Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Golf GTD (147 kW) – Naftový hot-hatch, nebo jen silnější Golf?

Lukáš Volšický
Diskuze (125)

Volkswagen v dnešních dnech prodává hned čtveřici sportovních variant populárního Golfu. Jednou z nich je i Golf GTD, který působí jako naftová alternativa ke kultovnímu GTI. Jak se s ním však žije v reálném světě?

Design, interiér


Když se řekne Volkswagen Golf, všichni si nepochybně vzpomeneme na až dokonale univerzální vůz. Vyrábí se už téměř 50 let a v dnešních dnech i ve čtyřech sportovnějších variantách. K nejslavnějšímu GTI se v moderní éře připojuje rychlá čtyřkolka Golf R, výkonný plug-in hybrid Golf GTE a nejsilnější turbodiesel Golf GTD. Ten sice je asi nejméně sportovní verzí ze všech, ale spolu s příležitostnou řidičskou zábavou je i příjemným cestovatelem.

Už začátkem letoška jsem si zkusil obě benzinové sportovní varianty, a teď si konečně mohu osahat i naftovou alternativu. Už na první pohled mi však Golf GTD přijde malinko zvláštní. Hlavně, protože obdivuji jeho kultovního sourozence. Ve Volkswagenu vyvinuli GTD bez sebemenších designových spojení se slavnějším GTI, ale stále se nedokážu zbavit dojmu, že má působit jako „GTIčko na palivo satanovo“, jak by řekl Jeremy Clarkson.

Zapomeňte na tradiční červenou linku spojující přední světlomety, originální tartanové čalounění nebo hlavici řadicí páky inspirovanou golfovým míčkem. Volkswagen Golf GTD jede svou cestou a vedle stylovějšího GTI vypadá jako docela normální Golf, akorát v nejvyšší výbavě. A když už jsem narazil na řadicí páku, už teď vám řeknu, že si jej můžete koupit jen s dvouspojkovým automatem.

Pojďme se rovnou seznámit s naším konkrétním kouskem. Volkswagen Golf GTD se mi dostal do rukou v docela diskrétní specifikaci. Má černou perleť Deep, volitelný Black Style paket, IQ.Light LED Matrix světlomety a stojí na příplatkových 19” kolech Estoril z vrcholného sportovního Golfu R. A i přestože skrze paprsky prosvítají výrazné červené brzdiče, přidávající na dramatičnosti, už při prvním nahlédnutí do kabiny si říkám, jestli těch tmavých barev není až moc.

Standardem Golfu GTD je interiér Scale Paper kombinující černou barvu s šedými detaily. Volitelně pak můžete mít luxusnější výbavu v kůži Vienna. Pokud vás láká stylovější kabina sportovnějšího „GTIčka“, v naftovém sourozenci ji bohužel nenajdete. Obě nabízené specifikace jsou tmavší a pocitově nudnější. GTD je uvnitř spíše Golfem v nejvyšší výbavě než stylovkou. A to se vším pozitivním i negativním, co je pro nejmodernější osmou generaci charakteristické.

Nejnovější architektura interiérů značky minimalizuje klasické ovladače ve prospěch dotykového displeje a dotykových ploch, jenže bohužel není dokonalá. Začíná to spouštěním infotainmentu, který je při nastartování vozu nejpomalejší. Až se načte, začne fungovat docela obstojně. A připravte se na skutečnost, že jej v nejnovějším Golfu budete využívat často.

Video se připravuje ...

Pokud si před jízdou budete chtít vypnout automaticky zapnuté funkce jako systém stop-start nebo asistent jízdy v pruzích, a současně si změnit jízdní režim, naučte se svou trojkombinaci a využívejte menu oblíbených ve stahovací horní liště. Nastavení klimatizace se ovládá výhradně na displeji a dotykové liště pod obrazovkou. A s dotykovými plochami se seznámíte i na volantu, kde si o ně občas můžete zavadit při zatáčení. Klasická tlačítka jsou prostě nenahraditelná.

Technologická výbava nejmodernějšího Golfu je občas rozporuplná, ale účelnost a kvalita vnitřku osmé generace je na solidní úrovni. Sportovnější sedadla s výraznějším bočním vedením vytvářejí oporu vašemu tělu v zatáčkách a jsou komfortní. Zadní sedadla jsou ideální pro osoby nižšího a středního vzrůstu, dlouhánům už trochu chybí prostor. Zavazadlový prostor pak disponuje základním objemem 380 litrů, sklopením sedadel zvětšitelným a na 1237 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Konečně je tu technika, takže se pojďme podívat pod kapotu a seznámit se také s odlišnostmi benzinového Golfu GTI a naftového Golfu GTD – s pohonem předních kol a absencí elektrifikace jsou si nejbližšími sportovními verzemi Golfu. Každá z nich současně cílí na trochu jiný typ řidičů i zákazníků. Jedna vás zaujme rychlostí a zábavou, druhá ekonomičností a cestovatelským potenciálem.

