zájem o ni byl minimální.

Pohodlí na silnici

Některé terénní úpravy vozidel nejsou na silnici příliš příjemným společníkem, to však neplatilo o Rocktonu. Na dálnici se choval velmi zdvořile, pouze při bočním větru byl znát nárůst světlé výšky. Nad vším však bděl stabilizační systém ESP, tudíž v klidném počasí jsme si co do stability vozu připadali jako v běžném Transporteru 4Motion. Větší jízdní odpory kvůli světlé výšce a zhoršené aerodynamice kvůli výztuhám bočních prahů i nárůst hmotnosti si vybraly daň na spotřebě. Silniční úseky si v průměru vyžádaly 8,4 l/100 km, žízeň v terénu je nesmyslné specifikovat, protože u ní hraje velkou roli mnoho proměnných.

Pohon

Volkswagen zvolil pro model Rockton pouze dvoulitrový turbodiesel 2.0 TDI ve dvou výkonových provedeních 103 a 132 kW. My jsme zkoušeli slabší jednotku a byli jsme rádi. Divíte se?

Naše zkušenosti s dvoulitrem 2.0 BiTDI opatřeným dvěma turbodmychadly v jiných vozech značky Volkswagen sice uchvacovaly mohutným zátahem motoru již od 1500 min-1, ale k roztočení velkého turbodmychadla pro nízké otáčky si agregát vzal několik desetin sekund. Tato prodleva by při jízdě v opravdovém terénu mohla působit potíže ve slaďování točivého momentu motoru se spojkovým pedálem. Kdo by však toužil po mimořádně silném motoru a Rockton používal spíše k dopravě na horské chaty a podobné účely, tomu může 2.0 BiTDI přijít vhod. Lze jej pořídit i se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG.

Plusy

  • Zvýšená světlost
  • Ochrana podvozku
  • Uzávěrka zadního diferenciálu

Minusy

  • Absence redukce
  • Vyšší cena

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.0 TDI
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem válců (cm3) 1968
Chlazení kapalinou
Vstřik paliva common rail
Emisní norma Euro 5
Největší výkon (kW/min-1) 103/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 340/1750
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon všech kol
Nejvyšší rychlost (km/h) 157
Spotřeba paliva (l/100 km) 10,2/6,9/8,1
Délka/šířka/výška (mm) 4892/1904/2062
Rozvor (mm) 3000
Provozní hmotnost (kg) 2079
Celková hmotnost (kg) 3200
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem nádrže paliva (l) 80
Cena vozu (Kč bez DPH) 973 785

Vstoupit do diskuze (3)