reklama


Opel Insignia ST BiTurbo 4x4 – Hallo, ich bin hier

Opel Insignia ST BiTurbo 4x4 – Hallo, ich bin hier

 
 

Superdiesel od Opelu konečně dorazil. Sáhli jsme po verzi 4x4 kombi, snu českého manažera.

„Ahoj, tak jsem tady,“ by asi říkal nový motor pod kapotou Opelu Insignia, kdyby mohl mluvit. A ještě by dodal „Konečně!“ Jsou to totiž čtyři roky, co Opel začal lákat na dvojitě přeplňovaný turbodiesel.

Realitou se stal ale až nyní, v rámci novinek pro rok 2012, které představují už několikátý balíček modernizací pro Insignii. Ano, v Rüsselsheimu se nechali inspirovat prémiovými automobilkami a přichází na trh s neustálými drobnými změnami.

Poslední balíček je nejrozsáhlejší a můžeme ho označit za takový technický facelift. Vedle nového motoru přináší rozšířenou bezpečnostní výbavu – adaptivní tempomat, varování před čelní kolizí a automatické brzdění přebírá Insignia jen pár měsíců poté, co tyto systémy debutovaly v nové Zafiře.

2008Insignia sedan a liftback, včetně 4x4 pro benzinové motory
2009kombi Insignia ST, Insignia OPC
2010pohon 4x4 pro 2,0 CDTI, odvětrávaná sedadla, Insignia OPC automat
2011motor 1,4 Turbo, Insignia OPC Unlimited
2012motor 2,0 CDTI BiTurbo, podvozek SuperSport, nová bezpečnostní výbava

obrázek [600 x 250]  

Poslední novinkou je příplatkový podvozek SuperSport s nápravou HiPerStrut a brzdami Brembo z ostré Insignie OPC. Ten ale jako jediná z inovací není předmětem dnešního testu.

Zaspal start, přesto je ve vedení

Dvojitě přeplňovaný motor tu měl být už před pár lety. Zpoždění, způsobené přepracováním motoru v konstrukčním oddělení Opelu, ale paradoxně skoro ničemu nevadí. Možná pár nadšených zájemců prožilo chvíle zklamání, za celou tu dobu ale nikdo z konkurentů nedokázal uvést do prodeje srovnatelný motor.

Vlaštovkou byl Saab 9-5 osazený agregátem 2,0 TTiD (140 kW). Právě ten měla dostat i Insignie, v Opelu ale nebyli spokojeni a na motoru dál pracovali. Změn v Insignii je totiž víc, než jen zvýšení výkonu o tři kilowatty. V zájmu kultivovanosti, vyšší účinnosti a hlavně splnění normy Euro 5 dostal motor piezoelektrické vstřikování a druhý mezichladič stlačeného vzduchu.

obrázek [600 x 394]  

Vývoj zabral mnoho času, ale jako by to ani nevadilo. Přímá konkurence zatím stále na rüsselsheimské biturbo nereaguje. Volkswagen a Škoda se spokojily s vrcholem v podobě 2,0 TDI o výkonu 125 kW, Citroën s Peugeotem právě z emisních důvodů opustily koncepci dvojitě přeplňovaného čtyřválce a dnes spoléhají na kombinaci většího objemu a jediného turba. Motor 2,2 HDi dává 150 kW a 450 Nm, technicky příbuzný 2,2 TDCi ve Fordu Mondeo pak 147 kW a 420 Nm.

Na vrcholu dieselového řetězce

Příslib šestiválce 2,9 CDTI (184 kW) nakonec skončil v propadlišti dějin, a tak je nové biturbo jasným vrcholem dieselových Insignií. Ovšem tento přívlastek vystihuje testovaný vůz velmi nepřesně.

Vlastně jakýkoliv superlativ staví Insignii BiTurbo do nelehké situace. Štědrými parametry obdařený čtyřválec totiž ve spojení s 4,9metrovou karoserií Insignie není žádný divoch. Zvlášť když dostává nálož v podobě bohaté výbavy, velkých kol a zčásti i pohonu 4x4. Nakonec hmotnost vybaveného auta přesahuje 2 tuny.

Dosud jsme testovali Opel Insignia ve verzích:

To je také důvodem pro použití relativně krátkých převodů. Při 130 km/h motor točí vcelku vysokých 2500 min-1 a spotřebuje 7,2 l/100 km. Ve 100 km/h klesnou otáčky na 1900 min-1 a spotřeba nafty s pohonem 4x4 na 6,1 l/100 km. To je v zásadě reálné minimum, pod šest litrů se mimo město ani na delší trase nedostanete.