Ve sportovnějším Golfu GTI najdeme přeplňovaný zážehový dvoulitr EA888 o 180 kW (245 koních) a 370 N.m. V úspornějším Golfu GTD je populární přeplňovaný vznětový dvoulitr EA288 Evo o 147 kW (200 koních) a 400 newtonmetrech. Nejmodernější generace motoru využívá technologii twin-dosing, selektivní katalytickou redukci ve dvou katalyzátorech a duální vstřikování AdBlue.

S dvěma stovkami koní a čtyřmi sty newtonmetry umí nejnovější Golf GTD vyvinout solidní pružné zrychlení, díky němuž umí bezpečně předjíždět i požírat dálniční kilometry po desítkách. Oficiální údaje pak uvádějí, že zrychlení z nuly na stovku mu zabere 6,7 sekundy a umí jezdit maximální rychlostí 245 km/h. V reálném světě je však důležitější, že zejména ve středních otáčkách ochotně reaguje na plyn.

Volkswagen Golf GTD Volkswagen Golf GTD

Jen při rozjezdech zjistíte, co přísnější evropská emisní legislativa udělala s kdysi opravdu příjemným přeplňovaným dvoulitrem. Při rozjezdu z nulové rychlosti jsou reakce motoru i převodovky otupělé a vy si uvědomujete, kolik musíte přidat plynu jen na to, aby se Golf GTD svižněji rozjel. Pocitově na pedál šlapete opravdu hodně, aniž by se začal dynamičtěji hýbat. Nejlepším řešením, když se potřebujete rychle připojit z vedlejší ulice, je aktivovat sportovní režim převodovky s intenzivnější odezvou.

Evropský automobilový průmysl je dnes bohužel ovlivněný emisemi a spotřebou paliva, jejichž homologační metodiky dělají z výkonného dvousetkoňového turbodieselu pocitově slabší motor než skutečně je. A když už jsme u spotřeby paliva, uvedu, že Golf GTD reálně jezdí za přibližně 5,3 litru na 100 kilometrů. Při klidnějším jízdním stylu na dlouhých trasách klesá lehce pod pět litrů, při dynamičtějším tempu na okreskách se pak blíží šesti litrům.

Volkswagen Golf GTD je standardně vybaven sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou DQ381, manuální převodovka už je bohužel minulostí. Od benzinového Golfu GTI se navíc odlišuje i absencí chytrého elektronického samosvorného diferenciálu VAQ, který u něj nahrazuje elektronická uzávěrka XDS+. Přibrzďováním vnitřního předního kola v oblouku mu pomáhá stáčet se do zatáčky a omezuje jeho protáčení.

Jízdním komfortem s příplatkovým adaptivním podvozkem DCC pak Golf GTD je příjemným autem pro každodenní život ve městech, ale při konfiguraci se raději vyhněte zbytečně velkým 19” kolům. Na nekvalitním povrchu z něj dělají méně komfortní auto a při přejíždění kanálů či větších nerovností se ráně přenesené do interiéru bohužel nevyhnete. Skromnější osmnáctky budou rozumnější volbou.

Na klikatých okreskách si následně užijete kvality tlumičů DCC, které umí pohltit boční náklony a pracovat s přenosy hmotnosti při rychlých změnách směru v zatáčkách. Zpětná vazba je v dnešních koncernových autech už pouze minimální, ale odpovídá sportovně-cestovnímu zacílení auta. Stejně tak jako docela obyčejné, ale dostatečně výkonné brzdy. A jelikož se blížíme k závěru, konečně vám mohu odhalit, jak bych si Golf GTD uměl představit já.

Závěr


Byl by to ideální rodinný kombík, ale bohužel se vyrábí pouze jako hatchback. Ani nejnovější Golf GTD není naftovou alternativou sportovnějšího a zábavnějšího Golfu GTI. Bohužel mu chybí rychlost i řidičská zábava kultovnějšího sourozence a jeho hlavní předností je talent pro dálniční cestování s nižší spotřebou paliva. Golf GTD je spíše samostatně oddělená vrcholná motorizace standardního modelu.

Volkswagen Golf GTD je ideálním autem, pokud hledáte praktického parťáka pro každodenní život, ale současně se občasně chcete svézt po okreskách. Sice mu chybí nadšení „GTIčka“, ale s blízkými geny umí krátkodobě zabavit. Největším lákadlem tohoto modelu však je možnost sbalit se s rodinou a vyrazit na dovolenou do zahraničí. Při cestě po německých dálnicích navíc využijete jeho potenciálu k rychlému cestování za relativně málo peněz.

Nejlevnější verze modelu 632.900 Kč (Life 1.0 TSI 81 kW 6MAN)
Základ s testovaným motorem 1.055.900 Kč (GTD 2.0 TDI 147 kW 7DSG)
Testovaný vůz bez příplatků 1.055.900 Kč (GTD 2.0 TDI 147 kW 7DSG)
Testovaný vůz s výbavou 1.259.200 Kč (GTD 2.0 TDI 147 kW 7DSG)

Plusy

  • Dokonale univerzální auto pro život
  • Příjemná pružná síla i spotřeba paliva pro dálniční cestování

Minusy

  • Pomalý infotainment a nutnost dotykového ovládání
  • Občas pomalejší reakce pohonu při rozjezdech
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (125)

Doporučujeme

Volkswagen Golf 2.0 TDI GTD (147 kW)
Cena základní sestavy 1 055 900 Kč
Výbava základní sestavy Digitální radiopřijímač (DAB+) rozšíření rádia o příjem digitálního vysílání závislý na síle signálu v daném místě, Dvě LED lampičky na čtení vpředu, Dvoutónový klakson, Elektromechanická parkovací brzda s funkcí Auto Hold, Elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, Elektronický imobilizér, Front Assist s funkcí automatického nouzového brzdění s rozpoznáním chodců a cyklistů, Funkce start/stop, Hlavové airbagy vpředu i vzadu boční airbagy vpředu, Chromové provedení ovládacích prvků rádia a spínače světel, Infotainment Ready2Discover 10" barevný dotykový display třetí generace infotainmentu MIB 3 We, Integrované hlavové opěrky vpředu nedělené od předních sedadel, ISOFIX příprava pro upevnění dětské sedačky na sedadle, spolujezdce a na vnějších zadních sedačkách, Kotoučové brzdy vpředu, Kotoučové brzdy vzadu 15" (série 272x10), LED osvětlení lišty mezi světlomety podsvícení vnějších klik dveří, LED světlomety Plus dálkové svícení plus přisvětlování zatáček highway light - speciální svícení pro jízdu na dálnici svícení pro jízdu ve špatném počasí včetně LED denního svícení, LED zadní světla, Light Assist automatické přepínání mezi dálkovými a potkávacími světlomety dle provozu v protisměru, Loketní opěrka vpředu atd. Kč
Cena testované sestavy 1 259 200 Kč
Výbava testované sestavy Barva interiéru Scale Paper Černá s šedými detaily, Vnější lakování Černá Deep perleťový efekt (16.400 Kč), 19" kola z lehké slitiny Estoril (42.500 Kč), Keyless Advanced (12.000 Kč), Soundsystem harman/kardon (18.300 Kč), Prodloužená záruka 4 roky/80.000 km (7.200 Kč), Zpětná kamera (8.700 Kč), Světlomety IQ.LIGHT LED Matrix (26.100 Kč), Navigace Discover Pro s Head-up (37.700 Kč), Adaptivní regulace podvozku DCC (23.200 Kč), Parkovací asistent Park Assist (1.900 Kč), Black Style paket (9.300 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 245
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.2
Emise CO2: 136
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1237
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1466 / 484
Rozměr pneu: 235/35 R19
Volkswagen Golf 2.0 TDI GTD (147 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4287
b) šířka (mm): 1789
c) výška (mm): 1443
d) rozvor (mm): 2626
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 820
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Mokrous
11. 8. 2023 09:46
Re: lol
Klídek. Já nepsal, že se chová stejně, jen to, že konstrukčně jde o totožné řešení.
Vím, že se s PDK jezdí líp, ale to je především díky softwaru.
Když si necháš DSG někde naladit, tak se k PDK přiblíží téměř k nerozeznání.
Jde o naladění hodnot přítlaků, spínacích časů, rozsahu otáček, doby držení kvaltu, plachtění, nebo spíš neplachtění atd.
I PDK vždy předřadí to co uzná a když se ti povede ji přesvědčit, že chceš řadit nahoru a přitom budeš chtít řadit dolů, tak ti taky cukne.
Avatar - white label
11. 8. 2023 00:27
Re: lol
Na princip sere pes, chceš snad taky tvrdit, že všechny hdm automaty se chovají stejně, jen proto, že princip.... Kulové!
Prostě PDK v Porsche je jiná liga, než DSG ve VW a spol.
Kolik si toho reálně najel s PDK?
Avatar - Mokrous
9. 8. 2023 21:50
Re: lol
Můžeš tomu říkat jak chceš, ale PDK je prostě DSG. Princip je zcela shodný.
Máš prostě 2 mokrý spojky na dvojitý souosý hřídeli a 7 kvaltů, který se předřazujou podle toho, jak to elektronika vyhodnotí z řidičova chování.
DSG = Direct-Shift Gearbox, nebo Doppelkupplungsgetriebe.
A to druhý je co? Porsche-Doppelkupplungsgetriebe.
Jiná věc je to, jak je naladěný software. A ten je u Porsche méně EKO a víc pro řidiče.
Při zběsilém poskakování po městě jistě nachytáš na hruškách i to PDK, když budeš chtít.
Avatar - white label
9. 8. 2023 20:09
Re: lol
Porsche nemá DSG, ale PDK, které funguje výrazně lépe...
Avatar - white label
9. 8. 2023 20:06
Re: lol
:D :yes: