Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Golf Variant 1.9 TDI 4Motion

Tomáš Zajíček
Diskuze (6)

Kombinace vznětového motoru u auta nižší střední třídy typu kombi s pohonem čtyř kol je velmi vzácná. Pravděpodobně nejdražší možná varianta vozu Golf s přepracovaným motorem TDI (85 kW) je ale dokladem toho, že ani takovéto experimenty nemusejí být nezajímavé.

Kombi Variant si zachovalo podobně kompaktní formu jako hatchback - karosérie narostla do délky jen o 250 mm. Pro Golf typické prvky jako čistě řešená příď se sdruženými světlomety nebo nízká hrana nakládacího prostoru zůstaly beze změn. Testovaný vůz zvýrazňovaly elegantní disky z lehkých slitin, a pozornému oku neunikla ani mírně zvětšená světlá výška vozu.

Interiér s maximální možnou výbavou je charakteristický hlavně svým přesným zpracováním. I když se v interiéru střídají plastové, kožené, chromové i hliníkové prvky, celek působí vyváženě a nerozptyluje. Sportovní sedadla s potažená hrubým textilem poskytují i při razantní jízdě velmi dobré boční vedení. Obě přední sedačky lze nastavit i výškově a v kombinaci s všestranně posuvným volantem umožňují nalézt optimální polohu i nekonfekčním postavám. Pro Golf typické příjemné modré podsvícení displeje (včetně voliče automatické klimatizace) má nevýhodu v tom, že modrá kontrolka dálkových světel se zde snadno ztratí.

Mají-li cestující vepředu dostatek komfortu, na zadních sedadlech už Variant tak velkorysý není. Rozvor 2510 mm se zkrátka natáhnout nedá a konstruktéři spotřebovali na míru komfortu vpředu více poněkud místa.

Kobercem vyložený zavazadlový prostor zužují podběhy kol jen velmi málo, pohon čtyř kol a plnohodnotná rezerva jej však v základním objemu zmenšily na pouhých 360 litrů. Naopak dobrou službu prokazují plastové lyžiny na podlaze a vnitřní úchytná oka. Sklopením sedadel se dá zavazadelník prodloužit až na 1620 mm, přičemž přebytečné opěrky hlav lze zasunout do otvorů v sedácích.

Nejsilnější dojem z vozu ale jednoznačně zanechává stopatnáctikoňový motor. Přeplňovaný čtyřválec, který jsme testovali už v Passatu, vychází z původního koncernového turbodieselu, s novým systémem vstřikování PDS, pro který se u nás používá označení čerpadlo-tryska. Tlak pro vstřik nafty v něm vytvářejí čtyři čerpadla, která jsou součástí kompletu vstřikovací trysky každého z válců a pohání je přídavný vačkový hřídel. Výkon motoru tak vzrostl z 81 na 85 kW, podstatnější změnou je ale zvýšení maximálního točivého momentu na 285 Nm při 1900 ot/min. S tímto motorem dosahuje relativně lehký Golf skutečně pozoruhodných dynamických vlastností. Už od přibližně 1600 ot/min se motor spontánně vytáčí a v kombinaci se šestistupňovou převodovkou dovoluje využít své síly. To vše při velmi nízké spotřebě.

Přebytek výkonu u tohoto motoru vhodně využívá pohon čtyř kol se spojkou typu haldex. Prakticky to znamená, že i na velmi nenápadné protočení kol zareaguje auto přiřazením pohonu zadní nápravy a Golf tak doslova vystřelí z místa plnou silou. Obdobná je reakce spojky i například na blátivé cestě, kde pohon všech kol pomáhá udržet auto řiditelné. Je ovšem pravda, že v běžném provozu není účinek takto přiřaditelného pohonu znatelný. Tvrdší odladění podvozku pak řidiči dodává potřebnou jistotu i při razantnější jízdě.

V úvodu zmíněná neobvyklá kombinace motoru, pohonu a převodovky je u Golfu uvedena do téměř dokonalého souladu. Lehce nedotáčivý charakter vozu lze snadno korigovat a ani řazení šestistupňové převodovky nečiní zvláštní obtíže. Na ekonomickou "šestku" lze na dálnici dokonce i přijatelně zrychlovat. Boční náklony vozu jsou spíše podprůměrné a ani přejíždění příčných nerovností řidič příliš nepocítí. Nástup brzdného účinku je ostrý a brzdy samotné slábnou až po skutečně dlouhém namáhání. K přednostem patří i málo hlučný motor a nízká spotřeba, kterou jsme i při maximálním využívání výkonových vlastností nedostali přes sedmilitrovou hranici. Údaj o průměrné spotřebě 6,2 litru, udávaný výrobcem, tak považujeme za realistický.

Golf Variant v testované kombinaci je přece jen výjimečné auto. Za nespornou kvalitu zpracování i sladění motoru s převodovkou a podvozkem je však potřeba v případě tohoto vozu dost zaplatit. Za své peníze získá zákazník auto, které mnoha prvky přesahuje svou třídu. Optimum je pak možno najít při skromnější výbavě nebo použitím slabšího motoru.

Tomáš Zajíček
Diskuze (6)
Cena základní sestavy 611 200 Kč
Výbava základní sestavy ABS, ESR+EDS, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní loketní opěrka, 2 airbagy, imobilizér, posilovač řízení, příprava na rádio, volant stavitelný ve dvou osách Kč
Cena testované sestavy 844 100 Kč
Výbava testované sestavy výbava Highline: kola z lehkých slitin, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, sportovní sedadla, přední loketní opěrka, kožené potahy volantu, řadicí páky a ruční brzdy, přední mlhovky, centrální zamykání, manuální klimatizace, metalíza, multifunkční displej, alarm, autorádio Beta, automatická klimatizace, dešťový senzor, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, boční airbagy Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1986
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 85 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 285 / 1900 - 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5.1 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 1470
Objem nádrže (l): 62
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1444 / 516
Rozměr pneu: 195
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4397
b) šířka (mm): 1735
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2518
e) rozchod vpředu (mm): 1513
f) rozchod vzadu (mm): 1487
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1370
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
10. 3. 2024 21:58
Re: Cena
Dal jsem to do inflační kalkulačky a vyšlo to na 1 720 548 Kč.
10. 3. 2024 16:05
Re: Golf IV
Větší pozornost je v testu věnovaná jednoznačně motoru
10. 3. 2024 14:48
Cena
Za bratru skoro 900k pred 20 rokmi. To teraz ekvivalent 1500000?
10. 3. 2024 13:38
Re: Golf IV
Vyjimecne souhlas :yes:
Avatar - Jenik3
10. 3. 2024 13:32
Re: Golf IV
Důraz byl kladen na 4x4. Kdyz potřebuješ vyjet nahoru...