My jsme s Insignií BiTurbo 4x4 najeli téměř 2000 km, které byly mixem pražského provozu, českých i neomezených německých dálnic a také alpských okresek. V podstatě typické použití takového vozu vedlo k průměrné dlouhodobé spotřebě 7,6 l/100 km.

Podle našich prvních zběžných zkušeností by kombi se stejným motorem a pohonem jen předních kol mělo být zhruba o 5 %, jinými slovy pár decilitrů, úspornější. Víc ale specifika této verze zatím rozvádět nebudeme, Insignii BiTurbo 4x2 totiž věnujeme samostatný test.

Opel Insignia ST 2,0 BiTurbo - odečtená spotřeba paliva
Pohon4x44x2
Rychlost 100 km/h [l/100 km] / [min-1]6,1 / 18505,8 / 1850
Rychlost 130 km/h [l/100 km] / [min-1]7,2 / 24006,8 / 2400

Ale pryč od tématu převody a spotřeba, zajímá nás přece hlavně, jak je to s výkonem. Tedy… takové bylo počáteční odhodlání. Ve skutečnosti tady o výkon tolik nejde. Biturbo dokáže působit svalnatým dojmem, ovšem brzy se ukazuje, že mu ostré předjížděcí manévry nebo hry na dravce levého pruhu příliš nesedí.

Dvojice turbodmychadel posílila střední pásmo otáček, ale také zostřila extrémy v charakteristice motoru. Menší turbo pracuje v nízkých otáčkách, v praxi se jeho účinek projevuje od 1200 min-1. V ještě nižších otáčkách se motor trápí, pro ustálené tempo je lepší nechat mu trochu volnosti a držet otáčky alespoň kolem 1500 min-1.

Větší turbodmychadlo nastupuje do akce v 1900 min-1, což dá vědět kultivovaným, ale zřetelným kopancem. Následujících tisíc otáček potěší příznivce starších tédéíček, protože se nese na vlně mohutného přísunu točivého momentu. Dřívější dieselové doby připomíná také decentní turboefekt a relativně hlučný chod motoru.

obrázek [600 x 402]  

Asi nejvýrazněji se dvojité přeplňování projevilo ve vysokých otáčkách. Jednoturbové 2,0 CDTI po překročení 3000 min-1 postupně ztrácí elán, biturbo se hrne stále vpřed. To je slušná změna, na druhou stranu existují čtyřválcové diesely s výraznější gradací výkonu – třeba 20d od BMW, abychom nechodili z Rüsselsheimu příliš daleko.

Mimochodem, v technických údajích se dočtete, že Insignia ST BiTurbo 4x4 jede nejrychleji 223 km/h (bez 4x4 pak 225 km/h a sedan s tímto motorem 230 km/h). Krásné očekávání, leč realita se ukázala mnohem skromnější. Sice ještě ve 200 km/h měla Insignia odhodlání zrychlovat i do kopce, ovšem o kousek dál už dostává motor pořádně zabrat a každý kilometřík navíc je výsledkem rozpoznatelného čekání. Ano, čtyřválec roztočený na 4000 min-1 podává po překročení 200 km/h maximální výkon a už nemá, odkud přidat. Takže opatrně s tím optimismem, Opele…

Naopak kde se příliš nepřehánělo, to jsou schopnosti brzdové soustavy. Setrvačnost dvoutunového auta je i v běžných rychlostech velká, a tak nová možnost připlatit si za sportovní brzdy Brembo není v ceníku zbůhdarma.

Neviditelný OPC paket a další příplatky

Konfigurace testovaného auta je zvláštní kombinací marnivosti a střízlivého přístupu. To první zastupuje například paket OPC line. Exteriérová sada (27 tisíc Kč) autu sluší, design se ale natolik podobá výchozímu provedení, že její přítomnost vlastně nepostřehnete. Interiérová sada (16 tisíc Kč, v paketu s exteriérovou sadou dohromady za 28 tisíc Kč) přidává dobře padnoucí sportovní volant se zkosenými boky a anatomickou řadicí páku, která je o řád lepší než ta standardní.

Příliš nás nepřesvědčila kvalita audiosystému Infinity a jak vyplývá z dřívějších zkušeností, k navigování místo zařízení Navi 900 poslouží skoro stejně dobře o polovinu levnější Navi 600.

obrázek [600 x 367]  

Naopak doporučit můžeme bezpečnostní výbavu. Adaptivní bi-xenony AFL s automatickou regulací dálkových světel doslova promění noc v den. Kamera Opel Eye zase v závislosti na zvolené konfiguraci čte značky, hlídá jízdu v pruzích, zastaví (či alespoň zpomalí) auto před hrozící čelní srážkou a především se umí postarat o funkci adaptivního tempomatu.

