Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
Volkswagen Golf
12 Fotogalerie

TEST VW Golf Variant 1.9 TDI 4Motion

Kombinace vznětového motoru u auta nižší střední třídy typu kombi s pohonem čtyř kol je velmi vzácná. Pravděpodobně nejdražší možná varianta vozu Golf s přepracovaným motorem TDI (85 kW) je ale dokladem toho, že ani takovéto experimenty nemusejí být nezajímavé.

Kombi Variant si zachovalo podobně kompaktní formu jako hatchback - karosérie narostla do délky jen o 250 mm. Pro Golf typické prvky jako čistě řešená příď se sdruženými světlomety nebo nízká hrana nakládacího prostoru zůstaly beze změn. Testovaný vůz zvýrazňovaly elegantní disky z lehkých slitin, a pozornému oku neunikla ani mírně zvětšená světlá výška vozu.

Interiér s maximální možnou výbavou je charakteristický hlavně svým přesným zpracováním. I když se v interiéru střídají plastové, kožené, chromové i hliníkové prvky, celek působí vyváženě a nerozptyluje. Sportovní sedadla s potažená hrubým textilem poskytují i při razantní jízdě velmi dobré boční vedení. Obě přední sedačky lze nastavit i výškově a v kombinaci s všestranně posuvným volantem umožňují nalézt optimální polohu i nekonfekčním postavám. Pro Golf typické příjemné modré podsvícení displeje (včetně voliče automatické klimatizace) má nevýhodu v tom, že modrá kontrolka dálkových světel se zde snadno ztratí.

Mají-li cestující vepředu dostatek komfortu, na zadních sedadlech už Variant tak velkorysý není. Rozvor 2510 mm se zkrátka natáhnout nedá a konstruktéři spotřebovali na míru komfortu vpředu více poněkud místa.

Kobercem vyložený zavazadlový prostor zužují podběhy kol jen velmi málo, pohon čtyř kol a plnohodnotná rezerva jej však v základním objemu zmenšily na pouhých 360 litrů. Naopak dobrou službu prokazují plastové lyžiny na podlaze a vnitřní úchytná oka. Sklopením sedadel se dá zavazadelník prodloužit až na 1620 mm, přičemž přebytečné opěrky hlav lze zasunout do otvorů v sedácích.

Nejsilnější dojem z vozu ale jednoznačně zanechává stopatnáctikoňový motor. Přeplňovaný čtyřválec, který jsme testovali už v Passatu, vychází z původního koncernového turbodieselu, s novým systémem vstřikování PDS, pro který se u nás používá označení čerpadlo-tryska. Tlak pro vstřik nafty v něm vytvářejí čtyři čerpadla, která jsou součástí kompletu vstřikovací trysky každého z válců a pohání je přídavný vačkový hřídel. Výkon motoru tak vzrostl z 81 na 85 kW, podstatnější změnou je ale zvýšení maximálního točivého momentu na 285 Nm při 1900 ot/min. S tímto motorem dosahuje relativně lehký Golf skutečně pozoruhodných dynamických vlastností. Už od přibližně 1600 ot/min se motor spontánně vytáčí a v kombinaci se šestistupňovou převodovkou dovoluje využít své síly. To vše při velmi nízké spotřebě.

Přebytek výkonu u tohoto motoru vhodně využívá pohon čtyř kol se spojkou typu haldex. Prakticky to znamená, že i na velmi nenápadné protočení kol zareaguje auto přiřazením pohonu zadní nápravy a Golf tak doslova vystřelí z místa plnou silou. Obdobná je reakce spojky i například na blátivé cestě, kde pohon všech kol pomáhá udržet auto řiditelné. Je ovšem pravda, že v běžném provozu není účinek takto přiřaditelného pohonu znatelný. Tvrdší odladění podvozku pak řidiči dodává potřebnou jistotu i při razantnější jízdě.

V úvodu zmíněná neobvyklá kombinace motoru, pohonu a převodovky je u Golfu uvedena do téměř dokonalého souladu. Lehce nedotáčivý charakter vozu lze snadno korigovat a ani řazení šestistupňové převodovky nečiní zvláštní obtíže. Na ekonomickou "šestku" lze na dálnici dokonce i přijatelně zrychlovat. Boční náklony vozu jsou spíše podprůměrné a ani přejíždění příčných nerovností řidič příliš nepocítí. Nástup brzdného účinku je ostrý a brzdy samotné slábnou až po skutečně dlouhém namáhání. K přednostem patří i málo hlučný motor a nízká spotřeba, kterou jsme i při maximálním využívání výkonových vlastností nedostali přes sedmilitrovou hranici. Údaj o průměrné spotřebě 6,2 litru, udávaný výrobcem, tak považujeme za realistický.

Golf Variant v testované kombinaci je přece jen výjimečné auto. Za nespornou kvalitu zpracování i sladění motoru s převodovkou a podvozkem je však potřeba v případě tohoto vozu dost zaplatit. Za své peníze získá zákazník auto, které mnoha prvky přesahuje svou třídu. Optimum je pak možno najít při skromnější výbavě nebo použitím slabšího motoru.