Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Grand California 600 a 680 2.0 TDI aut. – Dlouhý a vysoký vandrují

Jiří Baborský Martin Jeník
Diskuze (11)

Úspěch obytné californie na bázi multivanu motivoval Volkswagen postoupit do další úrovně. Na karavan přestavěl velkou dodávku Crafter. Nová Grand California ubytuje v dlouhé verzi 680 dva nocležníky, v kratší, ale zvýšené variantě 600 pak až čtyři.

Stačí jeden pohled na urostlý karavan a je jasné, že není pro každého. Zatímco Californii 6.1 na cestách drahé polovičce podstrčíte ještě celkem snadno, za volant obřího modelu Crafter se každé chtít nebude. Menší z velkých dvojčat, Grand California 600, narostlo do šesti metrů délky a tří metrů výšky, větší verze 680 atakuje sedmimetrovou hranici, zato je o 13 cm nižší.

Proč dvě?

Šestistovka je určena rodinám. Standardně má sice jen dvoulůžko a spí se v zádi vozu napříč, ale za 66 608 Kč si můžete objednat ještě výklopnou postel pod vyvýšenou střechou. Podle katalogu pro další dva nocležníky, ideálně děti. My jsme ale mezi sebe dozadu v pohodě vmáčkli ještě mimčo a do patra uložili tři malé kempaře. Jenže přesunovat jsme se museli dvěma auty. Šestistovka totiž odveze jen čtyři cestující.

Řidič a spolujezdec se mají v prostorné kabině crafteru jako v bavlnce, dva pasažéři vzadu se musejí uskromnit. Lavice je úzká, větší postavy se krčí, u menších dětí zase můžete zjistit, že se vám vedle sebe nechtějí vejít autosedačky, pakliže jsou objemnější.

Pro někoho může být překvapením, že vyšší číselný kód 680 prodlouženého obytňáku limituje počet pasažérů striktně na dva. Cílí tedy na cestovatelské páry. Karoserie je nižší a nemůže mít střešní lůžko, zato je delší, nabízí víc skříní a vzadu spaní podélně na plnohodnotné posteli 170 x 200 cm. I šestsetosmdesátka má v základní výbavě dvojlavici v druhé řadě, jenže není osazena bezpečnostními pásy, takže na ní nesmíte přepravovat osoby. Slouží tedy jen jako posezení u skládacího stolečku. Možnost objednání pásů pro další dva cestující tu je, a dokonce zdarma. Pak ale zjistíte, že je tato volitelná položka vázána na zásadní příplatek 15.475 Kč – je jím zvýšení celkové hmotnosti na 3,88 tuny, vyžadující řidičské oprávnění skupiny C. Pokud jej vlastníte a dopřejete si čtyři sedačky, nezapomeňte, že ti dva navíc ale nemají ve verzi 680 kde spát. Takže stan s sebou, nebo se musíte mít všichni hodně rádi a pěkně se přitulit.

Papíry na náklaďák budete potřebovat i tehdy, zatoužíte-li po pohonu všech kol. Nabízí se výhradně pro verzi 680 a přijde na tučných 127.820 Kč.

Pohon neřeš

Velké californie se dodávají v jediné specifikaci s naftovým dvoulitrem o výkonu 130 kW a osmistupňovým automatem. Kombinace je to důstojná, nicméně při rozjezdech nebo předjíždění vnímáte, že za zády vezete garsonku. Beztak nemá smysl závodit. Od 110 km/h vnímáte hukot větru kolem vysoké karoserie a na boku přisazené markýzy, navíc spotřeba pak letí vzhůru. My jsme se drželi na uzdě, užívali si příjemný cestovní komfort a odměnou nám byla rozumná spotřeba jen lehce nad deseti litry.

Interiér crafteru poskytuje hromadu odkládacích prostor, pohodlná sedadla, intuitivní ovládání a luxusní výbavu osobáku, za kterou si ale tučně připlatíte.

Obytná vestavba se na rozbité okresce občas ozve, ale vzhledem k počtu šuplíků, schránek a veškerého bytového vybavení musíme před fortelností pojízdné domácnosti smeknout.

Svět motorů 34/2020 Svět motorů 34/2020

Bydlíme hned

Je skvělé, jak rychle postavíte z auta byt. Než sousedé v kempu rozbalí stan, vy už vaříte večeři a sprchujete děti. Když prší, jste v suchu, když koušou komáři, máte síťky, když je chladno, topíte. Za 11.911 Kč plynem, za 28.564 Kč naftou – při koupi si můžete vybrat. Z kabiny volně projdete dozadu, dvěma pohyby rozložíte spací patro. Spodní lůžko se vozí rozložené, rošt se vyklápí a fixuje popruhy jen při stání, když chcete mít víc místa. Nebo když se potřebujete dostat k plynovým láhvím, abyste pustili palivo do sporáku a topení. Kuchyňka s dřezem a lednicí je hned u bočních dveří, které můžete mít i při vaření otevřené, protože mají stejně jako veškerá okna vestavěnou moskytiéru.

Místa uvnitř auta není pro rodinu nazbyt, určitě se tedy vyplatí otočit přední sedačky proti směru jízdy a interiér provzdušnit. Pak se také mohou všichni čtyři pasažéři usadit kolem stolku. Mnohem častěji jsme ale seděli venku pod markýzou v piknikovém nábytku, který jsme si přivezli v kapsách zadních dveří. Všechno je tu vážně tak pěkně po ruce a rychle složené i rozložené, že vás ani neobtěžuje se co chvíli balit a přesouvat.

Zásadní otazník visí nad cenou. Základní taxu 1,5 milionu neřešte. Aby vám dělala Grand California radost, potřebujete do ní nacpat ještě tak půl milionu navíc. Pak se pomalu dostáváte do sféry karavanů, které nejsou limitované půdorysem dodávky a umějí být prostornější. Tady to zase máte všechno pěkně z továrny, kryté jednou zárukou se servisem přímo u Volkswagenu

Volkswagen Grand California
Motor vznětový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, uložený vpředu napříč.
Rozvod DOHC
Válce/ventily 4/4
Zdvihový objem 1968 cm3
Výkon 130 kW při 3600 min-1
Točivý moment 410 Nm při 1500-2000 min-1
Pohon předních kol
Převodovka samočinná planetová s měničem, 8°
Nejvyšší rychlost 162 km/h(verze 600), 165 km/h (verze 680)
Spotřeba město/mimo město 8,7/8,1 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 8,3 l/100 km
Délka x šířka x výška 5986 x 2040 x 2971 mm (verze 600), 6836 x 2040 x 2839 mm (verze 680)
Rozvor náprav 3640 mm (verze 600),4490 mm (verze 680)
Rozchod kol vpředu/vzadu 1773/1788 mm
Provozní/užitečná hmotnost 3017/558 kg (verze 600), 3189/386 kg (verze 680)
Maximální hmotnost přívěsu nebrzděného/brzděného 750/2000 kg
Objem palivové nádrže 75 l
Standardní pneumatiky 235/65 R16, testovaný vůz 235/60 R17
Celková záruka 2 roky, 3 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie
Cena Grand California 600 2.0 TDI 130 kW aut. 1 464 432 Kč
Testovaný vůz 2 038 727 Kč
Cena Grand California 680 2.0 TDI 130 kW aut. 1 520 018 Kč
Testovaný vůz 2 006 900 Kč
Vybrané příplatky testovaných vozů 17“ litá kola 43 259 Kč, baterie AGM a zesílený alternátor 9065 Kč, boční a hlavové airbagy 28 002 Kč, rádio DAB 5295 Kč, adaptivní tempomat a front assist 28 810 Kč, automatická klimatizace 33 991 Kč, udržování jízdního pruhu, hlídání mrtvého úhlu a varování při couvání 27 811 Kč, diodové světlomety 29 707 Kč, 8“ navigace 35 723 Kč, markýza 23 784 Kč, plynový ohřev vody 11 911 Kč, osvětlení horních poliček 11 661 Kč, parkovací čidla vzadu, vpředu a na bocích 27 283 Kč, solární panely na střeše 42 826 Kč, vyhřívané čelní sklo 7268 Kč, vyhřívaná sedadla vpředu 7898 Kč, wi-fi router 17 113 Kč, zpětná kamera 7135 Kč, multifunkční volant 8795 Kč, venkovní židličky a stolek 11 535 Kč.

Plusy

  • Promyšlená a kvalitní obytná vestavba
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Dostatečná dynamika a rozumná spotřeba
  • Velmi dobrá ergonomie palubní desky
  • Rozumné ceny ve srovnání s menší Californií T6.1
  • Verze 600: Baterii pro obytný prostor lze dobíjet solárním panelem
  • Verze 680: Velké pohodlné dvoulůžko

Minusy

  • Výhradně neprakticky bílý nábytek
  • Drahé příplatky
  • Verze 600: Nízký strop nad horním lůžkem, schůdky překážejí v uličce
  • Verze 680: S homologací do 3500 kg odveze jen dva cestující
Jiří Baborský Martin Jeník
Diskuze (11)

Doporučujeme

Avatar - Machy_CZ
1. 9. 2020 14:00
Re: postřehy
Ahoj, uvažuji právě o GC, měl bych pár dotazů, kdybys mohl pošlu ti do SZ. Dik
Avatar - JirkaV8
31. 8. 2020 19:08
Re: Volitelná výbava
Firem je spousta. Mi se líbí německé Many od Action Mobil. Jenže ty ceny :-O Tady je to stejný. Je to pro lidi kteří na to mají a chtějí přijít k hotovému. Raději pustí 5000 kč než aby šli sami do Obi/Hornbach. Proto si hodně lidí své van campery staví lépe nebo hůře svépomocí. Ale kdybych měl nějaký pasivní příjem v mega kč/měs tak proč ne, hračka fajná.
Avatar - Sysoj Psojič
31. 8. 2020 16:20
Re: Zklamání vnitřním prostorem
Já mám velmi dobré vztahy v Samohýl Motor Zlín.
Z počátku (první prodaný kus) dost bojovali ale statečně a s nasazením. Pak na jaře proběhl velký upgrade na MR2020 (HW i SW) a vše na 100% zvládli. Teď už je to prý brnkačka a to včetně neVW zařízení.
Naštěstí se tam nic nekazí.

Ohledně Hymeru, to je hnus ten design. Niesmann je proti tomu o 10-20let dál a to nejen opticky, ale i chytrými řešeními. 22/23 má být nové Ducato, tak snad to bude jinde.
Na druhé straně bydlíš 95% a jedeš 5% času, sedáky má Niesmann jiné, výbavu auta plnou. Uvidíme.
31. 8. 2020 14:23
Re: Zklamání vnitřním prostorem
Pocit z interieru je ciste zalezitost osobniho vkusu, souhlas. A ano, Fiat vs VW je o velkem odrikani, obzlast kdyz je clovek na VW zvykly z Multivana, tak delnicke pracoviste Ducata neni nic z ceho bych si sednul na zadek...
Moznosti pak jeste muze byt Hymer na MB, NB se sice vejde do 3,5, ale pokud si clovek bude chtit to auto udelat podle sebe, tak se 4,5t stejne nevyhne..
Jinak mate zkusenost, jak se na Grand Californii tvari ve VW servisu? Co jsem slysel, tak s Westfalia vestavbama vas poslou k vasemu prodejci i kdyz se jedna o problem na pohonnem ustroji nebo podvozku. V tomto smeru mam s Fiatem dobre zkusenosti (i kdyz to muze byt o lidech) - jezdim do Dojacka v Praze Nuslich a lepsi pristup jsem v servisu nezazil.
Avatar - Charger
31. 8. 2020 13:56
Re: postřehy
Souhlas, největší výhoda Crafteru, respektive Grand Californie, je skutečnost, že se na poměry těchto vozů výborně řídí, má super světla i rozumnou výbavu a 160 je stále příjemná cestovní rychlost v normálních otáčkách.