Šikovnou specialitou jsou také adaptivní tlumiče FlexRide. Ve verzi 4x4 nebo bez ohledu na pohon pro výbavu Sport se dodávají standardně, a tak je má dobrá polovina všech u nás prodaných Insignií. V těžkém kombi se sice rozdíly mezi režimy Tour, Normal a Sport neprojevují tak výrazně jako v jiných modelech (Zafira, Astra GTC), přínos plynule měnitelné charakteristiky tlumení pro komfort jízdy je přesto zřejmý.

Závěr

V odpovědi na otázku, zda zvolit nový motor BiTurbo se od nás jasného řešení nedočkáte. Záleží totiž na úhlu pohledu. Motor 2,0 CDTI 118 kW působí jako dostatečně schopný pro důstojné pohánění Insignie. O 25 kW silnější BiTurbo není bez přímého srovnání nic víc než o něco schopnější a důstojnější, zřejmě o dost rychlejší na dálnici a vytrvalejší v alpských stoupáních.

Živosti motoru by nepochybně pomohlo, kdyby nemusel pohánět všechna čtyři kola. Na druhou stranu aktuální ceník Insignie je nastavený tak, že koupě dieselového motoru bez pohonu 4x4 příliš nedává smysl. Za lákavých 4.500,- Kč (mimo výbavu Sport 29.500,- Kč) si nejspíš čtyřkolku opravdu připlatíte a nad spotřebou paliva vyšší o pár decilitrů mávnete rukou.

Důvodem k důkladnému promýšlení ale není u Insignie jen volba motoru. Ceník si totiž svojí složitostí v ničem nezadá s prémiovými automobilkami. Vybrat z dvojice konkurenčních výbav Cosmo a Sport, k tomu dobře propočítat výhodnost kombinací různých paketů a navíc nepřehlédnout v příplatcích řadu samozřejmostí, to není práce na pár minut.

Druhý pohled (Aleš Jungmann)
O nejsilnější naftové Insignii má rozhodně smysl přemýšlet. Těžká Insignia je s dlouho vyvíjeným motorem konečně velmi svižná, byť papírové hodnoty s výslednou reálnou dynamikou nejsou v úplném souladu. Ano, je to slušně rychlé auto, ale ne zase tak, abyste se z toho posadili na zadek. BiTurbo každopádně zní hodně drsně a ostatní motory před ním vypadají jako chudí příbuzní. Za mě proto palec nahoru.

obrázek [600 x 329]  

První cena vozu499.900,- Kč (1,6/85 kW Insignia sedan)
První cena vozu s testovanou motorizací767.400,- Kč (2,0 CDTI BiTurbo/143 kW Cosmo sedan)
Základní cena testovaného vozu816.900,- Kč (2,0 CDTI BiTurbo/143 kW Sport kombi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků900.100,- Kč (2,0 CDTI BiTurbo/143 kW Sport kombi)
Cena při objednávce firemního zákazníka828.786,- Kč (2,0 CDTI BiTurbo/143 kW Sport kombi)

Plusy

  • Pružný motor
  • Efektní design, masivní proporce
  • Útulný interiér, kvalita zpracování
  • Velmi pohodlná sedadla
  • Symbolický příplatek za 4x4, adaptivní tlumiče zdarma
  • Možnosti příplatkové výbavy, konfigurovatelnost

Minusy

  • Hlučný motor
  • Vnitřní prostor neodpovídá vnější rozměrům
  • Místo na zadních sedadlech pod průměrem střední třídy
  • V běžných podmínkách nevyužitý pohon 4x4
  • Spotřeba zaostává za tabulkovými hodnotami
  • Malá zpětná zrcátka
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Insignia ST BiTurbo 4x4

Cena v základní výbavě: 900 100 Kč Cena v testované výbavě: 828 786 Kč

Základní výbava:Adaptivní podvozek FlexRide, snížený podvozek, variabilní posilovač řízení, sStabilizační systém ESPPlus, ABS, čČelní, boční a hlavové airbagy, jednozónová elektronická klimatizace, autorádio s CD přehrávačem a třífunkčním informačním displejem, automatické ovládání světel s detekcí tunelů, parkovací pilot, sedadlo řidiče elektricky výškově nastavitelné, elektrické ovládání oken předních a zadních dveří, vyhřívaná elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, dálkově ovládané centrální zamykání, pPalubní počítač s kontrolním systémem, 18" sportovní kola z lehkých slitin s pneumatikami 245/45 R18, tempomat, ergonomická sportovní sedadla s prodlužitelným sedákem, loketní opěrka v opěradle zadních sedadel s průvlakem do zavazadlového prostoru, automatické ovládání světel, čtecí lampičky vpředu a vzadu, loketní opěrka vpředu, zadní sedadlo dělené v poměru 60:40, sada na opravu pneumatik, příprava pro dětskou sedačku ISOFIX na zadních sedadlech, upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy vpředu, Interiérová sada osvětlení, prahové lišty, sportovní volant potažený kůží, 4-polohová bederní opěrka na předních sedadlech, třídílná podlaha zavazadlového prostoru ve výšce prahu dveří, pedály z lehkých slitin, sportovní výfuk, zatmavená boční a zadní okna, dešťový senzor, eElektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko.

Výbava testovaného vozu:Sada Snadné řízení (41.000,-): adaptivní Bi-Xenon světlomety AFL, parkovací asistent, Optická a osvětlovací sada
Sada Sport Edition (28.000,-): OPC Line exteriérová sada , OPC Line interiérová sada, zatmavená okna, ráfky z lehkých slitin 18"x8J, 13paprskové s pneu 245/45 R18
Sada Infinity Navi (52.000,-): rádio Navi 900 Europe, prémiový Infinity Sound Systém, portál pro mobilní telefon
Sada Klimatizace Premium (10.000,-): automatická dvouzónová klimatizace s čidlem vlhkosti, termoreflexní čelní sklo, dešťový senzor, automatická světla s detekcí tunelů
Zimní sada pro Sadu Snadné řízení (6.000,-): vyhřívaná přední sedadla, vysokotlaké ostřikovače světlometů
Elektricky sklápěcí vnější zrcátka, vyhřívaná, citlivá na světlo (4.500,-), sluneční clony na zadních bočních oknech (4.000,-), prodloužení sedáku (1.200,-), kamera Opel Eye se světly AFL (9.500,-), adaptivní tempomat (22.000,-)
Edice Executive (-95.000,-): sleva všechny pro vozy vybavené bi-xenonovými světlomety a parkovacím asistentem
Rozdíl mezi akční cenou a nabídkou pro firmy/živnostníky (-71.314,-)

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
Technické údaje
Motor Opel Insignia ST BiTurbo 4x4
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 143 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 223
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.6 / 5.4
Emise CO2:143
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 1530
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2035 / 555
Rozměr pneu:245/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4908
b) šířka (mm): 1856
c) výška (mm): 1520
d) rozvor (mm): 2737
e) rozchod vpředu (mm): 1585
f) rozchod vzadu (mm): 1587
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 770 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 520
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Opel Insignia ST BiTurbo 4x4 – Hallo, ich bin hier



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 




Opel Insignia: Dvě verze nového šeptajícího turbodieselu 1.6 CDTI Opel Insignia: Dvě verze nového šeptajícího turbodieselu 1.6 CDTI

Značka Opel postupně rozšiřuje nabídku nové vznětové…

Opel Insignia: Německý obr od LeasePlan Go jen za 6 310 Kč a zcela bez akontace! Opel Insignia: Německý obr od LeasePlan Go jen za 6 310 Kč a zcela bez akontace!

Král firemních flotil nejen v Česku. Tímto titulem by se…

 



 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Dnes 18:50

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Krásná Michaela Kuklová dál žije v celibátu a odmítá televizi. Proč?

Krásná Michaela Kuklová dál žije v celibátu a odmítá…

Michaela Kuklová (48) je momentálně pracovně velmi vytížená, a tak jí ani na chlapy nezbývá čas. Sympatické…

„Neříkejte rodičům, co smí děti jíst.“ Padne po pamlskovém křiku celá vyhláška?

„Neříkejte rodičům, co smí děti jíst.“ Padne po…

Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ve Sněmovně hájila pamlskovou vyhlášku, která školním bufetům…

 

iSport.cz

Z Mičoly je v šoku. Maká, až jsem z toho vykulený, říká Petržela

Z Mičoly je v šoku. Maká, až jsem z toho vykulený,…

Připravil svým hráčům mimořádně hořké kapky. Ostatně, dělá to tak každou zimu. Trenér Vlastimil Petržela je na…

Tenisty v Austrálii ničí vedro! Vypadám jako rajče, řekla Hlaváčková

Tenisty v Austrálii ničí vedro! Vypadám jako rajče,…

Zatímco lidé v Evropě mrznou, tenisty v lednu tradičně trápí v Austrálii opačný problém. Česká hráčka Andrea…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama